2018-01-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Slöseri med Stina på en förstasträcka och jag är inte säker att Kalla kan avgöra på sistasträckan.

Edit:
Norge (Mitt lag)
Ostberg, Weng, Haga, Björgen = (Full fart från start till mål)

Jag skulle säga tvärtom slöseri med Stina på sistasträckan.

Stina är som bäst när hon kan navigera fram i klunga(1:a sträckan = masstart), sistasträcka är mer som en intervallstart.
Troligt scenario är att Norge till sista sträckan dragit ifrån med 1-2 min, Ryssland Sverige och Finland få göra upp om dom två övriga medaljerna.

Senario 1: (Mest troligt)
Sverige/Ryssland/Finland ihop inför sista sträckan

Kalla > Nilsson
Kalla och Nilsson kan båda lyckas bra i detta läge Kalla med en långspurt
(i OS form är det få som kan hänga med Kalla, Haga/Björgen/Weng är dom jag tror har störst chans)

Senario 2: (Troligt)
Sverige fått lucka ner till Finland/Ryssland på 30sec

Kalla > Nilsson
Kalla har störst chans att hålla ifrån

Senario 3: (Mindre troligt)
Sverige ligger 30sec bakom Finland/Rysland

Kalla > Nilsson
Kalla har störst chans att komma ikapp och förbi

Senario 4: (Minst troligt)
Sverige ligger ihop med Norge och lyckas hänga med även på 4:e sträckan det blir en spurtuppgörelse sista 100m.

Nilsson > Kalla
Nilssons ända fördel är sista 100m, kalla har ändå störst chans att hänga med Björgen på sista sträckan men detta är bara om Sverige orkar hänga med Norge till upplopsrakan
Senast redigerad av it98hahe 2018-01-08 kl. 13:35.
2018-01-08, 14:09
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it98hahe
Edit:
Norge (Mitt lag)

Stina är som bäst när hon kan navigera fram i klunga(1:a sträckan = masstart), sistasträcka är mer som en intervallstart.
Troligt scenario är att Norge till sista sträckan dragit ifrån med 1-2 min, Ryssland Sverige och Finland få göra upp om dom två övriga medaljerna.

Kalla > Nilsson
(i OS form är det få som kan hänga med Kalla, Haga/Björgen/Weng är dom jag tror har störst chans)

Kalla > Nilsson

Kalla > Nilsson

Sverige ligger ihop med Norge och lyckas hänga med även på 4:e sträckan det blir en spurtuppgörelse sista 100m.

Nilsson > Kalla
Nilssons ända fördel är sista 100m, kalla har ändå störst chans att hänga med Björgen på sista sträckan men detta är bara om Sverige orkar hänga med Norge till upplopsrakan

Trycker på gillaknappen. Även kul att du målar upp de olika scenariona.

Fortsätter med stafettspekulationer.

Kom just på att Finland har ett ess att ta till med Matintalo. Trycks Niskanen in på en fristilssträcka eller hittar Mononen formen sedan har vi alternativet Laukanen på sista. Ett alternativ med Niskanen-Matintalo-Pärmakoski-? ger ett bra utgångsläge t o m sista sträckan = svettigt för Ebba på tredje.
Senast redigerad av rainbowia 2018-01-08 kl. 14:13.
2018-01-08, 14:18
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Trycker på gillaknappen. Även kul att du målar upp de olika scenariona.

Fortsätter med stafettspekulationer.

Kom just på att Finland har ett ess att ta till med Matintalo. Trycks Niskanen in på en fristilssträcka eller hittar Mononen formen sedan har vi alternativet Laukanen på sista. Ett alternativ med Niskanen-Matintalo-Pärmakoski-? ger ett bra utgångsläge t o m sista sträckan = svettigt för Ebba på tredje.
Laukkanen har skidskytte samma dag
2018-01-08, 14:41
Medlem
Hypotetiskt tanke vad händer om Jonna blir femte eller sjätte svenska nu i helg blir hon petad till Planica då?
2018-01-08, 14:48
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Hypotetiskt tanke vad händer om Jonna blir femte eller sjätte svenska nu i helg blir hon petad till Planica då?

Spelar ingen roll tror jag. Tycker inte att man ska basera en fristilssprint inne längs floden Elbe i det platta Dresden till Planica (OS-uttagningen). Tror Öberg får stanna hemma när det gäller Planica.
2018-01-08, 15:17
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll tror jag. Tycker inte att man ska basera en fristilssprint inne längs floden Elbe i det platta Dresden till Planica (OS-uttagningen). Tror Öberg får stanna hemma när det gäller Planica.

Håller med dig men de kan ändå uppstå lite svårt läge om någon skulle åka riktigt bra av Maja o Anna..och vad gäller Nordström är hon ens först in? eller är de Sömskar Settlin?
2018-01-08, 15:28
Medlem
Citat:
Håller med dig men de kan ändå uppstå lite svårt läge om någon skulle åka riktigt bra av Maja o Anna..och vad gäller Nordström är hon ens först in? eller är de Sömskar Settlin?

Om vi går händelserna i förväg (dvs Sundling är topp-4 bland svenskorna i Dresden):
Stina, Ida, Falk, Settlin, Sömskar, Sundling. Tror det är dom tre sista som ska göra upp om det nu. Nordström har två av två misslyckade VC-kval och en mindre sexig insats i inhemska premiären på sprintkontot, surt att gå miste om chansen i Oberstdorf men så är livet. Möjligen skulle hon kunna få chansen före totalt formsvaga Sömskar, men då petar man ju också bort den med starkast VC-resultat under säsongen. Nordström kommer nog däremot med för att köra distansloppet oavsett och kan hoppa in som reserv om hon har flyt.
2018-01-08, 15:50
Medlem
Citat:
Edit:
Norge (Mitt lag)

Kalla > Nilsson

Kalla > Nilsson

Kalla > Nilsson

Nilsson > Kalla
Intressanta scenarion. Vet inte om det ändrar något men skulle nog addera USA i ekvationen också.

I scenario 1 tycker jag nog ändå det är fördel Stina. Speciellt om Diggins också är där. Annars håller jag med i dina bedömningar.
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Men 30km skriver hon [Matintalo], måste väl vara aktuell för en stafett också så länge Mononen fortsätter så här? Ja, inte bara Mononen. Roponen och Kyllönen är ju också helt iskalla. I dagsläget, Saarinen, Matintalo, Niskanen, Pärm.
Matintalo har knappt åkt några stafetter nånsin ens på klubbnivå, så är lite tveksam till en så orutinerad åkare. Dessutom tveksamt om hon hinner med något mer VC lopp när hon skall på U23VM. Men skulle nästan köra henne på första sträckan i så fall. Hon är en åkare som inte förivrar sig i starten (lex Kyllönen 2014) och det finns alltid lämpliga ryggar på den sträckan.
Citat:
Saarinen är bombsäker stafettåkare så hon skall in i laget. Vill ha Niskanen på fristil faktiskt. Så
Mononen/Matintalo-Saarinen-Niskanen-Pärmäkoski. Skidskyttarna ej tillgängliga.

Sen tycker jag inte Mononen varit helt bedrövlig. Haag och andra tänkbara stafettmotståndare (bortsett Norge) har inte varit så mycket bättre. Dock gjorde ju hon en bedrövlig stafettsträcka på VM senast, den kanske lastar henne mer. Roponen kommer ej på tal.
2018-01-08, 16:11
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Nä, inte ens om Anna eller Maja går till final är de aktuella. Det är en stadssprint i fristil, det är knappast aktuellt för OS-uttagningen. De har bränt sina skepp.

Glömde bort Nordström helt Tar emot fast kanske peta Jonna till Planica?

Stina-Ida-Falk-Sömskar-Settlin-Nordström till Planica? Eller hoppas på att Ida el Falk åker på en lättare sjukdom så de av försiktighetsskäl avstår Planica och då är det plats för Jonna...

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Om vi går händelserna i förväg (dvs Sundling är topp-4 bland svenskorna i Dresden):
Stina, Ida, Falk, Settlin, Sömskar, Sundling. Tror det är dom tre sista som ska göra upp om det nu. Nordström har två av två misslyckade VC-kval och en mindre sexig insats i inhemska premiären på sprintkontot, surt att gå miste om chansen i Oberstdorf men så är livet. Möjligen skulle hon kunna få chansen före totalt formsvaga Sömskar, men då petar man ju också bort den med starkast VC-resultat under säsongen. Nordström kommer nog däremot med för att köra distansloppet oavsett och kan hoppa in som reserv om hon har flyt.

Du glömmer bort 10e-platsen i prologen i den avblåsta tävlingen i Oberstdorf. Det var trots allt skarpt läge i en viktig OS-uttagningssituation. Det var först efter prologen, tävlingen avlystes.

Totalt formsvag är lite överdrivet, var trots allt med i lotteriet i Oberstdorf och hade ett fintfint kval i den avlysta tävlingen.

Med det sagt så rangordnar jag läget just nu.

1.Sömskar - bäst resultat i WC - för petning till OS krävs att missa semin i Planica + Settlin tar chansen/Jonna går till semin (minst).

2.Settlin - nästbäst resultat i WC - semi i Planica krävs för att bräcka Sömskar samtidigt får inte Jonna vara för högt upp.

3.Jonna - den jag helst vill se, på gång efter pallplatsen i SC - krävs en semi i Planica samtidigt som S+S misslyckas i tävlingen alt en finalplats i Planica.

4.Nordström - kan få OS-biljett efter glöden i lotteriet i Oberstdorf, blir det inga semis för de tre ovan i Planica är platsen vikt för henne.
2018-01-08, 16:13
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
stafettspekulationer
Fast där tar du ju inte hänsyn till hur det skulle se ut fram till sista sträckan med dom olika åkarna. Skulle Kalla gå sista sträckan så kommer ju Sverige med största sannolikhet ligga längre efter vid tredje växling än om Stina går sista sträckan istället.

Det här med taktik är inte helt enkelt verkar det som. Det bästa sättet att slå ett lag som är bättre är om man kan utnyttja motståndarnas styrkor så att man själv drar nytta av dom samtidigt som man använder sina egna styrkor för att avgöra till sin egna fördel.
Allmänt i en skidstafett betyder det att det optimala upplägget är att lägga dom åkarna som är något sämre än sina motståndare så tidigt som möjligt för att dom ska ha så stor chans som möjligt att dra nytta av dom bättre åkarnas ryggar. Sen använder vi våra starka kort för att få så bra utgångsläge som möjligt där det verkligen avgörs, alltså i allmänhet dom sista 100 meterna.

Det blir alltså Ida-Haag-Kalla-Stina eller liknande som är det optimala upplägget.
Ida är bra på att manövrera sig fram och att hänga med i ryggarna när det är tjockt, hon utnyttjar bättre norskors ryggar för att lämna sämre åkare bakom sig.
Haag gör ungefär samma jobb fast fältet är mer spräckt och det går fortare så hennes distansegenskaper gör sig mer tillrätta där.
Kalla får beroende på hur det har gått för Ida-Haag antingen jobbet att täppa till den luckan som har blivit och/eller rycka ifrån dom som hon åker tillsammans med.
Stina har inget annat jobb än att hänga med fram till sista hundra meterna där hon spurtar ifrån dom som egentligen är bättre åkare än vad hon är. Har hon försprång ska hon inte göra annat än att åka lugnt och stilla tills motståndarna är ifatt henne och då lägger hon sig i deras ryggar och väntar ut spurten precis som i fallet om dom är lika från start. Ligger hon efter så är det helt ointressant vad hon gör, för om vi ligger efter med det starkaste kortet utspelat så skulle vi legat hopplöst efter med det starkaste kortet kvar.

Så ska man tänka för att utnyttja ett lag på bästa sätt. Det handlar alltså inte om att ställa upp ett lag som kan åka snabbast från start till mål, det handlar om att ställa upp ett lag som slår så många motståndare som möjligt. Det kan vara en väldigt stor skillnad.
2018-01-08, 16:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Nej, det är slöseri att låta Stina åka förstasträckan när lika gärna Ida (eller Haag) kan göra det. Tycker inte man utnyttjar Stinas styrkor på ett bra sätt om man låter henne åka förstasträckan.

Och varifrån har du fått det ifrån att sistasträckan är mer som en intervallstart. Tittar man på de två senaste VM-stafetterna har det inte varit så.

Att Kalla skulle gilla jaktläge i fristil är ju något som Hård & Blomman omhuldar eller så är man förblindad av Kallas OS-sträcka. Det väl snarast varit så de senaste säsongerna att Kalla inte har lyckats så bra med de jaktlägen hon haft i fristil. Och att Kalla på ett bra sätt skulle ha goda möjligheter av avgöra på en sistasträcka håller jag inte med om. Bjørgen är ju inte den enda tänkbara avslutaren för Norge, Weng och Falla är ju också tänkbara. Och ingen av dessa lär Kalla lyckas ta i en spurt. Och från andra nationer är ju Ringwald och Diggins vassa spurtare som lär vinna mot Kalla. Återstår då att Kalla skulle avgöra ute längs med banan men Bjørgen lär ju vara i betydligt bättre form i OS än vad hon var i Ruka och Lillehammer och då tror jag inte hon kommer släppa iväg Kalla. Dessutom vet jag inte om det finns några backar som passar Kalla på stafettbanan i Korea.

Citat:

Kalla > Nilsson

Tror nog Pärmäkoski i toppform kan hänga med Kalla i en långspurt. Ryskorna är svårvärderade. En Diggins toppform är nog inte eller så lätt att hänga av.

Citat:

Kalla > Nilsson

Beror ju lite på var denna lucka skapas och hur långt det är kvar. I Quebec i våras på sista etappen visade väl Stina att hon kunde skapa en lucka som hon sedan kunde hålla ända in i mål.

Citat:

Kalla > Nilsson

Fast inte alls givet att Kalla tar ikapp (som jag var inne på ovan).

Citat:

Nilsson > Kalla

Det här att Stinas fördel skulle vara sista 100 m, visst kan hon avgöra på upploppet men i båda de senaste VM-stafetterna har Stina avgjort innan upploppet när utnyttjat terrängen/kurvorna för att ta fart och sedan har hon hållit en sådan fart att de andra inte kommit ikapp.

Sedan har väl Stina inte riktigt mött Bjørgen i en sådan här situation när Stina varit i absolut toppform så vi har inte riktigt facit om Stina kan hänga med Bjørgen på en hel stafettsträcka.

Du tycker att scenario 4 är det minst troliga men skall vi gå för guldet i OS så måste vi se till att vi kan avgöra även i detta scenario.
2018-01-08, 16:19
Medlem
Damerna må ha fått FIS-poäng från Oberstdorf, men det var inget rättvist kval någonstans. För mig är det en icke-tävling. Ska möjligen vara inbördes då, svenskorna som fick starta i princip inom en minut. Då var det Settlin-Nordström-Öberg-Sömskar med Settlin klart snabbast. Haag blev bortblåst, precis som andra stora åkare bakom svenskorna så placeringarna är oviktiga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in