2017-12-31, 14:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Tvärtom. Det är just för att kunna studera ett brott eller historiskt skeende utan att automatiskt förvandlas till en ”konspirationsteoretiker” när man gör det, som begreppet, SCAD, kommer väl till pass.

Varför? Därför att det är precis när möjliga/misstänkta State Crimes Against Democracy studeras/diskuteras som begreppet ”konspirationsteori” direkt kickar in och automatiskt marginaliserar studierna och de som bedriver dem.

Det är således inte en tillfällighet att Bush-regimens konspirationsteori om 19 dumma arabiska terror-personer som skyldiga till attackerna 9/11, INTE är en ”konspirationsteori”, men att endast ifrågasättandet av samma konspirationsteori är just en ”konspirationsteori”.

Fattar du? (Lol)

Precis som när man döpte om städare till lokalvårdare eller hygientekniker alltså!
eller "to polish a turd"..
Citera
2017-12-31, 18:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Precis som när man döpte om städare till lokalvårdare eller hygientekniker alltså!
eller "to polish a turd"..
Nja, här fattar du nog antagligen inte ett smack.

Om jag frågar så här istället: vad beror det enligt dig på att begreppet ”konspirationsteori” i dess nu allmänt accepterade negativa betydelse används endast när sådana teorier avser möjliga konspirationer (företrädare för) staten/makteliten har ingått i?

Varför aldrig i någon annan typ av konspiratorisk kriminalitet begången av andra typer av aktörer?
Citera
2017-12-31, 18:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nja, här fattar du nog antagligen inte ett smack.

Om jag frågar så här istället: vad beror det enligt dig på att begreppet ”konspirationsteori” i dess nu allmänt accepterade negativa betydelse används endast när sådana teorier avser möjliga konspirationer (företrädare för) staten/makteliten har ingått i?

Varför aldrig i någon annan typ av konspiratorisk kriminalitet begången av andra typer av aktörer?

För att det har fått den betydelsen, precis som neger inte är något positivt laddat ord längre. Eller fitta, det gamla ordet för våt träskmark som idag ofta används som skällsord. Då får man hitta på nya ord som SCAD, snippa och hygientekniker om man vill säga precis samma sak men få det att låta mer glamouröst.
Citera
2017-12-31, 18:54
Avstängd
Citat:
För att det har fått den betydelsen, precis som neger inte är något positivt laddat ord längre. Eller fitta, det gamla ordet för våt träskmark som idag ofta används som skällsord. Då får man hitta på nya ord som SCAD, snippa och hygientekniker om man vill säga precis samma sak men få det att låta mer glamouröst.
Varför har det ”fått den betydelsen” och varför används begreppet endast på teorier som syftar till att belysa konspirationer begångna av (företrädare för) stater/makteliter?

Varför inte om andra typer av konspirationer med andra typer av aktörer?
Citera
2017-12-31, 18:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Varför har det ”fått den betydelsen” och varför används begreppet endast på teorier som syftar till att belysa konspirationer begångna av (företrädare för) stater/makteliter?

Varför inte om andra typer av konspirationer med andra typer av aktörer?

Som jag visade med diverse exempel förändras ords betydelse ofta över tid, det ör inget konstigt.
Citera
2017-12-31, 19:04
Avstängd
Citat:
Som jag visade med diverse exempel förändras ords betydelse ofta över tid, det ör inget konstigt.
Frågan är som sagt varför. Har du någon teori här?
Citera
2017-12-31, 19:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Frågan är som sagt varför. Har du någon teori här?

Ja, min teori (eller det är snarare välkända fakta) är att ord ofta få förändrad betydelse över tid... precis som jag skrev. Jag tror du hinner ställa samma fråga några gånger till innan tolvslaget om vi har otur.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-12-31 kl. 19:41.
Citera
2017-12-31, 20:01
Avstängd
Citat:
Ja, min teori (eller det är snarare välkända fakta) är att ord ofta få förändrad betydelse över tid... precis som jag skrev. Jag tror du hinner ställa samma fråga några gånger till innan tolvslaget om vi har otur.
Fast det är fortfarande ingen som ifrågasätter att ”ord skiftar i betydelse över tid”!

Frågan är fortfarande varför det specifika ordet ”konspirationsteori” har (1) fått den massivt negativa betydelse det nu har (även om det har börjat tappa i trovärdighet) samt att det (2) ENKOM används för att beskriva teorier där (företrädare för) staten/makteliten utpekas som konspiratörer, men ingen annan typ av konspirationer eller andra typer av ingående aktörer.

Två frågor.
Citera
2017-12-31, 20:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Fast det är fortfarande ingen som ifrågasätter att ”ord skiftar i betydelse över tid”!

Frågan är fortfarande varför det specifika ordet ”konspirationsteori” har (1) fått den massivt negativa betydelse det nu har (även om det har börjat tappa i trovärdighet) samt att det (2) ENKOM används för att beskriva teorier där (företrädare för) staten/makteliten utpekas som konspiratörer, men ingen annan typ av konspirationer eller andra typer av ingående aktörer.

Två frågor.

Det kanske du kan ta i ett annat fora, eller maila in till P1 språket och fråga.
Om jag inte visste att det haft negativ klang väldigt väldigt länge hade jag gissat på att så många konspirationsteoretiker haft så fullständigt totalt tokfel så löjligt många gånger så de har förtjänat den ”negativa laddning” ordet har fått genom envist och korkat arbete.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-12-31 kl. 20:16.
Citera
2018-01-01, 06:45
Avstängd
Citat:
Det kanske du kan ta i ett annat fora, eller maila in till P1 språket och fråga.
Det kommer inom kort.

Citat:
Om jag inte visste att det haft negativ klang väldigt väldigt länge hade jag gissat på att så många konspirationsteoretiker haft så fullständigt totalt tokfel så löjligt många gånger så de har förtjänat den ”negativa laddning” ordet har fått genom envist och korkat arbete.
Och hur skiljer du agnarna från vetet när ”alla” konspirationsteorier ”alltid” per definition är som du utrycker det, ”tokfel”?

Edit: Du har tidigare i tråden sagt att du är övertygad om att Oswald sköt JFK. Vilka bevis grundar du den övertygelsen på?

På tal om ”tokfel”?
Senast redigerad av onopono 2018-01-01 kl. 07:05.
Citera
2018-01-06, 09:50
Avstängd
Navy Doctor James Young hittade ännu en kula i JFK’s limousin samma kväll som dennes obduktion. En kula som sedan dess är försvunnen och inte någonstans finns omnämnd i Warrenkommissionens rapport.

Det här är ingalunda något som Young minns ca 50 år senare utan något han läste i en egen memoir från 1963 där fyndet finns redovisat i detalj.

- Obducenterna behövde fler skallfragment för att kunna någorlunda återställa JFK’s skalle inför begravningen.

- Young skickar då två Navy corps-män för att leta igenom presidentlimon för fler skallfragment.

- När de båda någon timme senare återvänder lämnar de över tre skallfragment + en kula som de hittat på golvet nedanför limons baksäte.

- Young lämnar över fragment och kula till obduktionsläkarna och det är det sista han ser av den.

- När Young nästan 40 år senare råkar läsa samma memoir så lusläser han därpå Warrenkommissionens rapport och upptäcker då att ingenting nämns om kulan ifråga.

- Han skriver då ett brev till medlemmen i Warrenkommissionen och senare USA’s president, Gerald Ford, och frågar denne vad som hände med kulan och varför den inte finns omnämnd i rapporten.

- Gerald Ford svarar då:
Dear Dr. Young,

I appreciate your most interesting letter of December 27th involving the assassination of President Kennedy.

As a member of the Warren Commission I was very conscientious about my participation in the hearings. However, I have no recollection of “the spent bullet” you refer to.

Enclosed [is] a document I sent out to individuals who ask me my current views on the conclusions of the Warren Commission.

There are several excellent books on the assassination which might be helpful.

1.) Nov. 22, 1963: You Are The Jury, by David Belin.

2.) Case Closed, by Gerald Posner.

Both of these books should be in any major public library.

Best regards,
Det var samme Ford som på helt eget bevåg ändrade ett ingångshål från ”ryggen” till (lower) ”nacken”.

”For clarity.”

Jag behöver nog inte påminna om vad ännu en kula innebär för teorin om en ensam Oswald som skytt och mördare av JFK.

Edit: https://whowhatwhy.org/2017/10/06/navy-doctor-bullet-found-jfks-limousine-never-reported/
Senast redigerad av onopono 2018-01-06 kl. 09:58.
Citera
2018-01-08, 00:22
Medlem
Citat:
Dvs, allmänheten och kollegor kritiserade MC-polis Baker för att denne lät (vad de trodde var) JFK’s mördare löpa och (som de även trodde) därpå mördade även en polis och kollega till honom, något som (de trodde) inte hade hänt om Baker istället hade gripit Oswald direkt i lunchrummet.

Hur uttrycktes denna kritik menar du?

Citat:
Jag letar igenom min litteratur, artiklar och forum. Återkommer när jag hittar något.

Som sagt, återkommer med citat när jag hittat något.
Har du hittat något? Eller ljög du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in