2018-01-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Det svartnar för ögonen i dubbel bemärkelse när jag läser om Vinnovas skatteunderstödda projekt inför årets val.

https://www.vinnova.se/nyheter/2017/...r-infor-valet/

Dels så känns det som att jag är på väg att svimma på grund av syrebristen när den svarta plastpåsen träs över mitt huvud för att kväva informationsfriheten. Dels svartnar det i ögonen för att jag är rasande över det som är på väg att hända med vårt samhälle. Det hela är oerhört skrämmande.

Irrelevanta fakta. Fakta, sanningar, som är irrelevanta? Herregud. Och det blir värre:

Jag är mållös. Som om inte redan media hade ett oligopol på ett begränsat spektrum av åsikter, nu ska jag alltså få riktad information efter mina surfvanor? Hur ska det gå till? Ska regimen kartlägga de sökningar jag gör och sidor jag läser på nätet a la Googles annonsstyrning?

Frågorna hopar sig. Den konspiratoriskt lagde tänker säkert att det redan finns framtagna verktyg som omedelbart kan sjösättas, för inte kan väl Vinnovas projekt på ett enkelt sätt göra en egen svensk variant på bara något kvartal? De irrelevanta sanningarna och protesterna mot samhällets förändringar florerar ju redan hejvilt bland oss dissidenter på nätet.

Och vad gäller den här trådens huvudämne så frågar jag mig åtminstone om försiktigt mot vinden kryssande porslinsdockor och Dahlbergskor kommer att omfattas av personaliseringsfilter och åsiktsspärrar? Knappast.

Det här handlar om att obstruera vissa aktörer som inte har en röst i MSM, inte att i första hand förbjuda åsikter. Se bara vilka som är intressenter i paraplyprojektet:

Det handlar om pengar, makt och inflytande för MSM, inget annat.

Det är viktigt att tråden intensivt bevakar media, vad de skriver, och framför allt vad de inte skriver, under innevarande år!

Påminner tråden om att de stora internetjättarna redan har sofistikerad teknologi utvecklad för åsiktskontroll och censur. De arbetade mycket och intensivt på den kinesiska marknaden för att uppfylla regimens krav. De kom långt i det tänket.
Citera
2018-01-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Påminner tråden om att de stora internetjättarna redan har sofistikerad teknologi utvecklad för åsiktskontroll och censur. De arbetade mycket och intensivt på den kinesiska marknaden för att uppfylla regimens krav. De kom långt i det tänket.
Det var det spåret jag var inne på i slutdelen av mitt inlägg. Så projektfinansieringen på 13,5 MSEK kan möjligen vara kostnaden för den programvara som behövs? Men jag kan inte se annat än att det också behövs töjas på en hel del gummilagar för att iscensätta alla dessa projekt.

Än en gång vill jag påpeka att det är den mest skrämmande svenska internetsida jag läst på länge, om inte någonsin.
Citera
2018-01-07, 15:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det var det spåret jag var inne på i slutdelen av mitt inlägg. Så projektfinansieringen på 13,5 MSEK kan möjligen vara kostnaden för den programvara som behövs? Men jag kan inte se annat än att det också behövs töjas på en hel del gummilagar för att iscensätta alla dessa projekt.

Än en gång vill jag påpeka att det är den mest skrämmande svenska internetsida jag läst på länge, om inte någonsin.
Skrämmande är bara förnamnet.

Man kan kanske se denna satsning som en naturlig fortsättning på organisationen Quick Response, som ju startades av Röda Korset för att hålla efter journalister så dom höll sig i åsiktskorridoren. Sedermera togs finansieringen över av staten, med hjälp från Bengt Westerberg.

(Varje gång det skrivs om Bengt Westerberg så saknar jag Fula Gubben)
Citera
2018-01-07, 16:04
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Irrelevanta fakta. Fakta, sanningar, som är irrelevanta? Herregud.

Irrelevanta fakta är fint. Personaliseringsmotor också. "Personaliseringmotor" är synonymt med "filterbubbla". Eller "biasbubbla". Man ser bara det som personaliseringsmotorn tror man vill se. Alltså enkelt uttryckt blir all personalisering "mer av samma".

Så ju mer skor du tittar på, desto mer skor får du. Eller ju mer genusfascism du tittar på desto mer feminazism får du. Det är bara att Sveriges regering vill påverka "filterbubblan", inte Google eller Facebook, eller Nordiska Motståndsrörelsen.

Ska vi tro att nästa grej som Vinnova kommer på när dom är klara med sin filterbubbelmotor kommer att vara en webbläsare godkänd av staten?
Citera
2018-01-07, 16:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Irrelevanta fakta är fint. Personaliseringsmotor också. "Personaliseringmotor" är synonymt med "filterbubbla". Eller "biasbubbla". Man ser bara det som personaliseringsmotorn tror man vill se. Alltså enkelt uttryckt blir all personalisering "mer av samma".

Så ju mer skor du tittar på, desto mer skor får du. Eller ju mer genusfascism du tittar på desto mer feminazism får du. Det är bara att Sveriges regering vill påverka "filterbubblan", inte Google eller Facebook, eller Nordiska Motståndsrörelsen.

Ska vi tro att nästa grej som Vinnova kommer på när dom är klara med sin filterbubbelmotor kommer att vara en webbläsare godkänd av staten?
Den naturliga slutpunkten för denna typ av idéer är ju självklart "The Great Firewall of Sweden".
Citera
2018-01-07, 16:14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den naturliga slutpunkten för denna typ av idéer är ju självklart "The Great Firewall of Sweden".

Det blir den naturliga slutpunkten, men när bara tre länder har "The great firewall", Sverige, Nordkorea och Kina så blir det svårt att upprätthålla demokratiillusionen. Så jag tror dom nöjer sig med en webb-läsare som inte kan använda proxies, och kommer att ha statliga varningsskyltar av thailändskt snitt.

Mjuka varningsskyltar från "Internetdepartementet". Inte "the great firewall of Swden". Det vore som att tänka sig att förbjuda parabolantenner för att skydda befolkningen. Eller, vänta?!?
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-01-07 kl. 16:16.
Citera
2018-01-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Om jag tolkar dig rätt så är alltså projektet något slags "border collie" som ska leda den inskränkta fårskocken i rätt riktning? Kanske är det så att jag är ett hopplöst fall för regimen att omvända, och jag får vänta med att ledas in på den rätta banan tills det kommer en motsvarighet till spanska inkvisitionen. Kanske inför valet 2022? Om det nu finns fria val då.

Möjligen kommer robottjänsterna och nyhetsstyrningen göra att jag får upp diverse "populistsidor" som förslag när jag öppnar en ny flik i min webbläsare....

Vi kan väl bjuda på ett par ytterligare citat från hjärntvättarprojektet:
Citat:
Medskapande och AI för en lokal sportbevakning som engagerar och
Inkluderar, United Robots Sverige
Projektet syftar till att skapa en automatiserad kommunikation mellan idrottsutövare på lägre nivå och redaktionen på lokala mediehus, och att ge automatiserade matchtexter "själ" i form av citat, bilder och analyser från idrottarna själva.

Citat:
Projektet ska skapa en smart navigering av nyhetsflödet genom taggning av nyheter med hjälp av maskininlärning och en fördjupad rekommendationstjänst baserad på läsarens historik och preferenser.

Jeeesus... Mediakriget om mångkulturen är över, välkommen till mediakriget om samhällets sönderfall och åsiktsfrihetens vara eller icke vara.
Citera
2018-01-07, 16:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

"Den Anti-Rasistiska Skyddsvallen" (DARS) ... då DDRs benämning: den anti-fascistiska skyddsvallen kan ge "irrelevanta" associationer.
Citera
2018-01-07, 16:46
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Citat:
Projektet ska skapa en smart navigering av nyhetsflödet genom taggning av nyheter med hjälp av maskininlärning och en fördjupad rekommendationstjänst baserad på läsarens historik och preferenser.

Jeeesus... Mediakriget om mångkulturen är över, välkommen till mediakriget om samhällets sönderfall och åsiktsfrihetens vara eller icke vara.

Detta görs ju redan av "nyhetsflödesappar" typ Google Now som ger dig "kort" med vad den tror är relevanta artiklar som bygger på dina Googlesökningar etc. Har du googlat om Trump, Nordiska motståndsrörelsen och "Nasa moon hoax" kommer du att få artiklar om Trump, Nordiska motståndsrörelsen och Nasa och SpaceX för att "du har visat intresse för detta".

Det duger naturligtvis inte när man som stat vill "leda nyhetskonsumenter" genom den farliga informationsdjungeln. Jag tror man siktar på en tillrättalagd "charterresa" av Nordkoreanskt snitt där du inte får se det som inte eliterna vill visa och inte surfa fritt för då kan du komma i kontakt med "irrelevanta fakta". Det handlar helt om samhällsbilden.

Sverige faller sönder! "Nej, allt är bra. Titta på bronsstatyn av Stefan Löfvén på Norra Bantorget nu". Det går bra det här. Det är inga problem alls. Faktiskt!
Citera
2018-01-07, 17:18
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Den Anti-Rasistiska Skyddsvallen" (DARS) ... då DDRs benämning: den anti-fascistiska skyddsvallen kan ge "irrelevanta" associationer.

Hjärnridån för att särskiljas mot tidigare järnridå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnrid%C3%A5n
Citera
2018-01-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
De pengar som Vinnova har lagt in i projektet är småpengar i forskningssammanhang. Kolla deras totala budget Men jag har sedan länge märkt ett otäckt stråk hos vinnova att vilja vara sina politiska herrar till lags. Politiserad "forskning"/projekt ligger i tiden, retoriken har alltid fokus på globala fördelar etc.

I det här specifika fallet är det snarare signalen som är viktig än än det antal pengar som tilldelats. Men de som ska utföra själva projektet hjälper nog så gärna till att skjuta till med, för det handlar ju om att stävja både politisk och ekonomisk konkurrens. Nu tror jag inte att det finns på kartan att detta kommer att bli framgångsrikt. Att man ens visar att man vågar sig på något sådant här, visar att de tappat alla koncepter. Och alla kommer ha sina ögon på dem. Men visst kommer man titta på de system som redan finns utvecklade, och främst de kinesiska. Och på det stora hela är saken enkel, det är bara att köpa in dessa system, samt "forska" på hur man ska modifiera dem för svenska och europeiska förhållanden (något annat kommer pengarna heller inte räcka till, men kanske Bonniers kista är outtömlig, det är möjligt). Men det kommer inte hjälpa. Att ens ha varit iblandat i ett sådant här projekt kommer visa sig vara en "kiss of death" (karriärmässigt). Vi har ju, gubenåde, ett val 2018.
Citera
2018-01-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
De pengar som Vinnova har lagt in i projektet är småpengar i forskningssammanhang. Kolla deras totala budget Men jag har sedan länge märkt ett otäckt stråk hos vinnova att vilja vara sina politiska herrar till lags. Politiserad "forskning"/projekt ligger i tiden, retoriken har alltid fokus på globala fördelar etc.

I det här specifika fallet är det snarare signalen som är viktig än än det antal pengar som tilldelats. Men de som ska utföra själva projektet hjälper nog så gärna till att skjuta till med, för det handlar ju om att stävja både politisk och ekonomisk konkurrens. Nu tror jag inte att det finns på kartan att detta kommer att bli framgångsrikt. Att man ens visar att man vågar sig på något sådant här, visar att de tappat alla koncepter. Och alla kommer ha sina ögon på dem. Men visst kommer man titta på de system som redan finns utvecklade, och främst de kinesiska. Och på det stora hela är saken enkel, det är bara att köpa in dessa system, samt "forska" på hur man ska modifiera dem för svenska och europeiska förhållanden (något annat kommer pengarna heller inte räcka till, men kanske Bonniers kista är outtömlig, det är möjligt). Men det kommer inte hjälpa. Att ens ha varit iblandat i ett sådant här projekt kommer visa sig vara en "kiss of death" (karriärmässigt). Vi har ju, gubenåde, ett val 2018.

Bara ett påpekande så att vi har rätt perspektiv här i tråden.

Citat:
retoriken har alltid fokus på globala fördelar etc.

Sverige har sedan början av 1900 talet verkat för betydelsen av folkrätt, internationella organisationer som NF och FN, neutralitet och fredliga mellanstatliga förbindelser. Det har traditionellt varit viktigt för oss precis som vi är en exportberoende nation. Den internationella agendan har en djup förankning i Sverige av andra anledningar än de mångkulturella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in