Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Från din egen källa (britannica): The term skyscraper originally applied to buildings of 10 to 20 stories, but by the late 20th century the term was used to describe high-rise buildings of unusual height, generally greater than 40 or 50 stories.
Plasco var onekligen en "high-rise buildings of unusual height" i Teheran..
Självklart förändras ordens innebörd över tiden och mellan olika lokala förhållanden, vilket är lite av min poäng.
Skillnaden i höjd och storlek mellan WTC 7 vs. Plasco är av ett slag som gör varje jämförelse absurd. Även om man i Teheran tyckte att Plasco var en jättelik skyskrapa så hade samma byggnad placerad på nedre Manhattan sett ut som ett utedass.
Utöver skillnaden i storlek/höjd måste även skillnader i konstruktion, byggnation, material, säkerhetskoder, underhåll, säkerhetskontroller, osv, vägas in. Givet att den ena byggnaden är hypermodern belägen i skyskrapans hemland där den andra är belägen i ett hårt drabbat postkolonialt land som fortfarande väntar på en fungerande modern infrastruktur.
Citat:
Och ska vi gå strikt på denna definition så faller frågeställningen också där Windsow Tower i Madrid togs upp som ett exempel på skyskrapor som inte kollapsat (fast den delvis gjorde det), Windsor Tower hade "endast" 32 våningar, varav 29 över mark.
Nja, det som faller är försöken att likställa WTC 7 med Plasco rakt av. Skyskrapa i stål som skyskrapa i stål. Same same. Not.
Det finns möjligtvis aspekter av kollapsen av Plasco som eventuellt kan vara relevanta i en diskussion om kollapsen av WTC 7, men då måste dessa i sin tur specifikt argumenteras för en i taget. Blanket statements om att de båda byggnaderna i allt väsentligt är likvärdiga, däremot, är rent dravel.
Pinsamt.
Citat:
Och tidigare har jag redovisat minst 5 källor som anger att Plasco definieras som en skyskrapa, det beror liksom på omgivningen också som kurrekotte visade dig..
Och drev därmed mycket riktigt hem min poäng.
Citat:
Jag är så van att du har fel så det är ointressant.
Återigen. Att du hittar detalj- och slarvfel är inte synonymt med att du har rätt i sak.
- Nya WTC 7 är ca 5 ggr större än Plasco.
- Gamla WTC 7 var ca 4,5 ggr större än Plasco.
Har det här någon som helst betydelse för mitt argument? Knappast.