2013-02-23, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Speglar vadå?
Du menar alla bråkstakar de får stå ut med, samhällets baksida som de får jobba med.
Kan bli cp-störda arbetspass, riskerar livet varje dag du går till jobbet, kan bli lååånga övertider, stor risk att du blir skadad i tjänsten osv osv.

Både polis, räddningstjänst och ambulanspersonal är så fruktansvärt underbetalda så det finns inte.
Det är pinsamt hur lite de tjänar med tanke på vad gör för samhället och hur de riskerar livet varje dag de jobbar för att kunna rädda andra människor.
Utan dessa tre element hade samhället kollapsat direkt.
Att bära fylle-kenta till cellen halvannan dag, få skingra ilskna alkade paret i ugglebo, få lyfta en av en sprallig tonåring från krogen. Ska dom ha "cp-störda" löner för det? Eller ska dom ha "cp-störda" löner när dom gör "cp-störda" jobb?

Och tror du dom jobbar över gratis? Är du cp-störd eller?
Citera
2013-02-23, 14:00
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Att bära fylle-kenta till cellen halvannan dag, få skingra ilskna alkade paret i ugglebo, få lyfta en av en sprallig tonåring från krogen. Ska dom ha "cp-störda" löner för det? Eller ska dom ha "cp-störda" löner när dom gör "cp-störda" jobb?

Och tror du dom jobbar över gratis? Är du cp-störd eller?
Absolut, jobbet är inte alltid så glamoröst och häftigt.
Blir nog ganska monotont att varje dag prata med a-lagarna på stan och hämta nerdrogade 20-åringar på fest.

Men just risken av att du aldrig vet när du hamnar i en skottlossning där du måste åka på larm, eller biljakten där det finns en överhängande risk för att något händer.

Borde inte lönen spegla den risken och det arbetsklimatet du får stå ut med?

Som det ser ut i dag så borde de fysiska intagningsproven blir hårdare så endast rätt folk med god fysik och svensk bakgrund kan bli poliser, då kan lönen allt höjas med 10.000 kr. Det har jag absolut inte något emot.

Men att ge 30.000 kr i lön till nyutexaminerade Frida som är 19-år och aldrig lyft en hantel över 5 kg. Nej tack.

Edit: Hänger du med på vad jag menar?
Citera
2013-02-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Absolut, jobbet är inte alltid så glamoröst och häftigt.
Blir nog ganska monotont att varje dag prata med a-lagarna på stan och hämta nerdrogade 20-åringar på fest.

Men just risken av att du aldrig vet när du hamnar i en skottlossning där du måste åka på larm, eller biljakten där det finns en överhängande risk för att något händer.

Borde inte lönen spegla den risken och det arbetsklimatet du får stå ut med?

Som det ser ut i dag så borde de fysiska intagningsproven blir hårdare så endast rätt folk med god fysik och svensk bakgrund kan bli poliser, då kan lönen allt höjas med 10.000 kr. Det har jag absolut inte något emot.

Men att ge 30.000 kr i lön till nyutexaminerade Frida som är 19-år och aldrig lyft en hantel över 5 kg. Nej tack.

Edit: Hänger du med på vad jag menar?
Jag förstår dig exakt, och din idé är inte helt tokig. Men polisjobbet är inget högstatusjobb som ska premieras i form av hög lön. Statistiskt sett är det troligen inte farligare än att va hantverkare eller barservitris. Riskerna är inte så stora att det händer nåt. Poliser anmäler ofta att dom blivit spottade på, ärekränkta och misshandlade(våld mot tjänsteman) och då rör det sig om blåmärken och småsår.

Det läggs åt helvete för stor vikt vid psykologibiten Hur mycket psykolgi krävs för mina tidigare exempel? Eller för att stoppa en bil och kolla nykterheten. Språkunskaper likaså.
Så studiekostnader är inget trumfkort såsom t.ex lärare eller vårdpersonal har.

Själv har jag ett jobb i privata sektorn inom industri. Jag löper en potentiell risk att dö på sikt.(av nån kemikalie el likn) Jag löper en större risk att dö eller skadas varje dag. Men statistiskt händer det 'nästan aldrig' så därför bygger jag/min arbetsgivare inte min lön på det heller.

Jobbar en grupp poliser i ett högriskområde kan jag tänka mig tillägg (skulle förvåna om dom inte redan har) men att håva in fetlön för att kvittera ut pickadollen å sen vända papper eller lappa bilar, vill jag inte betala.
Senast redigerad av Badsituation 2013-02-23 kl. 16:07.
Citera
2014-03-14, 08:13
Medlem
Varför klagar poliser konstant på sin lön? Alla som blir poliser vet förutsättningarna och att lönen är låg.
Hur kan man då komma i efterhand och gnälla det övergår mitt förstånd. Polis blir man för att man vill hjälpa folk och inte för tjäna pengar det vet ju alla.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle18538358.ab
Citera
2014-08-21, 15:04
Medlem
Citat:
Nyexaminerade och andra poliser som i dag tjänar under 24 100 kronor kommer från och med den 1 oktober i år att tjäna 24 500 kronor. En löneökning för de lägst avlönade med runt 15 procent, skriver Polisförbundet i ett pressmeddelande.

Dessutom finns också lönehöjningar om 400 kronor för övriga poliser med i avtalet.

Ett år senare, 1 oktober 2015, ska nästa lönerevision ske och utrymmet för löneökningar vid de förhandlingarna är satt till som lägst 2,5 procent för kollektivet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19401179.ab
Citera
2014-08-21, 15:11
Medlem
Citat:
Det är lätt att hålla med Polisförbundets Lena Nitz om att 24500 kronor i lägsta lön är en stor facklig seger.

Det är också en seger för samhället. Nu blir det lättare att ställa högre krav på att polisen ska motsvara medborgarnas behov och förväntningar.

http://www.bt.se/ledare/poliser-ska-...84413877%29.gm

Citat:
Men även facket måste förstå vilka dörrar man nu har öppnat. Om dagens låglönesatsning ska vara ”grundbulten i en stabil löneutveckling för alla poliser” måste poliskåren som helhet bättre motsvara medborgarnas förväntningar.

Höjda löner är aldrig hållbara löner om de inte åtföljs av högre ambitioner.
Citera
2018-01-06, 14:16
Medlem
AllarNs avatar
Jag har roat mig lite att kolla upp några Polisers löner.

Man kan säga att mellan 26-29 tkr/mån ligger majoriteten i yttre tjänst utan befälsbefattning oavsett om dessa har 2 eller 12 års erfarenhet. Alla i åldrarna 25 - 45 år.

En av ovanstående kommenderade till lön med "man blir inte Polis för att tjäna mycket pengar, det blir man för att få skjuta, köra bil fort och brottas!"

Till detta kan sägas att en civil utredare, kvinna 25 år som nyexaminerad Kriminolog fick 2017, 27,5 tkr i ingångslön.

Trafikpolischef inspektörs grad medelstor stad Man 50 år, 36 tkr/mån

Yttre befäl inspektörs grad medelstor stad Man 50 år, 37 tkr/mån.

Båda ovan nämnda herrar har vart poliser i ca 20 år och är dessutom fd. yrkesofficerare.

En pressansvarig kommissarie 63 år med 40 års erfarenhet som Polis, 50 tkr/mån
Citera
2018-01-06, 14:39
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Utbildning & Studier--------->Arbetsliv & Arbetsmarknad

/Mod.
Citera
2018-01-06, 17:04
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Jag har roat mig lite att kolla upp några Polisers löner.

Man kan säga att mellan 26-29 tkr/mån ligger majoriteten i yttre tjänst utan befälsbefattning oavsett om dessa har 2 eller 12 års erfarenhet. Alla i åldrarna 25 - 45 år.

En av ovanstående kommenderade till lön med "man blir inte Polis för att tjäna mycket pengar, det blir man för att få skjuta, köra bil fort och brottas!"

Till detta kan sägas att en civil utredare, kvinna 25 år som nyexaminerad Kriminolog fick 2017, 27,5 tkr i ingångslön.

Trafikpolischef inspektörs grad medelstor stad Man 50 år, 36 tkr/mån

Yttre befäl inspektörs grad medelstor stad Man 50 år, 37 tkr/mån.

Båda ovan nämnda herrar har vart poliser i ca 20 år och är dessutom fd. yrkesofficerare.

En pressansvarig kommissarie 63 år med 40 års erfarenhet som Polis, 50 tkr/mån

Kanske låter mycket med 36-37 k /månad men som du skriver så har de ju jobbat riktigt länge och stigit i graderna. Känner betydligt yngre personer som är typ socialsekreterare som har ungefär samma lön som de där inspektörerna. En bekant är ssk och har jobbat i tre år och har 33-35 k/månad (minns inte riktigt). Visst dessa löner lär väl stanna av efter ett tag. Men faktiskt riktigt kass löneutveckling för poliserna. Är bara de absoluta topparna som jag skulle anse har en "bra" lön. Tror dock aldrig polisen kommer lyckas få bra lön oasett hur mycket facket stoppar folk från att bli antagna till phs. Det finns helt enkelt för många som har polisyrket som sitt absoluta drömyrke och jag har sett på allvar på olika polisforum där 20 åringar skrivit att de gärna jobbar gratis övertid för att det verkar så roligt. Tveksamt om så många andra yrkesgrupper skulle skriva så. Det kanske låter bra men det är rena döden i löneförhandlingarna. Plus att de inte har någon annan arbetsgivare att byta till. Visst en del kan börja jobba för försäkringsbolag men i grunden så stannar folk kvar.

Senaste medellönen jag såg för polisen låg på ca 35 k/månad, men de kanske räknat med ob då? 35 k/månad för en vanlig polis utan någon chefsposition tycker jag däremot låter ok.
Citera
2018-01-07, 15:54
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Kanske låter mycket med 36-37 k /månad men som du skriver så har de ju jobbat riktigt länge och stigit i graderna. Känner betydligt yngre personer som är typ socialsekreterare som har ungefär samma lön som de där inspektörerna. En bekant är ssk och har jobbat i tre år och har 33-35 k/månad (minns inte riktigt). Visst dessa löner lär väl stanna av efter ett tag. Men faktiskt riktigt kass löneutveckling för poliserna. Är bara de absoluta topparna som jag skulle anse har en "bra" lön. Tror dock aldrig polisen kommer lyckas få bra lön oasett hur mycket facket stoppar folk från att bli antagna till phs. Det finns helt enkelt för många som har polisyrket som sitt absoluta drömyrke och jag har sett på allvar på olika polisforum där 20 åringar skrivit att de gärna jobbar gratis övertid för att det verkar så roligt. Tveksamt om så många andra yrkesgrupper skulle skriva så. Det kanske låter bra men det är rena döden i löneförhandlingarna. Plus att de inte har någon annan arbetsgivare att byta till. Visst en del kan börja jobba för försäkringsbolag men i grunden så stannar folk kvar.

Senaste medellönen jag såg för polisen låg på ca 35 k/månad, men de kanske räknat med ob då? 35 k/månad för en vanlig polis utan någon chefsposition tycker jag däremot låter ok.

Medellönen på 35 låter högt med. Det skulle möjligen vara för inspektörer och kommissarier. Assistenter som utgör största andelen, åtminstone i yttre tjänst skulle jag tro efter min research snittar 27-28.
Citera
2018-01-07, 17:12
Medlem
Jag förstår poliserna bättre nu varför dom kan vara otrevliga och bittra när dom slavar för så låg lön.

Men dom visste nog om det när dom blev poliser.
Citera
2018-01-07, 19:52
Medlem
Köper inte riktigt "gärningsmans" argument att poliser inte får tycka att lönen är dålig eftersom de visste om läget när de valde yrke. Vi vill väl alla på olika sätt förbättra vår situation på jobbet, om det sen gäller arbetsmiljö eller lön spelar inte så stor roll. Samhället förändras, oftast till det bättre och detta borde kunna få gälla även poliser.

Samma argument användes om lärare, en yrkeskategori jag själv tillhör, för fem-tio år sedan när det var som allra mest på tapeten med våra löner. För oss har det börjat bli skillnad och idag kan jag säga att jag är "nöjd" med min lön, även om man som sagt, alltid vill förbättra sin situation.

Frågan är väl snarare om samhället vill ha tillräckligt många och rätt personer utbildade till viktiga samhällsyrken som poliser, lärare, sjuksköterskor, socialsekreterare mfl behöver arbetsvillkor och framförallt löner bli mer konkurrenskraftiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in