Jonas Andersson (@humlannitton) skriver ett inlägg på Facebook om värdet av fri information, yttrandefrihet, åsiktsfrihet och till det fria ordet i det demokratiska samhället. #Jagärhär:s moderator Mattias L Davidsson kallar han yttrandefrihetens dödgrävare:
Citat:
I sin iver att återgå till tiden där journalister och redaktörer var grindvakterna som ensamma kunde avgöra vad Svensson behövde veta om situationen i Venezuela eller om vilken politisk åsikt som var godkänd för tillfället, så är många av dem beredda att gå över våra mest grundläggande grundlagars lik.
I Sverige har vi med förnumstig välvillighet förstås redan påbörjat inskränkningarna med privata medborgarinitiativ som Erich Honecker skulle varit stolt över. Titta bara på den leende #jagärhär-administratören Mattias L Davidsson som bekymmerslöst eftersöker dagens första angiverier som man kan organisera trupperna emot. (Min kommentar: texten är bildsatt av bl a Mattias L Davidssons tweet "Inget för morgontrötta. Tipstråden hos #jagärhär har varit öppen en timme redan).
Eller titta på regimmedias VD Hanna Stjärne som mest av allt önskar sig en återgång till den tiden när svenska folket bänkade sig mangrant framför Aktuellt för att skedmatas med Rätt Nyheter. Att myndiga vuxna väljare i demokratin Sverige själva ska kunna sovra och vara betrodda nog att skapa sig en egen bild utifrån information man själva hittar - nej bevare mig väl!
Han konstaterar vidare att vi har olika bakgrund, bildning, klass, vänner och uppfostran och att medan det finns avarter ska vi inte ta ifrån människor rätten att uttrycka sig på det sätt de förmår eller anser lämpligt:
Citat:
När det gäller det fria ordet är varje inskränkning utifrån något slags samhällskonsensus en cancersvulst på yttrandefrihetskroppen. Bara för att du, kungen eller en insynsskyddad totalitär Facebookgrupp är överens om vad rätt språkbruk är, ger det er inte rätten att straffa andra som inte håller med.
Sedan en viktigt aspekt av yttrandefriheten
"Att myndiga vuxna väljare i demokratin Sverige själva ska kunna sovra och vara betrodda nog att skapa sig en egen bild utifrån information man själva hittar":
Citat:
Och en del av det fria ordet är också fri tillgång till vilken information jag själv vill ha. Det är min rättighet som Alexandra Pascalidou, Hanna Stjärne och Mattias L Davidsson ska ge blanka fan i att trampa godtyckligt och välmenande på.
https://www.facebook.com/Humlannitton/posts/10213645082594920
Jag tror man måste inse hur svag förankring yttrandefriheten har i Sverige. Få försvarar den på ett intellektuellt stringent sätt i den allmänna debatten (kommer bara på Nils Funche). I detta vakuum kan #jagärhär:s politiska kommissarier i samverkan med tredje statsmakten sprida sig som en röta i det demokratiska systemet. Sorligt att se.