Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
man behöver inte orsaka olyckor för att tvingas använda vagnskadegarantin, åkte själv på 5500 kr för att någon jävel repade min då 6 månader gamla bil. Tur jag inte vet vem det var för där hade det fort blivit medeltida....
Nästan alla nya bilar har vagnskadegaranti och gissningsvis har alla märkena vid det här laget maxat självrisken, det var inte såhär för 15 år sedan.
Enda man kan göra är att efterfråga bilar utan vagnskadegaranti men det är precis samma sak med rostskyddsgarantin - konsumenterna luras uppenbarligen att tro de betyder något när de i själva verket knappt är värda pappret det står på.
Hellre 5000 kronor lägre pris så kan man kosta på bilen en rostskyddsbehandling istället.
Man har ju möjligheter att få självrisken betald av TFF om man råkar ut för en smitare. Vilket förstås gäller även vid egen försäkring.
Men oavsett, du måste ju drabbas av minst en skada per år för att det ska vara billigare att försäkra själv, jag som är medelålders, bor på landsbygd betalar på 3 år ca 10000:- i premie för min vagnskadeförsäkring, många får betala betydligt mer. Självrisken är på 1500:- (eller om det är 2000:-?)
Vilket gör att om ett skadetillfälle på de 3 åren vagnskadegarantin gäller är billigare, två går jämnt upp, det är först vid det tredje tillfället det blir billigare.
Har man extrem otur kan man förstås drabbas 3 år i rad av skada som inte TFF hjälper till med självrisken, men risken är ju inte så stor.