• 1
  • 2
2018-01-06, 10:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har du tänkt att orsaka en olycka? Brukar du orsaka olyckor?
I så fall kanske det är läge att teckna en helförsäkring istället, men du kommer ju få betala en premie för det och den brukar ligger på ett antal tusenlappar per år, hur mycket beror ju på vem du är och var du bor. Men räkna med minst 4-5000 per år, till det kommer ju en självrisk på 1500-3000 beroende på vad du valt för försäkring.

Kortfattat, tänker du orsaka minst en olycka per år de närmaste 3 åren, kolla upp premie och självrisk på en helförsäkring och räkna därifrån. Du kommer troligtvis inte billigare undan ändå. Men möjligheten att spara nån tusenlapp finns.
Jag kan ju tycka att det bästa är att inte utnyttja vagnskadegarantin alls.

man behöver inte orsaka olyckor för att tvingas använda vagnskadegarantin, åkte själv på 5500 kr för att någon jävel repade min då 6 månader gamla bil. Tur jag inte vet vem det var för där hade det fort blivit medeltida....

Nästan alla nya bilar har vagnskadegaranti och gissningsvis har alla märkena vid det här laget maxat självrisken, det var inte såhär för 15 år sedan.

Enda man kan göra är att efterfråga bilar utan vagnskadegaranti men det är precis samma sak med rostskyddsgarantin - konsumenterna luras uppenbarligen att tro de betyder något när de i själva verket knappt är värda pappret det står på.

Hellre 5000 kronor lägre pris så kan man kosta på bilen en rostskyddsbehandling istället.
Senast redigerad av sucuk 2018-01-06 kl. 10:12.
Citera
2018-01-06, 11:26
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanlund
Upptäckte nyss att visst har min nya Hyundai en vagnskadegaranti men att självrisken ligger på hela j-la 7500 kr! Blir man i praktiken tvungen att ha en vanlig helförsäkring med "normal" självrisk på 3000 kr? Får man ha det på en bil som är på garanti?
Du har ju fått många intelligenta svar i tråden, men jag tänkte ändå försöka mig på ett ännu bättre.

Kontakta ditt försäkringsbolag och hör vad dom kan erbjuda.
Här ett exempel på vad TryggHansa har för tillägg när det gäller självrisk på vagnskadegarantin:
https://www.trygghansa.se/forsakring...kring/tillagg#

Här OKQ8:
https://www.okq8.se/hem-forsakring/b...om-backup-bil/
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2018-01-06 kl. 11:37.
Citera
2018-01-06, 11:35
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
man behöver inte orsaka olyckor för att tvingas använda vagnskadegarantin, åkte själv på 5500 kr för att någon jävel repade min då 6 månader gamla bil. Tur jag inte vet vem det var för där hade det fort blivit medeltida....

Nästan alla nya bilar har vagnskadegaranti och gissningsvis har alla märkena vid det här laget maxat självrisken, det var inte såhär för 15 år sedan.

Enda man kan göra är att efterfråga bilar utan vagnskadegaranti men det är precis samma sak med rostskyddsgarantin - konsumenterna luras uppenbarligen att tro de betyder något när de i själva verket knappt är värda pappret det står på.

Hellre 5000 kronor lägre pris så kan man kosta på bilen en rostskyddsbehandling istället.
Man har ju möjligheter att få självrisken betald av TFF om man råkar ut för en smitare. Vilket förstås gäller även vid egen försäkring.

Men oavsett, du måste ju drabbas av minst en skada per år för att det ska vara billigare att försäkra själv, jag som är medelålders, bor på landsbygd betalar på 3 år ca 10000:- i premie för min vagnskadeförsäkring, många får betala betydligt mer. Självrisken är på 1500:- (eller om det är 2000:-?)
Vilket gör att om ett skadetillfälle på de 3 åren vagnskadegarantin gäller är billigare, två går jämnt upp, det är först vid det tredje tillfället det blir billigare.
Har man extrem otur kan man förstås drabbas 3 år i rad av skada som inte TFF hjälper till med självrisken, men risken är ju inte så stor.
Citera
2018-01-06, 11:39
Medlem
Citat:
Man har ju möjligheter att få självrisken betald av TFF om man råkar ut för en smitare. Vilket förstås gäller även vid egen försäkring.

Men oavsett, du måste ju drabbas av minst en skada per år för att det ska vara billigare att försäkra själv, jag som är medelålders, bor på landsbygd betalar på 3 år ca 10000:- i premie för min vagnskadeförsäkring, många får betala betydligt mer. Självrisken är på 1500:- (eller om det är 2000:-?)
Vilket gör att om ett skadetillfälle på de 3 åren vagnskadegarantin gäller är billigare, två går jämnt upp, det är först vid det tredje tillfället det blir billigare.
Har man extrem otur kan man förstås drabbas 3 år i rad av skada som inte TFF hjälper till med självrisken, men risken är ju inte så stor.

Att få någon ersättning från Tff förutsätter att det går att göra troligt att skadan åsamkats av ett trafikförsäkringspliktigt fordon. Skadegörelse som sucuk skriver om är typiskt en sådan skada som de inte ersätter.
Citera
2018-01-06, 11:44
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanlund
Bilen är ny och jag gillar den. Nu måste jag bara reda ut och hitta alternativ till den dyra självrisken.

Hyundai är bra bilar.. Självrisken vid vagnskada är den du betalar om du själv kvaddar bilen så att en reparation blir dyrare än 7500:-

Är du inte vållande till skadan får den som vållat skadan stå för kostnaderna.

Du har ju lång garanti på fel som uppstår i bilen (5 år utan milbegränsning) Den garantin tar hand om ev tillverkningsfel och fel i ingående komponenter.. Så kör du vettigt och inte orsakar skador på din egen bil och andras där DU är vållande så är 7500:- en summa man kan ta för att man själv har klantat till det.
Citera
2018-01-06, 11:46
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att få någon ersättning från Tff förutsätter att det går att göra troligt att skadan åsamkats av ett trafikförsäkringspliktigt fordon. Skadegörelse som sucuk skriver om är typiskt en sådan skada som de inte ersätter.
Ja, det förstås.
Jag tänkte påkörningsskada när jag läste, men det är ju inte nödvändigt så. Oavsett, det tar ett par såna för att spara in den dyrare självrisken.
Jag känner inte att jag eller nån jag känner drabbats så ofta av skada. Men det finns förstås de som gör det.
Jag anser TS problem vara ett ickeproblem, TS ska kanske ställa sig själv frågan om hur det sett ut historiskt, hur ofta har försäkringen utnyttjats?

Ulriks förslag är ju annars rätt bra, att förhöra sig med sitt eget fb vad för möjligheter som finns att försäkra bort självrisken.
Citera
2018-01-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ja, det förstås.
Jag tänkte påkörningsskada när jag läste, men det är ju inte nödvändigt så. Oavsett, det tar ett par såna för att spara in den dyrare självrisken.
Jag känner inte att jag eller nån jag känner drabbats så ofta av skada. Men det finns förstås de som gör det.
Jag anser TS problem vara ett ickeproblem, TS ska kanske ställa sig själv frågan om hur det sett ut historiskt, hur ofta har försäkringen utnyttjats?

Ulriks förslag är ju annars rätt bra, att förhöra sig med sitt eget fb vad för möjligheter som finns att försäkra bort självrisken.
Till en vanlig vagnskadeförsäkring går det i de flesta fall att välja självrisk, extrakostnaden för att ha en lägre självrisk är sällan rimlig, väljer alltid den högre om det är två att välja på. Något annorlunda på en företagsförsäkring på en bil, där kan finnas självrisker som är kopplade till pbb som gör att den blir kring 17000, det kan upplevas väl högt i ett litet företag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in