• 1
  • 2
2018-01-05, 23:31
Medlem
Upptäckte nyss att visst har min nya Hyundai en vagnskadegaranti men att självrisken ligger på hela j-la 7500 kr! Blir man i praktiken tvungen att ha en vanlig helförsäkring med "normal" självrisk på 3000 kr? Får man ha det på en bil som är på garanti?
Citera
2018-01-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanlund
Upptäckte nyss att visst har min nya Hyundai en vagnskadegaranti men att självrisken ligger på hela j-la 7500 kr! Blir man i praktiken tvungen att ha en vanlig helförsäkring med "normal" självrisk på 3000 kr? Får man ha det på en bil som är på garanti?

Jag hade handlat något annat. Det hela indikerar att risken är stor att något dyrt ryker tidigt. Det är för kass kvalité på skiten. Man tillverkar billigt och skjuter risken på konsumenten.
Citera
2018-01-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uangry
Jag hade handlat något annat. Det hela indikerar att risken är stor att något dyrt ryker tidigt. Det är för kass kvalité på skiten. Man tillverkar billigt och skjuter risken på konsumenten.

Fast vagnskadegarantin ersätter skador vid trafikolyckor, skadegörelse och andra yttre olyckshändelser.
Det har inget att göra med kvaliten på bilen.
Citera
2018-01-06, 00:02
Medlem
Citat:
Jag hade handlat något annat.

Bilen är ny och jag gillar den. Nu måste jag bara reda ut och hitta alternativ till den dyra självrisken.
Citera
2018-01-06, 00:04
Medlem
Citat:
Bilen är ny och jag gillar den. Nu måste jag bara reda ut och hitta alternativ till den dyra självrisken.

om du gillar den och inte fattar att man ska göra en ekonomisk kalkyl INNAN man handlar skräp så får du skylla dig själv, det är väl tur att Flashback finns för sådana inavlade som dig, så att du får hjälp med enkel matte.
Citera
2018-01-06, 00:08
Medlem
Citat:
sådana inavlade som dig

Tråden handlar om vagnskadegaranti och dess självrisk. Håll dig till ämnet.
Citera
2018-01-06, 00:32
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Tråden handlar om vagnskadegaranti och dess självrisk. Håll dig till ämnet.
Du har fått många kloka råd från många utan kunskap i tråden. Bäst är den inavlade killen som skriver att FB kan hjälpa till med en kalkyl utan att ens kunna skriva ut en kalkyl.

Den där vagnskadegarantin är en jävla bluff, oavsett märke o här reserverar jag mig genom att jag inte kollat upp alla utan bara de jag funderade att köpa.
Alla ligger skyhögt i självrisken o förklaringen är enkel.
Om du själv köper en helförsäkring så kommer den självrisk du väljer påverka priset. Självklart gäller även detta biltillverkarna som enbart köper just en försäkring. Det jävliga är att de oftas väljer ett dyrt bolag med typ If o Trygg Hansa.
Nu ska inte detta blandas ihop med nybilsförsäkringen som många faktiskt gör. Hörde själv en historia av en handlare om just detta där en kund hade totalhavererat sin bil o krävde en ny på garantin. Det slutade med att den kunden slutade handla hos den handlaren.

Nu till den givna frågan som även jag ställer mig.
Kan man förhandla bort vagnskadegarantin o tjäna på det o kommer ett annat försäkringsbolag ens försäkra in en bil som ska ha vagnskadegaranti?
Citera
2018-01-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du har fått många kloka råd från många utan kunskap i tråden. Bäst är den inavlade killen som skriver att FB kan hjälpa till med en kalkyl utan att ens kunna skriva ut en kalkyl.

Den där vagnskadegarantin är en jävla bluff, oavsett märke o här reserverar jag mig genom att jag inte kollat upp alla utan bara de jag funderade att köpa.
Alla ligger skyhögt i självrisken o förklaringen är enkel.
Om du själv köper en helförsäkring så kommer den självrisk du väljer påverka priset. Självklart gäller även detta biltillverkarna som enbart köper just en försäkring. Det jävliga är att de oftas väljer ett dyrt bolag med typ If o Trygg Hansa.
Nu ska inte detta blandas ihop med nybilsförsäkringen som många faktiskt gör. Hörde själv en historia av en handlare om just detta där en kund hade totalhavererat sin bil o krävde en ny på garantin. Det slutade med att den kunden slutade handla hos den handlaren.

Nu till den givna frågan som även jag ställer mig.
Kan man förhandla bort vagnskadegarantin o tjäna på det o kommer ett annat försäkringsbolag ens försäkra in en bil som ska ha vagnskadegaranti?

jag antar att du refererade till mig, tycker det är roligt hur de med lägst intelligens trålar på mina inlägg och sedan har kommenterar på det jag skriver. Jag tänkte på dig när jag sket. Så mycket bidrog du i min värld.
Citera
2018-01-06, 00:36
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
jag antar att du refererade till mig, tycker det är roligt hur de med lägst intelligens trålar på mina inlägg och sedan har kommenterar på det jag skriver. Jag tänkte på dig när jag sket. Så mycket bidrog du i min värld.
Tja. Eftersom jag inte ens riktade mig till dig så bryr jag mig inte så hårt över det.
Men för att hålla mig till ämnet. Var är kalkylen? Eller är du så inavlad att du inte fixar den?
Citera
2018-01-06, 03:13
Medlem
Studsbolls avatar
Vagnskadegarantin får alltid en hög självrisk eftersom den inte tar hänsyn till något av de faktorer som annars styr premien. En femtioårig man i Pajala som kört skadefritt i alla år får vagnskadegarantin på samma sätt som en 18 årig grabb som bor i Stockholm. För att detta inte ska bli allför dyrt för de som ger ut garantin, vilket egentligen är en försäkring, måste man gardera sig med en hög självrisk. Du kan skaffa en egen helförsäkring, men det är dyrt även om du är femtio år och bor i Pajala...
Citera
2018-01-06, 04:47
Medlem
Notera även att vagnskadegarantin betalas för den tid den gäller, vanligtvis tre år, genom att den ingår i priset på bilen. Vagnskadeförsäkring betalas löpande, oftast per år.
När du köper en ny bil belastas den av 25% moms, gäller alltså även den del som utgör premien för vagnskadegarantin, på en vagnskadeförsäkring är inte premien momspliktig. Motsvarande gäller självriskerna.
Citera
2018-01-06, 08:59
Moderator
Citat:
Har du tänkt att orsaka en olycka? Brukar du orsaka olyckor?
I så fall kanske det är läge att teckna en helförsäkring istället, men du kommer ju få betala en premie för det och den brukar ligger på ett antal tusenlappar per år, hur mycket beror ju på vem du är och var du bor. Men räkna med minst 4-5000 per år, till det kommer ju en självrisk på 1500-3000 beroende på vad du valt för försäkring.

Kortfattat, tänker du orsaka minst en olycka per år de närmaste 3 åren, kolla upp premie och självrisk på en helförsäkring och räkna därifrån. Du kommer troligtvis inte billigare undan ändå. Men möjligheten att spara nån tusenlapp finns.
Jag kan ju tycka att det bästa är att inte utnyttja vagnskadegarantin alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in