2018-01-05, 20:43
Medlem
ristolainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Alla grupper har något som inte är bra och som är bra, varför ska ni just utsätta gruppen jagärhär för dessa trakasserier som ni gör?

Har du någon aning om hur många slutna och hemliga face-booksidor som #jagärhär medverkat till att fått nerstängda?
Vet du hur många som blir avstängda gång på gång bara för att de postar seriösa länkar i många grupper?
Citera
2018-01-05, 20:57
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Alla grupper har något som inte är bra och som är bra, varför ska ni just utsätta gruppen jagärhär för dessa trakasserier som ni gör?

För att det är ju det JÄH gör, de utsätter andra för trakasserier därför är de moraliskt sett fritt villebråd. Så det är just JÄH man skall exponera och trakassera hela tiden tills det sociala priset att vara med i gruppen blir för stort. I framtiden kan det bli så att jobbansökningar sorteras bort redan när man googlat fram att någon var med i JÄH. Framtidens Sverigedemokrater. Hoppas du är en av dem.
Citera
2018-01-05, 21:10
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
#jagärhäraktivisterna brukar som bekant hävda att de aldrig kontaktar arbetsgivare. Ändå sprids i #jagärhärkretsar en namninsamling i syfte att få TV4 att avsluta sitt samarbete med Alexander Bard.

https://twitter.com/Vattenkannan20/status/948978652020133890

Se tweeten för länk till namninsamlingen. Flera andra namnkunniga #jagärhärmedlemmar (Leena Johansson, Jeanette, Betty Öst och IngaBritt Johansson) gillar inlägget.

Grejen med Bard är ju att han inte skräder orden om någon som han anser vara en idiot. Personens kön, hudfärg eller sexuella läggning spelar i grunden ingen roll, även om han kan använda vissa personspecifika förolämpningar i stridens hetta. (Han var garanterat en sådan unge som skrek "glasögonorm" och "fetto".) Till skillnad från hycklarna i #jagärhär är Bard dock inte med i någon förening för God Ton™ och skulle aldrig drömma om att anmäla någon som kallade honom bögdjävel eller liknande. Därmed inte sagt att jag håller med om allt han säger. Men att försöka sätta press på arbets- och uppdragsgivare på det här sättet är oerhört lågt.
Det visar sig att initiativtagaren till namninsamlingen mot Alexander Bard är en Danny Lam. Danny Lam skriver en kverulerande artikel i Nyheter24 om det hela:
Citat:
Människor ser upp till Bard när de ser honom på TV4 varje fredagskväll. När dessa människor sedan följer honom på sociala medier kommer de tro att hans kvinnohat är legitimt eftersom en så pass stor kanal som TV4 år efter år ändå fortsätter att samarbeta med Bard.
https://nyheter24.se/debatt/900962-ta-avstand-fran-alexander-bard-tv4

Dels kan man ifrågasätta om Bards kritik mot #metoo och feminism är samma sak som kvinnohat, dels kan man konstatera att Danny Lam anser människor så pass lågbegåvade att de tror att Bards åsikter är sanna och legitima för att han får sitta i någon jury i något fånigt nöjeprogram.

Givetvis kan Lam kopplas till #jagärhär. För fyra veckor sedan poserade Lam på ett foto tillsammans med Mina Dennert. Texten löd:
Citat:
Hade världens mysigaste fika med Shahab @kidkurd Paula @vardagsrasismen och Mina #jagärhär idag. Det är någonting med att kunna relatera till varandra och prata ut om mellanförskap rasism och aktivism utan avbrott.
http://www.thepictures.club/pr/dannylaam

Precis vad #jagärhär gillar - myspys där alla tycker lika och sitter varma under samma stora offerkofta. Bard hade direkt dödat stämningen, det förstår alla. Lam avslutar:
Citat:
"Vi har en asgrym kampanj på G. Håll utkik efter nyår. ✊ #jagärhär".
Man undrar om kampanjen mot Alexander Bard är den "asgrymma kampanj" Lam refererar till eller om de har något annat på gång efter det.
Citera
2018-01-05, 21:41
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Dels kan man ifrågasätta om Bards kritik mot #metoo och feminism är samma sak som kvinnohat, dels kan man konstatera att Danny Lam anser människor så pass lågbegåvade att de tror att Bards åsikter är sanna och legitima för att han får sitta i någon jury i något fånigt nöjeprogram.

Givetvis kan Lam kopplas till #jagärhär. För fyra veckor sedan poserade Lam på ett foto tillsammans med Mina Dennert. Texten löd:

Precis vad #jagärhär gillar - myspys där alla tycker lika och sitter varma under samma stora offerkofta. Bard hade direkt dödat stämningen, det förstår alla. Lam avslutar:

Man undrar om kampanjen mot Alexander Bard är den "asgrymma kampanj" Lam refererar till eller om de har något annat på gång efter det.
Det är inte mycket jag håller med Bard om, dock så gillar jag hans perspektiv och hur han utvecklar det. Han kritiserar den manshatande feminismen, inte kvinnor i sin helhet. Sett honom retweeta Ann Coulter flera gånger som är en old school liberalfeminist då han ser ut att stötta jämställdhet mellan könen.

Sen angående #metoo så tar han åt sin inofficiella titel som provokatör att verkligen gå överstyr. Håller däremot med om att man ska vara försiktig med vad som ska klassas in som sexuella övertramp. Axelklappar, kramar, trampa på tån etc.

Och inte förvånande att Lam #ärdär. Bara hålla utkik efter ölburkens twitter ifall något dyker upp angående kampanjen.
Citera
2018-01-05, 22:41
Medlem
Danny Lam är en uttalad antirasist som driver något nätverk som kallar sig för TNKVRT

http://gbg.agendajamlikhet.se/organisationer/tnkvrt

"TNKVRT (uttalas "tänkvärt") bildades 2015 och är en ideell organisation som består av 11 antirasistiska nätaktivister. Organisationens syfte är att starta olika kort- och långsiktiga projekt för att sprida kunskap om förtryck och rasism.

Just nu pågår projektet "Var kommer du ifrån, egentligen?" där målet är att skapa en bok med olika berättelser om rasism från människor runtom i Sverige. Anledningen till att det är en fysisk bok och inte en hemsida på nätet är för att fokus ska vara på den som berättar och ej förflyttas till kommentarsfältet. För att skapa en sådan bok krävs resurser och stöd i form av volontärer som vill bidra med illustrationer, men framförallt verkliga berättelser."

Bild på dannys medlemskap i jäh
https://imgur.com/a/LY284
Citera
2018-01-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntlerdBeard
Danny Lam är en uttalad antirasist som driver något nätverk som kallar sig för TNKVRT

"TNKVRT (uttalas "tänkvärt") bildades 2015 och är en ideell organisation som består av 11 antirasistiska nätaktivister. Organisationens syfte är att starta olika kort- och långsiktiga projekt för att sprida kunskap om förtryck och rasism.

Just nu pågår projektet "Var kommer du ifrån, egentligen?" där målet är att skapa en bok med olika berättelser om rasism från människor runtom i Sverige. Anledningen till att det är en fysisk bok och inte en hemsida på nätet är för att fokus ska vara på den som berättar och ej förflyttas till kommentarsfältet. För att skapa en sådan bok krävs resurser och stöd i form av volontärer som vill bidra med illustrationer, men framförallt verkliga berättelser."

Herre jösses, ännu en av tusende unga guldgrävare aspirerande på en lönsam PK-karriär inom det offentliga eller politiken, betald av oss korkade nettoinbetalare av skatt. Förr i tiden arbetade invandrarna och fick eventuellt efter att de hade visat sin samhällsnytta respekt och positioner. Nu är det omvända världen, där också.
Citera
2018-01-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Det är inte mycket jag håller med Bard om, dock så gillar jag hans perspektiv och hur han utvecklar det. Han kritiserar den manshatande feminismen, inte kvinnor i sin helhet. Sett honom retweeta Ann Coulter flera gånger som är en old school liberalfeminist då han ser ut att stötta jämställdhet mellan könen.

Sen angående #metoo så tar han åt sin inofficiella titel som provokatör att verkligen gå överstyr. Håller däremot med om att man ska vara försiktig med vad som ska klassas in som sexuella övertramp. Axelklappar, kramar, trampa på tån etc.

Och inte förvånande att Lam #ärdär. Bara hålla utkik efter ölburkens twitter ifall något dyker upp angående kampanjen.

Men om en del människor inte vill ha en klapp på axeln så är inte det sexuella trakasserier, utan det är respektlöst och hänsynslöst att någon klappar någon annan på axeln. Vill jag inte ha en klapp på axeln så vill jag inte. Fråga gärna om en kram, kramas gör man i samförstånd. Trampa på tån är endast klantigt.
Citera
2018-01-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
För att det är ju det JÄH gör, de utsätter andra för trakasserier därför är de moraliskt sett fritt villebråd. Så det är just JÄH man skall exponera och trakassera hela tiden tills det sociala priset att vara med i gruppen blir för stort. I framtiden kan det bli så att jobbansökningar sorteras bort redan när man googlat fram att någon var med i JÄH. Framtidens Sverigedemokrater. Hoppas du är en av dem.

Alla grupper är olika och en del har ingen demokrati alls, så som SD. Men här får vi ju inte nämna poltik så varför gör ni det?
Citera
2018-01-05, 23:23
Medlem
De flesta på Flashback och speciellt i denna tråd om jagärhär är så fruktansvärt respektlösa och hänsynslösa.
Helt galet är det och se det ni skriver. Ni mobbar ocdriver på drev som senare kommer ut på både twitter, facebook och på högerextrema tidningar, gillar ni att vara så här destruktiva ?
Citera
2018-01-05, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det visar sig att initiativtagaren till namninsamlingen mot Alexander Bard är en Danny Lam. Danny Lam skriver en kverulerande artikel i Nyheter24 om det hela:

https://nyheter24.se/debatt/900962-ta-avstand-fran-alexander-bard-tv4

Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th

Man kan förstås ha synpunkter på mycket av det som Bard säger, men för alla som har en gnutta liberalism i sig är det fullständigt främmande att vilja ostracisera en person på grund av dennes åsikter eller uttryckssätt. Jag tror dock att #jagärhäraktivisterna har väldigt svårt att förstå ett sådant principiellt resonemang. De begriper inte det sluttande planets logik, helt enkelt.

Alla som är vid sina sinnens fulla bruk inser naturligtvis att Bard vare sig är rasist eller kvinnohatare. Inte heller kan någon på allvar tro att han önskar livet ur Beatrice Ask. Det handlar från åsiktskommissariernas sida snarare om att statuera exempel och markera mot Ondskan i något slags bisarrt moraliskt renhållningsprojekt. Men med sådana höga krav blir det knappt någon som passerar det etiska nålsögat. (Som vi sett otaliga exempel på i den här tråden ägnar sig till och med de änglalika #jagärhärarna åt näthat titt som tätt.) Och det blir väldigt många barn som slängs ut med badvattnet. Strindberg, som ju ofta uttryckte sig både misogynt och antisemitiskt (utan att egentligen vara vare sig det ena eller det andra), hade till exempel varit helt omöjlig i dagens svenska offentlighet. Synd på så rara ärter.

Paula @vardagsrasismen, som omnämns i samband med Lams mysfika med Dennert, har förresten skrivit flera av artiklarna i #jagärhärs artikelsamling häribland den grovt revisionistiska texten om kommunismens vs nazismens brott.

(FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)
(FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)

Men hur mycket jag än avskyr kommunism och gullande med kommunister tycker jag inte att de ska utestängas från offentligheten, fråntas sina inkomstmöjligheter o.s.v. Inte ens om de är stalinister. Det är bättre att argumentera emot istället. Men det förutsätter att även nazister släpps fram, för balansens skull. Man kan inte som idag tillåta (i praktiken ofta glorifiera) det ena och förbjuda det andra.
Senast redigerad av Nebeltag 2018-01-05 kl. 23:49.
Citera
2018-01-05, 23:54
Medlem
Citat:
De flesta på Flashback och speciellt i denna tråd om jagärhär är så fruktansvärt respektlösa och hänsynslösa.
Helt galet är det och se det ni skriver. Ni mobbar ocdriver på drev som senare kommer ut på både twitter, facebook och på högerextrema tidningar, gillar ni att vara så här destruktiva ?
Exakt vad är det som är respektlöst och hänsynslöst med denna tråd? Att vi granskar ert agerande? En sak är säker, det förekommer mycket mindre hat och drevande här jämfört med hur det ser ut hos er själva.
Citera
2018-01-06, 00:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntlerdBeard

Att arbeta mot förtryck och rasism är givetvis lovvärt. Om det är seriöst. Frågan är därför HUR Danny Lam, TNKVRT (och #jagärhär) definierar sitt självpåtagna uppdrag.

Hemsidan ger ingen ledning men en snabb googling leder mig hit:
2017-02-01: Danny, 24, tröttnade på frågorna: "Jag är inte en stereotyp baserad på min hudfärg"
https://www.expressen.se/omtalat/livet/danny-24-ar-trott-pa-fordomarna-mot-asiater-varfor-ska-vi-normalisera-rasism/
eller http://archive.is/X5dN1
– Men eftersom jag inte ser ut som den gemene svensken får jag andra frågor som egentligen inte har någon direkt koppling till mig själv. Det är inte som att jag skäms för mina vietnamesiska rötter, men den här frågan ska bara vara ett sidospår.

[...]

Nu vill Danny sprida ett större perspektiv om hur vi måste samarbeta för att motverka rasistiska nidbilder och stereotyper.

– Vi måste våga berätta mer om sådant. Vi intalar oss att det är normalt. Men varför ska vi normalisera rasism? Jag vet hur jobbigt det är att ständigt få dessa frågor. Vi måste prata om och synliggöra hur det ser ut i samhället.
Danny Lam tycks betrakta nyfikna frågor och ytlighet som rasism. Är Danny Lams uppfattning om ”rasism” verkligen adekvat? Jag tycker INTE det. Jag undrar hur #jagärhär ställer sig till detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in