2018-01-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Kom igen nu, snälla hjälp mig! Det är en populär och modern låt, har spelats som fan på radio!

Kan det vara denna?

https://www.youtube.com/watch?v=fKopy74weus
Citera
2018-01-06, 01:05
Medlem
update om mitt inlägg några inlägg upp: hittade låten, nevermind
Citera
2018-01-06, 01:33
Medlem
Här kommer en svår en.
Letar efter en låt som var med i en gammal dokumentär om Påskön, kanske på 80-talet.
Mina föräldrar spelade in en låt som sjöngs i programmet, men har nu tappat bort den inspelningen.

Det var en lugn låt som spelades av nån gubbe från Påskön på ett litet gitarr-liknande instrument (ukulele kanske) och refrängen slutade med orden "rapa nui e", alltså Påskön. Resten av texten var på samma språk (påsköiska? vet inte vad man pratar där).

Om någon vet vad detta är och om man kan få tag på den låten nånstans, så är hela 2018 räddat.
Citera
2018-01-06, 21:12
Medlem
Vad är det för artist och låt som spelas i Janne Josefssons dokumentär Mot alla odds ca 24 minuter och 30 sekunder in i filmen: https://youtu.be/2Pb8OjK9Sz8?t=24m31s
Citera
2018-01-07, 03:41
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syndeathizer
Vad är det för artist och låt som spelas i Janne Josefssons dokumentär Mot alla odds ca 24 minuter och 30 sekunder in i filmen: https://youtu.be/2Pb8OjK9Sz8?t=24m31s
Låten heter "Vår Värld Står I Förvandling" och den sjöngs 1968 av Jan Malmsjö
Citera
2018-01-07, 04:53
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Någon som vet vad musiken heter som börjar vid ca 18 sekunder? Det är ett klassiskt stycke som jag känner igen men inte kommer ihåg namnet på.

https://youtu.be/6STGfnTCrCw?t=18s
= Beethoven: Overtyr Egmont börjar med ackordet innan.
Citera
2018-01-07, 17:40
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Kan det vara denna?

https://www.youtube.com/watch?v=fKopy74weus

Det påminner som fan om den, men det är tyvärr inte rätt! Tror tempot i låten är lite högre, tror även det är en kvinnlig artist som dominerar större delen av låten! Men det är lite så att de har mixat nåt hon sjunger så det låter som en kalkon, tror inte tanken är att det ska låta kalkonaktigt egentligen!
Citera
2018-01-07, 18:06
Medlem
Citat:
Det påminner som fan om den, men det är tyvärr inte rätt! Tror tempot i låten är lite högre, tror även det är en kvinnlig artist som dominerar större delen av låten! Men det är lite så att de har mixat nåt hon sjunger så det låter som en kalkon, tror inte tanken är att det ska låta kalkonaktigt egentligen!

Ah, ok. Minns du möjligen någon sångtext från den?
Citera
2018-01-07, 22:04
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Under 80-talets andra hälft följde jag min bror i Göteborg in på nån cool vinylshop. Köpte själv NWA:s Gangsta Gangsta på maxisingel, min bror köpte en jävligt obskyr låt som jag vill hitta bara för sakens skull.

Det är dåligt med ledtrådar tyvärr. Jag minns bara att de gick igenom hela alfabetets alla ”pussies”. Började så här:

A - Angry Pussy
B - Big pussy
C - Cozy pussy (tror jag)

Minns även att O var obnoxious pussy och L var Lazy Pussy. Det kan vara så att artisten hette nåt i stil med Soulfly, men det kan också var ett irrspår.

Snälla Flashback, hjälp mig att hitta detta mästerverk så jag kan få höra all sexism igen!

Update: kanske hellre var Blowfly!? Hittar en massa explicit shit men inte just bokstavslåten.
Senast redigerad av Kaiser Chief 2018-01-07 kl. 22:14. Anledning: Uppdaterar namn
Citera
2018-01-09, 20:36
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Ah, ok. Minns du möjligen någon sångtext från den?

Nej, tyvärr ingenting! Men det här "kalkonljudet" brukar dyka upp i refrängen typ, det är ganska bra tempo i låten, den påminner lite om "Swalla" kan jag tycka! Trodde först det skulle vara den, men det var det inte!
Citera
2018-01-11, 00:40
Medlem
Citat:

Det är inte Seinabo Sey - Younger du tänker på? Skulle kunna stämma hyggligt med beskrivningen. Fast ett par år äldre än max något år iofs.
Citera
2018-01-12, 00:19
Medlem
Hej! Jag har länge suttit och klurat på en låt jag brukade lyssna mycket på i mina tonår och jag kan verkligen inte komma på låt eller artist. Det jag vet är:
* svensk, man, rapp (eller något liknande)
* refrängen vill jag minnas är ”ekorre-röst”
* sjunger om våld i en nära relation (kvinnormisshandel vill jag minnas)
* jag tror jag lyssnade på den runt år 2006-2007 så nyare än så är den inte.
* låten ”Le igen” av Danish påminner lite om den låten jag söker.

Finns det någon som kan tro sig veta vilken det är jag söker?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in