Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2018-01-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag såg en fin stekpanna på Klas i Sjön för ett billigt pris. Perfekt för att steka ett ägg I. Nu när jag tittade på den, så jag att den var knottrig i ytan och värdelös utan slipning, som jag inte har lust med. Att slipa ytan slät, skulle kräva att jag köpte specialverktyg. Den kostade 85 kronor, så jag har inte helt avfärdat den som en möjlig sak, men jag vet att jag måste efterbehandla den timtals för hand, eller I en halvtimme med maskin. Ock med maskinen, krävs ett specialverktyg för samma pris.

Den måste vara helt slät innan man börjar bruka den, eller ens steka in eller förbehandla den, som kräver mycket arbete, annars fullständigt värdelös för det mesta, utom att steka en bit kött för en person.

Du skriver att du VET att du måste slipa ytan slät och att den är värdelös om den inte är slät som en barnrumpa. Jag är dock inte riktigt lika kategoriskt tvärsäker angående din stekpannas användbarhet. Jag tror att den kommer med tiden bli slätare i takt med att det fastnar gojs i de djupare delarna. Jag har ett antal stekpannor som är mellan 20 och 70+ år och släta som en dröm.
Min son fick en ny stekpanna från Skeppshult när han fyllde 18. Den var väldigt grov i ytan i jämförelse med mina gamla pannor men vi har använt hans panna till vardags ett par år för att den skall hinna bli ordentligt instekt tills han flyttar hemifrån och jag tycker nog att den blivit lite mindre grov, skall bli intressant att se hur den kommer vara om 20-30 år
Skrovligheten beror på att de gjuts i formar av packad sand, funktionen försämras dock inte av skrovligheten. Ha fett i pannan, smör, margarin eller någon sorts olja när du steker och låt den gärna stå med fettet kvar när du är klar, mår den bara bra av. Borsta ur den med varmt vatten, låt den torka och om den verkar matt i lystern, smörj in den med lite olja så kommer den att tjäna dig i hela din livstid.
2018-01-05, 19:12
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Du skriver att du VET att du måste slipa ytan slät och att den är värdelös om den inte är slät som en barnrumpa. Jag är dock inte riktigt lika kategoriskt tvärsäker angående din stekpannas användbarhet. Jag tror att den kommer med tiden bli slätare i takt med att det fastnar gojs i de djupare delarna. Jag har ett antal stekpannor som är mellan 20 och 70+ år och släta som en dröm.
Min son fick en ny stekpanna från Skeppshult när han fyllde 18. Den var väldigt grov i ytan i jämförelse med mina gamla pannor men vi har använt hans panna till vardags ett par år för att den skall hinna bli ordentligt instekt tills han flyttar hemifrån och jag tycker nog att den blivit lite mindre grov, skall bli intressant att se hur den kommer vara om 20-30 år
Skrovligheten beror på att de gjuts i formar av packad sand, funktionen försämras dock inte av skrovligheten. Ha fett i pannan, smör, margarin eller någon sorts olja när du steker och låt den gärna stå med fettet kvar när du är klar, mår den bara bra av. Borsta ur den med varmt vatten, låt den torka och om den verkar matt i lystern, smörj in den med lite olja så kommer den att tjäna dig i hela din livstid.
Jag har inte bestämt mig ännu. För 85 kronor så kan jag kanske träna mina armar. Jag måste köpa en roterande sten, för att skrubba pannan med en vanlig sten, det skulle ta kanske fem timmar.

När jag steker ägg, avskyr jag när de fastnar.

Min stora stekpanna från småland är slät som en barnrumpa. Bättre för ägg jämfört med en teflonpanna. Men en enda stekning med bacon eller rimmat stekfläsk, så är det ett arbete att återställa den. Även när tidigare jag brutalt strippat den intill metallen och stekt in den. Möjligen lite skrovlig på kanterna. Dock har jag lärt mig att behandla den på rätt sätt.

Nu håller den 100+ år. dock med vissa skötselkrav ;
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-05 kl. 19:24.
2018-01-05, 19:22
Medlem
mmais avatar
Kanske har för hög temperatur när du steker? En gjutjärnspanna brukar det sällan vara några problem med om man skött det rätt.
2018-01-05, 19:26
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
Kanske har för hög temperatur när du steker? En gjutjärnspanna brukar det sällan vara några problem med om man skött det rätt.
Har kollat den saken, snarare steker jag för kallt ofta.
2018-01-05, 19:29
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Om du framhärdar kan jag tänka mig att köpa den där från Klas I Sjön. En fördel är att den kan användas över öppen eld, och så är den lätt att bära. Mycket arbete för att få den användbar dock.
2018-01-05, 19:35
Medlem
Knivur-273s avatar
Om man verkligen vill steka in en stekpanna, så är linolja av livsmedelskvalitet bra. Jag anser att man skall börja med en metallren stekpanna. Oljan polymeriserar fort. Men det kräver minst två behandlingar i ugnen vid 250°c och minst en timme varje gång. Och avsvalning i ugnen. tar minst tre timmar per skikt. Skiktet av linolja skall vara väldigt tunt.

Ett tips för matälskare: Om du har en fin stekpanna och vill steka vad som helst, använd en silikonspatel. Låt den aldrig ligga kvar i hettan dock. Långt bättre än vanliga stekspadar.

Efter att du diskat ur stekpannan med bara hett vatte, så torkar du den med en trasa mycket lätt fuktad med linolja. Jag varnar för att låta denna trasa ligga och möjligen självantända. Min ligger platt på diskbänken och kan inte enkelt börja brinna.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-05 kl. 19:48.
2018-01-05, 19:51
Medlem
Problem med fastbränna i gjutjärn eller kolståls pannor, går att fixa.

Ta och diska ur den, gör inget om du kör med stålull, gör vad du vill. Rengör skiten, sabba patinan, spelar ingen roll.

Nu, sätt pannan på spisen, häll i rapsolja så det täcker hela botten, swisha runt så det kommer upp på kanterna. Sätt på högsta värme, tills oljan ryker. Här vill du hålla tempen, lagom under brand, precis vid rökgränsen.

Oljan ryker och tjocknar, fortsätt med att få oljan att rinna runt i pannan en stund, du kommer att märka att oljan mörknar och att det bildas ett lager i pannan, du måste hålla tempen uppe utan att orsaka brand i pannan.

Stäng av värmen, låt pannan svalna, torka ur med papper. Grattis, du har nu en ny fin kolyta att steka på, gör du det rätt är det lika fint som nonstick.

Det är en läroprocess att temperera pannor rätt, prova några gånger. Man vill ha tillräckligt temp för att orsaka en förkolning, utan att orsaka en brand i pannan.

Kom ihåg att aldrig släcka en oljebrand med vatten om du misslyckas, en sådan kväver du med lock.

Aldrig varm panna i vatten, då kan du få den att slå/böjas.

Tror de flesta missuppfattat att du måste upp i höga temps för att temperera.
2018-01-25, 22:41
Medlem
Knivur-273s avatar
Prova med linolja (av livsmedelskvalitet) Ytan blir hal och fin med lite smör eller olja på, men måste återställas regelbundet. Det kan dock upprepas i hundra år eller mer.

Rapsolja för instekning fungerar som bäst hjälpligt, för den polymeriserar för sakta.
2018-01-25, 22:48
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag har ett gammaldags plättjärn som är så in i helvetet täckt med gammalt kol och skrovligt som fan. Förra gången fick jag "blackface" när jag stålborstade stekpannan med borrmaskinen. Dock gott resultat rent tekniskt.

Nu tänkte jag baka plättjärnet i glöden i en eller ett par timmar, för att uppnå föraskning av kolavlagringarna. Risken är att järnet slår sig i processen.

Tydligen anses 500°C i en timme räcka till. Jag vet att om värmen är alltför ojämn, så kan järnet bli skevt.

Några tankar ?
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-25 kl. 22:51.
2018-01-26, 07:06
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Skruva ev bort handtaget om det är av plast eller trä och smörj sedan in pappan med ett tunt lager matolja och bränn av den i ugnen på hög värme. Det ryker som attan så ha fläkten på under tiden.

Upprepa processen ett par gånger så ni får en fin yta. När ni sedan använt pannan så ska den endast diskas med vatten.

Jag har kört på den här metoden i åratal när jag köpt nytt eller om jag varit tvungen att ta till diskmedel.
Om du använder linolja (av livsmedelkvalitet), så behöver du inte hetta upp till rykpunkten. Ett litet varmbad i 250°C i en timme räcker och ingen rök. Man kan rent av göra det på spisplattan om bara stekytan skall fixas. Lägg märke till att rykande matolja är ohälsosamt, för det utvecklar lite akreloin, som är en stridsgas eller tårgas, låt vara i stora mängder i det fallet.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-26 kl. 07:12.
2019-05-01, 18:05
Medlem
Jag köpte en ny liten gjutjärnspanna som var skrovlig på ytan.
En remsa sandpapper under en tom snusdosa nöp jag fast med locket på dosan.
Efter tio minuters slipande så var ytan i botten mycket bättre(inte perfekt).
Svart om händerna blev jag, sen svärtade jag pannan på hög värme med vanlig matolja.
Den är mycket bättre nu, men fortsättningsvis ska jag köpa begagnat.
2019-05-02, 14:33
Moderator
Allaballawallas avatar
Låser denna tråden och hänvisar till: (FB) Hur vårdar du din gjutjärnsstekpanna?
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in