Citat:
Jag såg en fin stekpanna på Klas i Sjön för ett billigt pris. Perfekt för att steka ett ägg I. Nu när jag tittade på den, så jag att den var knottrig i ytan och värdelös utan slipning, som jag inte har lust med. Att slipa ytan slät, skulle kräva att jag köpte specialverktyg. Den kostade 85 kronor, så jag har inte helt avfärdat den som en möjlig sak, men jag vet att jag måste efterbehandla den timtals för hand, eller I en halvtimme med maskin. Ock med maskinen, krävs ett specialverktyg för samma pris.
Den måste vara helt slät innan man börjar bruka den, eller ens steka in eller förbehandla den, som kräver mycket arbete, annars fullständigt värdelös för det mesta, utom att steka en bit kött för en person.
Den måste vara helt slät innan man börjar bruka den, eller ens steka in eller förbehandla den, som kräver mycket arbete, annars fullständigt värdelös för det mesta, utom att steka en bit kött för en person.
Du skriver att du VET att du måste slipa ytan slät och att den är värdelös om den inte är slät som en barnrumpa. Jag är dock inte riktigt lika kategoriskt tvärsäker angående din stekpannas användbarhet. Jag tror att den kommer med tiden bli slätare i takt med att det fastnar gojs i de djupare delarna. Jag har ett antal stekpannor som är mellan 20 och 70+ år och släta som en dröm.
Min son fick en ny stekpanna från Skeppshult när han fyllde 18. Den var väldigt grov i ytan i jämförelse med mina gamla pannor men vi har använt hans panna till vardags ett par år för att den skall hinna bli ordentligt instekt tills han flyttar hemifrån och jag tycker nog att den blivit lite mindre grov, skall bli intressant att se hur den kommer vara om 20-30 år
Skrovligheten beror på att de gjuts i formar av packad sand, funktionen försämras dock inte av skrovligheten. Ha fett i pannan, smör, margarin eller någon sorts olja när du steker och låt den gärna stå med fettet kvar när du är klar, mår den bara bra av. Borsta ur den med varmt vatten, låt den torka och om den verkar matt i lystern, smörj in den med lite olja så kommer den att tjäna dig i hela din livstid.