Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 12:19
  #13
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
OnT: Det är inte så att TS gjutjärnspanna är emaljerad? I o m att tillverkaren vill man använder diskmedel och att ingen inoljning/inbränning behövs.

De flesta (alla?) pannor som säljs är inbrända från fabrik i en kontrollerad process varför de brukar skriva att den inte behöver behandlas hemma. Detta är, i mitt tycke, något man skriver för att den lata konsumenten inte ska tveka av den anledningen. Jag har bränt in mina pannor hemma oavsett om de är nya eller ej.

Ett problem idag är att de som köper pannorna gör det för att man anser att de har sin plats i köket utan att förstå hur de används eller tas om hand. De flesta tycker inte det är speciellt roligt att efter i stort sett varje middag behöva koka ur och olja in järnet igen. Saken är dock den att tar man sig den tiden så kommer pannan kunna användas av dina barnbarns barn.
2017-12-03, 20:11
  #14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
De flesta (alla?) pannor som säljs är inbrända från fabrik i en kontrollerad process varför de brukar skriva att den inte behöver behandlas hemma. Detta är, i mitt tycke, något man skriver för att den lata konsumenten inte ska tveka av den anledningen. Jag har bränt in mina pannor hemma oavsett om de är nya eller ej.

Ett problem idag är att de som köper pannorna gör det för att man anser att de har sin plats i köket utan att förstå hur de används eller tas om hand. De flesta tycker inte det är speciellt roligt att efter i stort sett varje middag behöva koka ur och olja in järnet igen. Saken är dock den att tar man sig den tiden så kommer pannan kunna användas av dina barnbarns barn.
Nu på gamla dar börjar jag bli lite lat.
Så jag diskar ur den varje gång och slänger in den i ugnen med lite olja i.
Funkar bra det med, hittills skall tilläggas.
2017-12-03, 20:22
  #15
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nu på gamla dar börjar jag bli lite lat.
Så jag diskar ur den varje gång och slänger in den i ugnen med lite olja i.
Funkar bra det med, hittills skall tilläggas.

Jag brukar dynga varmvatten direkt när pannan är tom och sen koka upp. Röra ur med en diskborste och sedan låta den torka ur på eftervärmen för att, när den är nästan torr, droppa i lite olja och klena ut med ett vanligt hushållspapper.

Som jag skrev tidigare tror jag att få som köper gjutjärn vet hur man hanterar det och att det faktiskt kräver lite. I dagens samhälle ska allt gå fort och vara smidigt. Gjutjärn lever inte riktigt upp till det i alla avseenden. Detsamma kan sägas om fina träskärbrädor, handverktyg och liknande.
2017-12-03, 20:54
  #16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag brukar dynga varmvatten direkt när pannan är tom och sen koka upp. Röra ur med en diskborste och sedan låta den torka ur på eftervärmen för att, när den är nästan torr, droppa i lite olja och klena ut med ett vanligt hushållspapper.

Som jag skrev tidigare tror jag att få som köper gjutjärn vet hur man hanterar det och att det faktiskt kräver lite. I dagens samhälle ska allt gå fort och vara smidigt. Gjutjärn lever inte riktigt upp till det i alla avseenden. Detsamma kan sägas om fina träskärbrädor, handverktyg och liknande.
Jo jag gjorde som du tidigare med.
Det är ju så de skall tas omhand men jag har så mycket annat att stå i så jag genar lite.

Träskärbrädor fixar jag med en planslip när de börjar bli lite väl åtgångna, de blir som nya efter jag oljar in dem med paraffinolja.
2017-12-03, 21:18
  #17
Medlem
maxorrs avatar
Annars finns det ju typ 15 trådar om det ?

https://www.flashback.org/sok/gjutj%C3%A4rnspanna?f=79
2018-01-05, 00:08
  #18
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag använder enbart gjutjärnspannor i köket och upplever stora skillnader i kvalité beroende på när pannan är tillverkad. Två är tillverkade runt 50-60tal och fungerar helt ok. En är från 30-talet och var ett riktigt jävla rostvrak när jag köpte den på loppis. De sista två är nytillverkade, en vanlig panna samt en lagg. Dessa senare är undermåliga i kvalitén jämfört med de äldre, i synnerhet den äldsta. Jag tror helt enkelt att man kompromissar med råvarorna idag och bara slänger på sitt märke.

Även om man köper från märken som har erfarenhet och kunskap upplever åtminstone jag att skillnaden i godset är stor, och är godset inte högklassigt kommer slutresultatet bli därefter. Mitt tips till alla som vill använda gjutjärn är att köpa begagnat och fräscha upp med ovan nämnda metoder, undvik att köpa nytt.
Jag såg en fin stekpanna på Klas i Sjön för ett billigt pris. Perfekt för att steka ett ägg I. Nu när jag tittade på den, så jag att den var knottrig i ytan och värdelös utan slipning, som jag inte har lust med. Att slipa ytan slät, skulle kräva att jag köpte specialverktyg. Den kostade 85 kronor, så jag har inte helt avfärdat den som en möjlig sak, men jag vet att jag måste efterbehandla den timtals för hand, eller I en halvtimme med maskin. Ock med maskinen, krävs ett specialverktyg för samma pris.

Den måste vara helt slät innan man börjar bruka den, eller ens steka in eller förbehandla den, som kräver mycket arbete, annars fullständigt värdelös för det mesta, utom att steka en bit kött för en person.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-05 kl. 00:21.
2018-01-05, 01:09
  #19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag såg en fin stekpanna på Klas i Sjön för ett billigt pris. Perfekt för att steka ett ägg I. Nu när jag tittade på den, så jag att den var knottrig i ytan och värdelös utan slipning, som jag inte har lust med. Att slipa ytan slät, skulle kräva att jag köpte specialverktyg. Den kostade 85 kronor, så jag har inte helt avfärdat den som en möjlig sak, men jag vet att jag måste efterbehandla den timtals för hand, eller I en halvtimme med maskin. Ock med maskinen, krävs ett specialverktyg för samma pris.

Den måste vara helt slät innan man börjar bruka den, eller ens steka in eller förbehandla den, som kräver mycket arbete, annars fullständigt värdelös för det mesta, utom att steka en bit kött för en person.
Efter jag blästrade en av mina pannor efter ett fyllemisöde, så blev den knottrig och även full med hål av sanden.
Så bra som den var efter detta, har den aldrig varit varit före.
2018-01-05, 01:20
  #20
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Efter jag blästrade en av mina pannor efter ett fyllemisöde, så blev den knottrig och även full med hål av sanden.
Så bra som den var efter detta, har den aldrig varit varit före.
Min stekpanna är efter maskinell stålborstning och instekning len och fin som kinden på en ung kvinna, men jag har börjat gnugga den med linolja regelbundet efter användning. Den var slät som kinden på en sameflicka från början , sedan grov och ful, före behandling. Tillverkad i Småland. Den kommer hålla
2018-01-05, 09:11
  #21
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag såg en fin stekpanna på Klas i Sjön för ett billigt pris. Perfekt för att steka ett ägg I. Nu när jag tittade på den, så jag att den var knottrig i ytan och värdelös utan slipning, som jag inte har lust med. Att slipa ytan slät, skulle kräva att jag köpte specialverktyg. Den kostade 85 kronor, så jag har inte helt avfärdat den som en möjlig sak, men jag vet att jag måste efterbehandla den timtals för hand, eller I en halvtimme med maskin. Ock med maskinen, krävs ett specialverktyg för samma pris.

Den måste vara helt slät innan man börjar bruka den, eller ens steka in eller förbehandla den, som kräver mycket arbete, annars fullständigt värdelös för det mesta, utom att steka en bit kött för en person.

Precis detta jag menar. Har som sagt en del riktigt gamla pannor och dessa är helt släta i själva stekytan. De nyare pannor jag har samt någon form är långt mer ruggliga på ytan. Insida och utsida är ganska lika varandra. Jag tror inte enbart det beror på andra tillverkningsmetoder utan även godset som sådant.

Att en skrovlig panna är värdelös håller jag dock inte med om. De nyare pannor jag äger är funktionsdugliga om än inte lika bra. Har bland annat en för pannkakor, den är inte helt slät men jag har aldrig bränt en pannkaka i den. Nyare pannor kräva dock mer omvårdnad innan de börjar ge resultat.

Tror många inte tänker på att det även är ett annat handhavande med gjutjärn än exempelvis teflon.
__________________
Senast redigerad av Pastellfisk 2018-01-05 kl. 09:16.
2018-01-05, 14:10
  #22
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Precis detta jag menar. Har som sagt en del riktigt gamla pannor och dessa är helt släta i själva stekytan. De nyare pannor jag har samt någon form är långt mer ruggliga på ytan. Insida och utsida är ganska lika varandra. Jag tror inte enbart det beror på andra tillverkningsmetoder utan även godset som sådant.

Att en skrovlig panna är värdelös håller jag dock inte med om. De nyare pannor jag äger är funktionsdugliga om än inte lika bra. Har bland annat en för pannkakor, den är inte helt slät men jag har aldrig bränt en pannkaka i den. Nyare pannor kräva dock mer omvårdnad innan de börjar ge resultat.

Tror många inte tänker på att det även är ett annat handhavande med gjutjärn än exempelvis teflon.
De måste vara helt släta om man vill steka ägg eller omelett eller pannkaka.

Men det går att fixa till dem. Armmuskel och slipsten eller hörselskydd och dyr maskin med dyr roterande sten. Stenen måste vara en axiellt slipande sten. De liknar ungefär en kopp som bara slipar med kanten.

Annars är stekpannan nästan värdelös. För går den icke att steka ägg I, så är den nästan värdelös.
2018-01-05, 15:50
  #23
Medlem
Jag köpte en liten behändig gjutjärnspanna på Clas Ohlsson för några månader sedan. https://www.clasohlson.com/se/Stekpa...-17-cm/44-2654
Hällde lite rapsolja i den och ställde in i kall ugn. När ungnen hade kommit upp i full temperatur så stängde jag av och lät panna stå där tills dagen efter.
Jag steker ägg i den varje morgon och diskar ur den med varmt vatten. Äggen har aldrig fastnat och jag använder minimalt med smör/olja.
2018-01-05, 16:41
  #24
Medlem
flaskborstes avatar
Skrapa pannans botten med en slö kniv eller stekspade av metall/stål. gärna med lite olja och ljummen panna. När du gjort detta torkar du ur pannan med hushållspapper och värmer upp pannan med en olja som tål hög värme (druvkärneolja tål hög värme) värm upp tills oljan börjar ryka en aning. Ta av pannan och låt oljan svalna. Häll av all olja och värm upp pannan igen och torka ur sista oljan.

Nu är pannan klar att användas. När du använt pannan låt den svalna till straxt över ljummen diska den sedan med varmt vatten INGET DISKMEDEL. låt pannan torka och slå en en liten skvätt med olja och torka/smeta ut oljan med lite hushålls papper.

En god idé är att ha 2 pannor en för fisk och en för kött för att slippa få smak av fisken då du steker något annat.

Jag har några ärvda äldre gjutjärnspannor jag fick efter min mormor. Pannorna närmar sig 100 år och de är helt underbara att steka i än idag..

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback