2018-01-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Vet att Michelsen (vet inte om det är typiskt för danskar) körde en mer diktatorisk stil. Dvs skaffar många fiender.

Svenskar följer andra sociala koder, mer infjäskande stil. Särskilt mot klubbledningen.

Tror Michelsen stött sig med ledningen och sin sportchef pga för dominant stil sen har de gemensamt hivat honom, blir lättare att göra det om resultaten inte är så bra heller.

Kan dock respektera en person som kör sin stil ända in i kaklet. Vill man hellre ha en lismande person så kommer också tränarpondusen ligga på samma nivå.

Jävligt intressant att se vad det blir för ny tränare. Förmodligen inte en dansk.

Jag har en hel del erfarenhet av dansk managementstil kontra svensk. Ledare i Danmark lyssnar till viss del på alla intressenter men tar sedan ett beslut och förväntar sig att alla ska respektera detta. Och ledaren tar ansvar för sitt beslut. I Sverige kan det ta väldigt lång tid innan man kommer till ett beslut, eftersom man försöker resonera med alla. Men när man tar beslutet så kan man agera fort eftersom alla är eniga.

Jag föredrar det danska sättet.
2018-01-04, 23:01
Medlem
Rdealss avatar
Michaelsen var väl inte plockad av JJ?
2018-01-05, 00:56
Medlem
Har jag tolkat det rätt när Michaelsen får sparken för att Kennedy visat sina pungkulor? Lite #metoo varning på den kan jag känna. Vad är grejen i bajen med att rasta drulen i tid och otid egentligen? Inte första gången direkt... NSFW
2018-01-05, 01:44
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rdeals
Michaelsen var väl inte plockad av JJ?
Då JJ anställdes efter Michelsen nej.
2018-01-05, 10:00
Medlem
Rdealss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Då JJ anställdes efter Michelsen nej.
Teori är att JJ därav ville bli av med honom. JJ verkar ha kontrollbehov och vara maktgalen. Han har redan förstört ett HIF nu dags för nr 2?
2018-01-05, 10:21
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Vet att Michelsen (vet inte om det är typiskt för danskar) körde en mer diktatorisk stil. Dvs skaffar många fiender.

Svenskar följer andra sociala koder, mer infjäskande stil. Särskilt mot klubbledningen.

Tror Michelsen stött sig med ledningen och sin sportchef pga för dominant stil sen har de gemensamt hivat honom, blir lättare att göra det om resultaten inte är så bra heller.

Kan dock respektera en person som kör sin stil ända in i kaklet. Vill man hellre ha en lismande person så kommer också tränarpondusen ligga på samma nivå.

Jävligt intressant att se vad det blir för ny tränare. Förmodligen inte en dansk.

Danskar är svåra att ha att göra med i business-sammanhang för oss svenskar. Framstår som mycket osympatiska, vassa armbågar och tvekar inte en sekund att kasta dig under bussen vid minsta motgång. Kanske Michelsen tog med samma inställning till Sverige? vi jobbar mycket med konsensus här..
2018-01-05, 10:26
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Gudarna ska veta att kravbilden på Hammarby kvarstår. En svag vårsäsong och kravaller kommer bryta ut i Årsta.

J.J spelar ett högt spel. Han kommer hållas personligt ansvarig för alla motgångar 2018. Det enda som kan rädda karln är mycket starka resultat i cupen / serien.

Än värre är signalvärdet mot oss supportrar, så tätt inpå förnyelsen av säsongskort / allmän försäljning. Vi har en av allsvenskans dyraste trupper nu med stora löpande utgifter. En dålig publiksäsong och vi kommer att blöda ordentligt 2019.

För hammarbys del är det att bära eller brista 2018, en dålig säsong och det kan få långt gående konsekvenser, ekonomiskt och sportsligt.

Vänta er ett turbulent 2018 för Hammarbys del.
2018-01-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Gudarna ska veta att kravbilden på Hammarby kvarstår. En svag vårsäsong och kravaller kommer bryta ut i Årsta.

J.J spelar ett högt spel. Han kommer hållas personligt ansvarig för alla motgångar 2018. Det enda som kan rädda karln är mycket starka resultat i cupen / serien.

Än värre är signalvärdet mot oss supportrar, så tätt inpå förnyelsen av säsongskort / allmän försäljning. Vi har en av allsvenskans dyraste trupper nu med stora löpande utgifter. En dålig publiksäsong och vi kommer att blöda ordentligt 2019.

För hammarbys del är det att bära eller brista 2018, en dålig säsong och det kan få långt gående konsekvenser, ekonomiskt och sportsligt.

Dansken pratade väl om det var 2018 som var målet. Samtidigt.

När placerade ni er sportsligt bättre än vad ni faktiskt gjorde 2017?

Var det tio år sedan?
2018-01-05, 12:54
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Som ni andra är jag extremt trött på den oprofessionalism Hammarbys ledning visar och nästan alltid har visat under åren, finns ju skäl till att den ramsan som sjungs starkast av publiken är; ”Det är vi som är Hammarby”.

Men jag är inte lika kritisk denna gång, för sommaren och hösten var en katastrof spelmässigt. Detta trots att truppen var betydligt bättre än den under våren, även om den var tunn inte minst i backlinjen. Mitt intryck från läktaren var att Michelsen inte behärskade någon annan form av fotboll än den som spelades före sommaren.

En ganska banal och enkel sådan, med mycket ”kriga, långbollar och kämpa lite till”, vars storhet låg i bra avslut. Ett Bajen som faktiskt gjorde mål på var fjärde/femte målchans som andra lag och inte det vi annars oftast sett, mål var tionde eller tjugonde. Enkla uppspel, oftast på Paulsen, och enkla avslutsvarianter/tillfällen tillsammans med flera taktiskt skickliga drag av dansken gentemot motståndaren.

Så värvades och skickades det vilt under sommaren, så mycket att ett helt nytt lag stod på konstgräset. Märkligt nog var truppen lika tunn. Personligen trodde jag det sista berodde på att danske tränaren ville finslipa sitt utlovade mer bollhållande och offensiva synsätt på fotboll än vad som visats.

Det blev pannkaka. Enskilda spelares prestationer och en bra målis räddade Hammarby kvar, för fy fan vad illa spelet såg ut alltsom ofta. Veligt, oklart eller fegt är orden jag först kommer att tänka på, spelarna såg obekväma ut på planen, på sin position och med ett publiktryck. Fungerade inte plan A direkt så var de lika otrygga som en 12-årig debutant på en bal.

Jakob Michelsen är för mig en tränare som är duktig på att parera, att anpassa ett ganska begränsat spelarmaterial på ett skickligt sätt mot motståndet. Också en som, med detta som bas, kan anfalla snabbt och enkelt för att komma till bra avslut. Men någon som ska anförtros en dyrt inköpt skara offensivt, tekniskt eller bollhållande skickliga spelare är han inte. Han är en Drillo (om nu någon minns honom, norrbaggen).

Men eftersom Hammarby är Bajen kanske man får se en ännu sämre lämpad tränare denna säsong.

Fast hur jävla mycket bättre blev truppen egentligen? En otränad och rehabad Jeppe Anderssen tillsammans med en otränad Tankovic anslöt. Junior och Fenger gick sönder, och bästa försvararen Aidoo var såld.

Visst att det ändå såg illa och riktningslöst ut, men tror många tränare hade fått svårt att skapa ”champagnefotboll” med de förutsättningarna.

I vilket fall ligger fortfarande det idiotiska på ledningen och på det sättet man sålde in JM i klubben. Fullständiga clowner, och jag har noll förtroende för att man ska kunna göra detta hållbart på lång sikt. Personberoendet har flyttats från JM till JJ helt enkelt.
2018-01-05, 15:03
Medlem
tuggishs avatar
Citat:

Instämmer i din analys.

Fansen är inte trötta, de är arga/blodtörstiga. Jag med flera kommer alltid gå på matcherna oavsett resultat. Men det betyder inte att vi inte kommer visa vårt missnöje stort om det inte levereras.

Tror garanterat på fortsatt bra försäljning på årskorten. Dock väldigt lite sympati för misslyckanden nu.

En intressant detalj i det här är Kennedys roll i klubben. Om man stoppar upp ett finger i luften och känner av stämningen på kommentarsfält/bajensidor/medier så ställer sig fansen bakom Kennedy som om han vore jesus. Kennedy krockade med Nanne och han krockade med Michelsen. Finns det någon tränare hans ego inte krockar med? Kan förfallet för tränarna börja i att de stöter sig med den informella makten i klubben? Bör inte denna informella makt bort för att man kunna sköta detta som en storklubb?

Är bajens frälsare en belastning eller tillgång?
2018-01-05, 15:34
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
En intressant detalj i det här är Kennedys roll i klubben. Om man stoppar upp ett finger i luften och känner av stämningen på kommentarsfält/bajensidor/medier så ställer sig fansen bakom Kennedy som om han vore jesus. Kennedy krockade med Nanne och han krockade med Michelsen. Finns det någon tränare hans ego inte krockar med? Kan förfallet för tränarna börja i att de stöter sig med den informella makten i klubben? Bör inte denna informella makt bort för att man kunna sköta detta som en storklubb?

Är bajens frälsare en belastning eller tillgång?

Jag är inte förvånad över att de flesta Bajare tar Kennedys sida när han uttalar sig. Tyvärr fungerar människor så att de väljer en person som de tycker om och sedan är allt denne gör bra. Är man dessutom legend i sin klubb blir man ofta helgonförklarad. Själv tycker jag att Kennedy borde lagt av efter första året tillbaka i Allsvenskan. Han presterade på topp på riktigt men sedan dess har det gått långsamt nedåt. Tycker Michelsen hantera situationen bra under 2017 där Kennedy fick vara med men att han inte var en startspelare.

Citat:

Detta är min analys också, även om jag inte är insatt i de ekonomiska bitarna (var i kort kontakt med Kindlund dock och han påstod att Bajen har ett eget kapital på 35 miljoner vid årsskiftet - exakt vad det betyder vet inte jag).

Men de har satt sig i jävlig sits nu. Varenda motgång kommer slå direkt mot J.J. och/eller styrelsen. Och jag är tämligen övertygad om att det kommer bli kaos i år. Sitter alla kvar efter årets slut blir jag mycket förvånad. Samtidigt börjar jag oroa mig för J.J. Han är inte omtyckt i Helsingborg och tyvärr kanske vi också får reda på varför fast denna gång i relation till Hammarby under kommande år.

Jag nästan hoppas på att det blir någon form av aktion av fansen (fredlig naturligtvis) för att visa missnöje med hur saker och ting har skötts...
2018-01-06, 23:59
Medlem
Plebeiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag är inte förvånad över att de flesta Bajare tar Kennedys sida när han uttalar sig. Tyvärr fungerar människor så att de väljer en person som de tycker om och sedan är allt denne gör bra. Är man dessutom legend i sin klubb blir man ofta helgonförklarad. Själv tycker jag att Kennedy borde lagt av efter första året tillbaka i Allsvenskan. Han presterade på topp på riktigt men sedan dess har det gått långsamt nedåt. Tycker Michelsen hantera situationen bra under 2017 där Kennedy fick vara med men att han inte var en startspelare.

Detta är min analys också, även om jag inte är insatt i de ekonomiska bitarna (var i kort kontakt med Kindlund dock och han påstod att Bajen har ett eget kapital på 35 miljoner vid årsskiftet - exakt vad det betyder vet inte jag).

Men de har satt sig i jävlig sits nu. Varenda motgång kommer slå direkt mot J.J. och/eller styrelsen. Och jag är tämligen övertygad om att det kommer bli kaos i år. Sitter alla kvar efter årets slut blir jag mycket förvånad. Samtidigt börjar jag oroa mig för J.J. Han är inte omtyckt i Helsingborg och tyvärr kanske vi också får reda på varför fast denna gång i relation till Hammarby under kommande år.

Jag nästan hoppas på att det blir någon form av aktion av fansen (fredlig naturligtvis) för att visa missnöje med hur saker och ting har skötts...

Hur menar du att Kennedy hanterades bra av Michelsen? En spelare bör inte bänkas endast för att han är gammal. Kennedy var många gånger bäst i laget när han spelade i år och höjde ofta nivån på de andra gökarna i laget. Enligt mig borde Kennedy ha fått spela klart mer.

Sen är denna organisationsförändring nödvändig. En sportslig organisation kan inte vara fullständigt beroende av en tränare. Det är inte långsiktigt. Hur tror du det går för Östersund när Potter lämnar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in