2018-01-05, 00:18
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag klev in i slutet på 90-talet själv men nästan oavsett när man klivit på har det varit en bra resa så att säga.
Ja att det "har varit" en bra resa är ju liksom uppenbart. Men om tråden handlade om att konstatera detta faktum hade den bara haft ett inlägg. Hur ser resan ut framöver? I alla marknader kommer det bra resor och dåliga resor om vartannat.

Citat:
Bostadsbehovet är trots allt konstant vilket får mig att känna mig trygg iaf
Och hur ser det ut med efterfrågan till rådande priser från kreditvärdiga spekulanter då? Den är också konstant eller?
2018-01-05, 00:30
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Tyvärr tror jag att många kommer göra en affär som låser dem till bostaden, som en slav till en boja, för långt tid framöver. Jag tror även att det är fler unga personer som riskerar att göra detta misstag än äldre.

DI och SVD Näringsliv kör katastrofartikel på katastrofartikel, Svenskan har gjort det i flera år, men det är kanske modetidningarna som borde smyga in litet nationalekonomi 101 bredvid sminkråden.

Ja det vore bra men jag tror inte millennials läser modetidningar, det är nog mest gamla tanter (80-talister och äldre) som gör det. Fast Boverket kanske kan köpa upp lite adspace på Snapchat och köra en informationskampanj om myran och gräshoppan.
2018-01-05, 00:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ja att det "har varit" en bra resa är ju liksom uppenbart. Men om tråden handlade om att konstatera detta faktum hade den bara haft ett inlägg. Hur ser resan ut framöver? I alla marknader kommer det bra resor och dåliga resor om vartannat.

Jag tror fortfarande på bostadsägande vs att hyra. Sedan behöver köparna bli mer rationella och sätta sig in i årsredovisningen osv...

Du ska inte se bostaden som en aktie, utan mer som något du behöver varje dag, år ut och år in.

Låna aldrig för mycket och trivs med livet så kommer det nog att ordna sig oavsett pris upp eller ner.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Och hur ser det ut med efterfrågan till rådande priser från kreditvärdiga spekulanter då? Den är också konstant eller?

Det är inget fel på lönenivåerna. Men folk måste amortera mer helt enkelt.

Fördelen med det är att det ger lägre kostnader för den enskilda låntagaren på sikt iom sjunkande lån och en bättre stabilitet för riket i stort.
2018-01-05, 00:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
[/b]

Ska man tro på det du har skrivit tidigare idag så kommer rean först i mars..
Risken med den nya amorteringen är att den skapar ännu mer inlåsning iom att folk kommer att dra sig för att flytta in i det längsta.

Ska bli intressant att se hur det blir med antalet objekt efter mars.
2018-01-05, 00:57
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Jag tror fortfarande på bostadsägande vs att hyra. Sedan behöver köparna bli mer rationella och sätta sig in i årsredovisningen osv...
Ja där är vi överrens. Frågan är: Tror du på bostadsägande till vilket pris som helst? Det gör inte jag nämligen. Jag tror inte på bostadsägande vid rådande prisnivå. Det är väl bara där vi är oense.

Citat:
Du ska inte se bostaden som en aktie, utan mer som något du behöver varje dag, år ut och år in.

Låna aldrig för mycket och trivs med livet så kommer det nog att ordna sig oavsett pris upp eller ner.
Vem skrev att hen ser bostaden som en aktie? Inte jag iallafall. Jag förklarade ju tvärtom ganska nyligen att jag inte är intresserad av spekulation. Jag är helt nöjd med att en bostad jag köper inte stiger en krona i värde nånsin. Men om jag köper, och bostaden sen rasar 50% över några år skulle jag känna mig som en sucker. Även om man inte är överbelånad vill man ju inte se lånet överstiga värdet av säkerheten. Men du skulle fortsätta trivas strålande med livet i en sån situation? Det har jag svårt att tro.
Det finns som jag ser det idag inget alternativ till att låna för mycket, för man får inget vettigt för pengarna man lånar. Iallafall inte i STHLM med omnejd, andra delar av landet har jag ingen koll på. Sen att man inte skall överbelåna sig är självklart, och det är en annan diskussion.
2018-01-05, 00:58
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Risken med den nya amorteringen är att den skapar ännu mer inlåsning iom att folk kommer att dra sig för att flytta in i det längsta.

Ska bli intressant att se hur det blir med antalet objekt efter mars.

Tveksamt om det kommande amorteringskravet får så särskilt stor påverkan på priserna. Enligt de bedömningar jag läst är det endast ca 15% som tros omfattas av 4,5* bruttolön-kravet.
Den som lever får se..
Senast redigerad av Glossus 2018-01-05 kl. 00:59. Anledning: Lepra.
2018-01-05, 01:02
Medlem
Citat:
Det är inget fel på lönenivåerna. Men folk måste amortera mer helt enkelt.

Jag håller med om det mesta du skriver och för större delen av landet har jag svårt att se att prisnivå/lön inte är ett problem. Men för stockholmsområdet ser det mörkt ut. Min spekulation är att vi ska ner (långsiktigt) till en nivå där den yngre generationen kommer kunna bo ungefär lika bra som den äldre gör idag fast utan "bostadskarriär".
2018-01-05, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Tveksamt om det kommande amorteringskravet får så särskilt stor påverkan på priserna. Enligt de bedömningar jag läst är det endast ca 15% som tros omfattas av 4,5* bruttolön-kravet.
Den som lever får se..

15% av vilken grupp? Alla Sveriges bostadsköpare?
2018-01-05, 02:19
Medlem
sebno1s avatar
Redan uppe i över 6000 objekt på Hemnet för Stockholms län och tycker det är oroväckande många sommarbilder på Hemnet, får se om jag gissar rätt med över 10 000 objekt totalt i Stockholms län i mitten av februari.
2018-01-05, 02:39
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
15% av vilken grupp? Alla Sveriges bostadsköpare?

Vet ni hur många som kommer att beröras av det skärpta amorteringskravet?

Enligt FI:s beräkningar kommer runt 14 procent av nya bolånetagare att påverkas av det skärpta amorteringskravet. Eftersom det varje år endast är en mindre del av befolkningen som köper bostad eller utökar sina lån, innebär det att det årligen är knappt 1 procent av alla bolånetagare i Sverige som kommer att beröras av kravet. Andelen är högre i storstäder. Fortsätter uppgången i bostadspriserna kommer fler att beröras. Stannar den av blir det färre.

Ovanstående saxat från FI "frågor och svar om skärpt amorteringskrav"

Om det verkligen blir så är jag dock inte karl nog att svara på. Det är som sagt FI;s beräkningar..
2018-01-05, 05:56
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Problemet med hyresrätt är att du hela tiden måste bo, år in och år ut.
Det är här du ställer till det lite, eftersom du antar att köparen sitter i någon slags sits där den måste rota sig i 20 år (kan bero på fattigdom, stark nationalism, dåliga förutsättningar för karriär, eller helt enkelt bara stadgad kärnfamilj och en stark vilja att just rota sig i en exakt omgivning).

Med detta antagandet är det i princip alltid självklart att köpa (även om jag skulle föreslå ägande snarare än BR).

Men kruxet är att de flesta människor med kapital (och/eller attraktiv förmåga) faktiskt har större möjligheter än så. Att göra detta antagande blir extra bisarrt när vi talar om ett så obetydligt land som Sverige.

Det kan nog förklara varför du ser köp som självklart och inte förstår dem som inte gör det. För ja, självklart kostar det mer per månad att hyra - även i en fullt fungerande marknad. Det är i alla scenarion att betala en premie för lyxen att slippa äga.
2018-01-05, 06:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
hmm hot om borttagande av ränteavdrag har jag nog hört sedan jag köpte min första lgh på 90-talet. På den tiden fick man tillbaka storkovan hehe... idag blir det bara nån fjuttig tusenlapp per år.
Ja det har gått trögt med det där. Fast få politiker säger väl nej till att håva in mer skatt, det är bara att ingen partikoalition vågar hålla i yxan. Tror nog att det blir av förr eller senare. Som vanligt rullar dom tummarna tills situationen blivit akut, sen kan sittande regering skylla på nödtvång. "Det här borde förra regeringen gjort för länge sen. Nu tar vi ansvar!" typ. Ungefär som med gränskontrollerna.

Citat:
jag tror själv att priserna kommer att stiga i områden där rika vill bo för att slippa problem med integration mm och omvänt kommer priserna att falla där lönerna inte hängt med trots att priserna stigit kraftigt.
White flight är väl inget nytt fenomen direkt, men du menar att trenden kommer tillta?
Det jag frågade var vad som fortsatt skall skall driva en uppgång i hela bostadsmarknaden. Om vi pratar om "rika" människor här så äger dom väl säker redan sitt boende. Om dom sen flyr för att deras område blivit lite för "coffee melange" för deras smak, så ska dom också sälja sin gamla bostad som då rimligtvis blivit mindre attraktiv. Så om white flight får priserna att gå upp i områden folk flyr till så lär dom ju gå ner (relativt sett) i områden de flyr från. Några flyr säkert från hyresrätter i allmännyttan också. Deras kontrakt kommer dammsugas upp av kommunerna och försvinna ur ekvationen. Då skapas förstagångsköpare som blåser in lite luft i bubblan. Men att detta skulle lyfta hela marknaden? Tveksamt va? Hur många rika svennar känner du som bor i hyresrätt i ett utanförskapsområde? Jag har bott i Fittja och jag stötte inte på en enda.
Men om din spaning visar sig vara profetisk så väntar jag hellre på att situationen blir överjävlig. Sen kan jag kanske gentrifiera nåt rimligt prissatt radhus i förorten efter att neurotikerna trissat upp priserna till max i sina gated communities.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in