2018-01-04, 22:26
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det normala är väl att man börjar med någonting och sedan betalar av på det lånet.

Merkostnad för att bo i samma lgh i andrahand brukar vara minst det dubbla.

Vi tar ett exempel från verkligheten.

Min kompis bor i en annan stad med sin tjej och har en totalkostnad på 6 k med avgift och lån på sin br som hen hyr ut i andra hand.
Den som hyr i andra hand betalar 12 k i hyra. i 20 år kommer således andrahandshyresgästen att betala 6000*12*20= 1 440 000 kr mer för att slippa risken för prisfall.

Det är mer än min kompis totala lån.

Hur man kan få det till att hyresgästen är vinnaren här är bortom mitt förstånd.

Säkert jättebra det där. Men du nämnde inte när din kompis köpte och för hur mycket.

Nu råkar jag tro att boräntan kan gå upp. Jag utgår också från att priserna sjunker om boräntan går upp. Jag säger att räntan KAN gå upp och priserna KAN sjunka, inte att dom KOMMER göra det. Jag tror inte heller att vi nödvändigtvis kommer behöva vänta 20+ år på 5% ränta som bananen tror. För mig är 50% nedgång i pris på borätter från nuvarande nivå fullt tänkbart. Det är möjligt att du inte tror att räntan kan återgå till 5%, och att en större nedgång i pris är otänkbar, och därför tycker att den uträkning du gjorde räcker som bevis för att din kompis har gjort rätt.

På förekommen anledning: Alpha, det är ingen ide att du ber om källor och uträkningar på ovanstående. Jag förklarar här endast vad jag själv utgår från i mitt eget övervägande av bostadsköp. Om du vill får du dock gärna gräva fram siffror på att mina antaganden är orimliga. Alltid intressant med nya infallsvinklar.
2018-01-04, 22:30
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så försök hitta en tidpunkt då det blivit billigare att binda på 10 år än att köra rörligt under hela den 10-årsperioden då! För att lyckas med detta räcker det inte med "en nästan oavbruten långsam ränteuppgång". Det här är mycket mer extremt än du tycks ana.

Jag har tyvärr inga data på vilken bunden ränta banken erbjöd vid en viss tidpunkt under perioden. Kan du delge oss dessa data?

Jag tror själv inte på någon avsevärd ränteuppgång under överskådlig tid så det är inte så att jag argumenterar för att binda räntan nu. Jag bara undrar om det verkligen stämmer att det aldrig lönat sig även vid långvariga ränteuppgångar.

Det låter nästan som rena lurendrejeriet frång bankernas sida om de är garanterade att alltid tjäna på det snarare än att bara ha ett positivt väntevärde.
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2018-01-04 kl. 22:36.
2018-01-04, 22:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag har tyvärr inga data på vilken bunden ränta banken erbjöd vid en viss tidpunkt under perioden. Kan du delge oss dessa data?

Nej lite får du jobba själv, säg till senare hur många månader du har hittat då det var mer lönsamt att binda på 10 år än att köra rörligt under hela den tidsperioden. Du börjar kanske inse att du inte kommer hitta många?
2018-01-04, 22:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Säkert jättebra det där. Men du nämnde inte när din kompis köpte och för hur mycket.
det var nåt år sedan men i modern tid så att säga. Men låt säga att den gått upp en miljon och nästa köpare tar ett lån på samma summa så ger det i dagsläget en merkostnad på ca 875 kr efter ränteavdrag (1,5% ränta). Fortfarande en bra förtjänst att äga vs hyra.

Citat:
Nu råkar jag tro att boräntan kan gå upp. Jag utgår också från att priserna sjunker om boräntan går upp. Jag säger att räntan KAN gå upp och priserna KAN sjunka, inte att dom KOMMER göra det. Jag tror inte heller att vi nödvändigtvis kommer behöva vänta 20+ år på 5% ränta som bananen tror. För mig är 50% nedgång i pris på borätter från nuvarande nivå fullt tänkbart. Det är möjligt att du inte tror att räntan kan återgå till 5%, och att en större nedgång i pris är otänkbar, och därför tycker att den uträkning du gjorde räcker som bevis för att din kompis har gjort rätt.

P
vad jag minns låg väl räntan på över 4% runt 2012, men det var inte halva priset då väl?

I normalfallet ökar ju räntan i takt med löne och prisutveckling mm. Och tittar man tillbaka rent historiskt några år så kan man se att priserna tillochmed ökat samtidigt som räntorna gjorde detsamma.

Därför är jag inte helt säker på att höjda räntor=sjunkande priser alltid.

Vad som däremot påverkar priserna negativt är amorteringskravet som redan slagit till och kommer att trappas upp på max i mars.
2018-01-04, 23:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Alltid? Fråga dom som fortfarande har skulder sen 90-talskrisen.Du menar alltså att en BR kan sjunka i pris i princip hur mycket som helst, det är ändå bättre än att hyra eller?
det finns alltid specialfall och dåliga föreningar med höga lån. Men de som red ut 90-talskrisen kom ju onekligen ut som vinnare ändå?

Tänk om jag hyrt en bostad vad mycket mindre pengar jag haft att röra mig med idag.

Är ytterst tacksam för att jag inte lyssnade på sådana som dig.

Citat:
Du har dessutom förutom din egen skuld också del i föreningens skuld. Om dom då har misskött avskrivningar och skjutit nödvändiga renoveringar på framtiden kan det bli ett brutalt uppvaknande.
Visst finns det dåliga föreningar men man är inte tvingad att bo i en sådan.

Just nu bor jag i en nyproduktionsförening med mycket god ekonomi iom att vi hade en kalkylränta på nästan 5% när föreningen bildades, men i dagsläget betalar vi bara 0,8% på föreningslånet.

Mellanskillnaden går oavkortat till amortering och vi har ändå relativt låga avgifter.

Tidigare föreningar jag bott i har varit skuldfria samt ägt hyresrätter som sedan sålts för marknadspris, vilket gett möjlighet till avgiftssänkning om 10% på en redan låg avgift.

Så nej du behöver inte oroa dig för mig
Citat:
Det enda du riskerar i en hyresrätt är tre månadshyror. Hur mycket lägre månadskostnad måste man ha för att kompensera för den ekonomiska risken det innebär att lägga miljoner på BR?

Problemet med hyresrätt är att du hela tiden måste bo, år in och år ut. För min del hade de skiljt åtskilliga tusenlappar varje månad om jag hade hyrt en liknande lgh.

Och det är bara att ta fram räknaren och se vad tusenlappar varje månad blir på 10 år...

Citat:
Allt är ju frid och fröjd så länge priserna stiger men det handlar ju bara om tur. Nu ser det ju dock ut som om partyt är på väg att ta slut.
hmm var inne och kollade på senaste försäljningspriserna.

Och min gamla lgh jag köpte för runt miljonen för 12 år sedan såldes i december för nästan 4 miljoner. Var är rean undrar jag?
2018-01-04, 23:22
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
det var nåt år sedan men i modern tid så att säga. Men låt säga att den gått upp en miljon och nästa köpare tar ett lån på samma summa så ger det i dagsläget en merkostnad på ca 875 kr efter ränteavdrag (1,5% ränta). Fortfarande en bra förtjänst att äga vs hyra.
Det är ju lite det som är kruxet här. Om jag köpte till dagens priser skulle jag personligen känna mig som en sucker ärligt talat. Att priset jag sedan säljer till skall gå upp med "en miljon" bygger då på att köparen är ännu mer bombad i pallet. Det är farligt att räkna med att andra är mer bombade i pallet än en själv.

Citat:
vad jag minns låg väl räntan på över 4% runt 2012, men det var inte halva priset då väl?

I normalfallet ökar ju räntan i takt med löne och prisutveckling mm. Och tittar man tillbaka rent historiskt några år så kan man se att priserna tillochmed ökat samtidigt som räntorna gjorde detsamma.

Därför är jag inte helt säker på att höjda räntor=sjunkande priser alltid.

Vad som däremot påverkar priserna negativt är amorteringskravet som redan slagit till och kommer att trappas upp på max i mars.
Bra poäng. Och nej, jag tror självklart inte att räntan är det enda som påverkar. Vi har ju också ränteavdragens vara eller icke vara, möjlig lågkonjunktur på horisonten, storlek på årskullar av åldrande bostadsägare kontra årskullar förstagånsköpare, invandring, byggande... allt det där. Verkar för mig bara som att de faktorer som gjort att marknaden stigit i 20 år är inprisade vid det här laget. Vilka nya faktorer kan tillkomma för att priserna skall fortsätta stiga? Om priserna slutar gå upp som en raket börjar folk titta nedåt och blir medvetna om fallhöjden.
2018-01-04, 23:34
Avslutad
För er som missade presskonferensen från Eiendom Norge angående decembermånaden:
http://eiendomnorge.no/svak-boligprisutvikling-i-desember/

Tänk om vi ändå haft nåt liknande i Sverige i stället för den sena och bristfälliga statistik vi nu får hålla tillgodo med.

edit:
Lite bättre kameravinkel här om man även vill se diagrammen:
https://www.dn.no/nyheter/2018/01/04/0933/Eiendom/live-boligprisstatistikken-for-desember-klokken-1100
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-04 kl. 23:38.
2018-01-04, 23:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är ju lite det som är kruxet här. Om jag köpte till dagens priser skulle jag personligen känna mig som en sucker ärligt talat. Att priset jag sedan säljer till skall gå upp med "en miljon" bygger då på att köparen är ännu mer bombad i pallet. Det är farligt att räkna med att andra är mer bombade i pallet än en själv.
Frågan är fortfarande vad som är bäst? Att hyra i andra hand och betala 12 k eller äga och betala 6-7 k? Jag vet vad jag själv skulle välja...

Citat:
Bra poäng. Och nej, jag tror självklart inte att räntan är det enda som påverkar. Vi har ju också ränteavdragens vara eller icke vara, möjlig lågkonjunktur på horisonten, storlek på årskullar av åldrande bostadsägare kontra årskullar förstagånsköpare, invandring, byggande... allt det där. Verkar för mig bara som att de faktorer som gjort att marknaden stigit i 20 år är inprisade vid det här laget.
hmm hot om borttagande av ränteavdrag har jag nog hört sedan jag köpte min första lgh på 90-talet. På den tiden fick man tillbaka storkovan hehe... idag blir det bara nån fjuttig tusenlapp per år.

Citat:
Vilka nya faktorer kan tillkomma för att priserna skall fortsätta stiga? Om priserna slutar gå upp som en raket börjar folk titta nedåt och blir medvetna om fallhöjden.
jag tror själv att priserna kommer att stiga i områden där rika vill bo för att slippa problem med integration mm och omvänt kommer priserna att falla där lönerna inte hängt med trots att priserna stigit kraftigt.

Intressant är att lönerna i Sthlms innerstad inte är så anmärkningsvärt höga. Nästan vilken gata man än undersöker så ligger medellönerna sällan långt över 30 k i månaden.

Och vad får man låna då maximalt med de nya reglerna?
2018-01-04, 23:48
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
det finns alltid specialfall och dåliga föreningar med höga lån. Men de som red ut 90-talskrisen kom ju onekligen ut som vinnare ändå?

Tänk om jag hyrt en bostad vad mycket mindre pengar jag haft att röra mig med idag.

[...]

Och min gamla lgh jag köpte för runt miljonen för 12 år sedan såldes i december för nästan 4 miljoner. Var är rean undrar jag?

När gick du in i marknaden? Nån gång på 90-talet gissar jag.
Du låter lite som den där holländaren "Kjyrt VanSyjne" som köpte hus i Amsterdam år 1710. År 1736 står han på kyrkbacken och ger goda råd om att det altid lönar sig att äga bostad -Det lönade ju sig för "Kjyrt VanSyjne". Hur kan man säga emot den logiken?
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/30-12-2008/de-herengracht-index/
2018-01-04, 23:53
Medlem
Glossuss avatar
Citat:

Visst finns det dåliga föreningar men man är inte tvingad att bo i en sådan.

Just nu bor jag i en nyproduktionsförening med mycket god ekonomi iom att vi hade en kalkylränta på nästan 5% när föreningen bildades, men i dagsläget betalar vi bara 0,8% på föreningslånet.

Mellanskillnaden går oavkortat till amortering och vi har ändå relativt låga avgifter.

Tidigare föreningar jag bott i har varit skuldfria samt ägt hyresrätter som sedan sålts för marknadspris, vilket gett möjlighet till avgiftssänkning om 10% på en redan låg avgift.

Så nej du behöver inte oroa dig för mig

Problemet med hyresrätt är att du hela tiden måste bo, år in och år ut. För min del hade de skiljt åtskilliga tusenlappar varje månad om jag hade hyrt en liknande lgh.

Och det är bara att ta fram räknaren och se vad tusenlappar varje månad blir på 10 år...

hmm var inne och kollade på senaste försäljningspriserna.

Ska man tro på det du har skrivit tidigare idag så kommer rean först i mars..
2018-01-04, 23:53
Medlem
Tulliuss avatar
Självklart kan man inte ha som regel att köpa på botten, man köper väl för det mesta för att man får en förändrad livssituation på något sätt? En bostad för att bo i på iallafall medellång sikt?

Men att idag teckna sig för nyproduktion, kanske med osäkert inflyttningsdatum, vilket var vad var PresidentBahama och jag diskuterade, måste väl ändå vara vansinningt, rent ekonomiskt. Det finns inget objekt, för vanliga dödliga, som är så unikt att det inte är värt att vänta några månader på ett bättre erbjudande.

Tyvärr tror jag att många kommer göra en affär som låser dem till bostaden, som en slav till en boja, för långt tid framöver. Jag tror även att det är fler unga personer som riskerar att göra detta misstag än äldre.

DI och SVD Näringsliv kör katastrofartikel på katastrofartikel, Svenskan har gjort det i flera år, men det är kanske modetidningarna som borde smyga in litet nationalekonomi 101 bredvid sminkråden.
2018-01-04, 23:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
När gick du in i marknaden? Nån gång på 90-talet gissar jag.
Du låter lite som den där holländaren "Kjyrt VanSyjne" som köpte hus i Amsterdam år 1710. År 1736 står han på kyrkbacken och ger goda råd om att det altid lönar sig att äga bostad -Det lönade ju sig för "Kjyrt VanSyjne". Hur kan man säga emot den logiken?
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/30-12-2008/de-herengracht-index/

Ja vad man kan säga med facit på hand är att den som klev in från scratch och köpte en lgh i maj har gjort en katastrofalt dålig affär. Om hen la in 15% så är sannolikt insatsen ett minne blott.

Förlorarna är i första hand ”speckarna” och de får skylla sig själva tycker jag.

Men de har kanske några bra affärer i ryggen också?

Jag klev in i slutet på 90-talet själv men nästan oavsett när man klivit på har det varit en bra resa så att säga.

Mycket av uppgången kan förklaras rent politiskt, precis som den nedgång vi nu ser.

Bostadsbehovet är trots allt konstant vilket får mig att känna mig trygg iaf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in