Citat:
Ja det normala är väl att man börjar med någonting och sedan betalar av på det lånet.
Merkostnad för att bo i samma lgh i andrahand brukar vara minst det dubbla.
Vi tar ett exempel från verkligheten.
Min kompis bor i en annan stad med sin tjej och har en totalkostnad på 6 k med avgift och lån på sin br som hen hyr ut i andra hand.
Den som hyr i andra hand betalar 12 k i hyra. i 20 år kommer således andrahandshyresgästen att betala 6000*12*20= 1 440 000 kr mer för att slippa risken för prisfall.
Det är mer än min kompis totala lån.
Hur man kan få det till att hyresgästen är vinnaren här är bortom mitt förstånd.
Merkostnad för att bo i samma lgh i andrahand brukar vara minst det dubbla.
Vi tar ett exempel från verkligheten.
Min kompis bor i en annan stad med sin tjej och har en totalkostnad på 6 k med avgift och lån på sin br som hen hyr ut i andra hand.
Den som hyr i andra hand betalar 12 k i hyra. i 20 år kommer således andrahandshyresgästen att betala 6000*12*20= 1 440 000 kr mer för att slippa risken för prisfall.
Det är mer än min kompis totala lån.
Hur man kan få det till att hyresgästen är vinnaren här är bortom mitt förstånd.
Säkert jättebra det där. Men du nämnde inte när din kompis köpte och för hur mycket.
Nu råkar jag tro att boräntan kan gå upp. Jag utgår också från att priserna sjunker om boräntan går upp. Jag säger att räntan KAN gå upp och priserna KAN sjunka, inte att dom KOMMER göra det. Jag tror inte heller att vi nödvändigtvis kommer behöva vänta 20+ år på 5% ränta som bananen tror. För mig är 50% nedgång i pris på borätter från nuvarande nivå fullt tänkbart. Det är möjligt att du inte tror att räntan kan återgå till 5%, och att en större nedgång i pris är otänkbar, och därför tycker att den uträkning du gjorde räcker som bevis för att din kompis har gjort rätt.
På förekommen anledning: Alpha, det är ingen ide att du ber om källor och uträkningar på ovanstående. Jag förklarar här endast vad jag själv utgår från i mitt eget övervägande av bostadsköp. Om du vill får du dock gärna gräva fram siffror på att mina antaganden är orimliga. Alltid intressant med nya infallsvinklar.