Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Så nu, i lagom tid innan valet, börjar man inse att man inom opinionsorganen riskerar att stå med rumpan bar på valkvällen. Och därför är detta första steget i Val 2018-damage control.
Nedanstående artikel publicerades den 24:e september 2014. Hur får du in den artikeln i det stora gigantiska Opinionsbluffsnarrativet? Menar du att 5 dagar efter det att valresultatet för 2014 presenterades är "i lagom tid" inför valet 2018?
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/foersvunna-sd-vaeljare-ett-varningstecken-10882
Citat:
Jag har full förståelse att instituten har svårigheter att mäta främst SDs stöd, jag tror inte att SD sympatisörer vill ha kontakt med något som ses som etablissemangets förlängda arm, och att man ser fram mot att lura systemet, och överraska på valdagen. Att det blivit så här, har dock opinionsinstituten helt sig själva att skylla. Av den enkla anledningen att de just de facto har fungerat som etablissemangets förlängda arm, en fronttrupp. Om vi bortser från själva presenterade opinionssiffrorna, så har tidigare analysen var certifierad PK, och i många fall nått nivån av fake news. Situationen är något bättre nu, men nu närmar sig också valet, och det är som centralprovet ska göras. Vilket uppenbarligen oroar. Så om nu institut, under galgen, går ut med försök till kommande damage control, väcker det knappast min sympati eller respekt. De kan ta sig där bak.
Tror faktiskt mitt huvud exploderar. Jag trodde att den gängse teorin var att opinionsintstituten var helt skyldiga till SD:s låga siffror som helt berott på den dolda agendan samtliga PK-institut haft. Nu visar det sig alltså att SD-väljarna själva också är delskyldiga till dem. Med andra ord är det som hävdats av alla opinionsbluffsskeptiker sant. Det vill säga att de huvudsakliga svårigheterna att mäta SD korrekt beror på att SD-väljare uppvisar ovannämnda beteende.
Dessutom är det ju komik på hög nivå att du hävdar´att institut som kan manipulera siffrorna precis hur de vill påverkas av att SD-väljare inte svarar eller inte säger sanningen. Kan man manipulera siffrorna efter eget behag så spelar ju inte det sistnämnda någon som helst roll.
Sedan återkommer du naturligtvis till en repris av den fullständigt efterblivna opinionsinstituten sänker SD mellan valen för att höja när valet närmar sig-teorin.
Hur tycker du att den teorin rimmar med:
1. Att opinionsinstituten "tryckte" upp SD till gigantiska höjder januari 2016 när det var över två och ett halvt år innan valet men över ett år efter valet 2014? Vad var logiken bakom den höjningen?
2. Att alla opinionsinstitut i stort sett haft samma trend på SD under de senaste tre åren? Sentios och Yougovs trendkurva på SD är märkbart lik de "fuskande" institutens. Vad är din förklaring till det fenomenet? Är Sentio och Yougov också numera med på bluffen?
3. Idén att ge SD momentum genom högre opinionssifrror i själva valrörelsen när folk i allmänhet faktiskt börja göra sina val och bryr sig som mest torde anses som fullständigt efterbliven för varje tänkande människa.
Det finns ingen dold agenda med Demoskops utspel snarare än vanmakt inför att de inte klarar av att sköta det uppdrag som de har på ett tillfredställande sätt. De kan förvisso gå på magkänslan och vikta upp SD en sisådär 60-100% jämfört med vad rådatan säger men det betyder ju också att de lika gärna kunnat spå partiernas opinionsstöd i inälvorna från en get. Jag ser ingen dold agenda. Jag ser ett ärligt utspel om de svårigheter som dagens opinionsinstitut har när det gäller att fånga partisympatier.
Instituten är oftast inte de verkliga skurkarna. De har nog oftast en helt ärlig ambition att mäta så korrekt som möjligt. Skurkarna är de debattörer och journalister som envisas med att inte redovisa Sentio och Yougov och som med bestämdhet hävdar att vi på Flashback/övriga "Sverigevänner" har fel när vi säger att SD är grovt underskattade i opinonen.