2018-01-04, 21:28
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad kostar det egentligen att bo i andra hand i 20 år? Är det inte en bättre idé att harva bort sina egna lån istället för någon annans?

Det beror helt och hållet på hur stort lånet man "harvar bort" är. Det måste du väl hålla med om? Eller? Skulle inte ens fundera på det i nuläget, även om jag bodde i andra hand.
2018-01-04, 21:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det beror helt och hållet på hur stort lånet man "harvar bort" är. Det måste du väl hålla med om? Eller? Skulle inte ens fundera på det i nuläget, även om jag bodde i andra hand.

Ja det normala är väl att man börjar med någonting och sedan betalar av på det lånet.

Merkostnad för att bo i samma lgh i andrahand brukar vara minst det dubbla.

Vi tar ett exempel från verkligheten.

Min kompis bor i en annan stad med sin tjej och har en totalkostnad på 6 k med avgift och lån på sin br som hen hyr ut i andra hand.
Den som hyr i andra hand betalar 12 k i hyra. i 20 år kommer således andrahandshyresgästen att betala 6000*12*20= 1 440 000 kr mer för att slippa risken för prisfall.

Det är mer än min kompis totala lån.

Hur man kan få det till att hyresgästen är vinnaren här är bortom mitt förstånd.
2018-01-04, 21:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det kan man tycka men för några månader sedan när det bara steg sa folk i tråden att det är idiotiskt att köpa på topp. Frågan är då när det är bra att köpa?
Varför inte maxbelåna din egen lägenhet och trycka dina sparpengar i några nyproducerade lägenheter Svenne? Helvetes vilken hävstång du kommer att få.
2018-01-04, 21:53
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Om man ska köpa så ska man göra det efter mars, eller kanske något senare. Då kommer amorteringskravet att slå till med full kraft och även mot folk med ganska höga inkomster.

Det är min tro iaf

Eller hur, skynda och fynda!
Nä allvarligt talat, jag räknar med att återkomma om typ 2-3 år så får vi se hur marknaden utvecklats. Om det då fortfarande är silly season så går jag åter i ide i min hyrda lya.
2018-01-04, 21:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför inte maxbelåna din egen lägenhet och trycka dina sparpengar i några nyproducerade lägenheter Svenne? Helvetes vilken hävstång du kommer att få.

Jag köper bostad för att bo i och gör rena investeringar i annat. Detta gör jag av flera skäl:
1. dels för att diversifiera mig, vill inte ha allt kapital i samma tillgångsslag
2. instrument på börsen går mycket snabbare att köpa och sälja
3. det är också betydligt lägre transaktionskostnader
4. det finns inga drifts- eller underhållskostnader
5. skulle jag behöva hävstång kan jag ordna det på börsen också

Så valet är enkelt, jag ordnar en bra bostad att bo i som ger livskvalitet och dessutom god värdestegring men gör övriga investeringar i börsen.
2018-01-04, 21:56
Medlem
Herregud, tror fortfarande folk att räntan kommer ligga på 4-5 procent det närmaste.
Finns inte en enda bank som tror att den kommer ligga där inom dom närmsta 10 åren.
2018-01-04, 21:58
Medlem
Citat:
Det kan man tycka men för några månader sedan när det bara steg sa folk i tråden att det är idiotiskt att köpa på topp. Frågan är då när det är bra att köpa?

Antagligen på botten?
2018-01-04, 21:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Eller hur, skynda och fynda!
Nä allvarligt talat, jag räknar med att återkomma om typ 2-3 år så får vi se hur marknaden utvecklats. Om det då fortfarande är silly season så går jag åter i ide i min hyrda lya.

Vad kostar din hyrda lya om jag får fråga? Det är alltid värt att jämföra med ägt boende...

Kan du spara några tusenlappar i månaden blir det stora pengar över tid..
2018-01-04, 22:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpediemsi
Antagligen på botten?

Dvs när det faller, eller att fånga kniven som någon skrev nyss. Problemet är förstås att veta när det står som lägst men annars var det bra.

Vi har haft några bottnar under denna tråds livstid men jag har inte hört om några bubbelbabblare som slagit till då, sannolikt kommer de inte göra det när denna botten nås heller.
2018-01-04, 22:16
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
... men du kan kolla upp hur ofta det har hänt att det har lönat sig att binda räntan på t.ex. 5 eller 10 år istället för att köra rörligt. Du kommer få extremt svårt att hitta sådana tidpunkter och jag är inte ens säker på att det någonsin hänt i svensk historia.
...

1950-1980?

Under dessa decennier så hade vi en nästan oavbruten långsam ränteuppgång så det bör ha lönat sig att binda räntan på tio år under hela denna period om nu inte banken tog en fullständigt hutlös premie.

http://2.bp.blogspot.com/_yXw4bIcY1sc/SnPiJJwYtHI/AAAAAAAAAdQ/PwkoTrRDkuQ/s1600/KortLangRanta1860-2009.gif
2018-01-04, 22:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
1950-1980?

Under dessa decennier så hade vi en nästan oavbruten långsam ränteuppgång så det bör ha lönat sig att binda räntan på tio år under hela denna period om nu inte banken tog en fullständigt hutlös premie.

http://2.bp.blogspot.com/_yXw4bIcY1sc/SnPiJJwYtHI/AAAAAAAAAdQ/PwkoTrRDkuQ/s1600/KortLangRanta1860-2009.gif

Så försök hitta en tidpunkt då det blivit billigare att binda på 10 år än att köra rörligt under hela den 10-årsperioden då! För att lyckas med detta räcker det inte med "en nästan oavbruten långsam ränteuppgång". Det här är mycket mer extremt än du tycks ana.
2018-01-04, 22:24
Medlem
Citat:
Vad kostar din hyrda lya om jag får fråga? Det är alltid värt att jämföra med ägt boende...

Kan du spara några tusenlappar i månaden blir det stora pengar över tid..

Alltid? Fråga dom som fortfarande har skulder sen 90-talskrisen.Du menar alltså att en BR kan sjunka i pris i princip hur mycket som helst, det är ändå bättre än att hyra eller?
Du har dessutom förutom din egen skuld också del i föreningens skuld. Om dom då har misskött avskrivningar och skjutit nödvändiga renoveringar på framtiden kan det bli ett brutalt uppvaknande.

Det enda du riskerar i en hyresrätt är tre månadshyror. Hur mycket lägre månadskostnad måste man ha för att kompensera för den ekonomiska risken det innebär att lägga miljoner på BR? Allt är ju frid och fröjd så länge priserna stiger men det handlar ju bara om tur. Nu ser det ju dock ut som om partyt är på väg att ta slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in