2018-01-04, 20:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Vad kostar det att bli fastlåst i en bostad du inte kan sälja med mindre än att du hamnar på ekonomiskt obestånd oförmögen att få fram pengar till köp av annan bostad, oförmögen att få fram pengar till start av företag eller en så enkel sak som en bil?
Vad kostar det att inte kunna ta ett erbjudande upp i karriären bara för att du sitter fastlåst i en bostad?

Det är ju därför man ska ta det försiktigt och inte ta för stora lån.

Det måste vara mer stressande och dyrt att hanka sig fram i andrahandsträsket.

Själv är jag glad att jag tidigt i livet bestämde mig för att äga själv istället för att hyra. Nya fina ingångslägen väntar runt knuten tror jag.
2018-01-04, 20:49
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Problemet är bara att det kanske inte räcker med 20 år heller och det kommer garanterat finnas andra saker du oroar dig över om det når dina räntenivåer. I praktiken får du nog räkna med att aldrig köpa.

Och angående att följa trenden så är det ett av de grundläggande råden som ofta ges och det är inget dumt råd bara för det.

Rådet verkar dock mer relevant för nån som vill spekulera i en tillgång. Jag var väl inte tydlig med det men det är inte därför jag vill äga bostad. Jag vill bara inte betala mer än den långsiktigt är värd.

Trådens andra bubbelförnekare Alpha brukar väl hävda att folk i detta land köper för att bo, och inte i spekulationssyfte? Skulle va intressant att se en debatt mellan er två om hur det ligger till på denna punkt. Alpha, är du game?
2018-01-04, 20:50
Medlem
Citat:
Det betyder inte att vi ska nå dit igen inom samma tidsperiod, du kan inte dra den typen av slutsatser. Trodde marknaden på det skulle vi inte ha så låga långräntor som vi har men om du tror marknaden har fel kan du tjäna stora pengar på din tro, om du vågar placera pengarna därefter.
Ok, vad placerar man i? Hur tjänar man pengar på att räntorna kommer gå upp. Köpa derivat på obligationer?
2018-01-04, 20:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Mm. Det enda jag menade är att man ska ge fan i att vara så tvärsäker. "Marknaden" vet inte ett dugg om framtiden, lika lite som du faktiskt. Men du kanske tror att en massa random killgissningar på något sätt är mer "säkert" än min eller din killgissning?

Tänk dig en sån där tävling där man ska gissa hur många kulor/ärtor/godisbitar som finns i burken. Tänk dig nu att tävlingen försvåras genom att man täcker över burken. Folk får nu gissa, vad tror du är närmast sanningen, genomsnittet av alla gissningar eller din eller min gissning? Varför?

De som brukar uttrycka sig mest tvärsäkert och dessutom utan att ha underlag är bubbelbabblarna men du kan kolla upp hur ofta det har hänt att det har lönat sig att binda räntan på t.ex. 5 eller 10 år istället för att köra rörligt. Du kommer få extremt svårt att hitta sådana tidpunkter och jag är inte ens säker på att det någonsin hänt i svensk historia. Det säger något om sannolikheten att det ska bli så kraftiga räntehöjningar att de nuvarande 10 åriga räntorna vore att föredra. Att påstå att marknaden inte vet mer än någon enskild person är alltså direkt felaktigt.

Angående kulor i burken så ja gruppens gissningar är klart bättre än individernas gissningar, det finns undersökningar om det där.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är alternativkostnaden för att hyra i 20 år. Det glömmer många bubbelbabblare bort...

Vad kostar det egentligen att bo i andra hand i 20 år? Är det inte en bättre idé att harva bort sina egna lån istället för någon annans?

Ja det är en viktig poäng, att bo dyrt i andrahand är varken livskvalitet och om man tänker på det där sättet att jag inte vågar köpa just nu för nu är det så osäkert så lurar man sig själv. I alla tider har vi alltid tyck att det just nu är ovanligt osäkert och så kommer vi fortsätta att tycka.

När det faller kan man inte köpa för det kommer bli billigare och när det stiger kan man inte köpa för nu är det dyrare än nyss. Om dessa personer någonsin köper blir det inte sällan när en lång stigande trend har avtagit och deras mentalt accepterade prisnivå kommit ikapp marknadspriset. Dvs. när de har missat en lång stigande trend.

Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Ok, vad placerar man i? Hur tjänar man pengar på att räntorna kommer gå upp. Köpa derivat på obligationer?

Det är OT för denna tråd men kontakta din bank så kan de hjälpa dig med det.
2018-01-04, 20:53
Medlem
Citat:

Själv är jag glad att jag tidigt i livet bestämde mig för att äga själv istället för att hyra. Nya fina ingångslägen väntar runt knuten tror jag.
När Stockholm förbyggts kommer andrahands och förstahandshyrorna förmodligen konvergera. Kanske tar 2-3 år eller ngt.
2018-01-04, 20:55
Medlem
Citat:

Du tror alltså det är alternativet... suck.
2018-01-04, 20:59
Medlem
Trillskes avatar
Citat:

Själv är jag glad att jag tidigt i livet bestämde mig för att äga själv istället för att hyra.
Men du argumenterar ju snarare för att snittet inte borde köpa nu (åtminstone efter 2015), eftersom det för en snittperson blir just "för stora lån". Att vi inte hade Europas pinsammaste bostadsmarknad när du var ung ändrar ju inte den saken.
2018-01-04, 21:05
Avslutad
Citat:
De som brukar uttrycka sig mest tvärsäkert och dessutom utan att ha underlag är bubbelbabblarna men du kan kolla upp hur ofta det har hänt att det har lönat sig att binda räntan på t.ex. 5 eller 10 år istället för att köra rörligt. Du kommer få extremt svårt att hitta sådana tidpunkter och jag är inte ens säker på att det någonsin hänt i svensk historia. Det säger något om sannolikheten att det ska bli så kraftiga räntehöjningar att de nuvarande 10 åriga räntorna vore att föredra. Att påstå att marknaden inte vet mer än någon enskild person är alltså direkt felaktigt.

Angående kulor i burken så ja gruppens gissningar är klart bättre än individernas gissningar, det finns undersökningar om det där.

Ja det är en viktig poäng, att bo dyrt i andrahand är varken livskvalitet och om man tänker på det där sättet att jag inte vågar köpa just nu för nu är det så osäkert så lurar man sig själv. I alla tider har vi alltid tyck att det just nu är ovanligt osäkert och så kommer vi fortsätta att tycka.

När det faller kan man inte köpa för det kommer bli billigare och när det stiger kan man inte köpa för nu är det dyrare än nyss. Om dessa personer någonsin köper blir det inte sällan när en lång stigande trend har avtagit och deras mentalt accepterade prisnivå kommit ikapp marknadspriset. Dvs. när de har missat en lång stigande trend.

Det är OT för denna tråd men kontakta din bank så kan de hjälpa dig med det.

Så du menar alltså att det går att spå framtiden? Visa det i praktiken så har du pengar att hämta, en miljon dollar. Sök efter James Randi foundation. Kan du bevisa ett paranormalt fenomen så är pengarna dina.
2018-01-04, 21:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
När Stockholm förbyggts kommer andrahands och förstahandshyrorna förmodligen konvergera. Kanske tar 2-3 år eller ngt.

Helt klart kommer andrahandshyrorna att pressas nedåt av att fler behöver hyra ut. Men många är samtidigt tvungna att sälja till ett pris långt under förväntan.

Ska bli intressant att de hur det går...
2018-01-04, 21:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Så du menar alltså att det går att spå framtiden? Visa det i praktiken så har du pengar att hämta, en miljon dollar. Sök efter James Randi foundation. Kan du bevisa ett paranormalt fenomen så är pengarna dina.

Det handlar inte om paranormala fenomen, läste du inte vad jag uppmanade dig till? Sök efter tidpunkter då det har lönat sig att binda räntan på t.ex. 10 år istället för att köra rörligt under denna 10 årsperiod. Om marknaden inte var bättre än vem som helst borde det vara lätt att hitta sådana tillfällen men du kommer se att det är extremt svårt att hitta det, du kanske inte lyckas hitta ett enda tillfälle i svensk historia.

Detta visar att det är mycket hög sannolikhet att den rörliga räntan även framöver kommer bli billigare än den bundna räntan och vad den är vet vi. Tänk efter på detta ett slag och låt det sjunka in innan du ställer fler frågor.
2018-01-04, 21:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du tror alltså det är alternativet... suck.

Ja var är alla billiga och lediga hyresrätter menar du?
2018-01-04, 21:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Men du argumenterar ju snarare för att snittet inte borde köpa nu (åtminstone efter 2015), eftersom det för en snittperson blir just "för stora lån". Att vi inte hade Europas pinsammaste bostadsmarknad när du var ung ändrar ju inte den saken.

Om man ska köpa så ska man göra det efter mars, eller kanske något senare. Då kommer amorteringskravet att slå till med full kraft och även mot folk med ganska höga inkomster.

Det är min tro iaf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in