Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Mm. Det enda jag menade är att man ska ge fan i att vara så tvärsäker. "Marknaden" vet inte ett dugg om framtiden, lika lite som du faktiskt. Men du kanske tror att en massa random killgissningar på något sätt är mer "säkert" än min eller din killgissning?
Tänk dig en sån där tävling där man ska gissa hur många kulor/ärtor/godisbitar som finns i burken. Tänk dig nu att tävlingen försvåras genom att man täcker över burken. Folk får nu gissa, vad tror du är närmast sanningen, genomsnittet av alla gissningar eller din eller min gissning? Varför?
De som brukar uttrycka sig mest tvärsäkert och dessutom utan att ha underlag är bubbelbabblarna men du kan kolla upp hur ofta det har hänt att det har lönat sig att binda räntan på t.ex. 5 eller 10 år istället för att köra rörligt. Du kommer få extremt svårt att hitta sådana tidpunkter och jag är inte ens säker på att det någonsin hänt i svensk historia. Det säger något om sannolikheten att det ska bli så kraftiga räntehöjningar att de nuvarande 10 åriga räntorna vore att föredra. Att påstå att marknaden inte vet mer än någon enskild person är alltså direkt felaktigt.
Angående kulor i burken så ja gruppens gissningar är klart bättre än individernas gissningar, det finns undersökningar om det där.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Problemet är alternativkostnaden för att hyra i 20 år. Det glömmer många bubbelbabblare bort...
Vad kostar det egentligen att bo i andra hand i 20 år? Är det inte en bättre idé att harva bort sina egna lån istället för någon annans?

Ja det är en viktig poäng, att bo dyrt i andrahand är varken livskvalitet och om man tänker på det där sättet att jag inte vågar köpa just nu för nu är det så osäkert så lurar man sig själv. I alla tider har vi alltid tyck att det just nu är ovanligt osäkert och så kommer vi fortsätta att tycka.
När det faller kan man inte köpa för det kommer bli billigare och när det stiger kan man inte köpa för nu är det dyrare än nyss. Om dessa personer någonsin köper blir det inte sällan när en lång stigande trend har avtagit och deras mentalt accepterade prisnivå kommit ikapp marknadspriset. Dvs. när de har missat en lång stigande trend.
Citat:
Ursprungligen postat av
fittfittan
Ok, vad placerar man i? Hur tjänar man pengar på att räntorna kommer gå upp. Köpa derivat på obligationer?
Det är OT för denna tråd men kontakta din bank så kan de hjälpa dig med det.