Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-01-02, 22:51
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
4 – Stygg Rupert the Bear i League of Extraordinary Gentlemen
17 – Viltliv av Anders Skoglind
Citera
2018-01-03, 01:21
Medlem
13 shirtless bear fighter
30 god hates astronauts
Citera
2018-01-03, 09:05
Medlem
Mr. Flynns avatar
2 Blacksad- Arctic nation
Senast redigerad av Mr. Flynn 2018-01-03 kl. 09:06. Anledning: Stavfel autocorrect. Facepalm
Citera
2018-01-03, 09:31
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
4 – Stygg Rupert the Bear i League of Extraordinary Gentlemen
17 – Viltliv av Anders Skoglind

Korrekt!

Citat:
Ursprungligen postat av Någon
13 shirtless bear fighter
30 god hates astronauts

Också korrekt. God Hates Astronauts trodde jag inte att någon skulle klara av!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
2 Blacksad- Arctic nation

Helt rätt!

Uppdaterad:

https://i.imgur.com/KLdfFpI.jpg
Citera
2018-01-03, 14:10
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Visst är det Santa's Final Days av Howard Cruse! Vars gulliga gummistil sägs ha givit flera avantgardistiska undergroundtecknare ont i tänderna.

Då stänger vi årets tävling! Kvar blev följande:

#1 – det gäckande danska verket heter Biblia Pauperum Nova – Ny bibel för de fattiga i anden av "Oscar K" (Ole Dalgaard) och hustrun Dorte Karrebæk
https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article20828087.ab

#2 – världsstjärnan är Lilian Thuram, som efter sin fotbollskarriär (där han ju bl.a. vann Serie A ) ägnat sig åt att bekämpa rasism och därvid bl.a. utsetts till hedersdoktor vid Stockholms universitet. Som barn sägs han ha kallats La Noiraude efter en fransk tecknad figur. Hans bok Mina svarta stjärnor heter i sin mer självbiografiska serieversion Vår historia, med manushjälp av Jean-Christophe Camus och bild av Sam Garcia

#15 är Pénélope Bagieus triangeldrama Exquisite Corpse eller i franskt original Cadavre exquis, vilket väl bägge motsvarar den lek som på svenska kan kallas "vikgubbe". Bagieu utsågs för några år sedan till Chevalier des Arts et des Lettres i hemlandet

#31 är nederländaren Jan Kruis' Jan, Jans en de kinderen, på svenska Familjen Svenssons äventyr – Vimsiga familjen

#36 – Barbapapas pappa hette Talus Taylor, och talus är det latinska namnet för språngbenet i foten, det som författarinnan Albertine Sarrazin (1937-67) skadade under någon av sin ungdoms småkriminella äventyr och som också gav namn åt hennes mest kända roman. På svenska hette boken Astragal men serieversionen av Anne-Caroline Pandolfo och Terkel Risbjerg bär titeln Språngbenet
http://www.epix.se/produkt/3113

#38 är ur Tack och förlåt av Fanny Agazzi, serien om den bortgångne vännen Nabil. Sweetlåten Sweet F.A./Sweet Fanny Adams skulle alltså leda till skaparens namn
https://www.expressen.se/kultur/rasande-farval-tas-i-fanny-agazzis-roman/

#39 slutligen är ur serienovellen "Bygone" i Rutu Modans Jamilti and other stories. Modans Egendomen kom ju på svenska förra året, och även där skymtar Sverige som ett trolskt sagoland
https://www.sydsvenskan.se/2013-08-17/i-det-judiska-universumet

Det blev en jämn kamp till döden i årets lek, men om jag räknat rätt på delade poäng blev slutresultatet följande:
Guld: timheidecker – 22,5 p
Rökelse: Man-At-Arms – 22 p
Myrra: UltimateShipII – 8 p
Frid på jorden och en god vilja: monolithic (7 p), Popesize (5,5 p)

Gott nytt år – god forts. följer!

Alltid lika trevligt med dessa quiz och ännu trevligare i år eftersom jag vann. Vilken nagelbitare det blev när Man-At-Arms gick lös i slutet. Tack så mycket Pojken med guldbyxorna och gott nytt år på er!
Citera
2018-01-04, 11:56
Medlem
15 Ranma
16 något i stilen påminner om Judge Dredd
Citera
2018-01-04, 20:48
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
15 Ranma
16 något i stilen påminner om Judge Dredd

Ranma är riktigt. Däremot inte Judge Dredd. Den här tecknaren har en väldigt säregen stil, som kanske inte riktigt kommer till sin rätt efter att bilden misshandlats av min scanner.

14 och 18 trodde jag skulle vara lätta. 18 tyckte jag var så lätt så att jag beskar bilden, så att den mer välkända figuren som sitter bredvid björnen inte syns.
Citera
2018-01-04, 22:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
14 och 18 trodde jag skulle vara lätta. 18 tyckte jag var så lätt så att jag beskar bilden, så att den mer välkända figuren som sitter bredvid björnen inte syns.

Jag har också tyckt att de är lätta, problemet är bara att jag inte kommer på dem. Drar till med Dreams of the Rarebit Fiend på #14 och Opus på #18 men utan all annan övertygelse än att det är fel.
Citera
2018-01-05, 01:28
Medlem
29 prins valiant
Citera
2018-01-06, 08:42
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Jag har också tyckt att de är lätta, problemet är bara att jag inte kommer på dem. Drar till med Dreams of the Rarebit Fiend på #14 och Opus på #18 men utan all annan övertygelse än att det är fel.

Opus är riktigt. Dreams of the Rarebit Fiend är så nära det går att komma, men den som drömmer det här har inte käkat en ostmacka.

Citat:
29 prins valiant

Mycket intressant gissning, men det här är en betydligt färskare serie.

Uppdaterad bild: https://i.imgur.com/Y3071Xq.jpg

Lite ledtrådar kan vara på plats:
6. Det är nog på den lilla figuren framför björnen man kan känna igen den här. Den svårstavade tecknarens speciella stil syns inte så tydligt.
11. och 16. Har det gemensamt att huvudpersonerna spelar musik. Den ena i Finland.
20. Nätserie där det på just den här bilden spelas "the most dangerous game"
21. Det är inte björnen som är hjälten i serien, det är den andra figuren, och hans gäng.
24. Känd långkörare som blivit både film och tv-serie. Den här bilden kan vara den minst representativa i för den här serien någonsin.
29. Den här björnen råkar bara stå i närheten när en expedition är vid Spetsbergen och tittar på blommor.
34. Mannen på bilden är en parodi på en känd fantasy-hjälte, liksom många andra i den här serien.
35. Här är det istället författaren som är känd för att spela musik.
Citera
2018-01-06, 10:52
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Opus är riktigt. Dreams of the Rarebit Fiend är så nära det går att komma, men den som drömmer det här har inte käkat en ostmacka.

Ja, är det Little Nemo då? Eller något slags parodi eller pastisch? Prövade tanken att den arga björnen på något sätt var Flip med sin cigarr men hittade aldrig någonting.

11 – Perkeros: diabolus in musica av Ahonen och Alare?
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2018-01-06 kl. 11:11.
Citera
2018-01-06, 12:51
Medlem
21 pride of Baghdad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här