2017-12-29, 19:00
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Just nu går min hjärna riktigt på högvarv med tt för jag har någon bihåleinflammation. Så orolig nu med nyårssmällandet och hur jag ska fixa det, för jag är extra hyperkänslig med tt nu.

Ja, det brukar bli värre när man är förkyld. Du får kanske sätta in öronproppar till nyår? Själv har jag alltid en propp i vänsterörat (tinnitusörat) när jag går ut. Man vet ju aldrig vilka oljud som kan komma från ingenstans!
Citera
2018-01-02, 11:36
Medlem
För snart 2 månader sen märkte jag på natten en slags brusande i vänster öra.
Det låter nästan som en hårddisk till datorn som jobbar.

Nu har det blivit värre och jag har varit hos ÖNH 2 gånger samt gjort hörselkurva.
Hörselkurvan var normal och han trodde ej att det var skada på innerörat.
Jag har inte heller utsatt mig för något högt ljud och är allmänt väldigt mån om mina öron.
Har tex alltid öronproppar på mig ute på krogen samt konserter.

Jag har definitivt varit lite extra stressad senaste tiden och haft lite problem med nacken.
Har även problemet att jag biter ihop tänderna när jag sover.

Fick en remiss till bettfysiolog men allt går långsamt och jag funderar på att gå direkt till tandläkare och hosta upp pengarna för en bettskena.

Tror ni detta kan vara permanent skada eller temporärt? Jag förstod faktiskt bara hälften av vad läkaren sa. Han verkade mest som han ville skicka iväg mig och sa att man "får vänta och se". Vilket är inte det svaret jag ville ha...

Hjälp mig, är detta permanent och hur kan det uppkommit då bara sådär? Kommer en bettskena hjälpa mig?
Hela livet har jag haft formgjutna öronproppar i princip alla lägen när det varit högt ljud och jag är den första av alla vänner som aldrig ens brytt sig om hörseln som får problem. Jag är rätt ung också 20-30 år.
Senast redigerad av Lizell 2018-01-02 kl. 11:39.
Citera
2018-01-02, 11:44
Medlem
Ja, släng iväg pengarna på en onödig bettskena du..
Det hjälpte inte mig i vart fall..
Har sedan 15 år tebaks försökt blev å med skiten men inte lyckats.
Om problemet sitter innanför innerörat så är det ju t o m innanför skallbenet och där tar ju hjärnan vid.
Och vad 17 kan man då själv göra något åt detta, jo ingenting.
Har provat alla de slags tips & triks som föreslås , typ muskelstimulerong och ljudstimulerin, men inget hjälper.
Senast redigerad av makumba 2018-01-02 kl. 11:52.
Citera
2018-01-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell

Nu har det blivit värre och jag har varit hos ÖNH 2 gånger samt gjort hörselkurva.
Jag har inte heller utsatt mig för något högt ljud och är allmänt väldigt mån om mina öron.

Jag har definitivt varit lite extra stressad senaste tiden och haft lite problem med nacken.

Fick en remiss till bettfysiolog men allt går långsamt och jag funderar på att gå direkt till tandläkare och hosta upp pengarna för en bettskena.

Tror ni detta kan vara permanent skada eller temporärt? Jag förstod faktiskt bara hälften av vad läkaren sa. Han verkade mest som han ville skicka iväg mig och sa att man "får vänta och se". Vilket är inte det svaret jag ville ha...

Hjälp mig, är detta permanent och hur kan det uppkommit då bara sådär? Kommer en bettskena hjälpa mig?
Hela livet har jag haft formgjutna öronproppar i princip alla lägen när det varit högt ljud och jag är den första av alla vänner som aldrig ens brytt sig om hörseln som får problem. Jag är rätt ung också 20-30 år.

Hej, rekommenderar denna blogg för alla med tinnitus, nackvärk, huvudvärk, hjärndimma, käkont och gnisslar tänder. https://15monthslater.wordpress.com/

Sök på "funktionell tandreglering" i sökrutan, läs alla inlägg bloggaren har skrivit och kolla om det är något för dig.
Det är ingen mening att varken gå till tandläkare eller bettfysiolog i Sverige. Dom är alldeles för dåligt insatt. Finns en tandläkare i Oslo som är expert på käkproblem och effekterna av det (Bland annat tinnitus). Jag är rätt säker på att en bettskena inte är hållbart i längden.
Länk till tandläkaren Geir Olsen: http://www.tannami.no/

Min tinnitus kom i samband med tandreglering, följt av en lång lista av andra symptom. Fick 4 tänder utdragna och tandställning på det. Svenska tandregleringen verkar inte ta så mycket hänsyn till vilken position käkarna hamnar i när behandlingen är avslutad, bara tänderna blir rak.
Går nu hos Geir Olsen för att göra om behandlingen, fast på rätt sätt. Om det är någon som läser detta som har varit med om samma sak och vill ha vettig information så läs detta: http://tandstallning.blogspot.se/
Senast redigerad av 19283746 2018-01-02 kl. 18:07.
Citera
2018-01-03, 20:11
Bannlyst
Mina hörselvänner det är nojaren här.

Idag lyckades jag sätta mobilen på högsta volym, ni vet när man på något sätt lyckas komma åt max fast att det måste bekräftas då man får en varning. 1sek MAX, vad säger ni är min hörsel skadad för evigt?

Läste förresten att mobiler inte får överskrida 100db om de säljs inom EU, min mobil är 2v gammal så den lär ju gå under den förordningen. Sedan läste jag att max innan man får varning är 85db.
Det låter ju faktiskt väldigt lovande, för jag tycker max före att man måste trycka OK är bra högt, om det då bara är 85db, kan jag ju lyssna på musik hur länge som helst utan att bli skadad!

Alltid när man mäter decibel mäter man ju 1meter från ljudkällan så att uppskatta decibel när ljudkällan är väldigt nära hörselcellerna förstår jag inte hur man gör!
Citera
2018-01-03, 22:09
Medlem
Kaptenkirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantastiskhora
Mina hörselvänner det är nojaren här.

Idag lyckades jag sätta mobilen på högsta volym, ni vet när man på något sätt lyckas komma åt max fast att det måste bekräftas då man får en varning. 1sek MAX, vad säger ni är min hörsel skadad för evigt?

Läste förresten att mobiler inte får överskrida 100db om de säljs inom EU, min mobil är 2v gammal så den lär ju gå under den förordningen. Sedan läste jag att max innan man får varning är 85db.
Det låter ju faktiskt väldigt lovande, för jag tycker max före att man måste trycka OK är bra högt, om det då bara är 85db, kan jag ju lyssna på musik hur länge som helst utan att bli skadad!

Alltid när man mäter decibel mäter man ju 1meter från ljudkällan så att uppskatta decibel när ljudkällan är väldigt nära hörselcellerna förstår jag inte hur man gör!

Visst kan man få skadad hörsel men jag tror inte du får det.
Har hänt liknande för mig flertalet gånger dvs plötsliga höga ljud som plåtskrammel gevärskott och alltid går min tinnitus upp i varv men går tillbaka till normal nivå igen.
Nog för att min blivit värre med åren men vad ska man göra åt det egentligen?
Citera
2018-01-03, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Visst kan man få skadad hörsel men jag tror inte du får det.
Har hänt liknande för mig flertalet gånger dvs plötsliga höga ljud som plåtskrammel gevärskott och alltid går min tinnitus upp i varv men går tillbaka till normal nivå igen.
Nog för att min blivit värre med åren men vad ska man göra åt det egentligen?

Det är väl något av en omöjlig fråga. Gevärsskott är på 150decibel. Jag kan väl omformulera min fråga lite då så att jag lättare får den där lindringen.
Tror ni dessa regler följs? Är maxvolymen på hörlurar 100decibel och 85 innan den frågar om ett okej för att få höja? För mig som verkligen tycker att ALLA höga ljud är höga är detta svinsvårt att bedöma.
Citera
2018-01-04, 17:10
Medlem
Har du surr i örat nu då? Jag råkade ut för samma grej, ryckte ut hörlurarna snabbt men kan höra på kvällen och morgonen ett surr i vänstra örat, har haft det i 3 dagar nu.. Kommer det försvinna? förövrigt så hör jag normalt
Citera
2018-01-04, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timtimtim1
Har du surr i örat nu då? Jag råkade ut för samma grej, ryckte ut hörlurarna snabbt men kan höra på kvällen och morgonen ett surr i vänstra örat, har haft det i 3 dagar nu.. Kommer det försvinna? förövrigt så hör jag normalt
Jag vet inte.
Sedan har jag svårt att oroa mig mycket över detta om det bara var 100decibel. Senaste nojan satt jag o filosoferade kring 140db då att säga.

Men jag har ju tjutt dock är jag förkyld så bet inte.
Hörseln blev inte påverkad
Citera
2018-01-04, 19:05
Medlem
Citat:
Intressant post!

Jag fick tinnitus eller snarare upptäckte ett litet brus i vänster öra för 2 månader sen när jag skulle sova med öronproppar.
Har inte utsatt mig för något starkt ljud och är i regel oerhört noga med höga volymer och har varit det i över 10 år. Aldrig konsert eller krogen utan proppar.

Har varit hos ÖNH läkare 2 gånger nu och gjort en hörselkurva som var normal så han trodde ej det pekade på en skada på innerörat.
Har fått remiss till bettfysiolog och funderar på att skaffa bettskena då jag tror jag haft något liknande surr i samma öra när jag var liten - fick bettskena - det försvann...

Tack för infon! Min är dessvärre inte över och jag tror jag har både buller samt spänningstinnitus. Förhoppningsvis blir det bättre med bettskenan!
Citera
2018-01-05, 20:56
Medlem
Grandiosos avatar
Nytt hopp för tinnitusdrabbade

" Tinnitusbesvär ser ut att kunna minskas med hjälp av särskilda ljud och
elektriska impulser, skriver Dagens Medicin, som tagit del av en mindre
studie från tidskriften Science Translation Medicine.

Resultaten bygger på studier av djur och 20 patienter. Enligt forskarna
minskade tinnitusljuden med i snitt tolv decibel efter att aktiv
behandling getts dagligen under fyra veckor.

Forskarna tror nu att det kan vara ett första steg mot en ny behandling."

Källa: text tv

Ser ut och kunna och det tros så mycket hit och dit.
Själv har jag lidit av tinnitusgisslet i 15 år nu och förmodligen drog jag på mig eländet
i samband med den värsta jävla influensa jag haft. Mycket hög feber var det då.
Har lärt mig stå ut med skiten och det plågar mig inte värst mycket längre.
Detta får man leva med, bara är så. Ingen forskning kommer resultera i någonting
som botar detta gissel. Det är jag övertygad om. Men för all del, låt de försöka.
Citera
2018-01-09, 00:56
Medlem
terrieterries avatar
Citat:

Nu blir du nog inte så glad över mitt inlägg men jag vill gärna delge dig mina egna erfarenheter eftersom det känns ganska likt dina. Det jag säger nu behöver ju verkligen stämma för dig, men det kan vara bra att ha i åtanke ifall din tinnitus inte går över.

Jag fick för flera år sedan också liknande ljud i vänster öra. Det lät lite som syrsor som spelar i vänsterörat... Jag kunde höra ljudet framförallt kvällstid när jag skulle sova. Ljudet kom vid enstaka tillfällen och gjorde mig lite orolig men det försvann ganska snabbt. Sedan plötsligt en dag så försvann det inte. Ljudet fanns bara i vänster öra och det var väldigt oregelbundet. Ibland var det högre, ibland lägre, men det försvann aldrig helt. Efter några dagar gick jag till vårdcentralen som kollade min hörsel och jag hade nedsatt hörsel i vänsterörat. De remitterade mig vidare till hörselläkare. Han kunde inte hitta några särskilda skäl till min tinnitus och remitterade mig vidare till sjukhuset för KBT-hjälp. Läkaren på sjukhuset var dock mer noggrann och fick mig att genomgå en skiktröntgen av hjärnan. Och det visade sig att jag har en tumör på hörsel- och balansnerven på vänster sida. Det är den som orsakar min tinnitus. Nu har det gått mer än tre år sedan jag fick permanent tinnitus och jag har lärt mig att leva med det (inte genom KBT utan främst för att hjärnan har vant sig vid ljudet) även om det är rejält jobbigt ibland.
Det jag vill framhålla med detta är att ensidig tinnitus kan ha specifika orsaker och du bör få det undersökt. Långt innan jag fick tinnitus hade jag dock märkt en hörselnedsättning på vänster öra för just det ljud som jag numera hör konstant. Mitt vänsteröra kan inte höra höga frekvenser som syrsor och dylikt. Eftersom du inte har någon hörselnedsättning så kan det mycket väl vara så att mina erfarenheter är helt oväsentliga för din del men det kan ju inte skada att kolla upp det?

Mvh
tt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in