Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-04, 12:15
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du verkar faktiskt inte riktigt frisk när du fabulerar ihop sådana här historier.

För det första var planen orättvis, dsom om man gav bort halva Svberige till de invandrare vi tagit emot, och för det andra finns som jag redan förklarat för dig inget om vilka gränser Israel skulle ha i självständighetsförklaringen. Detta för att åsikterna gick isär från de moderata som (i alla fall för stunden) ville nöja sig med delningsplanen till de rabiata som t o m ville över Jordanfloden.
Du kan försöka misskreditera mig hur mycket du vill.
Jag har vunnit samtliga debatter mot dig eftersom jag länkar till pålitliga källor för alla mina påståenden.

Allt du gör är att ignorera halva mina inlägg. Den halvan du faktist bemöter så består dina svar av att
• skrika du låter inte frisk,
• komma med skumma liknelser och
• ej källbelagda påståenden.
När du väl presenterar källor (nästan aldrig alltså) så är dem oftast partiska och nästan alltid utdaterade.

God dag!
Senast redigerad av Memestar 2018-01-04 kl. 12:23.
Citera
2018-01-04, 12:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Du kan försöka misskreditera mig hur mycket du vill.
Jag har vunnit samtliga debatter mot dig eftersom jag länkar till pålitliga källor för alla mina påståenden.
Det är inte upp till dig att säga att du vunnit debatter utan till eventuella neutrala läsare. Du kommer med källor ibland, liksom jag gör ibland. Ingen gör det hela tiden eftersom det tar alldeles för mycket tid att söka reda på dem. Det här är inte en akademisk avhandling. Du gillar inte mina källor, men det är helt ömsesidigt. Vad värre är så stödjer de länkar du kommer med ofta inte de påståenden du gör, men om man gör sig mödan att med direkta citat påvisa detta avvisar du det bara som "enstaka exempel".
Citat:
Allt du gör är att ignorera halva mina inlägg.
Vilket du också gör. Det är nödvändigt eftersom inläggen annars växer i längd över alla breddar om man skall bemöta precis varje punkt motparten yttrar.

Citat:
• skrika du låter inte frisk,
Ditt påstående "Du har redan gjort det klart och tydligt att du tror att DNA är hokus pokus. " var en total fabrikation. Blir du gladare om jag kallar dig mytoman?
Citat:
När du väl presenterar källor (nästan aldrig alltså) så är dem oftast partiska och nästan alltid utdaterade.
Så skönt då att du aldrig presenterar partiska källor Du lyckas rentav med konststycket att missa att den karta jag länkade till om markägande också användes som en av källorna i din länk (som f.ö. är en av de där som inte stödjer det påstående du sökte belägg för). Jag tycket bara att en karta var enklare att se än en lång analys för den som du som inte orkar läsa en lång text.
Citera
2018-01-04, 13:29
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Jag tycket bara att en karta var enklare att se än en lång analys för den som du som inte orkar läsa en lång text.
Där summerade du nog den största skillnaden mellan mig och dig. Jag föredrar att läsa långa analyser som ger faktabaserade beskrivningar av verkligheten, medan du föredrar att blint lita på kortfattad "info" (bl.a. ofullständiga kartor) vars huvudsyfte är att missleda läsaren med manipulerade siffror.

Sidenote: jag anger källor MYCKET oftare än dig, försök inte slingra dig ur denna klämman. Och jag skrev att du inte litar på DNA eftersom du verkar tro att gener är synonymt med fantasier.
Citera
2018-01-04, 13:35
Avstängd
Citat:
Där summerade du nog den största skillnaden mellan mig och dig. Jag föredrar att läsa långa analyser som ger faktabaserade beskrivningar av verkligheten, medan du föredrar att blint lita på kortfattad "info" (bl.a. ofullständiga kartor) vars huvudsyfte är att missleda läsaren med manipulerade siffror.
Eftersom dina länkar så ofta inte stödjer vad du hävdar kan jag tvärtom bara dra slutsatsen att du faktiskt inte läser dem. Du hittar någon mening du tycker stödjer din tes och slutar där.
Citat:
Sidenote: jag anger källor MYCKET oftare än dig, försök inte slingra dig ur denna klämman. Och jag skrev att du inte litar på DNA eftersom du verkar tro att gener är synonymt med fantasier.
Gener är ingen fantasi, till skillnad från dina rasistiska teser om att en viss gen skulle ge evig äganderätt till Palestina.

P.S. Jag noterar hur du ignorerade det mesta jag skrev. Inget konstigt med det, man onekligen betydande dubbelmoral givet hur ofta du kritiserar mig för motsvarande.
Citera
2018-01-04, 13:46
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Eftersom dina länkar så ofta inte stödjer vad du hävdar kan jag tvärtom bara dra slutsatsen att du faktiskt inte läser dem. Du hittar någon mening du tycker stödjer din tes och slutar där.

Gener är ingen fantasi, till skillnad från dina rasistiska teser om att en viss gen skulle ge evig äganderätt till Palestina.

P.S. Jag noterar hur du ignorerade det mesta jag skrev. Inget konstigt med det, man onekligen betydande dubbelmoral givet hur ofta du kritiserar mig för motsvarande.
Den enda gången jag ignorerar dig är när du kommer med påståenden jag redan motbevisat. Däremot ignorerar du min nypresenterade fakta stup i kvarten.

Ange gärna ett exempel på när min källa motsagt det jag skrivit.

Jag tycker inte att någon ska få evig äganderätt till "Palestina". Jag är för en rimlig tvåstatslösning, alternativt en enstatslösning exkl. Gaza, medan du använder BS från bland andra Palestineremembered för att "rättfärdiga" en absurd och ogenomförbar version av tvåstatslösning.

Och vilken stat är rastistik då Israel ha miljontals arabiska medborgare medan Palestina vill ha noll judar inom sina gränser.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-04 kl. 13:55.
Citera
2018-01-04, 15:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Vad hade judarna att göra i Palestina 1948? De var kolonisatörer från Europa. Om varje "land"(1948 var de inget annat än tjuvar som hade stulit palestiniernas land) som blivit angripen hade utfört etnisk rensning så hade nog många i världen varit flyktingar idag....

Vilket jävla trams, många flyttade dit efter AVK visst, många var där innan och oavsett så fanns det ingen palestinsk stat, det fanns ca 1 miljon araber totalt och de judar som ägde mark i området hade inte stulit den. Det fanns två typer av araber, de som bodde i samhällen och de som levde som nomader och de som levde som nomader hade ofta inget koncept om markägande så att säga att judarna stal deras land är som att säga att polisen stal tjuvens bil.
Citera
2018-01-04, 15:52
Avstängd
Citat:
Den enda gången jag ignorerar dig är när du kommer med påståenden jag redan motbevisat. Däremot ignorerar du min nypresenterade fakta stup i kvarten.
Du kanske tror det, men så är inte fallet. Alla dina påståenden du kommer med utgör inte några motbevis.
Citat:
Ange gärna ett exempel på när min källa motsagt det jag skrivit.
Nu senaste var ditt påstående "och när FNs delningsplan kom ägde judarna ungefär lika mycket land som de palestinska araberna" någonstans mellan missledande och uppåt väggarna fel enligt den länk du angav.
Citat:
Jag tycker inte att någon ska få evig äganderätt till "Palestina". Jag är för en rimlig tvåstatslösning, alternativt en enstatslösning exkl. Gaza, medan du använder BS från bland andra Palestineremembered för att "rättfärdiga" en absurd och ogenomförbar version av tvåstatslösning.
Den karta från palestineremembered jag länkade till ansågs tillräckligt trovärdig för att författaren till din länk skulle hänvisa till den. Har du inte förstått det fast jag påpekat det för dig en gång? Det är bara en tillsnyggad version av en karta FN gjorde.

Hela ditt argument om varför en grupp östeuropéer som inte satt sin fot i Palestina på generationer skulle ha rätt till landet har varit baserad på att de genom att vara släkt med forntidens judar skulle ha evig rätt till landet. Glömt det?
Citat:
Och vilken stat är rastistik då Israel ha miljontals arabiska medborgare medan Palestina vill ha noll judar inom sina gränser.
Jag har förklarat varför jag anser Israel vara rasistiskt även om du väljer att ignorera det.
Citera
2018-01-04, 15:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Vad hade judarna att göra i Palestina 1948?

Du kan inte ana hur jävla störande det är att läsa det där. Alltid så har judarna ALDRIG någonstans att göra. Vad har judarna här att göra? Vad har judarna där att göra? Vad fan har du här att göra ditt jävla äckel.
Citera
2018-01-04, 15:55
Medlem
Palestiner är araber. De har redan massimigrerat till Libanon oxh förstört det. Ge israel hela skiten bara. Om palestina skulle bli fritt så skulle de döda judarna där pga att de inte kan depportera dem. Och sen så skulle palestina bara bli friviligt eller ovulligt ockuperat av en annan arabstat.
Citera
2018-01-04, 16:09
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Du kanske tror det, men så är inte fallet. Alla dina påståenden du kommer med utgör inte några motbevis.

Nu senaste var ditt påstående "och när FNs delningsplan kom ägde judarna ungefär lika mycket land som de palestinska araberna" någonstans mellan missledande och uppåt väggarna fel enligt den länk du angav.

Den karta från palestineremembered jag länkade till ansågs tillräckligt trovärdig för att författaren till din länk skulle hänvisa till den. Har du inte förstått det fast jag påpekat det för dig en gång? Det är bara en tillsnyggad version av en karta FN gjorde.

Hela ditt argument om varför en grupp östeuropéer som inte satt sin fot i Palestina på generationer skulle ha rätt till landet har varit baserad på att de genom att vara släkt med forntidens judar skulle ha evig rätt till landet. Glömt det?

Jag har förklarat varför jag anser Israel vara rasistiskt även om du väljer att ignorera det.
Här är vad som står i min länk:
Land ownership at the time of the proposed UNSCOP partition
7.4% Jewish ownership
11.6% Arab-Palestinian owner-residens
Så ja, nästan lika mycket.

Jag skrev aldrig att någon hade rätt till landet, jag tror inte på gruppers kollektiva äganderätt. Sluta misscitera mig!

Jag väljer inte att ignorera dina åsikter, jag väljer att motargumentera. Jag står fast vid faktumet att Israel är Mellanösterns enda demokratiska och icke-rasistiska land. Det baserar jag på att Israel är MÖs enda land som har fria & regelbundna val och där diskriminering är olagligt & aktivt motarbetas.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-04 kl. 16:22.
Citera
2018-01-04, 16:25
Avstängd
Citat:
Här är vad som står i min länk:
7.4% Jewish ownership
11.6% Arab-Palestinian owner-residens
Så ja, nästan lika mycket.
Även om du gör hårdast möjliga tolkning så innebär det att palestinierna ägde 57% mer, vilket är en konstig definition av "nästan". Sen har du leased land: " This is land that in strict legal terms is owned by the state, but is then leased on a peppercorn basis to tenants as long as the land continues to be ‘worked’ by those on it." Detta handlade nästan enbart om palestinier som på goda skäl ansåg sig ha rätt att fortsätta använda marken. Den rent statliga marken var också mest i Negevöknen, vilket framgick bättre i min karta. Brukbar mark var i mycket större grad privatägd.

Citat:
Jag skrev aldrig att någon hade rätt till landet, jag tror inte på gruppers kollektiva äganderätt.
Så enligt vilken rätt utropade då de sionistiska invandrarna en egen stat i strid med den infödda befolkningens vilja? Har du helt förträngt att Israel ser sig som en judisk stat där judar har automatisk rätt till medborgarskap?
Citera
2018-01-04, 16:28
Medlem
Citat:
Det är inte upp till dig att säga att du vunnit debatter utan till eventuella neutrala läsare.

Jag är förvisso inte opartisk men jag delar din ståndpunkt att andra får avgöra hur argumenten presenteras respektive bemöts. Att slå sig för brösten och säga att man vunnit är enligt mig ett avvikande beteende som snarare indikerar på att argumenten börjar tryta.

Båda parter i konflikten tillhör Homo Sapiens med tillhörande känslor, rättigheter och givetvis skyldigheter. Det som chockar mig i tråden är Mamestars totala avsaknad, snarast sekt-liknande attityd och en direkt ovilja att förstå andras argument. Detta oavsett vad som presenteras. I ett tidigare exempel var jag ödmjuk och gav jag en siffra som ett intervall, för att visa på både en hög respektive låg uppskattning (9-40% av Västbanken anses vara kontrollerad av Israel). Direkt valde Mamestar den siffra som passade hens argument bäst. Jag och Mamestar har helt olika syn på vad som är rätt och fel. Judendomen och sionismen verkar vara lösningen på alla problem - magsår, mässling och fred på jord. Det där ständiga halmstrået med att Israel är den enda demokratiska staten i MÖ är ju inte en blank check för vilket beteende som helst. Egentligen har det inget som helst att göra med denna konflikt.

Håller Memestar ens med om att det finns en konflikt att diskutera? Du försvarar Israel i varje enskild fråga. Vit fosfor OK? 500 döda barn i Gaza 2014 är OK? Förvaring på obestämd tid utan rättegång eller advokat OK? Vad krävs för att du ska tycka att Israel gör ett enda fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in