2017-12-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Lackar mot jul, dvs tiden då Juventus brukar sätta saker på plats. Bortabesegrade Napoli, fixade avancemang i CL, och på lördag är det Derby d’Italia.
….

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Allegri har 3 ligatitlar, 3 coppor, och två CLfinaler med Juventus. Allt detta på 3 år. Ser fortfarande inte folk hans storhet? Herrejävlagud alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige

Så visst, Allegri sätter fortfarande pragmatiken framför allt och den som vill ha underhållning får hitta ett annat favoritlag. Det tog ett tag men jag har kommit till en viktig insikt om Allegris storhet och det är att han sätter alltid säsongen framför den enskilda matchen. Det är därför Juventus aldrig vinner med fem eller sex bollar. Allegri sätter helheten. Ju.

Juventus – Barcellona 0-0 CL 22:e november
Juventus – Crotone 3-0 Serie A 26:e november
Napoli – Juventus 0-1 Serie A 1:a december
Olympiakos – Juventus 0-2 CL 5:e december
Juventus – Inter 0-0 Serie A 9:e december
Bologna – Juventus 0-3 Serie A 17:e december
Juventus – Genoa 2-0 Coppa Italia 20:e december
Juventus – Roma 1-0 Serie A 23:e December.

Åtta raka matcher där Juventus håller nollan. Jävligt svåra matcher som absolut kan ha definierat säsongen.

Låt oss konstatera att Juventus i allra högsta grad fortfarande är med i Serie A, CL och CI. Och som det känns just nu har man sparkapital i form av Bernardeschi, Costa, Dybala med flera.

Jag tyckte att årets lag var svagare, men nu verkar Allegri ha grunden klar. Lyckas han få in ovanstående spelare framåt så kan de kanske klara sina mål.

*

Oavsett är det ikväll Lazio mot Fiorentina i Coppa Italia. Fin match.
Citera
2017-12-27, 14:06
Medlem
Citat:
...
Oavsett är det ikväll Lazio mot Fiorentina i Coppa Italia. Fin match.
Lazio vann rättvist och spelar därmed ännu en gång semifinal i Coppa Italia. Jag tror att Lazio tagit sig till minst semifinal fyra gånger de senaste sex säsongerna. Imponerande.

Och vem som Lazio ska möta i semifinalen avgörs ikväll på San Siro, då Milan spelar mot Inter.

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Inter är alltså - sexton matcher in i serien - fortfarande obesegrade. Det är ett imponerande arbete av Spalletti med ett tidigare ultravolatilt Inter. Pioli hade ju ett liknande facit innan allt kollapsade förra våren. Men jag tror inte att Spalletti kommer att tappa laget på samma sätt, i alla fall inte redan den här säsongen. För "stor" tränare för det.

Snillets inlägg var direkt efter matchen mot Juventus, och sedan har man haft tre mindre bra matcher mot svagt motstånd.

Juventus – Inter 0-0 Serie A 9:e december
Inter – Pordenone 0-0 vinst på straffar CI 12:e december
Inter – Udinese 1-3 Serie A 16:e December
Sassuolo – Inter 1-0 Serie A 23:e December

Nu följer fyra matcher mot kvalificerat motstånd som kan definiera Inters säsong.

Milan – Inter CI 27:e december
Inter – Lazio Serie A 30:e December
Fiorentina – Inter Serie A 5:e januari
Inter – Roma Serie A 21:a januari

Mot Milan står alltså mycket på spel. Och för Milan ännu mycket mer. Det ryktas redan om att Gattuso ska få sparken, och att Montella kan komma tillbaka.
Citera
2017-12-28, 12:14
Medlem
Citat:

Mot Milan står alltså mycket på spel. Och för Milan ännu mycket mer. Det ryktas redan om att Gattuso ska få sparken, och att Montella kan komma tillbaka.

Storari skadades vid uppvämningen, så Donnarumma stod i mål. Fel Donnarumma:

https://www.youtube.com/watch?v=9UDFgcEJOFE

Självmålet dömdes dock bort eftersom det var offside.

Milan spelade gediget och vann inte alls orättvist. Jävligt skönt att se Cutrone:

https://www.youtube.com/watch?v=aaoF5Kub7Q8

Men det gör att trycket på Spallettis Inter ökar. Match på lördag mot Lazio.
Citera
2017-12-28, 18:15
Medlem
Bra och gediget spel av Milan borde ge Gattuso lite trygghet att arbeta vidare med laget. Dessutom verkar Montella ha skrivit på för Sevilla?

Oavsett är det full omgång i Serie B ikväll.
Citera
2017-12-28, 23:13
Medlem
Fortfarande hårt som fan i Serie B, men Palermo lyckad försvara sin ledning. Palermo 39 poäng, Frosinone 37 p, Empoli 34 p, Bari 34 p, Parma 33 p, osv. Pro Vercelli ligger sist med 18 poäng och Ascoli näst sist med 21 p. Underbart jämn serie.

Och Caputo gjorde två mål och toppar därmed skytteligan med 16 mål.
Citera
2017-12-28, 23:39
Medlem
myskankans avatar
Fint jävla anfallspar Empoli har, Donnarumma och Caputo. Den förstnämnda ligger på en femteplats i skytteligan på 11 mål och var Caputo håller till vet vi.

Empoli har också gjort flest mål av alla lag i Serie B, 42 st. Men dom har släppt in 32, vilket så klart är uselt av ett topplag. Ascoli har släppt in 31, men inte lyckats göra så många mål själva. Bara 19 st.
Citera
2017-12-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Fint jävla anfallspar Empoli har, Donnarumma och Caputo. Den förstnämnda ligger på en femteplats i skytteligan på 11 mål och var Caputo håller till vet vi.

Empoli har också gjort flest mål av alla lag i Serie B, 42 st. Men dom har släppt in 32, vilket så klart är uselt av ett topplag. Ascoli har släppt in 31, men inte lyckats göra så många mål själva. Bara 19 st.

Det dunkas in mål i Serie B:

2017/2018: antal mål hittills 611 (2,76 per match)
2016/2017: 1021 (2,21)
2015/2016: 1124 (2,43)
2014/2015: 1074 (2,32)
2013/2014: 1098 (2,38)
2012/2013: 1146 (2,48)
2011/2012: 1164 (2,52)
2010/2011: 1077 (2,33)

Empoli har som sagt gjort 42 mål och släppt in 32. Men det finns många lag som anammat Zemans filosofi att man ska göra ett mål mer motståndaren t ex Foggia 33-41, Cesena 32-40, Perugia 35-36 och såklart Zemans Pescara 33-37.

Inga av ovanstående är på uppflyttnings eller nedflyttningsplats. Samma sak för de lag som har lägst, dvs Venezia 22-19, Carpi 18-23 och Brescia 19-23, som ligger på plats 9, 10 och 17 i tabellen.
Citera
2017-12-29, 15:47
Medlem
På tal om Serie B så är detta lagen som tagit steget upp till Serie A de senast åren.

Benevento, SPAL, Verona: 2016-17
Cagliari, Crotone, Pescara: 2015-16
Bologna, Carpi, Frosinone: 2014-15
Cesena, Empoli, Palermo: 2013-14
Livorno, Sassuolo: 2012-13

Lag som spelar i Serie A är Benevento, SPAL, Verona, Cagliari, Crotone, Bologna och Sassuolo, varav de tre första självklart spelar i Serie A men alltså endast fyra av de andra elva lagen som är kvar. Det tyder på att det är sällan som man etablerar sig i Serie A, utan tämligen omgående åker ut igen.

Och ser vi på tabellen just nu så bekräftar den teorin. På de fem sista platserna ligger Cagliari, SPAL, Crotone, Verona och Benevento. Desutom ligger Sassuolo på plats 14 och Bologna på delad 9:e plats.

Kan vara läge att minska Serie A med ett par lag genom att låta tre åka ur, och två lag från Serie B tar sig upp?
Citera
2017-12-30, 20:21
Medlem
Allt mer pekar på vad vi trott hela tiden, dvs att kampen om lo Scudetto blir en duell mellan Napoli och Juventus.
Citera
2017-12-30, 22:49
Medlem
Lunchmatchen slutade 1-1. Sömnig första halvlek där jag fick kämpa mot min influensa och baksmälla för att kunna hålla mig vaken. Andra var bättre och oavgjort var nog rättvist. Det borde vara två lag som kämpar om EL-platser, men matchen levde inte upp till det.

Det enda glädjande var att Milan ställde upp med åtta italienare i startelvan:

Milan: G Donnarumma; Calabria, Romagnoli, Bonucci, Rodriguez; Kessie, Montolivo, Bonaventura; Suso, Cutrone, Borini

Dessutom spelade unga italienska spelare som Donnarumma, Calabria, Romagnoli och Cutrone (Locatelli kom in i andra halvlek).

Klockan tre såg jag såklart Atalanta mot Cagliari. En fantastisk match. För mig. Atalanta tokdominerade medan Cagliari kontrade och utnyttjade svagheter i Atalantas backlinje. Tre vansinnigt sköna poäng som gör att Cagliari trots att de varit usla hamnar på 20 poäng efter halva säsongen. Som alla vet brukar man räkna med 40 poäng för la Salvezza.

Klockan sex fixade jag med brasan, lagade mat samt tillbringade tid med familjen medan Inter och Lazio spelade i bakgrunden. Jag har hela tiden hävdat att de haft marginalerna på sin sida samt att de varit alltför beroende av Icardi. Nu har de slutat göra mål…

Hellas mot Juventus skulle sluta med bortavinst. Som väntat ingen sprudlande match, men det uppstod viss spänning då Caceres oväntat kvitterade. Dybala avgjorde dock. Viktigt att få igång honom igen till de viktigare matcherna under våren.
Citera
2018-01-03, 18:00
Medlem
Ambivalens_s avatar
Hur är det med vidskeplighet i modern italiensk elitfotboll? Finns det några bra exempel/anekdoter på vidskeplighet?
Jag har fått intrycket (via skräckfilmer heh) att Italien varit mer vidskepligt än andra europeiska fotbollsländer. I svensk fotboll känns det som vidskepligheten är väldigt svag och sträcker sig till harmlösa ritualer som att sparka på papperskorgen innan man går ut på planen. Vad finns det i Italien? Jag tänker inte på religiösa ritualer eller konspirationsteorier om köpta domare och inte på skämtsamma saker som Gallianis gula slips utan mer seriösa vidskepelser som rädsla för förbannelser, tex en spelare som tror att förbannelser hindrat hans karriär.

Ett icke-calcio exempel är ju Djurgårdens Nyasha Mushekwi som gick igenom nån form av cleansing med shaman för att bli bättre spelare precis innan han gick till DIF.
Citera
2018-01-04, 09:48
Medlem
Alla kvartsfinaler är spelade:

Juventus - Torino 2 - 0
Napoli - Atalanta 1 - 2
Milan - Inter 1 - 0
Lazio - Fiorentina 1 - 0

Den stora överraskningen var såklart Atalantas vinst i tisdags.

Semifinaler (dubbelmöten):

Atalanta - Juventus
Milan - Lazio
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in