Citat:
Jag pendlar upp och ner när det gäller Allegri. Jag har tyvärr någon form av fientlig grundinställning som härstammar från sommaren då Antonio Conte lämnade klubben, mitt under brinnande försäsong. Besvikelsen jag kände när ledningen meddelade att man valt Allegri var nästan fysisk. Detta var under en tid då hans rykte var kört i botten.Vill bara förtydliga vilka jävla kulor Allegri har. Hans sätt att hantera och leda laget har varit briljant. Naturligtvis med stöd från Buffon och ett par andra spelare. Men nu är man återigen Italiens mest fruktade lag. Juventus kommer att bli allt starkare under våren.
Denna fientliga grundinställning gör sig påmind vid första tecken på motgång. Som vid förlusten mot Sampdoria. Då sitter man och spyr ut sitt förakt mot Allegris feghet. Men det är helt orimligt egentligen då inga lag går 38 0 0 över en ligasäsong.
Är det någon som byggt upp ett förtroendekapital så borde det ju trots allt vara en man som levererat tre raka dubblar och två CL-finaler. Jag upprepar: tre raka Scudetti och tre raka Coppa Italia! Det kan aldrig ha hänt i någon toppliga någonsin att en tränare inlett sin sejour i en klubb på det viset.
Så visst, Allegri sätter fortfarande pragmatiken framför allt och den som vill ha underhållning får hitta ett annat favoritlag. Det tog ett tag men jag har kommit till en viktig insikt om Allegris storhet och det är att han sätter alltid säsongen framför den enskilda matchen. Det är därför Juventus aldrig vinner med fem eller sex bollar. Allegri sätter helheten. Ju.
, och Inter blev fullt ut äckellaget numero uno.