2017-12-18, 23:16
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vill bara förtydliga vilka jävla kulor Allegri har. Hans sätt att hantera och leda laget har varit briljant. Naturligtvis med stöd från Buffon och ett par andra spelare. Men nu är man återigen Italiens mest fruktade lag. Juventus kommer att bli allt starkare under våren.
Jag pendlar upp och ner när det gäller Allegri. Jag har tyvärr någon form av fientlig grundinställning som härstammar från sommaren då Antonio Conte lämnade klubben, mitt under brinnande försäsong. Besvikelsen jag kände när ledningen meddelade att man valt Allegri var nästan fysisk. Detta var under en tid då hans rykte var kört i botten.

Denna fientliga grundinställning gör sig påmind vid första tecken på motgång. Som vid förlusten mot Sampdoria. Då sitter man och spyr ut sitt förakt mot Allegris feghet. Men det är helt orimligt egentligen då inga lag går 38 0 0 över en ligasäsong.

Är det någon som byggt upp ett förtroendekapital så borde det ju trots allt vara en man som levererat tre raka dubblar och två CL-finaler. Jag upprepar: tre raka Scudetti och tre raka Coppa Italia! Det kan aldrig ha hänt i någon toppliga någonsin att en tränare inlett sin sejour i en klubb på det viset.

Så visst, Allegri sätter fortfarande pragmatiken framför allt och den som vill ha underhållning får hitta ett annat favoritlag. Det tog ett tag men jag har kommit till en viktig insikt om Allegris storhet och det är att han sätter alltid säsongen framför den enskilda matchen. Det är därför Juventus aldrig vinner med fem eller sex bollar. Allegri sätter helheten. Ju.
Citera
2017-12-19, 00:21
Medlem
gato12s avatar
Mycket rykten om Violas unge supertalang Chiesa just nu. Tror ni han lämnar nu redan?
Citera
2017-12-19, 11:22
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Jag pendlar upp och ner när det gäller Allegri. Jag har tyvärr någon form av fientlig grundinställning som härstammar från sommaren då Antonio Conte lämnade klubben, mitt under brinnande försäsong. Besvikelsen jag kände när ledningen meddelade att man valt Allegri var nästan fysisk. Detta var under en tid då hans rykte var kört i botten.

Denna fientliga grundinställning gör sig påmind vid första tecken på motgång. Som vid förlusten mot Sampdoria. Då sitter man och spyr ut sitt förakt mot Allegris feghet. Men det är helt orimligt egentligen då inga lag går 38 0 0 över en ligasäsong.

Är det någon som byggt upp ett förtroendekapital så borde det ju trots allt vara en man som levererat tre raka dubblar och två CL-finaler. Jag upprepar: tre raka Scudetti och tre raka Coppa Italia! Det kan aldrig ha hänt i någon toppliga någonsin att en tränare inlett sin sejour i en klubb på det viset.

Så visst, Allegri sätter fortfarande pragmatiken framför allt och den som vill ha underhållning får hitta ett annat favoritlag. Det tog ett tag men jag har kommit till en viktig insikt om Allegris storhet och det är att han sätter alltid säsongen framför den enskilda matchen. Det är därför Juventus aldrig vinner med fem eller sex bollar. Allegri sätter helheten. Ju.

Jag är ett Allegrifan, har alltid gillat hans speciella stil och förmåga att leverera.
Men jag skulle ljuga om jag sa att hans två CL-finalförluster inte solkar betyget.
Det kan vara en Juventusförbannelse att misslyckas i Europa, men någonstans får ändå han lastas för det.

En supertränare utan tvekan, men för att bli en av de bästa måste han leverera ett CL-guld.
En stark vår och lite förstärkningar i mercaton kanske är nyckeln?
Citera
2017-12-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Jag är ett Allegrifan, har alltid gillat hans speciella stil och förmåga att leverera.
Men jag skulle ljuga om jag sa att hans två CL-finalförluster inte solkar betyget.
Det kan vara en Juventusförbannelse att misslyckas i Europa, men någonstans får ändå han lastas för det.

En supertränare utan tvekan, men för att bli en av de bästa måste han leverera ett CL-guld.
En stark vår och lite förstärkningar i mercaton kanske är nyckeln?
Samtidigt ska man komma ihåg att Juventus ekonomiskt ligger på samma nivå som Liverpool och Tottenham.

Tillägg: för femton år sedan var det lättare att se det som en svaghet att förlora en CL-final eftersom man då var en klubb som befann sig på toppnivå även ekonomiskt. Nu kämpar man sig tillbaka mot den positionen, där Allegris sportsliga framgångar är en viktig del. Det finns en anledning att man släppte Bonucci men förlängde med Allegri...
Senast redigerad av Brille68 2017-12-19 kl. 19:13.
Citera
2017-12-19, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Mycket rykten om Violas unge supertalang Chiesa just nu. Tror ni han lämnar nu redan?

Tror inte han kommer lämna redan nu, hans farsa kommer säga till honom att stanna längre då det är en bra klubb att utvecklas i och få fortsatt bra med speltid för hans ålder. Jämför med Bernardeschi (som jag i övrigt tycker är överskattad) och hur mycket han får spela i Juve.

Av nyfikenhet, vilka lag ryktas han till? Gillar Chiesa väldigt mycket, har nog skrivit det förr.
Citera
2017-12-19, 21:45
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Av nyfikenhet, vilka lag ryktas han till? Gillar Chiesa väldigt mycket, har nog skrivit det förr.

Jag läst att Napoli, Juve och Inter är eller har varit sugna. Napoli försökte redan i sommras att köpa Chiesa.
Citera
2017-12-19, 22:06
Medlem
myskankans avatar
Kvartsfinalerna i Coppan kommer att spelas så här.

Lazio - Fiorentina den 26:e och Milan - Inter den 27:e.
Atalanta/Sassuolo - Napoli/Udinese den 2/1 och Juventus/Genoa - Roma/Torino den 3/1.

Fulla Serie A omgångar 22/23:e och 29/30:e finns där också... Jag är väl inte helt överens med det där. En Supercoppa kanske kan klämmas in vid jul, men fan inte alla dom här matcherna.

Men denna vecka kan jag se lite Coppa iaf, nu startar andra halvlek mellan Napoli och Udinese.
Citera
2017-12-19, 22:45
Medlem
Calcio har alltid varit oerhört politiskt. Mussolini använde sig av gli Azurri för att ena Italien. En ny nation där man talade olika språk och hade olika kulturer. Men där alla kunde enas kring gli Azzurri, vars färg såklart kom från kungen.

Och nationalsången visar på just detta, att hämta kraft ifrån romarriket och ta upp kampen för att kunna ena landet. Vackert som fan.

https://www.youtube.com/watch?v=mT6ApDSKl7s

Fratelli d'Italia,
l'Italia s'è desta,
dell'elmo di Scipio
s'è cinta la testa.
Dov'è la Vittoria?
Le porga la chioma,
che schiava di Roma
Iddio la creò.

Stringiamoci a coorte,
siam pronti alla morte.
Siam pronti alla morte,
l'Italia chiamò.
Stringiamoci a coorte,
siam pronti alla morte.
Siam pronti alla morte,
l'Italia chiamò, sì!

Italiens bröder,
Italien är väckt,
Scipios hjälm
spänner hon om huvudet.
Var är segern?
Hon erbjuder sina hårlockar,
ty såsom slavinna från Rom
skapade Gud henne.

Låt oss gå samman till kohort,
Vi är beredda på döden.
Vi är beredda på döden,
Italien kallade.
Vi är beredda på döden.
Vi är beredda på döden,
Ja, Italien kallade!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Il_Canto_degli_Italiani

Fotbollens del i enandet är inte underskattat i Italien. Två VM-segrar under 1930-talet banade vägen. De vet att allt annat delar dem, men att fotbollen förenar. Färgen är fortfarande azzurro trots att det senare blev en republik. Kungen är borta men färgen består.

Italienska landslaget är intimt förknippat med nationalsången.
Citera
2017-12-20, 00:49
Medlem
Citat:
Calcio har alltid varit oerhört politiskt. Mussolini använde sig av gli Azurri för att ena Italien. En ny nation där man talade olika språk och hade olika kulturer. Men där alla kunde enas kring gli Azzurri, vars färg såklart kom från kungen.

Och nationalsången visar på just detta, att hämta kraft ifrån romarriket och ta upp kampen för att kunna ena landet. Vackert som fan.

Fratelli d'Italia,
l'Italia s'è desta,
dell'elmo di Scipio
s'è cinta la testa.
Dov'è la Vittoria?
Le porga la chioma,
che schiava di Roma
Iddio la creò.

Stringiamoci a coorte,
siam pronti alla morte.
Siam pronti alla morte,
l'Italia chiamò.
Stringiamoci a coorte,
siam pronti alla morte.
Siam pronti alla morte,
l'Italia chiamò, sì!

Italiens bröder,
Italien är väckt,
Scipios hjälm
spänner hon om huvudet.
Var är segern?
skapade Gud henne.

Vi är beredda på döden.
Vi är beredda på döden,
Italien kallade.
Vi är beredda på döden.
Vi är beredda på döden,
Ja, Italien kallade!

Fotbollens del i enandet är inte underskattat i Italien. Två VM-segrar under 1930-talet banade vägen. De vet att allt annat delar dem, men att fotbollen förenar. Färgen är fortfarande azzurro trots att det senare blev en republik. Kungen är borta men färgen består.

Har tydligen blivit en sak...

Oavsett så besegrade Napoli - Udinese. . Två lag som nu definitivt är i form och där deg krävdes Insgne för att kunna bryta.

Där jag dillar om Calcios överlevnad är:

(FB) Nationalsånger inför fotbollslandskamper
Citera
2017-12-20, 22:41
Medlem
Dagens matcher i Coppa Italia:

Atalanta - Sassuolo 2-1
Roma - Torino 1-2
Juventus - Genoa 2-0

Det ger kvartsfinalerna:

Juventus - Torino
Napoli - Atalanta
Milan - Inter
Lazio - Fiorentina

Fina matcher, inte minst derbyna i Turin och Milano.

Samtidigt är cupen riggad att ge de bästa lagen fördelar. Tyvärr innebär det att överraskningarna alltid är få i CI.

PS
För att kolla in Allegris briljans kan man se på deras försvar under de senaste matcherna. Galet!
Citera
2017-12-21, 03:24
Avslutad
Citat:

Fratelli d'Italia,
l'Italia s'è desta,
dell'elmo di Scipio
s'è cinta la testa.
Dov'è la Vittoria?
Le porga la chioma,
che schiava di Roma
Iddio la creò.

Stringiamoci a coorte,
siam pronti alla morte.
Siam pronti alla morte,
l'Italia chiamò.
Stringiamoci a coorte,
siam pronti alla morte.
Siam pronti alla morte,
l'Italia chiamò, sì!

Italiens bröder,
Italien är väckt,
Scipios hjälm
spänner hon om huvudet.
Var är segern?
skapade Gud henne.

Vi är beredda på döden.
Vi är beredda på döden,
Italien kallade.
Vi är beredda på döden.
Vi är beredda på döden,
Ja, Italien kallade!

Den där har jag lyssnat sönder, senast i helgen. Jag älskar den.

Ett exempel från mitt eget liv: Under VM 2006 höll jag stenhårt på Italien trots vad Interspelaren Materazzi gjorde mot Juve-ikonen Zidane, jag blev glad när Zidane visades ut. Det var så många känslor i den turneringen och just där och då fanns bara landslaget trots vad som väntade Juve när vardagen sjönk ner igen, och Inter blev fullt ut äckellaget numero uno.

Denna är mäktig: https://www.youtube.com/watch?v=bAkn8QH620c
Senast redigerad av GenesisP 2017-12-21 kl. 03:57.
Citera
2017-12-21, 03:37
Avslutad
Citat:
Ett mittfält med Matuida, Douglas Costa, Cuadrado, Khedira, och kanske framförallt Pjanic är inte svagt. Dessutom kommer Marchisio nu tillbaka.

Och angående att Del Piero konkurrerade ut Baggio baserat på fotbollsmässiga meriter:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/5/58/Juventus_1993-94%2C_Alex_Del_Piero_e_Roberto_Baggio.jpg

Man kan hävda att Lippis spelsystem inte passade Baggio eller att han var skadebenägen, men rent kvalitetsmässigt var han bättre än Del Piero då (enligt mig...). Även om de båda naturligtvis var av yppersta världselit.

Men det är ju alltid så. Zidane ersattes av Nedved (& co) och båda var naturligtvis av yppersta världseliten. Och på amma vis blir det i framtiden. Om man säljer någon riktigt bra spelare så kommer han att ersättas av en riktigt bra spelare.

Problemet är istället spelare som slutar eller blir sämre av ålder. Tänker i första hand nu på Buffon och Barzagli.

På pappret är Juve starka, ingen tvekan om det. Men det fungerar inte lika fint som de har gjort tidigare, det blir trögt och fantasilöst. Pjanic är dock nyckeln, får man igång honom är vi svårstoppade. Briljant spelare, som Juve måste hålla hårt i. Jag sitter och hoppas på Coutinho till Barca varje dag för då kanske de struntar i att försöka locka över Pjanic.

Jag får väl lita på dig angående Baggio och Del Piero, jag var för liten för att kunna minnas något när det begav sig, men Del Pieros snabba utveckling gjorde ju att Juve inte längre var i lika stort behov av Baggio trots hans briljans.

Jag sade heller aldrig att Baggio och Del Piero ogillade varandra, jag pratade ur en strikt fotbollsspelande aspekt.
Senast redigerad av GenesisP 2017-12-21 kl. 03:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in