Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
I flera inlägg har du haft möjlighet att ge mig den referens jag efterfrågar. Vilken historiker (eller geopolitisk expert) har betecknat Ukraina som en vasallstat? Jag misstänker att du inte kan komma med något.
Jag dansar inte efter din pipa och kommer inte att skifta fokus för den skull att du gång efter annan flyttar målstolparna. Om du inte förstår termen
intressesfär, vare sig det beror på ignorans eller manipulation (eftersom du redan medgett intressesfärens existens), så påverkar det kommunikationen negativt. Men om det verkligen rör sig om ignorans får jag avvakta till dess du åtminstone ögnat igenom
wikin.
Citat:
Du kallar perioden "finlandisering"! Antingen är du monumental okunnig eller en provokatör. Ett finlandiserat Ukraina som hakade på det amerikanska krigståget till Irak!
Denna kommentar visar att du inte heller förstår vad finlandisering innebär:
Finlandization: the process by which one powerful country makes a smaller neighboring country abide by the former's foreign policy rules, while allowing it to keep its nominal independence and its own political system [...] As the term was used in Germany and other NATO countries, it referred to the decision of a country not to challenge a more powerful neighbour in foreign politics, while maintaining national sovereignty. (Wiki.)
Och om du begripit
Ukrainas begränsade polisiära närvaro i Irak hade du inte använt det som exempel på dess påstådda självständighet i utrikespolitiken.
Citat:
Din beskrivning av händelserna i samband med Maidan är lika vilseledande. Putin förklarade sig villig att förhandla med både EUs representanter och Ukraina om konsekvenserna av avtalet. EU sade nej!
Trams. Det var först efter att Putin avbrutit pågående förhandlingar och backat från det första avtalet om ny regering som Ryssland tappade fotfästet. Putin var nämligen inriktad på att Janukovitj prompt skulle återvända snarare än att förhandla med den nya regeringen. Men det här vet du naturligtvis redan.
Citat:
Vilka tecken på stöd till framtida stora förlorare på ett EU avtal? Inga, så vitt jag vet.
Det skrev jag inte, vilket återigen gör att jag får upprepa ett tidigare påstående. Ukrainas samröre med EU och Nato är utslag för dess utrikespolitik, som fram till 2014 orkestrerades från Moskva (se finlandisering).
Citat:
Du konstruerar din egen verklighet att utgå från, så jag tvivlar på att det är värt att diskutera med dig.
Jag kan med stolthet konstatera att du är knäckt. (Det är inte ofta man får ryska troll att ifrågasätta sin egen indoktrinering.)