2018-01-02, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Nej, det gör den inte. Om du inte räknar t.ex. Kina som en obetydlig liten buffertstat mellan USA:s flygbas i Thailand och Sibirien, t.ex. Kartan säger inte ett piss, speciellt då den inte verkar nämna de olika ländernas egna militärstyrkor - bara USA:s enstaka baseringar. Notera då att i samtliga fall så har USA blivit inbjudna tll de olika länderna, för att de ska få ett starkare skydd mot Ryssland, Kina och andra militära hot.

En mer relevant karta är t.ex.Cornucopias plottning av kärnvapenbaseringar i Europa: http://cornucopia.cornubot.se/2016/07/var-finns-det-karnvapen-i-europa.html

Tänkte höra på vilket sätt ditt inlägg har att göra med halvön Krim. Eftersom det är den som egentligen ska diskuteras.

Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Antingen ligger samtliga USA baser nära Ryssland (inklusive de på afrikanska väst- och östkusten och i Indonesien, Australien etc) varigenom USA "omringat" Ryssland, trots jättelika avstånd.
Eller så talar vi normala om de som ligger nära ryska gränsen, i Turkiet (som f.ö. 'omringats' av ryska baser i Ryssland (Krim) o Syrien), Bulgarien, Baltikum t.ex. Men det blir tillsammans en ganska beskedlig "omringning" av västra Ryssland, hur nu det kan vara möjligt, frånsett att där inte permanent fanns några amerikanska stridskrafter värda namnet.

Jaså. Så USA har inga baser på Japan, i Sydkorea, i Afghanistan osv.?
Citera
2018-01-02, 14:39
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Fortsätt gärna dansa runt ämnet. Lydrike, vasallstat, protektorat -- lägg in den benämning som bäst passar in på en stat som inte kan bestämma sin egen roll i det internationella systemet. För Ukrainas del är detta resultatet av att ingå i den ryska intressesfären. Men efter det ryska självmålet har en buffertzon uppstått i Ukrainas östra del och den tidigare flottbasen i Sevastopol kräver nu full militär ockupation av hela Krimhalvön.

Du får helt enkelt ta fler lektioner i svenska språket. Tillbaka till SFI med dig. Det är säkert öppet i morgon.

Ett av de märkligaste påståenden jag har stött på avseende internationell politik. Vilket lågvattenmärke. Här konverserar jag med en människa som i ett diskussionsforum för utrikespolitik inte är medveten om att Ukrainas finlandisering 1994-2013 är utrikespolitik, eller för den delen ett eventuellt EU- eller Natomedlemskap. Det är bara att skaka på huvudet.

Historiker som i sin analys grottar ned sig i skeenden under de närmaste 50 åren åsidosätter sin akademiska hederlighet till förmån för dagspolitiken. Jag betackar mig.

Det ryska självmålet bestod i att lägga alla ägg i samma korg (Janukovitj och forna apparatjiki) medan anpassningen till den situation som utvecklades i och med Majdan uteblev. Ryssland hade dessutom flera möjligheter att gå "revolutionärerna" till mötes (ukrainska politiker är ju inte direkt omutbara). Före krisen riskerade Ryssland ett mer västvänligt Ukraina. Efteråt har Donbass blivit en buffertzon och hela Krimhalvön måste domineras militärt.

Jämförelsevis vet amerikanerna (undantaget Carter) med sig att alltid stödja båda sidor av en konflikt, vilket gör att anpassningen till ett nytt ledarskap blir en relativt kortvarig affär. I makthänsyn saknar de utrikespolitiskt underutvecklade ryssarna denna fingertoppskänsla. Vid sidan av högklassiga underrättelsetjänster krävs nämligen såväl institutioner som knowhow, vilka lyser med sin frånvaro.
I flera inlägg har du haft möjlighet att ge mig den referens jag efterfrågar. Vilken historiker (eller geopolitisk expert) har betecknat Ukraina som en vasallstat? Jag misstänker att du inte kan komma med något. Du kallar perioden "finlandisering"! Antingen är du monumental okunnig eller en provokatör. Ett finlandiserat Ukraina som hakade på det amerikanska krigståget till Irak!
Citat:
Historiker som i sin analys grottar ned sig i skeenden under de närmaste 50 åren åsidosätter sin akademiska hederlighet till förmån för dagspolitiken. Jag betackar mig.
Det där påståendet är så absurt att det inte går att ta på allvar. Gäller det alla historiker? Var sextiotalets historiker som skrev fyrtiotalets historia akademiskt ohederliga? Och de närmaste 50 åren skulle vara"dagspolitik" (vem är i behov av SFI-kurser?)!

Din beskrivning av händelserna i samband med Maidan är lika vilseledande. Putin förklarade sig villig att förhandla med både EUs representanter och Ukraina om konsekvenserna av avtalet. EU sade nej!
Amerikanerna stödde konsekvent sinsemellan olika fraktioner - bara dom var antiryska (Svoboda). Vilka tecken på stöd till framtida stora förlorare på ett EU avtal? Inga, så vitt jag vet.

Du konstruerar din egen verklighet att utgå från, så jag tvivlar på att det är värt att diskutera med dig.
Citera
2018-01-02, 16:11
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
I flera inlägg har du haft möjlighet att ge mig den referens jag efterfrågar. Vilken historiker (eller geopolitisk expert) har betecknat Ukraina som en vasallstat? Jag misstänker att du inte kan komma med något.
Jag dansar inte efter din pipa och kommer inte att skifta fokus för den skull att du gång efter annan flyttar målstolparna. Om du inte förstår termen intressesfär, vare sig det beror på ignorans eller manipulation (eftersom du redan medgett intressesfärens existens), så påverkar det kommunikationen negativt. Men om det verkligen rör sig om ignorans får jag avvakta till dess du åtminstone ögnat igenom wikin.

Citat:
Du kallar perioden "finlandisering"! Antingen är du monumental okunnig eller en provokatör. Ett finlandiserat Ukraina som hakade på det amerikanska krigståget till Irak!
Denna kommentar visar att du inte heller förstår vad finlandisering innebär:
Finlandization: the process by which one powerful country makes a smaller neighboring country abide by the former's foreign policy rules, while allowing it to keep its nominal independence and its own political system [...] As the term was used in Germany and other NATO countries, it referred to the decision of a country not to challenge a more powerful neighbour in foreign politics, while maintaining national sovereignty. (Wiki.)
Och om du begripit Ukrainas begränsade polisiära närvaro i Irak hade du inte använt det som exempel på dess påstådda självständighet i utrikespolitiken.

Citat:
Din beskrivning av händelserna i samband med Maidan är lika vilseledande. Putin förklarade sig villig att förhandla med både EUs representanter och Ukraina om konsekvenserna av avtalet. EU sade nej!
Trams. Det var först efter att Putin avbrutit pågående förhandlingar och backat från det första avtalet om ny regering som Ryssland tappade fotfästet. Putin var nämligen inriktad på att Janukovitj prompt skulle återvända snarare än att förhandla med den nya regeringen. Men det här vet du naturligtvis redan.

Citat:
Vilka tecken på stöd till framtida stora förlorare på ett EU avtal? Inga, så vitt jag vet.
Det skrev jag inte, vilket återigen gör att jag får upprepa ett tidigare påstående. Ukrainas samröre med EU och Nato är utslag för dess utrikespolitik, som fram till 2014 orkestrerades från Moskva (se finlandisering).

Citat:
Du konstruerar din egen verklighet att utgå från, så jag tvivlar på att det är värt att diskutera med dig.
Jag kan med stolthet konstatera att du är knäckt. (Det är inte ofta man får ryska troll att ifrågasätta sin egen indoktrinering.)
Senast redigerad av Diazeugma 2018-01-02 kl. 16:13.
Citera
2018-01-02, 16:18
Medlem
storraps avatar
.
Senast redigerad av storrap 2018-01-02 kl. 16:20.
Citera
2018-01-02, 16:21
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Jaså. Så USA har inga baser på Japan, i Sydkorea, i Afghanistan osv.?

Jodå, i Japan pga Kina, inte Ryssland, i Sydkorea pga Nordkorea, inte Ryssland, i Afghanistan pga talibanerna, inte Ryssland. Finns på Guam också, en bra bit bort...
Med ditt resonemang känner sig ryssarna hotade också pga de amerikanska baserna i USA....
I verkligheten gör de inte det, men du kopierar rysk standardretorik eftersom du ser dig ha den uppgiften. I själva verket känner de sig rätt trygga där de sitter på sin stora hög av kärnvapen...
Citera
2018-01-02, 17:19
Medlem
Draken55s avatar
Spoileralert!! Spoileralert ( berätta inte för pajasen visky)

Ryssland har samarbetsavtal med Nato, och de är ivriga att återuppta samarbetet som avbröts av Nato efter Rysslands svineri i Ukraina.

Nu kokar det väl över hos det som beskrivs som skogsvarelsen med svans.
Citera
2018-01-02, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Spoileralert!! Spoileralert ( berätta inte för pajasen visky)

Ryssland har samarbetsavtal med Nato, och de är ivriga att återuppta samarbetet som avbröts av Nato efter Rysslands svineri i Ukraina.

Nu kokar det väl över hos det som beskrivs som skogsvarelsen med svans.

Jo det fanns samarbetsavtal redan under kalla kriget, men samtidigt var det ju ett kallt krig som pågick så där gick din poäng förlorad.
Citera
2018-01-02, 18:07
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Jo det fanns samarbetsavtal redan under kalla kriget, men samtidigt var det ju ett kallt krig som pågick så där gick din poäng förlorad.

Hade Sovjet samarbetsavtal med Nato under kalla kriget?? intressant, hur såg det avtalet ut?
Alltså, inte eventuella observatörer under övningar, det var knappast ett samarbete, det var mer spioneri som sanktionerats för att undvika missförstånd.
Senast redigerad av Draken55 2018-01-02 kl. 18:15.
Citera
2018-01-02, 18:09
Medlem
storraps avatar
Citat:
Arrangemanget med ryska förbindelseofficerare i NATO högkvarteret var ju till för att just höja temperaturen, och med Jelstin blev det till slut 'normal rumstemperatur'.
Men Kreml föredrog kylan och återinförde sin variant på kallt krig.
Citera
2018-01-02, 19:26
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Jag dansar inte efter din pipa och kommer inte att skifta fokus för den skull att du gång efter annan flyttar målstolparna. Om du inte förstår termen intressesfär, vare sig det beror på ignorans eller manipulation (eftersom du redan medgett intressesfärens existens), så påverkar det kommunikationen negativt. Men om det verkligen rör sig om ignorans får jag avvakta till dess du åtminstone ögnat igenom wikin.

Denna kommentar visar att du inte heller förstår vad finlandisering innebär:
Finlandization: the process by which one powerful country makes a smaller neighboring country abide by the former's foreign policy rules, while allowing it to keep its nominal independence and its own political system [...] As the term was used in Germany and other NATO countries, it referred to the decision of a country not to challenge a more powerful neighbour in foreign politics, while maintaining national sovereignty. (Wiki.)
Och om du begripit Ukrainas begränsade polisiära närvaro i Irak hade du inte använt det som exempel på dess påstådda självständighet i utrikespolitiken.

Trams. Det var först efter att Putin avbrutit pågående förhandlingar och backat från det första avtalet om ny regering som Ryssland tappade fotfästet. Putin var nämligen inriktad på att Janukovitj prompt skulle återvända snarare än att förhandla med den nya regeringen. Men det här vet du naturligtvis redan.

Det skrev jag inte, vilket återigen gör att jag får upprepa ett tidigare påstående. Ukrainas samröre med EU och Nato är utslag för dess utrikespolitik, som fram till 2014 orkestrerades från Moskva (se finlandisering).

Jag kan med stolthet konstatera att du är knäckt. (Det är inte ofta man får ryska troll att ifrågasätta sin egen indoktrinering.)
Så många fel på så få rader.

Först, apropå knäckt så har du alltså ännu inte klarat av att ge mig (och övriga i forumet) en, säger en, endaste referens till någon sakkunnig som beskriver Ukraina som finlandiserat, än mindre som ett vasallrike. Och att svara på en enkel fråga om referens är att "dansa efter någons pipa". En tämligen bisarr uppfattning om spelregler på ett seriöst forum. Och absurditeterna i dina inlägg staplas på varandra:

- Du hoppade in i diskussionen med påståendet att folkrätten är blott sedvänjor utan skrivna regler. Sanningen är att jag enkelt kan plocka fram mer än 40 dokument med folkrättslig status.

- Historiker som analyserar skeenden tiotals år tillbaka avfärdar du som oseriösa akademiker.

- Att Ukraina hakade på den amerikanska ockupationen av Irak med infanterister motsvarande en mindre brigad (1600 man, varav 10-20 stupade) är enligt dig inget som motsäger att Ukraina var ett ryskt lydrike. Kanske du öht inte kände till det eftersom du pratar om "begränsad polisiär närvaro".

Det förefaller som om du blandar ihop begreppen intressesfärer, lydriken och finlandisering, men jag orkar inte undervisa dig om distinktionerna här.

Beskrivningen ovan om spelet kring Maidan är missvisande hela vägen. Jag återkommer till att reda ut det i den tråd det hör hemma.

I brist på argument har du sedan mage att kalla mig "ryskt troll". Dina egna fadäser beror sannolikt på ren okunskap. En provokatör skriver antagligen inte den typen av inlägg. I så fall en hobbyprovokatör och inte en avlönad sådan.
Citera
2018-01-02, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Hade Sovjet samarbetsavtal med Nato under kalla kriget?? intressant, hur såg det avtalet ut?
Alltså, inte eventuella observatörer under övningar, det var knappast ett samarbete, det var mer spioneri som sanktionerats för att undvika missförstånd.

Du går off topic igen, tråden handlar om Krim. Men för att ändå svara dig så utgjorde observatörer också ett samarbete.

Ska vi fortsätta att låta alla trådar handla om allting?
Citera
2018-01-02, 20:00
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Du går off topic igen, tråden handlar om Krim. Men för att ändå svara dig så utgjorde observatörer också ett samarbete.

Ska vi fortsätta att låta alla trådar handla om allting?

När visky förlorar sin 1000e debatt så är det plötsligt offtopic igen...innan skrev du tio inlägg i ämnet.

Det fanns inget samarbete mellan Nato och Sovjet under kalla kriget som du påstod , du är ju ett skämt när det handlar om kunskaper om verkligheten . Observatörer vid övningar har alltid funnits, även nu mellan Nato och Ryssland TROTS DET BRUTNA SAMARBETET, sorry visky.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in