2018-01-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Önsketänkande från din sida med att SD enbart skulle landa på 15%. SD ligger på 20-24% idag enligt de institut som historiskt mäter bäst. Det finns inga indikationer på att de skulle tappa nu utan snarare tvärtom.

Vad tror ni övriga: ökar SD i snitt denna månaden eller minskar?

SD kommer öka 0,5-0,7 PE varje månad hos dom som ligger runt 16 PE och 0,3-0,5 PE hos dom som ligger runt 18 PE.
2018-01-02, 15:48
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
SD kommer öka 0,5-0,7 PE varje månad hos dom som ligger runt 16 PE och 0,3-0,5 PE hos dom som ligger runt 18 PE.
Jag vet inte om jag tror på att de sämre institutet kommer att justera upp siffrorna för SD mer än bättre institut nu fram till valet. De har inte gjort de tidigare. Och jag tror att de hellre behåller låga siffror för SD och påverkar opinionen på de sättet, än att justera upp dem och ge SD möjlighet till att få uppleva en ketchupeffekt. Sedan kommer det visa sig att de har grovt fel när valresultatet har kommit, men det är en käftsmäll som dem enligt min bedömning är villiga att ta.

Jag tror på en genomsnittlig ökning på cirka 0.5 procent per månad nu fram till valet för SDs del.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-02 kl. 15:50.
2018-01-02, 17:15
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Det finns idioter av olika sorter i alla partier men sd har flest.

Att det finns många idioter, är säkert helt korrekt.

Men att dom är överrepresenterade hos SD, bör du nog försöka styrka med fakta.

Särskilt som SD med stor sannolikhet blir största partiet i samband med valet...
2018-01-02, 20:59
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Önsketänkande från din sida med att SD enbart skulle landa på 15%. SD ligger på 20-24% idag enligt de institut som historiskt mäter bäst. Det finns inga indikationer på att de skulle tappa till sådana nivåer nu utan snarare tvärtom.

Vad tror ni övriga: ökar SD i snitt denna månaden eller minskar?

Visst kan det bli så, men det sd har att spela med är ju missnöjet med invandringen. Klart att om de övriga partierna drar ner på flyktingmottagandet så borde sd minska. Gamla S-väljare som nu röstar på sd kan inte tänka sig att rösta på moderaterna, det är överklassens parti som vill gå fram med motorsåg mot allt i bidragsväg (och både sjukpeng och pension ses som bidrag enl. hard core moderater). Så om S skärper till migrationspolitiken och höjer pensionerna så travar åtminstone min morsa tillbaks dit. Om jag ska utgå ifrån henne.
Runt 15 procent gissar jag på. Moderaterna går om S om det partiet inte skärper migrationspolitiken.
2018-01-02, 21:24
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Visst kan det bli så, men det sd har att spela med är ju missnöjet med invandringen. Klart att om de övriga partierna drar ner på flyktingmottagandet så borde sd minska. Gamla S-väljare som nu röstar på sd kan inte tänka sig att rösta på moderaterna, det är överklassens parti som vill gå fram med motorsåg mot allt i bidragsväg (och både sjukpeng och pension ses som bidrag enl. hard core moderater). Så om S skärper till migrationspolitiken och höjer pensionerna så travar åtminstone min morsa tillbaks dit. Om jag ska utgå ifrån henne.
Runt 15 procent gissar jag på. Moderaterna går om S om det partiet inte skärper migrationspolitiken.
Moderaterna vill ju dock ha 30000 asyl-flyktingar + anhörighetsinvandring + arbetskraftinvandring / år, innan de förhandlat sin migrationspolitik med centerpartiet

Så visst finns det en enorm skillnad på SDs och Ms migrationpolitik. Väljarna tycker enligt undersökningar mycket bättre om SDs migrationpolitik i stoppade gränser samt hårdare brottspolitik. Det handlar alltså inte om missnöje. Utan att väljarna genuint anser att SD har en bättre migrationspolitik samt kriminalpolitik.

Skulle du förresten vara villig att betta pengar på att SD hamnar under låt säga 18%? Finns väldigt bra odds för detta.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-02 kl. 21:27.
2018-01-02, 21:30
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Moderaterna vill ju dock ha 30000 asyl-flyktingar + anhörighetsinvandring + arbetskraftinvandring / år, innan de förhandlat sin migrationspolitik med centerpartiet

Så visst finns det en enorm skillnad på SDs och Ms migrationpolitik. Väljarna tycker enligt undersökningar mycket bättre om SDs migrationpolitik i stoppade gränser samt hårdare brottspolitik. Det handlar alltså inte om missnöje. Utan att väljarna genuint anser att SD har en bättre migrationspolitik samt kriminalpolitik.

Skulle du förresten vara villig att betta pengar på att SD hamnar under låt säga 18%? Finns väldigt bra odds för detta.

Bettar inte för pengar, men ja jag tror dem hamnar under 18%.
2018-01-02, 23:39
Medlem
Citat:
Förstört Sverige tror jag inte hon tycker att de har. Hon är ingen fanatiker, liksom.

https://twitter.com/JOBalinen/status/948119696099946497

Utöver en polis, sjukvård, skola i kris.

Du håller inte med om dessa ting, eller du tycker det alltid har varit så, eller du tycker att detta inte är tecken på förfall?
2018-01-02, 23:53
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
https://twitter.com/JOBalinen/status/948119696099946497

Utöver en polis, sjukvård, skola i kris.

Du håller inte med om dessa ting, eller du tycker det alltid har varit så, eller du tycker att detta inte är tecken på förfall?

"Minns du när du kunde gå till matbutiken utan att bli antastad".
Bäst att tänka efter jävligt noga, minnet sviker ibland. Det var väl för... fyra timmar sen. OK, fem timmar sen.

Alltså, hela den listan är ju rätt sjuk, de som målar upp den typen av bilder får några rättshaverister till anhängare, och såna finns det alltid. Och inom sd finns ett överskott av den sortens dårar. De skulle inte lyckas lösa några problem utan tvärtom ställa till det.
Men tråden handlar om opinionssiffror, jag gissar högst 15 procent nästa val.
2018-01-03, 00:32
Medlem
Citat:

Den mest osäkra faktorn inför valet är följderna av upphävandet av den kommunala bosättningslagen?
Kontrakten går ut med början 1 mars och sedan löpande.
Det kanske blir tävling mellan massor av kommuner mota bort svartingen och araben?
Migranten kommer till soc men får till svar, "det vi kan erbjuda är en taxiresa utanför kommungränsen"!
Har inte hört ett knyst hittills från regering om hur situationen skall hanteras?
Senast redigerad av Hultabultan 2018-01-03 kl. 01:00.
2018-01-03, 01:05
Medlem
Citat:
"Minns du när du kunde gå till matbutiken utan att bli antastad".
Bäst att tänka efter jävligt noga, minnet sviker ibland. Det var väl för... fyra timmar sen. OK, fem timmar sen.

Alltså, hela den listan är ju rätt sjuk, de som målar upp den typen av bilder får några rättshaverister till anhängare, och såna finns det alltid. Och inom sd finns ett överskott av den sortens dårar. De skulle inte lyckas lösa några problem utan tvärtom ställa till det.
Men tråden handlar om opinionssiffror, jag gissar högst 15 procent nästa val.

Okay, du fattar inte. Det handlar inte om att varje individ blir drabbad. Det handlar om fenomen som inte fanns för 20-30 år sedan (du har antagligen inte upplevt den tiden). Men visst, det kan lika gärna vara Kalle o Pelle som ändrat vanor.
2018-01-03, 03:25
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraterna skulle få minst 21-23% som valresultat vid ett val idag sett till tidigare underskattningar av instituten och månadssnittet. Sverigedemokraterna är nu i en ökande trend som synts i opinionsmätningarna senaste månaden, denna lär fortsätta under månaden som kommer. Därtill har vi en hel valrörelse och en hel valkampanj på oss under hela kommande året innan valet i september där vi kan återta dom 2-3 procentenheter som ligger efter sedan den högsta toppformen och öka mer därtill.

Vi ser som sagt betydande ökningar i opinionsmätningarna igen och även hos spelbolagen minskar oddsen på att Sverigedemokraterna får över 20,5%. Mätningarna från dom flesta institut och månadssnittet är därtill som sagt mycket kraftiga underskattningar av Sverigedemokraternas valresultat, det vet vi sedan länge och har sett i val efter val efter val och trots det saknas vilja från instituten, även gällande statliga SCB, att korrigera sina uppenbara mätfel.
2018-01-03, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Den mest osäkra faktorn inför valet är följderna av upphävandet av den kommunala bosättningslagen?

Det mest troliga ät väl att asylanter söker sig till områden där det finns släktingar? Alltså att de samlas i områden som redan har problem. Exempelvis Malmö är ju så generösa att de ger socialbidrag till illegala så klart att de gärna ger bidrag även till denna grupp.

Effekten kan mycket väl bli att problemen försvinner från medelklassområden och göms undan i problemområdena. Åtminstone tillfälligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in