2018-01-02, 00:39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Fast frågan är ju om deras strategi lyckas och de kör DÖ 3.0 i 4 år till så har vi ett så fruktansvärt bottenkört land att även om SD får egen majoritet kommer de måsta fatta svåra och därmed impopulära) beslut bl.a. om 10000 tals uppsägningar från diverse verk, lånen skyhöga och kreditvärdigheten låg. Just nu tömmer sjuklövern alla tänkbara skrymslen i ladan så när de väl förlorar makten finns lite eller inget kvar. Brända jordens taktik fungerar (tyvärr).

Hur många år lär det ta att få fart i tex polisen igen?

Det bästa nu är att vi verkar ha nått botten i opinionen och vi får hoppas att bara himlen är gränsen!

Det gäller att betona att SD är enda vägen till förändring.

Runt 23% känns rätt rimligt just nu men vi får hoppas att de kommer igen med en KO i fjärde ronden!

Om vi återgår till det som denna tråden uteslutande bör handla om - Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar - så måste det logiska svaret på det utspel som Kristersson gjort i dag bli att SD kommer att gynnas i opinionen. Någon annan slutsats är svår att dra. Och kommer det fler liknande utspel framöver (vilket inte är alltför otroligt) då kommer många som lämnade M för SD och sedan gick tillbaka till M att återigen vända tillbaka till SD... Det ska bli riktigt intressant att följa de opinionsundersökningar som dyker upp frampå vårkanten i mars, april, maj. Jag tror vi kan komma att se rätt snabba reaktioner på detta från väljarnas sida - i synnerhet Sentio och Yougov bör kunna fånga upp styrkan i dessa strömningar fortare än t ex Sifo, Novus, Demoskop, Ipsos och Inizio.

Tror också att 23-24% är ungefär där SD ligger i opinionen för närvarande, men då det är åtta långa intensiva månader kvar till valet kan de med stor sannolikhet hoppa upp bra många procentenheter till.

Min återkommande käpphäst i denna tråd är att jag är fullständigt övertygad om att det finns ett gigantiskt mörkertal när det gäller SD i opinionen. Många, många vill inte uppge för opinionsinstituten att de kommer att rösta SD. Antingen uppger de att de är osäkra, ett annat parti eller så håller de helt enkelt truten. Medierna, etablissemanget och politiska partier har effektivt brännmärkt alla som sympatiserar med SD. Vem vill få "rasist"-stämpeln eller nåt annat obehagligt stämplat i pannan? Man väljer anonymitet för att få lugn och ro.

För att sammanfatta det hela: SD kan mycket väl göra ett val den 9 september som kommer att sända chockvågor genom riksdagshuset, medierna och nationen. Och vi måste börja prata om mörkertalet hos SD i opinionsmätningarna - där finns en enorm utmaning för samtliga OI. De måste knäcka den nöten annars kommer Sentio åter att vara det institut som mäter SD bäst, tredje riksdagsvalet i rad.
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-02 kl. 01:00.
2018-01-02, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Om vi återgår till det som denna tråden uteslutande bör handla om - Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar - så måste det logiska svaret på det utspel som Kristersson gjort i dag bli att SD kommer att gynnas i opinionen. Någon annan slutsats är svår att dra. Och kommer det fler liknande utspel framöver (vilket inte är alltför otroligt) då kommer många som lämnade M för SD och sedan gick tillbaka till M att återigen vända tillbaka till SD... Det ska bli riktigt intressant att följa de opinionsundersökningar som dyker upp frampå vårkanten i mars, april, maj. Jag tror vi kan komma att se rätt snabba reaktioner på detta från väljarnas sida - i synnerhet Sentio och Yougov bör kunna fånga upp styrkan i dessa strömningar fortare än t ex Sifo, Novus, Demoskop, Ipsos och Inizio.

Tror också att 23-24% är ungefär där SD ligger i opinionen för närvarande, men då det är åtta långa intensiva månader kvar till valet kan de med stor sannolikhet hoppa upp bra många procentenheter till.

Min återkommande käpphäst i denna tråd är att jag är fullständigt övertygad om att det finns ett gigantiskt mörkertal när det gäller SD i opinionen. Många, många vill inte uppge för opinionsinstituten att de kommer att rösta SD. Antingen uppger de att de är osäkra, ett annat parti eller så håller de helt enkelt truten. Medierna, etablissemanget och politiska partier har effektivt brännmärkt alla som sympatiserar med SD. Vem vill få "rasist"-stämpeln eller nåt annat obehagligt stämplat i pannan? Man väljer anonymitet för att få lugn och ro.

För att sammanfatta det hela: SD kan mycket väl göra ett val den 9 september som kommer att sända chockvågor genom riksdagshuset, medierna och nationen. Och vi måste börja prata om mörkertalet hos SD i opinionsmätningarna - där finns en enorm utmaning för samtliga OI. De måste knäcka den nöten annars kommer Sentio åter att vara det institut som mäter SD bäst, tredje gången i rad.

Telefoninstituten kommer naturligtvis att fortsätta visa för låga värden då de måste ta den supermikroskopiska rådatan för SD och sedan i stort sett gissa hur mycket de vågar lägga på. De viktar som bekant hellre på för lite för att inte riskera att EN ENDA GÅNG överskatta SD.

Nu när Demoskop och Sifo börjat väga in webpaneler, om än småskaligt, skulle en sammanvägning av den delen av deras undersökningar (om de släpper den datan) plus Sentio, Yogouv, Inizio ge ett betydligt trovärdigare snitt än de flesta andra ihopkok.

När du sedan pratar ytterligare svårmätt tror jag att de många småkommuner som nu fått ta emot en mycket stor del ekonomiska migranter sammanlagt kan bli några PE extra.
2018-01-02, 01:12
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Då kommer en naturlig följdfråga: Är man rädd även på valdagen? Opinionsundersökningarna skulle träffa någorlunda rätt, men på något sätt bli självuppfyllande. Tror att det finns många som kan svikta när de står i sin lokala röstningslokal där det inte är otroligt att man kan träffa någon bekant.

Har själv inte det problemet då jag tar med valsedlar hemifrån beställda via hemsidan, men långt ifrån alla lär ju ha en sådan framförhållning. Tycker att post borde vara det naturliga distributionssättet. Utöver att stärka anonymiteten försvårar det eventuellt valfusk.
Senast redigerad av lakritc 2018-01-02 kl. 01:27.
2018-01-02, 01:38
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Då kommer en naturlig följdfråga: Är man rädd även på valdagen? Opinionsundersökningarna skulle träffa någorlunda rätt, men på något sätt bli självuppfyllande. Tror att det finns många som kan svikta när de står i sin lokala röstningslokal där det inte är otroligt att man kan träffa någon bekant.

Har själv inte det problemet då jag tar med valsedlar hemifrån beställda via hemsidan, men långt ifrån alla lär ju ha en sådan framförhållning.

Mycket intressant inlägg. Tror faktiskt att en del är och kommer att vara uppriktigt skraja att ta SD-valsedlar på valdagen. En och annan kommer att svikta... det är jag helt säker på. I synnerhet de som tänker välja SD första gången och speciellt om grannen närmar sig och vill växla några ord. Jag hoppas att de som känner denna rädsla och "valångest" tar med valsedlarna redan hemifrån och lägger i jack-, kavajfickan eller handväskan. Om jag inte minns helt fel var det väl Jomshof som sa att de kommer att skicka ut extra valsedlar till hushållen i årets val.

Låga opinionsundersökningar för SD kan nog slå åt båda hållen - en del ser det som ren propaganda och "fake news" och blir bara förbannade, de stärks i sin övertygelse och röstar med än större kraft på SD. Å andra sidan finns det de som blir osäkra och försiktiga om opinionsundersökningarna visar på lågt stöd för SD och möjligen tvekar de och röstar i stället som de gjort i de senaste 10 valen... fast jag tror att om man har kommit så långt att man överväger SD då betyder nog inte "låga" opinionsundersökningar så mycket för gemene man och kvinna. Men det här är ett oerhört intressant psykologiskt fenomen. Det är ju välkänt att människor hellre väljer vinnare i första hand.

Men vi såg ju t ex Novus och SCB inför förra valet (2014) som basunerade ut i sin sista mätning före valet att SD låg på 8,1%... valresultatet för SD blev ändå 12,9%. Fast frågan är: hade SD fått någon eller några procentenheter till om dessa institut hade visat 12,5%? Svårt att svara på. Det blir rena gissningar...
2018-01-02, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Ska höra med min morsa om hur SD ligger till bland hennes kompisar. De är bra värdemätare Pratade med henne i frågan för ett halvår sedan. Dags att aktualisera frågan. De är alla äldre arbetarklass fd S och numer SD.

Vad sa de?
2018-01-02, 11:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Det svenska valsystemet är inte ämnet för denna tråd.

OT raderat.

Strix/Mod
2018-01-02, 11:21
Medlem
Citat:
Låga opinionsundersökningar för SD kan nog slå åt båda hållen - en del ser det som ren propaganda och "fake news" och blir bara förbannade, de stärks i sin övertygelse och röstar med än större kraft på SD. Å andra sidan finns det de som blir osäkra och försiktiga om opinionsundersökningarna visar på lågt stöd för SD och möjligen tvekar de och röstar i stället som de gjort i de senaste 10 valen... fast jag tror att om man har kommit så långt att man överväger SD då betyder nog inte "låga" opinionsundersökningar så mycket för gemene man och kvinna. Men det här är ett oerhört intressant psykologiskt fenomen. Det är ju välkänt att människor hellre väljer vinnare i första hand

Det kan ju lika gärna finnas folk som absolut inte vill se (SD) som den dominerande kraften i svensk politik utan som ser (SD) rösten som ett sätt att pressa övriga partier att ta tag i asylfrågan. Sådana kanske inte skulle rösta (SD) om de redan ligger på 30% i opinionsmätningarna men är det under 20% blir (SD) rösten självklar.

Att spekulera i vilken effekt det skulle få om opinionsinstituten bestämmer sig för att sänka partiet några procent blir bara spekulationer. Visst folk tenderar att vilja rösta på vinnaren men som det ser ut nu är ju (SD) redan en vinnare med så lågt som kanske 18%. Får de 18% så är de i praktiken helt avgörande för regeringsbildningen. Högre siffror blir bara en bonus egentligen.
2018-01-02, 11:28
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det kan ju lika gärna finnas folk som absolut inte vill se (SD) som den dominerande kraften i svensk politik utan som ser (SD) rösten som ett sätt att pressa övriga partier att ta tag i asylfrågan. Sådana kanske inte skulle rösta (SD) om de redan ligger på 30% i opinionsmätningarna men är det under 20% blir (SD) rösten självklar.

Att spekulera i vilken effekt det skulle få om opinionsinstituten bestämmer sig för att sänka partiet några procent blir bara spekulationer. Visst folk tenderar att vilja rösta på vinnaren men som det ser ut nu är ju (SD) redan en vinnare med så lågt som kanske 18%. Får de 18% så är de i praktiken helt avgörande för regeringsbildningen. Högre siffror blir bara en bonus egentligen.

Så kan det också absolut vara.
Precis som jag skrev på sista raden i mitt inlägg: "Det blir rena gissningar..."
2018-01-02, 15:08
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Ska höra med min morsa om hur SD ligger till bland hennes kompisar. De är bra värdemätare Pratade med henne i frågan för ett halvår sedan. Dags att aktualisera frågan. De är alla äldre arbetarklass fd S och numer SD.

Ja där har sd en del av sin väljarbas. Min egen morsa lackar ur på två saker: att det kommer hit äldre som aldrig jobbat men får bättre villkor än hon som pensionär. Och på män med helt moderna västerländska kläder, jeans osv med fruar som är traditionellt klädda med sjal och långa heltäckande klänningar.
Det parti/block som skärper till asylmottagningen mest och förbättrar det för pensionärerna (i nuläget moderaterna men S kommer antagligen svänga) kommer att ta mest från sd.
Opinionsundesökningar brukar visa på lite sämre resultat en det som sedan blir valresultat, men jag tror inte att sd kommer över 15% strecket nästa val. Orsak: moderaternas nya politik och att sd inte har förtroende gällande hur politik sköts på riksplanet. Säkerhetspolitiken t.ex. Det finns idioter av olika sorter i alla partier men sd har flest.
2018-01-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Lär finnas enormt fler rädda väljare som inte vågar rösta på ett SD som stagnerat (enligt vissa ohederliga OI's) vid 15% men som närmast skulle ta valsedeln med stolthet om mätningar visade 25-30%.

Än dom som tänker på att SD inte ska bli för stora men inte heller för små.
2018-01-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Ja där har sd en del av sin väljarbas. Min egen morsa lackar ur på två saker: att det kommer hit äldre som aldrig jobbat men får bättre villkor än hon som pensionär. Och på män med helt moderna västerländska kläder, jeans osv med fruar som är traditionellt klädda med sjal och långa heltäckande klänningar.
Det parti/block som skärper till asylmottagningen mest och förbättrar det för pensionärerna (i nuläget moderaterna men S kommer antagligen svänga) kommer att ta mest från sd.
Opinionsundesökningar brukar visa på lite sämre resultat en det som sedan blir valresultat, men jag tror inte att sd kommer över 15% strecket nästa val. Orsak: moderaternas nya politik och att sd inte har förtroende gällande hur politik sköts på riksplanet. Säkerhetspolitiken t.ex. Det finns idioter av olika sorter i alla partier men sd har flest.

Varför skulle SD tappa ytterligare drygt 5 PE in mot valet när man redan tappat dom som man kommer tappa till M?
2018-01-02, 15:31
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Önsketänkande från din sida med att SD enbart skulle landa på 15%. SD ligger på 20-24% idag enligt de institut som historiskt mäter bäst. Det finns inga indikationer på att de skulle tappa till sådana nivåer nu utan snarare tvärtom.

Vad tror ni övriga: ökar SD i snitt denna månaden eller minskar?
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-02 kl. 15:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in