Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-31, 14:27
Medlem
timheideckers avatar
23 borde jag ju kunna. Min allra första tanke var han Flis eller vad han kallade sig som förekom i Pyton, men han är väl norrman och detta är ju garanterat något amerikanskt. Tankarna går till Jay Lynch men är inte helt 100.
Citera
2017-12-31, 15:22
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Des#23 är inte Eisner men har i likhet med denne publicerats av Denis Kitchen och Kitchen Sink Press. Liksom Eisner stack han ut en del bland undergroundtecknarna till följd av sin drivna stil, som ibland rentav provocerade med sin gullighet. Kolla in tomtens hand – den är rätt typisk för denne tecknare.

Howard Cruse homoerotiska serier fick väl en del kritik för sin gullighet?
Citera
2018-01-01, 16:58
Medlem
timheideckers avatar
Jag tror du har rätt Man-At-Arms. Det ser definitivt ut som Cruse.
Citera
2018-01-01, 23:22
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Howard Cruse homoerotiska serier fick väl en del kritik för sin gullighet?

Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Jag tror du har rätt Man-At-Arms. Det ser definitivt ut som Cruse.

Visst är det Santa's Final Days av Howard Cruse! Vars gulliga gummistil sägs ha givit flera avantgardistiska undergroundtecknare ont i tänderna.

Då stänger vi årets tävling! Kvar blev följande:

#1 – det gäckande danska verket heter Biblia Pauperum Nova – Ny bibel för de fattiga i anden av "Oscar K" (Ole Dalgaard) och hustrun Dorte Karrebæk
https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article20828087.ab

#2 – världsstjärnan är Lilian Thuram, som efter sin fotbollskarriär (där han ju bl.a. vann Serie A ) ägnat sig åt att bekämpa rasism och därvid bl.a. utsetts till hedersdoktor vid Stockholms universitet. Som barn sägs han ha kallats La Noiraude efter en fransk tecknad figur. Hans bok Mina svarta stjärnor heter i sin mer självbiografiska serieversion Vår historia, med manushjälp av Jean-Christophe Camus och bild av Sam Garcia

#15 är Pénélope Bagieus triangeldrama Exquisite Corpse eller i franskt original Cadavre exquis, vilket väl bägge motsvarar den lek som på svenska kan kallas "vikgubbe". Bagieu utsågs för några år sedan till Chevalier des Arts et des Lettres i hemlandet

#31 är nederländaren Jan Kruis' Jan, Jans en de kinderen, på svenska Familjen Svenssons äventyr – Vimsiga familjen

#36 – Barbapapas pappa hette Talus Taylor, och talus är det latinska namnet för språngbenet i foten, det som författarinnan Albertine Sarrazin (1937-67) skadade under någon av sin ungdoms småkriminella äventyr och som också gav namn åt hennes mest kända roman. På svenska hette boken Astragal men serieversionen av Anne-Caroline Pandolfo och Terkel Risbjerg bär titeln Språngbenet
http://www.epix.se/produkt/3113

#38 är ur Tack och förlåt av Fanny Agazzi, serien om den bortgångne vännen Nabil. Sweetlåten Sweet F.A./Sweet Fanny Adams skulle alltså leda till skaparens namn
https://www.expressen.se/kultur/rasande-farval-tas-i-fanny-agazzis-roman/

#39 slutligen är ur serienovellen "Bygone" i Rutu Modans Jamilti and other stories. Modans Egendomen kom ju på svenska förra året, och även där skymtar Sverige som ett trolskt sagoland
https://www.sydsvenskan.se/2013-08-17/i-det-judiska-universumet

Det blev en jämn kamp till döden i årets lek, men om jag räknat rätt på delade poäng blev slutresultatet följande:
Guld: timheidecker – 22,5 p
Rökelse: Man-At-Arms – 22 p
Myrra: UltimateShipII – 8 p
Frid på jorden och en god vilja: monolithic (7 p), Popesize (5,5 p)

Gott nytt år – god forts. följer!
Citera
2018-01-02, 10:11
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Visst är det Santa's Final Days av Howard Cruse! Vars gulliga gummistil sägs ha givit flera avantgardistiska undergroundtecknare ont i tänderna. Gott nytt år – god forts. följer!

Tack för att du tog dig tiden att göra detta underhållande quiz i år igen ☺
Citera
2018-01-02, 18:58
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Jag uppskattade det också, även om urvalet i år hade väldigt liten överlappning med serier jag hört talas om.

Det är synd att det bara händer något i den här tråden en gång om året, men det beror ju på att ingen annan gör något åt det. Jag tänkte försöka föregå med gott exempel och göra något åt det.

Jag har vid något tillfälle tänkt att det finns med en björn i varje svensk serie. Det är inte riktigt sant, men väldigt nära. Det visade sig även nästan vara sant för serier från andra länder. Jag har samlat ihop 37 av dessa björnar.

https://i.imgur.com/Zg61OCW.jpg

(Förhoppningsvis fungerar bilden.)

Frågan här är enklare än julnötterna. Jag vill bara veta vilken serie bilden är hämtad från -- vem som skrev och/eller tecknade spelar ingen roll, men berätta det gärna om ni vill låta duktiga.

Poängfördelning:
Första 15 rätta svaren: 1 poäng
Svar 16-20: 2 poäng
Svar 21-25: 3 poäng
Svar 26-30: 4 poäng
Svar 31-34: 6 poäng
Svar 35-37: 10 poäng

Vinnaren får någon symbolisk ära, typ guldbjörnen.
Citera
2018-01-02, 19:19
Moderator
1 – Wolverine
5 – Dan Piraro, Bizarro
7 – Giraud, Blueberry
8 – Carla och Wilhelm Hansen, Rasmus Nalle
9 – Patrick McDonnell, Mutts
12 – Nils Egerbrandt, Olli
19 – Carl Barks, Jul på Björnberget
22 – Curt Swan, Läderlappen/Stålmannen
23 – Ola Skogäng, Theos ockulta kuriositeter
25 – Martin Toonder, Tom Puss
26 – Morris, Lucky Luke
27 – Hergé, Johan, Lotta och Jocko
33 – Carl Barks, Barney Bear
37 – Rune Andreasson, Brum
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2018-01-02 kl. 19:30.
Citera
2018-01-02, 19:45
Medlem
3 Locke & key
10 oglaf
36 thorgal
Citera
2018-01-02, 20:23
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
1 – Wolverine
5 – Dan Piraro, Bizarro
7 – Giraud, Blueberry
8 – Carla och Wilhelm Hansen, Rasmus Nalle
9 – Patrick McDonnell, Mutts
12 – Nils Egerbrandt, Olli
19 – Carl Barks, Jul på Björnberget
22 – Curt Swan, Läderlappen/Stålmannen
23 – Ola Skogäng, Theos ockulta kuriositeter
25 – Martin Toonder, Tom Puss
26 – Morris, Lucky Luke
27 – Hergé, Johan, Lotta och Jocko
33 – Carl Barks, Barney Bear
37 – Rune Andreasson, Brum

Samtliga är rätt, utom 27, som är ännu enklare än så. 22 är från ett Stålmannenäventyr där Lex Luthor har förvandlat Läderlappen och Blixten till barn, och Läderlappen får bevisa vem han är genom att spöa en björn.

Citat:
Ursprungligen postat av Någon
3 Locke & key
10 oglaf
36 thorgal

Helt korrekt.

https://i.imgur.com/O5o37wu.jpg
Citera
2018-01-02, 20:35
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Samtliga är rätt, utom 27, som är ännu enklare än så. 22 är från ett Stålmannenäventyr där Lex Luthor har förvandlat Läderlappen och Blixten till barn, och Läderlappen får bevisa vem han är genom att spöa en björn.https://i.imgur.com/O5o37wu.jpg

#27 är väl Tintin då. – Ja, jag har vaga minnen av serien, förmodar att det var i Gigant.
Citera
2018-01-02, 21:15
Medlem
monolithics avatar
#28 Sandman
#31 borde vara Chew tror jag?
#32 I Hate Fairyland?

Vill förövrigt också passa på att tacka för ännu ett år med trevliga Yulenuts! Även om det inte blev någon prispall för min del den här gången. jag skyller på att jag har varit borta över julen så har haft alldeles för lite tid till knäckning.
Senast redigerad av monolithic 2018-01-02 kl. 21:37.
Citera
2018-01-02, 22:14
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
#27 är väl Tintin då. – Ja, jag har vaga minnen av serien, förmodar att det var i Gigant.

Ja, det är från "Månen tur och retur 1" när Tintin promenerar i bergen och kastar macka.

Citat:
Ursprungligen postat av monolithic
#28 Sandman
#31 borde vara Chew tror jag?
#32 I Hate Fairyland?

Tre rätt! Mannen på 31, som inte är en björn, kallas för D-Bear, om det var någon som undrade över det.

Uppdaterat:
https://i.imgur.com/hafBjLA.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in