Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-17, 21:53
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Då satsar jag på Little Sammy Sneeze av samme tecknare.

Prosit profuit! Winsor McCay's Little Sammy Sneeze, som - ser jag nu - faktiskt får äran att illustrera artikeln Nysning på Wikipedia. McCay kan ju kanske ses som ett slags seriesidans Sigmund Freud med sitt återkommande intresse för drömmar och det omedvetna i Little Nemo in Slumberland och Dreams of a Rarebit Fiend, och även de ganska repetitiva skämten i Little Sammy Sneeze och Hungry Henrietta kan kanske på sitt sätt läsas som exempelsamlingar på hur primitiva kroppsliga drifter och begär hela tiden bryter fram och ställer till kaos i kulturens ordning.

32. Winsor McCay, Little Sammy Sneeze (Käg Malax)
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2008-12-17 kl. 21:57.
Citera
2008-12-18, 12:55
Medlem
comicons avatar
Bild nummer 7 ser ut att komma från Spirou, eller har jag fel? Jag har inte läst den särskilt mycket, men teckningsstilen verkar stämma, liksom språket...
Citera
2008-12-18, 13:22
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av comicon
Bild nummer 7 ser ut att komma från Spirou, eller har jag fel? Jag har inte läst den särskilt mycket, men teckningsstilen verkar stämma, liksom språket...

Icke Spirou, utan likheterna är nog att hänföra till den fransk-belgiska teckningstraditionen i allmänhet. Denna serie är inte fullt så känd som Spirou men har ändå kommit ut i sju album på svenska.

Uppdaterade yulenuts 1

Uppdaterade yulenuts 2

Uppdaterad ställning:

Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2008-12-18 kl. 13:28.
Citera
2008-12-18, 19:47
Medlem
7: Starke Staffan?
Citera
2008-12-18, 19:53
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
7: Starke Staffan?

Ej heller Staffan tyvärr, men Peyo har skrivit manus till ett par album med den sökta figuren.
Citera
2008-12-20, 07:57
Moderator
Nä hörni, jag vill inte gärna förödmjuka er med ledtrådar men yttersta domen kommer ju att äga rum vilken dag som helst nu och då måste vi stå till svars för alla nötter som blivit oss anförtrodda. - Eller var det julen? Jag förväxlar alltid de där. Hursomhelst, bland de kvarvarande bilderna återfinns bl.a. följande:

- en serie ur gamla Svenska Serier
- några mycket kända och prisbelönta graphic novels i den självbiografiska genren
- världens mest spridde undergroundtecknare, enligt somliga definitioner
- Läderlappen
- en av de tecknare som gicks bet på i förra tävlingen
- en unge pige i tyverne
- 560445
- 100
- en klassisk amerikansk dagspresserie känd bl.a. för att figurerna åldrades i realtid

Nr 7 borde inte vara så svår, den som syns i bild är en av huvudpersonerna som vanligen får spela rollen som tafatt småtönt i titelfigurens skugga; så även i den gladporrparodi som gjorts av den sökta serien och även den publicerats på svenska.

Nr 1 är ju som redan konstaterats en serieparodi av en mycket känd tecknare - the world's 2nd best comic book artist, enligt titeln på ett biografiskt verk från häromåret - från en publikation som genom åren varit mycket rik på parodier av olika slag.

42, 65 och 70 är kanske svåra men under tidigare år har vi ju sett flera prov på imponerande kunskaper bland Flashbacks seriefolk så det är långt ifrån säkert att de blir kvar till sist.
Citera
2008-12-20, 08:30
Medlem
Tagelbergs avatar
Sorry. Jag har jobbat så mycket den sista tiden (Nu kommer jag precis hem från jobbet) Så jag har inte kunnat engagera mej tillräckligt för att kolla upp mina vagaste aningar.

1. Borde ju vara Wally Wood igen då men vem tycker att han är världens näst bäste tecknare? Och är det väl från Mad

6. Ser ju också ut som EC. Kan det vara Jack Kamen?

7. Skulle kunna vara Clifton

14. Skulle väl kunna vara Reiser, vet inte vilken serie.

29. Är ju Peter Bagge men gud vet vilken serie.

42. bör ju vara någon EC-serie. Kan det vara Craig Russel.

50. Skulle kunna vara Lars Hillersberg.

52. Sjukt vild gissning men luggen påminner om Spud& Tim av Chic Youngs brorsa vars namn undflyr mej för ögonblicket.

68. Ser ut att vara tecknad av Mike Mignola men jag har ingen aning om vilken serie.
Senast redigerad av Tagelberg 2008-12-20 kl. 08:34.
Citera
2008-12-20, 13:30
Medlem
jerkuss avatar
1: Vad heter han, Stephen Starger?
14: Ralf König, förmodligen inte ur en serie utan en enrutare.
17: Någon såndär larvig nya testamentet-baserad serie.
29: Peter Bagge.
36: Borde med tanke på senaste ledtråden vara Chris Webb
42: Något från Tales from the Crypt?
64: En illustration av Lise Myhre, förmodligen från en av de serier som går på söndagarna i DN (fy attan)
Senast redigerad av jerkus 2008-12-20 kl. 13:47.
Citera
2008-12-20, 14:03
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Sorry. Jag har jobbat så mycket den sista tiden (Nu kommer jag precis hem från jobbet) Så jag har inte kunnat engagera mej tillräckligt för att kolla upp mina vagaste aningar.

Verkligen ingenting att sorra för, dina insatser i denna tråd är storartade och länder till all heder!

Rätt för:

1) Wallace Wood, detalj från The Comic Strip Characters' Christmas Party i MAD med manus av Gary Belkin. (Förekommer f.ö. i omredigerad form som omslag till Sture Hegerfors' bok Swisch! Pow! Sock!) Lustigheten här baseras ju som påpekats på att figurerna är stumma i sina egna serier. - De som anser att Wood var världens näst bäste serietidningstecknare är såsom jerkus påpekar mycket riktigt Steve Starger och David Spurlock som skrivit biografin Wally's World: The Brillant Life and Tragic Death of Wally Wood, the World's 2nd Best Comic Book Artist - eller deras förlag, med känsla för en uppseendeväckande titel. - Tagelberg

14) Julteckning av Ralf König. - jerkus

36) Chris Ware, ur Chalky White. - jerkus

50) Lars Hillersberg, ur serien om "Affären Enbom" i 50-talet eller Tänk så mycket sugar det finns i USA. - Tagelberg

64) Lise Myhre, Nemi. - jerkus

Kompletteringar och korrigeringar sökes för:

6) EC stämmer, dock ej Kamen utan ett klassiskt opus av en tecknare som även stod bakom ett serietidningsomslag som Gaines i ett minnesvärt ögonblick betecknade som smakfullt, utan att åtminstone där och då röna något märkbart bifall.

7) Ej heller Clifton utan lite mer bedårande.

17) Kanske någon närmare specifikation om möjligt.

29) Bagge är förstås korrekt och det är från en av hans mest bekanta figurers serier, nämligen...

52) Ej Spud & Tim, men serien och dess centralfigur har synts i Blondie och omvänt, i de inavlade hyllningar till varann som amerikanska dagspresserier numera tydligen ägnar en god del av sin tid åt. Liksom seriefiguren The Yellow Kid hade denna serie sitt ursprung i en berättelse som handlade om en plats snarare än om figurer/personer, men till skillnad från den behöll den sitt platsnamn.

68) Även Mignola stämmer fint, och också här är det en mycket känd serie.

Kom igen och gissa även ni andra blyga violer, det kostar ingenting att ha fel utöver hån, löje, förödmjukelse, skam och livslångt bittra minnen.
Citera
2008-12-20, 14:12
Medlem
jerkuss avatar
17: Jaa... läste de där för mycket länge sedan, men jag minns inget närmare tror jag. För att vara informativ.
29: Chansar på Hate
Citera
2008-12-21, 00:52
Medlem
Käg Malaxs avatar
73 är nog Happy Hooligan av Frederick Burr Opper.
Citera
2008-12-21, 03:44
Medlem
KraftSheriffens avatar
68. Hellboy?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in