Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Sorry. Jag har jobbat så mycket den sista tiden (Nu kommer jag precis hem från jobbet) Så jag har inte kunnat engagera mej tillräckligt för att kolla upp mina vagaste aningar.
Verkligen ingenting att sorra för, dina insatser i denna tråd är storartade och länder till all heder!
Rätt för:
1) Wallace Wood, detalj från
The Comic Strip Characters' Christmas Party i MAD med manus av Gary Belkin. (Förekommer f.ö. i omredigerad form som omslag till Sture Hegerfors' bok
Swisch! Pow! Sock!) Lustigheten här baseras ju som påpekats på att figurerna är stumma i sina egna serier. - De som anser att Wood var världens näst bäste serietidningstecknare är såsom jerkus påpekar mycket riktigt Steve Starger och David Spurlock som skrivit biografin
Wally's World: The Brillant Life and Tragic Death of Wally Wood, the World's 2nd Best Comic Book Artist - eller deras förlag, med känsla för en uppseendeväckande titel.
- Tagelberg
14) Julteckning av Ralf König.
- jerkus
36) Chris Ware, ur
Chalky White.
- jerkus
50) Lars Hillersberg, ur serien om "Affären Enbom" i
50-talet eller Tänk så mycket sugar det finns i USA.
- Tagelberg
64) Lise Myhre,
Nemi.
- jerkus
Kompletteringar och korrigeringar sökes för:
6) EC stämmer, dock ej Kamen utan ett klassiskt opus av en tecknare som även stod bakom ett serietidningsomslag som Gaines i ett minnesvärt ögonblick betecknade som smakfullt, utan att åtminstone där och då röna något märkbart bifall.
7) Ej heller Clifton utan lite mer bedårande.
17) Kanske någon närmare specifikation om möjligt.
29) Bagge är förstås korrekt och det är från en av hans mest bekanta figurers serier, nämligen...
52) Ej
Spud & Tim, men serien och dess centralfigur har synts i Blondie och omvänt, i de inavlade hyllningar till varann som amerikanska dagspresserier numera tydligen ägnar en god del av sin tid åt. Liksom seriefiguren The Yellow Kid hade denna serie sitt ursprung i en berättelse som handlade om en plats snarare än om figurer/personer, men till skillnad från den behöll den sitt platsnamn.
68) Även Mignola stämmer fint, och också här är det en mycket känd serie.
Kom igen och gissa även ni andra blyga violer, det kostar ingenting att ha fel utöver hån, löje, förödmjukelse, skam och livslångt bittra minnen.