2018-01-02, 13:37
Medlem
Griskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neells
Lagförslaget från SOU ska kriminalisera köp av svartkontrakt och införa strängare regler för lägenhetsbyten, samt enligt deras mening öka utbudet av hyresrätter genom att sätta ett tak på andrahandshyra, hur kommer det att påverka marknaden för svartkontrakt tror ni?

De som kommer att åka dit är vanliga människor som behöver köpa/sälja lägenhet. Inte den största gruppen, som är privathyresvärdar. Det är inte heller den gruppen lagförslaget tar sikte på, därför kommer de som tjänar mest på svartkontrakt att klara sig utan problem. Dessutom får våra politiker visa att de är "duktiga" och "gör något".
Citera
2018-01-10, 16:59
Medlem
Lånar tråden lite.

Någon som har erfarenheter från en försäljning av ett förstahandskontrakt och kan tänka sig att dela med sig av dem?

Sitter nämligen på en hyresrätt i Stockholms innerstad som jag vill sälja. Skulle vara intressant att höra hur det fungerat för andra som varit i samma sits. Hyvens!
Citera
2018-01-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oweflaskhals
Lånar tråden lite.

Någon som har erfarenheter från en försäljning av ett förstahandskontrakt och kan tänka sig att dela med sig av dem?

Sitter nämligen på en hyresrätt i Stockholms innerstad som jag vill sälja. Skulle vara intressant att höra hur det fungerat för andra som varit i samma sits. Hyvens!

Jag vill också veta.
Citera
2018-01-27, 18:41
Medlem
Griskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oweflaskhals
Lånar tråden lite.

Om du går via en svartmäklare får du betala hutlöst för ett skenkontrakt att skriva dig på. Värdarna och svartmäklarna delar sedan på lejonparten av förtjänsten. Du får en bråkdel av det.

Är du ute efter en annan lägenhet i stället, försök att fixa en affär själv genom att kontakta dem som har en lägenhet du vill ha. Erbjud s k hittelön eller att betala bra för saker de lämnar kvar, kompensera dem för att de flyttar till en sämre adress el likn.

Ett annat alternativ om du inte behöver lägenheten mer är ju att hyra ut den.
Citera
2018-01-29, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griskissen
Om du går via en svartmäklare får du betala hutlöst för ett skenkontrakt att skriva dig på. Värdarna och svartmäklarna delar sedan på lejonparten av förtjänsten. Du får en bråkdel av det.

Är du ute efter en annan lägenhet i stället, försök att fixa en affär själv genom att kontakta dem som har en lägenhet du vill ha. Erbjud s k hittelön eller att betala bra för saker de lämnar kvar, kompensera dem för att de flyttar till en sämre adress el likn.

Ett annat alternativ om du inte behöver lägenheten mer är ju att hyra ut den.

Tack för info och tips!
Citera
2018-02-05, 22:53
Medlem
Ketaminkillen1s avatar
När ska detta lagförslag trädas i kraft? Eller har det överhuvudtaget fått mandat?

I alla fall, hur ska man bära sig åt för att få tag i ett svartkontrakt i Stockholms Stad? Behöver inte nödvändigtvis vara innanför tullarna.

Jag känner inga mäklare eller privata hyresvärdar. Finns det några kriminella krafter i vårt annat så förfallna samhälle som erbjuder sådana här objekt?
Citera
2018-08-28, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandemars
Låter helt ok. Var i Stockholm kan man räkna med att få låt säga en 2a för 200k om man köper svart? 1 timme från stan? 10-15 min med tunnel? Hur ser de ut?

Det kan diffa rejält beroende på läge skick osv. Med 200k hamnar du en bra bit från tullarna normalt sätt.
Citera
2018-09-03, 15:40
Medlem
Size420s avatar
Har kommit i kontakt med en "vad jag känner seriös mäklare". Han har endast kontakt med fastighetsägare så man skriver på pappret direkt med dom och inga skenbyten.

Men dock har jag en fråga. Hur ser riskerna ut för mig som köpare?
- Om jag har skrivit på papprerna, kan han efter 1månad som exempel kasta ut mig?
- Kan dom höja hyran helt plötsligt?
- Finns det egetnligen något som jag kan förlora på det här?

Tacksam för svar.. Hjälp mig nu flashbackare

Och hur får man förresten ut pengarna från banken, handlar ju trotsallt om några hundratusen..
Citera
2018-09-28, 19:40
Medlem
Du som köpare riskerar inget.
Citera
2018-09-29, 22:12
Medlem
Om du skrivit papper med hyresvärden kan han inte kasta ut dig nej. Du skriver med hyresvärden/bolaget för fastigheterna.

De kan höja hyran om de har anledning till det. (stambyte oss) max 500kr.

Om du frågar mig s nej.

Ang lån, blanco lån d det bara handlar om 2-300k.

Citat:
Ursprungligen postat av Size420
Har kommit i kontakt med en "vad jag känner seriös mäklare". Han har endast kontakt med fastighetsägare så man skriver på pappret direkt med dom och inga skenbyten.

Men dock har jag en fråga. Hur ser riskerna ut för mig som köpare?
- Om jag har skrivit på papprerna, kan han efter 1månad som exempel kasta ut mig?
- Kan dom höja hyran helt plötsligt?
- Finns det egetnligen något som jag kan förlora på det här?

Tacksam för svar.. Hjälp mig nu flashbackare

Och hur får man förresten ut pengarna från banken, handlar ju trotsallt om några hundratusen..
Citera
2018-10-07, 13:50
Medlem
Min hyresvärld vill "köpa ut" mig för att han ska sälja huset, det är en privat värld och jag har hyresgästföreningen som backning i det här fallet...han har nu en köpare men eftersom jag sitter på förstahandskontrakt så sätter det käppar i hans planer...han vill nu casha mig 100lax för att ja ska dra....det är en 2a ca60 m2, västerort, hur mycke mer borde ja minst få och vad ska ja som säljare tänka på om det blir affär?
Citera
2018-10-17, 09:26
Medlem
Size420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truereality
Min hyresvärld vill "köpa ut" mig för att han ska sälja huset, det är en privat värld och jag har hyresgästföreningen som backning i det här fallet...han har nu en köpare men eftersom jag sitter på förstahandskontrakt så sätter det käppar i hans planer...han vill nu casha mig 100lax för att ja ska dra....det är en 2a ca60 m2, västerort, hur mycke mer borde ja minst få och vad ska ja som säljare tänka på om det blir affär?

Låter extremt lite faktiskt. Vart ligger lägenheten? Om det är i stockholm ska du kräva minst 200k. Är det mindre än 1 timma till stan kan du få +300k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in