2017-10-11, 18:33
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Nej, men om du påstår detta får du ange en källa.

Jag har redan bett om en källa till ditt påstående att ryskor blir gravida mer sällan nu än tidigare, eftersom alla siffror visar på motsatsen till vad du säger. Om du inte kan ange en annan källa så är ditt påstående inte värt något.

Varför måste jag ha en källa? då är ju ett debattforum tämligen meningslöst,
dessutom är du inte intresserad av källor som emotsäger din världsbild, så , vad är problemet?

Du gillar Putin och diktaturer, jag har liksom ingen illusion om at du har tänkt och ändra dig , vi lever i ett fritt land, det är tillåtet, men ack så efterblivet och pinsamt, att gilla diktaturer.
Citera
2017-10-11, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
dessutom är du inte intresserad av källor som emotsäger din världsbild, så , vad är problemet?

Du gillar Putin och diktaturer, jag har liksom ingen illusion om at du har tänkt och ändra dig , vi lever i ett fritt land, det är tillåtet, men ack så efterblivet och pinsamt, att gilla diktaturer.

Du behöver naturligtvis inte ange någon källa när du debatterar, men då är ditt inlägg att betrakta som trams, inte som fakta.
Citera
2017-10-11, 18:37
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Du behöver naturligtvis inte ange någon källa när du debatterar, men då är ditt inlägg att betrakta som trams, inte som fakta.

Så dina sista 100 inlägg är alltså ttrams, detta inkluderat.

Du har ju bevisligen besvarat källor och fakta du ogillat med underlivs-förolämpningar och hån, varför ska du ha fler källor? Har du en önskan om att uttrycka mer om andras underliv?

Allt jag skriver är förmodligen mer rätt och fakta än nåt du/ni nånsin presterat i propagandaväg.
Citera
2017-10-11, 18:44
Bannlyst
Citat:
Så dina sista 100 inlägg är alltså ttrams, detta inkluderat.

Du har ju bevisligen besvarat källor och fakta du ogillat med underlivs-förolämpningar och hån, varför ska du ha fler källor? Har du en önskan om att uttrycka mer om andras underliv?

Allt jag skriver är förmodligen mer rätt och fakta än nåt du/ni nånsin presterat i propagandaväg.

Nej, nu får vi reda ut detta.

VD kom med ett påstående - aborterna minskar - och gav en källa i form av officiell statistik. Den statistiken kan vara rätt eller fel, men det är en källa.

Du menade att aborterna minskat för att färre ryskor blev gravida. Du kom dock inte med någon källa som underbyggde påståendet.

Jag visade då med hänvisning till samma officiella statistik att antalet födslar i Ryssland i själva verket ökat under de senaste åren, vilket naturligtvis visar att fler, inte färre, ryskor blir gravida.

Du menar att även detta är fel, men du kan inte förklara varför.

Jag menar att om du vill bli tagen på allvar så måste du hänvisa till en källa som också påstår vad du säger. Såvida du inte för en egen bok över den ryska befolkningens aborter och graviditeter. Då får du gärna redovisa den.
Citera
2017-10-11, 19:36
Medlem
Citat:
Citat:
Etniska ryska kvinnor få får betydligt färre barn , födelsetalen "upprätthålls" av asiater i ryssland.
För att undersöka detta påstående kan man jämföra listan med födelsetal för alla ryska regioner med listan på födelsetal för alla länder.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_federal_subjects_of_Russia_by_total_fertil ity_rate
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_and_dependencies_by_total _fertility_rate

Lägst "fertility rate" i hela Ryssland har Leningrad oblast vars befolkning till 92% är ryssar. Där ligger den på 1,32. Detta är dock högre än Hong Kong, Portugal och Sydkorea, som alla ligger på 1,2. Det är ungefär samma som i bland annat Slovakien, Grekland, Spanien och Polen, som ligger på 1,3.

Näst lägst ligger Mordovien - en delrepublik där ca 50% är ryssar och 40% mordviner. Där ligger "fertility rate" på 1,4. Det är samma som i bland annat Tyskland, Ungern, Cypern, Malta och Rumänien.

Tredje lägst siffra, 1,46, har Moskva stad, där 92% av befolkningen är ryssar. Det är ungefär samma nivå som medelvärdet för EU, som är 1,5.

Även fyra andra regioner - Voronezj, Tambov, Penza och Smolensk - ligger på ungefär 1,5. Alla fyra är utpräglat ryska, med mellan 85 och 95% etniska ryssar. Deras födelsetal motsvarar som sagt medelvärdet för EU.

Hitills har vi då tittat på bara 7 federala subjekt. Ryssland består av 85 sådana, så det återstår alltså 78 stycken som alla har högre födelsetal än medelvärdet för EU. Låt oss rycka några exampel bland dessa 78 regioner:

Novgorods befolkning är till 95% ryssar och de har en "fertility rate" på 1,78. Det är samma som bland annat Storbritannien, Costa Rica, Brasilien, Norge och Barbados.

I Kostroma är 97% ryssar och "fertility rate" ligger på 1,88. Det är samma som Colombia, Sverige, USA och Bahamas.

I Perm är 87% ryssar och "fertility rate" ligger på 1,98. Det är samma som Jamaica, Uruguay, Vietnam och Irland.

På Sachalin är 86% ryssar och "fertility rate" är 2,16. Det är samma som Mexiko, Tunisien och Bangladesh.

Sammanfattningsvis är det visserligen sant att födelsetalen bland etniska ryssar är lägre än för vissa andra grupper (dock inte alla). Å andra sidan är de lägsta födelsetalen i Ryssland inte speciellt låga, med tanke på att de ligger i nivå med andra länder som vi allmänt betraktar som ganska problemfria. Och å tredje sidan finns det många etniskt utpräglat ryska regioner som har högre födelsetal än de vi allmänt ser i Västeuropa.
Citera
2017-10-11, 19:42
Medlem
Citat:
Citat:
I en debatt säger man vad man tycker, men man uttalar sig också om fakta. Skriver man att man tycker det är bra att ha många poliser så behöver man givetvis inte ange någon källa, men påstår man t.ex. att Sverige har färre poliser idag än 1960 så bör man hänvisa till statistik.
Citera
2017-10-11, 20:20
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
I en debatt säger man vad man tycker, men man uttalar sig också om fakta. Skriver man att man tycker det är bra att ha många poliser så behöver man givetvis inte ange någon källa, men påstår man t.ex. att Sverige har färre poliser idag än 1960 så bör man hänvisa till statistik.

Vad den svenska poliskåren har att göra med situationen i diktaturens Ryssland att göra där ALL information från myndigheter måste ses som ytterligen suspekt
, förstår ingen, inte ens du?

Sachalin?? bor där 100.000? bra jämförelse...not. Nice try vd, återigen.

Du som påstår... dig vara mycket i Ryssland och har kontakter där , du vet alltså inte att de ryska kvinnorna skaffar väldigt få barn?

Att du lallar om "medelvärdet för EU."" är bara ännu en fokusförskjutning, det är möjligt att även Europa har problem med födelsetal, men vad har det med denna debatt att göra???
Senast redigerad av Draken55 2017-10-11 kl. 20:31.
Citera
2017-10-11, 22:48
Bannlyst
Citat:
Vad den svenska poliskåren har att göra med situationen i diktaturens Ryssland att göra där ALL information från myndigheter måste ses som ytterligen suspekt
, förstår ingen, inte ens du?

Sachalin?? bor där 100.000? bra jämförelse...not. Nice try vd, återigen.

Du som påstår... dig vara mycket i Ryssland och har kontakter där , du vet alltså inte att de ryska kvinnorna skaffar väldigt få barn?

Att du lallar om "medelvärdet för EU."" är bara ännu en fokusförskjutning, det är möjligt att även Europa har problem med födelsetal, men vad har det med denna debatt att göra???

VD menar att om man kommer med en åsikt så behövs inte nödvändigtvis en källa, men om man ett faktapåstående så måste det var underbyggt. Det du hänvisar till kallas för anekdotisk bevisföring: "Jag har varit i Ryssland och dom jag träffade hade få barn". Det anses allmänt vara ett väldigt svagt bevis för ett faktapåstående, egentligen är det inget bevis över huvud taget.
Citera
2017-10-12, 00:42
Medlem
Några här vet att det är full fart på Krim efter de svåra Ukraina-åren. Ryssland satsar. Här vittnar en italienare.

Citat:
Crimea is developing rapidly and can become an opportunity for those who want to start their own business from scratch. One such example is the story of Roberto Lelli, founder of an Italian ice cream parlor in Crimea, who gave an interview to Sputnik Italy.

Q:How do you feel living among Russians?

A.: Very well, in Sevastopol all my acquaintances are very kind and decent people.

And now there are huge opportunities here, because Russia's Crimea is thriving with simply ‘cosmic’ speed.

https://sputniknews.com/europe/201710111058141543-russia-crimea-italy-business-ice-cream/
Citera
2017-10-12, 07:06
Medlem
Citat:
VD menar att om man kommer med en åsikt så behövs inte nödvändigtvis en källa, men om man ett faktapåstående så måste det var underbyggt. Det du hänvisar till kallas för anekdotisk bevisföring: "Jag har varit i Ryssland och dom jag träffade hade få barn". Det anses allmänt vara ett väldigt svagt bevis för ett faktapåstående, egentligen är det inget bevis över huvud taget.
Helt riktigt. Men för att ändå svara på Drakens fråga kommer här lite anektdotisk bevisföring. Min fru har två barn. Hennes bästa väninna har tre barn. På vår våning har vi tre grannar, varav två har ett barn vardera och den tredje har två barn. Där vi bodde tidigare hade vi två grannar, varav den ena hade två barn och den andra ett barn. Om vi sedan går vidare i bekantskapskretsen från närmaste vänner och "utåt", så har den första två barn, den andra fyra barn, och den tredje ett barn. När jag tänker efter kan jag inte komma på någon vi känner som inte har barn. Går man ut på stan ser man massor av barn. Det är väl inte så att det kryllar av barn överallt som i någon afrikansk by, men en ungefärlig okulärbesiktning ger enligt min bedömning intrycket att andelen barn är ungefär som i Sverige. Och det stämmer ju väl överens med det faktum att statistiken visar på ungefär lika stort barnafödande i Ryssland som i Sverige. Någon etnisk skillnad kan jag inte se i mina personliga observationer. Här i stan är ungefär 90% ryssar, medan de flesta övriga är av olika tatariska folkslag. De tatariska kvinnor jag personligen känner närmast har noll respektiva två barn. När man ser familjer på stan har jag inte noterat någon skillnad, dvs ryska, tatariska och blandade familjer verkar ha ungefär samma antal barn i genomsnitt. (I uppräkningen av grannar ovan ingick en familj där pappan var ryss och mamman tatariska, och de hade två barn). Bland de centralasiatiska, kaukasiska och kinesiska invandrare som bor här har jag inte heller noterat någon påfallande större familjestorlek. Ifall de har stora familjer så bor barnen antagligen hemma hos babusjka i Bisjkek eller Batumi, och då påverkar det ju inte rysk befolkningsstatistik.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-10-12 kl. 07:17.
Citera
2017-10-12, 15:58
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Och ALLT ni dravlar om är under vad du felaktigt kallar anekdotisk bevisföring.. det är bara diktaturslickeri varvat med propaganda.

Så jag kan faktiskt dra till med riktiga anekdoter, och ändå befinna mig högre än er, det går inte att förlora en debatt med såna som er.
Citera
2017-10-12, 16:01
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Helt riktigt. Men för att ändå svara på Drakens fråga kommer här lite anektdotisk bevisföring. Min fru har två barn. Hennes bästa väninna har tre barn. På vår våning har vi tre grannar, varav två har ett barn vardera och den tredje har två barn. Där vi bodde tidigare hade vi två grannar, varav den ena hade två barn och den andra ett barn. Om vi sedan går vidare i bekantskapskretsen från närmaste vänner och "utåt", så har den första två barn, den andra fyra barn, och den tredje ett barn. När jag tänker efter kan jag inte komma på någon vi känner som inte har barn. Går man ut på stan ser man massor av barn. Det är väl inte så att det kryllar av barn överallt som i någon afrikansk by, men en ungefärlig okulärbesiktning ger enligt min bedömning intrycket att andelen barn är ungefär som i Sverige. Och det stämmer ju väl överens med det faktum att statistiken visar på ungefär lika stort barnafödande i Ryssland som i Sverige. Någon etnisk skillnad kan jag inte se i mina personliga observationer. Här i stan är ungefär 90% ryssar, medan de flesta övriga är av olika tatariska folkslag. De tatariska kvinnor jag personligen känner närmast har noll respektiva två barn. När man ser familjer på stan har jag inte noterat någon skillnad, dvs ryska, tatariska och blandade familjer verkar ha ungefär samma antal barn i genomsnitt. (I uppräkningen av grannar ovan ingick en familj där pappan var ryss och mamman tatariska, och de hade två barn). Bland de centralasiatiska, kaukasiska och kinesiska invandrare som bor här har jag inte heller noterat någon påfallande större familjestorlek. Ifall de har stora familjer så bor barnen antagligen hemma hos babusjka i Bisjkek eller Batumi, och då påverkar det ju inte rysk befolkningsstatistik.

Hur många av deras fruar har blivit misshandlade?

Allvarligt, alla som har grundkunskaper utan cyklopglasögon om Ryssland vet att nativiteten är ett enormt problem för etniska ryssar, de flesta ryssar pratar ofta om det, ofta,
debatten påminner om den i Sverige visavi muslimer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in