2017-12-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har inga universallösningar, men innan TS gör något, så borde denne kanske göra följande:

1. Ta ett djupt andetag. Och sedan ett till.

2. Det kan mycket väl vara så att grannen inte har en minsta uppfattning om hur pass mycket det hörs, samt än mindre hur pass störande det uppfattas. Ja, det är väl ganska troligt att denne förmodligen inte är 100% kunnig om det förstnämnda och definitivt inte kan veta säkert det sistnämnda?

3. Det kan mycket väl vara så att grannen inte vill störa någon/några av sina grannar. Eller kanske skiter grannen i det. Men återigen kanske inte... Det går faktiskt inte att veta på avstånd.

Jag är själv autistisk, så tro mig, jag vet hur störd man kan bli av högljudda grannar! Men återigen, många gånger är det bra att först ta ett djupt andetag och försöka se saker ur lite olika perspektiv. Kanske kan lösningen vara att gå tala med grannen om att TS upplever musiken som störande? Kanske fråga om grannen inte kan tänka sig sänka musiken, eller kanske ännu hellre dra på sig hörlurar nattetid? T.ex. på en eftermiddag, när TS känner sig som minst irriterad över hela saken?

Edit: Notera att "payback" kommer högst leda till att grannen inte märker av det, att grannen - om denne märker av störandet - bara uppfattar TS som TS uppfattar grannen, alternativt att grannen faktiskt uppfattar att TS jävlas, vilket rimligtvis inte kommer leda till en bättre inställning och respons än den TS redan själv har. TS tänker ju ge "payback" enbart på grund av att grannen stör, hur hade reaktionen varit om TS hade märkt att grannen gör det enbart för att jävlas med TS!? Kort sagt leder det någonstans från ingenting till en bitter grannfejd.

Däremot kanske min metod faktiskt leder till att problemet blir löst. Jo, jag vet att det är jobbigt att gå och tala med grannen. Det känns lättare att ta försöka påverka saken på omvägar istället för att tvingas möta ansikte mot ansikte. Som jag skrev, så är jag autistisk, så det är verkligen inte som att jag själv önskar att behöva närma mig någon främmande med någon jobbig fråga! Men samtidigt kan det vara en lösning och kräver minst arbete, medan "payback" som TS är inne på bara kräver en massa arbete och växande negativa känslor, men det aldrig kan leda till något positivt. Ibland måste man helt enkelt börja med det som är rationellt att göra.

Han spelar musik i en villakvarter på en sådan volym som hörs några hus bort och så är han inte medveten att det hörs. Yeah, right. Att spela så högt att det hörs flera hus bort och störa omgivning på det sätt kan tyda på två saker: Antingen är han mentalt handikappad och då är det förlåtet eller så är han en hänsynslös individ.

Jag vill inte uppmuntra till någon grannfejd men tyvärr är min erfarenhet att folk ofta s..... i om man försöker framställa problemet på ett snällt, lugnt och sansad sätt. De tror att du är svag och att de har makt över dig. Däremot om du är neutral men bestämd så förstår de oftast.
Senast redigerad av starshipp 2017-12-27 kl. 13:56.
Citera
2017-12-30, 00:08
Medlem
Granne skickade störningsjouren på oss vid 24 på julafton mot juldan pga våran 2.5 åriga barn sprang på golvet. Var ledsen och grät samtidigt och vi hade nyss kommit hem.
Pratade med hyresvärden om detta och menade att regler är regler efter 22 ska det vara inget som stör.

Hon har klagat ibland även helger efm genom att banka i taket.
För ett år sedan på trettodagsafton så ringde hon på så det blev tjafs pga av vårt barn (och eftetåt samma kväll hörde jag henne knacka på sitt fönster då det stog några och pratade utanför) så nu såg hon sin chans att ha rätten på sin sida och klämma dit oss på julafton
Ringde på hos oss i somras påståd att taklampan kunde ramla ner av barnets springande vilket jag skrev på en lapp att man hänger inte lampan endast på sockeln.(då jag inte tänkte till snabbt nog direkt.)

Ibland händer det att barnet kommer sent i säng av nån anledning och sånt förstår man som förälder och vårat barn är helt normal i sitt
varande hemma och vi försöker att inte vara störande men vi bor trångt fnv.

Att hon har nån form av psykiskobalance har vi förstått sen innan barnet då hon klagat vid nåt tillfälle på saker ingen normalt skulle störa sig på och även på den jag hyrde ut i 2a hand förut klagade hon engång på visst det är väldigt lyhört och vi spelar inte musik eller har tv högt på och bla hörlurar kopplade till tvn när man vill ha lite effekt.
Spelar ingen roll vem som bor ovanför henne då kommer störs sig på ljud. Vi trodde att hon skulle vara mer försående men inte slls
Hon är 37 år och ingen tant,( kinesiska föräldrar och antagligen buddist då inge julpynt , det förstärker förstås inte hennes sätt men inget undantag pga julafton, kanske skulle upp och jobba tidigt, vet ej)
Samtidigt har jag en granne som bankar ibland riktigt hårt i golvet om nätterna korta stunder
och när jag sa åt honom engång svarade han att han hade en hjärnskada och störde sig på att det gnisslade från min lgh. (Gnisslar inne i huvet på honom)
Klämd mellan på psyko. Båda 2 röker vilket dämpar deras tillstånd. ( vanligt bland folk som mår dåligt )

Antingen har hon hyperacusis eller misofoni.

Känner stress och ett obehag pga henne framförallt. Hon sover sällan hemma och det säkert pga oss vilket är skönt.

Granne flyttade nyligen in bredvid med barn men hon har int lika otur med grannarna ovan och under.

Nån med barn som är med om liknande?
Citera
2017-12-30, 01:34
Medlem
Min granne spelar gitarr, och sjunger. Hur sent får man hålla på helgen. Dessutom stampar han när han går. Jag antar det är okej att stampa när han går då det inte finns något jag kan göra åt det.
Undrar om jag kan knacka på väggen eller något.

Om jag ringer väktarna, tar det typ 1h för dom att komma, och jag vet inte om min granne kommer hålla på så länge. Dessutom har jag ringt så himla många gånger tidigare. Min granne har fått en varning, men han är en så kallad "hårdrockare". För någon anledning måste dessa störa andra på nätterna.
Citera
2017-12-30, 13:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Min granne spelar gitarr, och sjunger. Hur sent får man hålla på helgen. Dessutom stampar han när han går. Jag antar det är okej att stampa när han går då det inte finns något jag kan göra åt det.
Undrar om jag kan knacka på väggen eller något.

Om jag ringer väktarna, tar det typ 1h för dom att komma, och jag vet inte om min granne kommer hålla på så länge. Dessutom har jag ringt så himla många gånger tidigare. Min granne har fått en varning, men han är en så kallad "hårdrockare". För någon anledning måste dessa störa andra på nätterna.

Testa att ringa på dörren istället och be honom vänligt att sänka volymen lite för det hörs väldigt mycket in till dig...
Citera
2017-12-30, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Testa att ringa på dörren istället och be honom vänligt att sänka volymen lite för det hörs väldigt mycket in till dig...

Han vet redan om det. Har sagt till han flera gånger. Han har varningar från hyresvärden. Hoppas han är tyst ikväll i alla fall..
Citera
2017-12-30, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Han vet redan om det. Har sagt till han flera gånger. Han har varningar från hyresvärden. Hoppas han är tyst ikväll i alla fall..

Om han redan har fått varningar och fortsätter så skiter han ju helt enkelt i det. Bara att fortsätta att klaga till hyresvärden tills idioten slutar att störa under natten eller blir vräkt.
Citera
2017-12-31, 09:13
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Jag har erfarenhet av störande grannar som festat högljutt långt in på morgonen på både helger och vardagar. Jag provade att knacka på dörren en av gångerna för att meddela att de spelar alldeles för högt. Personen som öppnade dörren var märkbart påtänd eller påverkad med stirriga ögon och hotfull utstrålning. Han smällde igen dörren och jag lärde mig att det är inte mitt jobb att handskas med drogade personer som festar. Alkohol och dålig stämning är ingen bra kombination.

Med andra ord: det är INTE fittigt att ringa störningsjouren direkt. Det är den störande grannen som redan tagit den rollen så bra. Du har ingen aning vad för folk som huserar bakom nån annans dörr.
Citera
2017-12-31, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Jag har erfarenhet av störande grannar som festat högljutt långt in på morgonen på både helger och vardagar. Jag provade att knacka på dörren en av gångerna för att meddela att de spelar alldeles för högt. Personen som öppnade dörren var märkbart påtänd eller påverkad med stirriga ögon och hotfull utstrålning. Han smällde igen dörren och jag lärde mig att det är inte mitt jobb att handskas med drogade personer som festar. Alkohol och dålig stämning är ingen bra kombination.

Med andra ord: det är INTE fittigt att ringa störningsjouren direkt. Det är den störande grannen som redan tagit den rollen så bra. Du har ingen aning vad för folk som huserar bakom nån annans dörr.
Jo, det är så fittigt och svennigt som det går. Du gjorde rätt genom först knacka på och sedan ringa är men att ringa direkt att utan ge grannen en chans är äckligt. Ta ett snack med grannen dagen efter när h*n inte längre är alkohol/drog påverkad och förklara hur det ligger till.
Citera
2017-12-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Jo, det är så fittigt och svennigt som det går. Du gjorde rätt genom först knacka på och sedan ringa är men att ringa direkt att utan ge grannen en chans är äckligt. Ta ett snack med grannen dagen efter när h*n inte längre är alkohol/drog påverkad och förklara hur det ligger till.

Om grannen nu är sådan idiot att han festar högljutt sent på natten så får han fan i mig stå sitt kast om störningsjouren kommer. Man ska själv inte behöva agera polis i sitt hus och gå och behöva säga till omogna personer som inte kan följa reglerna som finns.
Citera
2017-12-31, 14:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sir-management
Om grannen nu är sådan idiot att han festar högljutt sent på natten så får han fan i mig stå sitt kast om störningsjouren kommer. Man ska själv inte behöva agera polis i sitt hus och gå och behöva säga till omogna personer som inte kan följa reglerna som finns.

Det är ju inte säkert att personen är medveten om hur mycket det hörs in till dig, det varierar enormt mellan olika hus, olika lägenheter och olika typer av ljud..
Citera
2017-12-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är ju inte säkert att personen är medveten om hur mycket det hörs in till dig, det varierar enormt mellan olika hus, olika lägenheter och olika typer av ljud..
Oavsett vad det är för hus eller lägenhet så hjälper inte isolering mot hög volym där basen är inblandad. Om det inte handlar om speciellt byggda anläggningar eller enheter (t ex studio). Så jag vill hävda att 90 % av dem som spelar så eller uppträder störande är visst medvetna att det kan bli störande, det är bara det att de inte bryr sig särskilt mycket.
Citera
2017-12-31, 19:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Oavsett vad det är för hus eller lägenhet så hjälper inte isolering mot hög volym där basen är inblandad. Om det inte handlar om speciellt byggda anläggningar eller enheter (t ex studio). Så jag vill hävda att 90 % av dem som spelar så eller uppträder störande är visst medvetna att det kan bli störande, det är bara det att de inte bryr sig särskilt mycket.

Basen är ju den del som är mest troligt att folk INTE är medvetna om att den hörs in till dig så även en ganska dämpad bas kan slå igenom mycket och verka mycket tydligare för andra än för den som spelar själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in