Nu är det ju ett tidigt skede i utredningen så man kan inte veta nånting egentligen.
Men om vi skall gissa lite och förutsätta att det stämmer att de är skyldiga och döms för det.
25 kilo amfetamin ger ungefär 6-7 år med tanke på ålder (de är väl under 21?).
Effektiv tid blir det ungefär 4-4,5 år.
Efterdom dessa killarna antagligen har ett stort behov av att hävda sig och vara respekterade kommer de nog att ställa till problem på anstalt, och det ihop med grovt narkotikabrott innebär noll permissioner.
Sannolikheten är stor att de hamnar i trubbel och bråk på anstalt, där är dessa smala killar beroende av vapen och med tanke på sina fiender behöver de beväpna sig konstant. Vilket innebär isoleringar och förflyttningar, så de får svårt att skapa djupare vänskapsband och allierade på anstalterna de kommer sitta på eftersom vistelserna kommer bli korta på varje plats.
Och ingen är rädd för en klen Somalier som har massor av fiender på Kumla eller Hall eller vart de nu hamnar?
Är de smarta håller de låg profil, men tveksamt om de är smarta.
Angående Amfetaminet så är det inte kontantbetalt, helt osannolikt att dessa Somalier kan eller ens vill lägga ut så mycket pengar.
I Holland skulle det kosta ca 500 000 kr och det tvivlar jag på att de har pengar till.
Att de får massa betalt för att mörda betvivlar jag också, möjligen nån gång någon erbjudit dem pengar som de sedan länge spenderat, men att de har nån form av prislista och utför mord på beställning tror jag inte på. De mord de påstås ha begått är säkert egna konflikter som utmynnat i dessa mord.
Kom ihåg vart ni läste det först