2017-12-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men då är ordningen återställd för nu håller jag inte med alls. Jag diskuterar inte om Olof Frånstedt, Donald Forsberg eller Bo Theutenberg är bra eller dåliga - det viktiga är att de läcker information som det är upp till var och en att bedöma - medan du verkar vilja stämma i bäckarna.

Om du kan gräva fram något om Frånstedts, Forsbergs eller Theutenbergs inblandning i MOP så vore det förstås mycket intressant - men ...

Att Barbro Sagnell skulle vara en rökridå är det nog inte många som tror på.

Vilket är ditt sakargument???

a, Uppenbarligen har OF mfl en mycket extrem uppfattning kring OP:s tänkta förräderi. Vad betyder det när man skall värdera dem som källor? De hänvisar ju bara till sina egna uppgifter och inget neutralt verifierbart?

b,Är inte OF:s påståenden det hittills bästa presenterade motivet till varför enbart OP mördades och just då?
Citera
2017-12-30, 21:23
Medlem
hehehos avatar
Citat om STASI och MOP

Citera
2017-12-30, 21:29
Medlem
hehehos avatar
Om MOP och SB

Citera
2017-12-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Bland allt underligt i mop så är väl fantombilderna också märkliga.
Det verkar framtagna på lösa grunder, man kan fråga sig hur man resonerade där.
Det känns ju självklart att om fantombilden blir fel så leder man ju in utredningen på fel spår.
Om det inte var detta som önskades av någon anledning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Palmemordet

"Fantombilderna[redigera | redigera wikitext]
Med hjälp av en signalementsmaskin lånad från Bundeskriminalamt i Wiesbaden i Västtyskland framställde polisen med hjälp av ett vittne en så kallad fantombild av gärningsmannen. Bilden publicerades den 6 mars 1986 och resulterade i en mycket stor mängd tips, omkring 7 000–8 000, till polisen. Vittnet ifråga hade mellan klockan 23:30 och 23:40 "nästan stött ihop med" en man i Smala gränd utanför restaurang Alexandra, drygt 400 meter från brottsplatsen. När mannen fick syn på vittnet hade han sett förskräckt ut, vänt sig om och skyndat vidare. Vid Snickarbacken har han tagit av åt höger mot Birger Jarlsgatan.[33] Senare har polisutredningen konstaterat att mannen som vittnet beskrev med hög sannolikhet inte var mördaren; tidpunkten omkring 10–20 minuter efter mordet är för sen. Fantombilden anses därför idag inte vara relevant.[27]

Fram till 1987 fick polisen in sex tips om en viss man som var bosatt i närheten av mordplatsen. Mannen var psykiskt sjuk, hade på olika sätt varit fixerad av Palme och beskrivit sig själv som "Palmes kronprins" eller "Palmes högra hand". Vittnet från Smala gränd pekade vid förhör ut den psykiskt sjuke mannen som den som var mest lik den man hon mötte på mordkvällen. Den psykiskt sjuke mannen uppgav för polisen att han på mordkvällen befunnit sig på ett visst nöjesställe från omkring klockan 21:00 till 02:00 men något alibi kunde han inte presentera. Det har dock aldrig funnits några särskilt starka skäl att tro att denne man är gärningsmannen.[34]

En andra fantombild publicerades den 24 mars 1986. Bilden byggde på uppgifter från ett vittne som sett en man följa efter Palme på Sergels torg den 27 februari 1986. Polisutredningens nuvarande ståndpunkt är dock att "vittnet" medvetet lämnat falska uppgifter och att den förföljande mannen aldrig har funnits."
Dessutom är inte bilden det minsta lik orginalteckningen, varken ansiktsform ögon eller hår har någonting med den ursprungliga teckningen att göra.
Orginalteckningen föreställer en ganska vanlig västerländsk man med lite högre hårfäste, medan den maskinellt framställda bilden föreställer en helt annan typ, med hårfästet långt nere i pannan. Bilden för också tankarna till en typisk mellanösternperson.
Om redan ursprungsteckningen var irrelevant, så är fantombilden ett amatörmässigt haveri.

Var ens konstnärinnan med när dom satt och lekte fram detta missfoster på nån inlånad datamaskin från Tyskland?

Så här såg originalet ut.

http://palmemordet.eu/palmemordet/vem-sag-teknaren-sanne-t/
Citera
2017-12-30, 21:34
Medlem
hehehos avatar
Har alltid tyckt att det varit något trovärdigt över Eva R. trots knarkeriet. Här är vad Rausing tyckte om Palme:

I en intervju med tidningen Svenskar i Världen från den 10 maj 2007 frågas Hans Rausing: "– Och omvänt. Nämn någon som gett dig eksem. Med mindre än en tiondels sekunds betänketid kom svaret:
– Palme. Det var under Palmes tid som den svenska industrin började slås ut.

Rausing lät blicken svepa runt vardagsrummet med dess Josef Frank-möbler och vårdad modern konst på väggarna.
Han fortsatte:
– Palme har bott här. Vi hade honom som talare på en Tetradag och bjöd honom på middag.
Efter middagen satt de i soffan och deklamerade rysk poesi ur minnet. På ryska. Palme kunde sin Pusjkin liksom Rausing, som studerat ryska i Lund och gjort affärer i Ryssland i decennier. Ett veritabelt SM i Pusjkincitat utspelades i soffan.
Som om anekdoten gett Olof Palme onödigt försonande drag som behövde lite negativ motbalans tillade Rausing:
- och Palme ville aldrig att Sverige skulle vara med i EU."

Hans Rausings Tetra Pak var tvungen att lämna Sverige, då Palme ville stjäla storföretagen med hjälp av löntagarfonderna, som delvis slopades när även Ingvar Kamprad stack med sin IKEA. Idén med löntagarfonderna har skadat Sverige enormt!

Citera
2017-12-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Dessutom är inte bilden det minsta lik orginalteckningen, varken ansiktsform ögon eller hår har någonting med den ursprungliga teckningen att göra.
Orginalteckningen föreställer en ganska vanlig västerländsk man med lite högre hårfäste, medan den maskinellt framställda bilden föreställer en helt annan typ, med hårfästet långt nere i pannan. Bilden för också tankarna till en typisk mellanösternperson.
Om redan ursprungsteckningen var irrelevant, så är fantombilden ett amatörmässigt haveri.

Var ens konstnärinnan med när dom satt och lekte fram detta missfoster på nån inlånad datamaskin från Tyskland?

Så här såg originalet ut.

http://palmemordet.eu/palmemordet/vem-sag-teknaren-sanne-t/

Jag har sett en teori angående fantombilden som gick ut på att man ville anpassa den till PKK-spåret.
Citera
2017-12-30, 21:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vilket är ditt sakargument???

a, Uppenbarligen har OF mfl en mycket extrem uppfattning kring OP:s tänkta förräderi. Vad betyder det när man skall värdera dem som källor? De hänvisar ju bara till sina egna uppgifter och inget neutralt verifierbart?

b,Är inte OF:s påståenden det hittills bästa presenterade motivet till varför enbart OP mördades och just då?
Vilken är din intention? Att vi ska vänta på absolut hederliga läckor? Som var inblandade? Nej, letar man efter läckor får man nöja sig med mindre.

I stort sett förstår jag hur mordet gick till och vilka som låg bakom. Även om det kanske aldrig kommer att kunna gå att utröna vem som avlossade det dödande skottet, så blir bilden klarare och klarare. Trots alla dina försök att påtvinga andra dina diffusa ideer och trots dina osympatiska utfall mot alla som inte tycker som dig.

Mycket som du har motarbetat har visat sig vara av värde.
Citera
2017-12-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har sett en teori angående fantombilden som gick ut på att man ville anpassa den till PKK-spåret.
Det är den känslan man får.
Om det var Holmér personligen som la sista touchen på konstverket ska förbli osagt, men nog går tankarna till en kurd.
Jag tror inte det blev så av en slump.
Citera
2017-12-30, 21:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Har alltid tyckt att det varit något trovärdigt över Eva R. trots knarkeriet. Här är vad Rausing tyckte om Palme:

I en intervju med tidningen Svenskar i Världen från den 10 maj 2007 frågas Hans Rausing: "– Och omvänt. Nämn någon som gett dig eksem. Med mindre än en tiondels sekunds betänketid kom svaret:
– Palme. Det var under Palmes tid som den svenska industrin började slås ut.

Rausing lät blicken svepa runt vardagsrummet med dess Josef Frank-möbler och vårdad modern konst på väggarna.
Han fortsatte:
– Palme har bott här. Vi hade honom som talare på en Tetradag och bjöd honom på middag.
Efter middagen satt de i soffan och deklamerade rysk poesi ur minnet. På ryska. Palme kunde sin Pusjkin liksom Rausing, som studerat ryska i Lund och gjort affärer i Ryssland i decennier. Ett veritabelt SM i Pusjkincitat utspelades i soffan.
Som om anekdoten gett Olof Palme onödigt försonande drag som behövde lite negativ motbalans tillade Rausing:
- och Palme ville aldrig att Sverige skulle vara med i EU."

Hans Rausings Tetra Pak var tvungen att lämna Sverige, då Palme ville stjäla storföretagen med hjälp av löntagarfonderna, som delvis slopades när även Ingvar Kamprad stack med sin IKEA. Idén med löntagarfonderna har skadat Sverige enormt!

Han kan ha skrämts av illviljans kolportörer och övertalats att vara med och finansiera mordet. Och sedan haft det dåliga omdömet att skryta med det inför sin son.
Citera
2017-12-30, 22:39
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
. Vad menar du ? Du vill ha kryptiska inlägg där folk som tror de vet något inte berättar det ? Jag hade gärna berättat om jag hade vetat nåt. Men det gör jag inte och jag har inget behov av att låtsas att jag gör det. Jag vet att alla dina inlägg innehåller något om CIA. Jag har tidigare skrivit vad jag tror och det innefattar ej en stor konspiration med CIA. Jag tror det är enklare än så.

Jag ber om ursäkt, det var illa skrivet av mig i affekt. Men att all mina inlägg skulle handla om CIA är felaktigt. Tvärtom är jag faktiskt skeptisk till det. Det var en användare tidigare som postade bibellånga utredningar om CIA:s historia. Som om det skulle utgöra bevis för deras inblanding!?

Mossad, Finans och industri eller någon annan som faltiskt vann på mordet tror jag på. heheho:s senaste inlägg om Rausing är intressant då dessa kan kopplas till Mossad.
Citera
2017-12-30, 22:54
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Han kan ha skrämts av illviljans kolportörer och övertalats att vara med och finansiera mordet. Och sedan haft det dåliga omdömet att skryta med det inför sin son.

Mordet på välfärdstaten Sverige kan mycket väl anstiftasts i dessa kretsar. Olof Palme sade i ett tal att Storfinansen skall aldrig gå före folkets välbefinnande.
Citera
2017-12-30, 23:16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Var det inte Åström som åkte till Damskus för att klara upp MOP innan han blev stoppad.

Och jag som trodde att S Åström var i Damaskus för att ordna med vapensmuggling. Varför skulle han tjafsa med MOP där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in