Citat:
Ursprungligen postat av
Moplp
Då saknar jag kanske det sunda tänkandet. Det är - trots dina uppskattade sekundberäkningar - fortfarande fullt möjligt att det är GM som YN och AZ möter. För mig rent av troligt.
- Vi vet inte hur länge LJ väntade
- Vi vet inte vad GM gjorde mellan trappkrönet och mötet
- Vi vet inte med vilken hastighet varesig LJ, YN/AZ eller GM rörde sig
- Vi vet inte hur länge GM stannade kvar på mordplatsen
- Vi vet inte när polisen kom
Och ska vi vara ärliga så:
- Vi vet inte när mordet inträffade
Men spekulationer (dvs gissningar) om ovanstående förhållanden är naturligtvis fria för var och en.
Jag kan hålla med dig, till viss del.
Men, det är ett antal faktorer man måste betänka när man försöker göra en rekonstruktion på avstånd.
Vi har 2 BO och 1 GM. Dessa råkar ut för och utför ett dåd där de inte har full kontroll över omgivningen. Här är det svårare att försöka anta hur de agerar.
Till detta kan läggas ett antal vittnen och personer, utefter en förmodad flyktväg, som inte vet vilka BO/GM är eller vad som hänt på en plats som de inte känner till.
Dessa personer har vi ingen anledning att tro att de skulle agera på annat sätt än vad man kan förmoda är normalt.
Dvs=3 personer agerar onormalt, alla andra normalt.
Vi måste anta att GM vill bort från mordplatsen så fort som möjligt. Att GM skulle stanna en längre stund mitt i synfältet från sin brottsplats är ju så befängt, att man måste helt se det som idioti.
Däremot kan man med stor säkerhet anta att YN, som är lätt irriterad och vill hem, en kall vinternatt, inte direkt drar fötterna efter sig, men inte heller springer. För henne är ännu denna kväll normal vilket betyder att hon beter sig normalt.
Om YN möter GM måste man således utgå ifrån att en mördare inte stannar inom synfält från sitt brott, att YN som inte vet vad som hänt, går denna sträcka på ett normalt sätt.
Om YNs uppgift är korrekt så får man en minsta och en maximal tid för när hon rimligen möter LJ.
Det är om det ska vara trovärdigt en tid som handlar om sekunder hit eller dit.
Men, många verkar acceptera detta med toleranser i minuter för att få det att gå ihop.
Med andra ord så måste LJ gå tämligen omgående efter det att GM lämnar krönet. Och gå fort om mötet med Y ska vara konsekvent med YNs möte med GM.
När vi räknar på just dessa personers göranden behövs inte en exakt mordtid. Mordet räcker som utgångspunkt att referera till.