2017-12-30, 21:12
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag ser att du försöker dribbla bort ditt eget påstående .... Visa mig stöd för det du påstår eller erkänn att du drar långt gående slutsatser utifrån några överskrifter du läst ...

Väntar fortfarande på stöd för detta:
Citat:
Plus att en rad forskare visat att kriminalisering gjort att 10 000-tals kvinnor blivit våldtagna i Sverige, om året.
Jag skulle kunna köpa det som arbetshypotes för en studie.
Jag tror nämligen att den svenska sexköpslagen i själva verket, dels är ett beställningsjobb från radikalfeminismen och enbart ämnat för att sparka män på pungen och få mer kontroll på deras sexualitet.
Jag tror också att redovisningen av lagens förträfflighet visar stora brister och att det är därför vi inte hör så mycket om det.
Den är dessutom riktad, vilket lagar aldrig ska vara. Lagar ska stiftas, så att den gäller frö alla medborgare likvärdigt, men mig veterligt har ingen kvinna fällts för sexköp trots att jag råkar veta att även det förekommer.
Citera
2017-12-30, 21:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag skulle kunna köpa det som arbetshypotes för en studie.
Jag tror nämligen att den svenska sexköpslagen i själva verket, dels är ett beställningsjobb från radikalfeminismen och enbart ämnat för att sparka män på pungen och få mer kontroll på deras sexualitet.
Jag tror också att redovisningen av lagens förträfflighet visar stora brister och att det är därför vi inte hör så mycket om det.
Den är dessutom riktad, vilket lagar aldrig ska vara. Lagar ska stiftas, så att den gäller frö alla medborgare likvärdigt, men mig veterligt har ingen kvinna fällts för sexköp trots att jag råkar veta att även det förekommer.
Det skulle jag också ... men det är ju inte det jag bemöter ....
Citera
2017-12-30, 21:25
Medlem
wmuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Kort sagt, köper du sex, löper du stor risk tillhöra en grupp människor som har allvarliga brister i sin synsätt på sex och kvinnor ex.
Vilket är exakt vad jag hela tiden sitter och skriver...detta synsätt/ norm måste väck. Enough is enough.
Den dag antalet människor som kutar runt på detta klot som har misogyna synsätt eller tycker det är "ok" masturbera i andra människor utan ömsesidig sexuell respons och vi har en värld med värdiga villkor för en absolut majoritet av världens befolkning ( även! kvinnor) ¨så kan vi börja prata om att avkriminalisera.

Vem säger det förutom du? Jag tror t.ex att man kan ha ett sunt och hälsosamt sexliv som inkluderar sexköp utan att behöva arrangera om hela sitt liv efter aktuell sexpartner.

Jag tycker att det är bra att amnesty tagit ställning mot den svenska sexreguleringen. Denna ställer väl även till bekymmer rent juridiskt på grund av t.ex artikel 15 och 12 av Europeiska Unionens Stadga om de Grundläggande Rättigheterna vilka värnar om att kunna göra fria yrkesval och ansluta sig fackligt inom unionen?
Citera
2017-12-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasGalli
Fast inser du inte att detta är ett stöd för det tidigare påståendet nån gjorde om att antalet våldtäkter skulle minska om man avkriminaliserade sexköp?

Du menar vi ska vara "fine" med att några stackars satars liv ska vigas till att vara "istället" för våldtäktsoffer?

Är det inte lite mer vettigt att vi istället fokuserar på att män slutar betrakta kvinnor som handelsvaror eller sex som något man kan ha endast för sin egen skull, i någon annan?
Citera
2017-12-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wmut
Vem säger det förutom du? Jag tror t.ex att man kan ha ett sunt och hälsosamt sexliv som inkluderar sexköp utan att behöva arrangera om hela sitt liv efter aktuell sexpartner.

Jag tycker att det är bra att amnesty tagit ställning mot den svenska sexreguleringen. Denna ställer väl även till bekymmer rent juridiskt på grund av t.ex artikel 15 och 12 av Europeiska Unionens Stadga om de Grundläggande Rättigheterna vilka värnar om att kunna göra fria yrkesval och ansluta sig fackligt inom unionen?

"sunt och hälsosamt" för vem?
Citera
2017-12-30, 22:43
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
…..bla bla …
Hhhhhhhaaaaaaahaaaaaaaaaaaa! Där kom den där miljonen igen. Herregud, så av de 100 000 personer som, enligt dig, är utsatta för trafficking i England/Irland så lyckades polisen hitta 11 stycken efter 800 raider av 55 polisdistrikt.

Nu har jag ju gett dig en massa vetenskapliga studier i ämnet som visat att kriminaliseringen inte minskade offer för trafficking, det är ju därför Amnesty international och nästan alla andra stora människorättsorganisationer är för en avkriminalisering.

Jag ser framför mig hur ditt åsneskratt fastnar i halsen när du motvilligt inser att Merapi hade rätt om ”den där miljonen” offer för trafficking (människohandel) i Europa.

https://www.globalslaveryindex.org/region/europe/

Över 1.2 miljoner slavar för trafficking (både inom sex och arbete) i Europa. Eftersom det är så lukrativt med sexhandel uppgår antalet sexslavar till minst 700.000.

http://realstars.eu/en/for-fair-sex/

Obehagliga fakta som du kan ta del av:

Ca 25 % alla offer för sex trafficking är under 18 år. Och antalet tonåriga offer ökar. T ex ökade antalet flickor som användes till prostitution i Amsterdam från 4000 till 15000 år 2011. I Schweiz är det fortfarande lagligt att köpa sex av någon under 18 år.

Uppskattningsvis 500.000 är antalet kvinnor som kommer till Europa som offer för trafficking varje år. Det totala antalet offer för sex trafficking har ökar under senare år.

92 % ville lämna prostitutionen men hade inget annat val än att fortsätta.
  • 85 % av alla prostituerade har blivit utsatta för sexuella övergrepp i sin barndom.
  • 92% har våldtagits under sin utövning som prostituerad.
  • 84% har blivit misshandlade.
Vi vet att antalet prostituerade styrs av efterfrågan. I de länder där sexköp är lagligt återfinns också allra flest sexslavar. Exempel (2014): Tyskland med 400.000 prostituerade, 65-75 % andel utländska prostituerade, 25 % andel män som någon gång köpt sex. Jämför det med Sverige där antalet prostituerade: 600, andelen utländska prostituerade: 30 % och andelen män som någon gång köpt sex: 8 %.

Kan vi då enas om att både den illegala sexhandeln och andelen sexköpande män minskar i länder där sexköp är kriminaliserat i välmående länder, t ex i Europa?

https://news.utexas.edu/2017/01/24/there-are-300000-victims-of-human-trafficking-in-texas

There are more than 300,000 victims of human trafficking in Texas, including almost 79,000 minors and youth victims of sex trafficking and nearly 234,000 adult victims of labor trafficking, according to a groundbreaking study by the Institute on Domestic Violence & Sexual Assault (IDVSA) at The University of Texas at Austin School of Social Work.

Det var en vetenskaplig studie gjord vid Texas Universitet som visade att nästan 79.000 minderåriga (under 18) är offer för sex trafficking. Bara i Texas med sina 28 miljoner invånare. I hela Europa är det minst 700.000 som utnyttjas som sexslavar. Inga fantasisiffror tyvärr.

Lite mer fakta om sex trafficking inklusive statistik:

https://www.wearethorn.org/child-trafficking-statistics/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sex_trafficking och
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sex_trafficking_in_Europe

Klicka på referensernas länkar längst ner på wikipedia-sidorna och läs artiklarna.
Senast redigerad av lupac 2017-12-30 kl. 22:45.
Citera
2017-12-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Kan vi då enas om att både den illegala sexhandeln och andelen sexköpande män minskar i länder där sexköp är kriminaliserat i välmående länder, t ex i Europa?

Det finns faktiskt inga belägg för att sexhandeln minskat i Sverige sen 1999. Inga alls. Inte ens SOU 2010:49, som ju mer eller mindre fick i uppdrag att hylla lagen, kunde konstatera annat än att sexhandeln "åtminstone inte ökat". Och redan det finns det anledning att tvivla på med tanke på nyare rön från UNAIDS. Rent anekdotiskt kan ju nämna att sedan 2008, då SOU:ns mätdata slutade, har antalet Thaimassagesalonger i Stockholm typ tredubblats. Vad tror ni det beror på?

Apropå trafficking: Human Rights Watch, Amnesty, Anti Slavery International, Global Alliance Against Trafficking in Women m.fl. håller inte med och vill avkriminalisera totalt. Nu senast publicerades forskning i AMA Journal of Ethics som når samma slutsats. I princip enbart förtäckta moralfeministiska kvinnolobbyer som CATW och Realstars driver tesen att avkriminalisering --> trafficking, av uteslutande ideologiska skäl.

Det stämmer att rapporterad trafficking kan öka i vissa fall efter avkriminalisering eller legalisering. Detta beror primärt på att marknaden blir mer transparent och att polisen har lättare att upptäcka den. I Sverige har polisen sedan länge varit öppen med att man helt enkelt inte vet hur mycket trafficking som försiggår, vilket bl.a. Dodillet och Östergren behandlade i sin avhandling. Det enda man vet, vilket också SOU 2010:49 konstaterade, är att trafficking blivit ett större problem sedan 1999.

Bottom line, för femtielfte gången; there are no legal, nor empirical, reasons to criminalize. Zero.
Citera
2017-12-30, 23:21
Medlem
Tycker det är för mycket snack om sexköp nu för tiden.
Citera
2017-12-31, 02:58
Medlem
Citat:
Haha, tror du det är 30 000 människor som tvingats sälja sex mot sin vilja i Europa, om året? Har du ens följt med i diskussionen?
Citera
2017-12-31, 03:01
Medlem
Citat:
...
"Amnesty International opposes the criminalisation or punishment of activities relating to the buying or selling of consensual sex between adults.".

"Amnesty International Calls for an End to the ‘Nordic Model’ of Criminalizing Sex Workers Amnesty International has called on Norway to end the criminalization of sex workers, in a report released this week."

Det ovan har du själv skrivit är korrekt.

"We would like to claim to be the first to address this issue. But we are not. Other groups which support or are calling for the decriminalization of sex work include the World Health Organization, UNAIDS, International Labour Organization, the Global Alliance Against Trafficking in Women, the Global Network of Sex Work Projects, the Global Commission on HIV and the Law, Human Rights Watch, the Open Society Foundations and Anti-Slavery International.".

Är vi nu överens att Amnesty anger att dessa organisationer också stöder en avkriminalisering d.v.s. " buying or selling of consensual sex between adults"?
Citera
2017-12-31, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag ser att du försöker dribbla bort ditt eget påstående .... Visa mig stöd för det du påstår eller erkänn att du drar långt gående slutsatser utifrån några överskrifter du läst ...

Väntar fortfarande på stöd för detta:
Du kan ju prova att svara så vi kan komma vidare i diskussionen:

Är vi överens om att flera studier, från flera änder, visat att när man avkriminaliserat köpande och säljandet av sexuella tjänster så har antalet anmälda våldtäkter minskat med runt 30%? Hint, de står i studierna jag länkat ovan
Citera
2017-12-31, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
.
Hahaaaa, om du tror detta så är du i sanning en idiot. Kommer du ihåg: "However, too many of the attempts to measure prevalence over the past two decades have generated data that is meaningless or misleading... Huge inaccuracies creep in when ... everyone involved in sex work is counted, rather than focusing on those who are tricked or forced into prostitution to make money for others.

In 2001, NGOs in Cambodia estimated that there were ‘10,000—15,000’ children being exploited in this way in Cambodia’s capital.3 However, detailed research during the subsequent decade suggested the estimate was greatly exaggerated. This resulted in an estimate in 2003 that a total of about 2,000 women and children had been trafficked into Cambodia’s sex industry, which was reduced in 2008 to 1,000 (including 127 children).
"

Så 10 000 - 15 000 blir till slut 127 stycken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in