2017-12-28, 14:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brassman
Tipsar om "URSULA" från crockett & jones. Den görs inte längre med finns att köpa då och då från ebay etc. Inte lika mycket brougeringar och mindre klack men ger liknande känsla(enligt mig), jämför på google i bildsök.
Tack! Snygg sko!
Synd att inte C&J gör klackskor längre.
Får lov att hålla utkik på ebay så kanske det dyker upp ett par i min storlek.
Den här modellen har samma känsla, tycker jag:
https://www.carminashoemaker.com/high-heel-shoes/women-oxfords-1367-brown
Klacken gör dessutom skon "lättburen".
Citera
2017-12-28, 22:52
Medlem
rich1s avatar
Är det ngn som har koll på reor från typ Edward Green eller Crocket
Citera
2017-12-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rich1
Är det ngn som har koll på reor från typ Edward Green eller Crocket

C&J har börjat sina reor och de fletsa slutar vid januari månads avslut. Obs det gäller deras fysiska butiker, se hemsida.
Citera
2017-12-30, 19:28
Medlem
Cameltotems avatar
Kan inte så mycket men kan någon tipsa om en Allen Edmond sko som Strand fast där tån inte flyger upp i luften som någon clown sko, stör mig som tusan på det. De flesta oxfords verkar plattare fram till, har edmond någon sån linje ens eller är det andra märken jag bör kolla på?
Citera
2018-01-01, 16:17
Medlem
rovmuns avatar
Har ett par merminkängor
https://www.meermin.es/en/10148716240000he-24-101487-chestnut-country-calf-e-titan.html

Men skosnörena går sönder hela tiden , köpte ett par nya på NK för lite men än 1 månad sedan och då valde jag lite grövre men nu har yttersta lagret gått sönder.. tror det är de där metallskårorna som är längst upp istället för vanliga hål som sliter.

Finns det några skosnören med bra kvslite och fina bruna?
Citera
2018-01-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Har ett par merminkängor
https://www.meermin.es/en/10148716240000he-24-101487-chestnut-country-calf-e-titan.html

Men skosnörena går sönder hela tiden , köpte ett par nya på NK för lite men än 1 månad sedan och då valde jag lite grövre men nu har yttersta lagret gått sönder.. tror det är de där metallskårorna som är längst upp istället för vanliga hål som sliter.

Finns det några skosnören med bra kvslite och fina bruna?
Skaffa en liten fil och slipa ner kanterna på metallöglorna, alt gå till en skomakare och be dem göra det.
Citera
2018-01-08, 22:13
Medlem
NativeTongues avatar
Är en nybliven ägare till ett par Chippewa service boots tan renegade och jag funderar på vilken skokräm som jag ska använda. Tänker nog köra på Saphir medaille d’or, men jag är lite fundersam på vilken nyans man borde välja? Kanske cognac? Den ser dock väldigt orange ut i färgen på bilderna... Jag tycker om skons nuvarande färg och vill inte förändra den allt för mycket. Är medium brown ett lämpligare val? Tacksam för svar från alla erfarna skofascister! 🙂
Citera
2018-01-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NativeTongue
Är en nybliven ägare till ett par Chippewa service boots tan renegade och jag funderar på vilken skokräm som jag ska använda. Tänker nog köra på Saphir medaille d’or, men jag är lite fundersam på vilken nyans man borde välja? Kanske cognac? Den ser dock väldigt orange ut i färgen på bilderna... Jag tycker om skons nuvarande färg och vill inte förändra den allt för mycket. Är medium brown ett lämpligare val? Tacksam för svar från alla erfarna skofascister! 🙂
Så kör neutral kräm?
Citera
2018-01-08, 23:15
Medlem
NativeTongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Så kör neutral kräm?

Mjo, det är ju självklart ett alternativ. Färg är ju dock bättre för att maskera små repor i lädret och liknande... Någon erfarenhet av färgen cognac hos Saphir?
Citera
2018-01-08, 23:34
Medlem
Har ett par Meermin som verkar ha liknande färger, blandar saphir light och dark brown (i varierande ”doser”), och kan hålla skiftningen ganska bra intakt. Light och medium hade kanske varit lika bra eller bättre. Lycka till.
Citera
2018-01-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NativeTongue
Mjo, det är ju självklart ett alternativ. Färg är ju dock bättre för att maskera små repor i lädret och liknande... Någon erfarenhet av färgen cognac hos Saphir?
Vill man maskera skador är det nog en mörkare nyans än lädret du vill använda. Som exempel så använder jag mycket små mängder svart kräm för att fylla i gångvecken, som ljusnar efter ett tag, på ett par mörkbruna skor som har en hel del rött i sig.

Ja, jag använder både cognac och mahogany och brukar varva mellan dem för ett par C&J Connaught i färgen chestnut. I ditt fall blir kanske cognac lite fel då dina skor inte innehåller rött pigment, i alla fall vad jag kan se från bilden.

Dock så bör du nog inte oroa dig för missfärgning då såvida du inte använder helt fel färg eller använder på tok för mycket kräm lär du inte märka någon skillnad förrän efter några år, om ens det. Saphir är dessutom mindre pigmenterande än andra märken såsom till exempel Burgol.
Senast redigerad av ChiLLon 2018-01-08 kl. 23:45.
Citera
2018-01-09, 00:02
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Kan inte så mycket men kan någon tipsa om en Allen Edmond sko som Strand fast där tån inte flyger upp i luften som någon clown sko, stör mig som tusan på det. De flesta oxfords verkar plattare fram till, har edmond någon sån linje ens eller är det andra märken jag bör kolla på?
Det är ju tjusningen: uppkäftiga tår och låg klack.

Stör du dig på det när du ser dem live? Profilbilder på nätet kan ge ett överdrivet intryck av det där.

De har andra läster, men då är det osäkert om de ser ut som Strand, klackens höjd och storlek varierar också på olika skor på samma läst - som används även på Park Avenue, Fifth Street, McAllister m.fl. - vilket påverkar tåhöjden.

Bartlett heter en modell som verkar ha lite lägre tåhöjd och inte ser helt annorlunda ut (läst orkar jag inte kolla men allt finns på hemsidan). I svenska butiker lär du inte hitta den.
http://global.allenedmonds.com/shoes/mens-shoes/oxford-derby-shoes/bartlett-cap-toe-oxford/SF7643.html?dwvar_SF7643_color=7644#prefn1=styles& sz=20&prefv1=Balmoral%2FOxford&start=10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in