Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-30, 00:40
Medlem
Asså, "collusion" är en layman-term som inte har någon rättslig betydelse (förutom i ett extremt specifikt avseende om jag inte missminner mig). Det sammanfattar många av de specificka och potentiella anklagelser, men på egen hand betyder det knappt någonting. Så på det sättet har Trump rätt att han inte begått brottet collusion, men det missar den egentliga poängen.

"Obstruction of justice" är väl anklagelsen som Trump bör vara mest orolig för, då det då hade skett efter han blev president. En anklagelse som för övrigt fick Nixon avsatt (och kongressen att rösta igenom impeachment mot Clinton).
2017-12-30, 00:48
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
I vardagligt tal måhända, men när det gäller brottslighet så finns inget brott som heter "collusion". Det är därför den perverterade Alan Dershowitz så självsäkert kan säga att det inte är ett brott om detta skett.

Däremot är "criminal conspiracy" ett brott.
Ok, jag kom på att CNN skrev den 1:a december att målet med Mullers utredning var att se om Trump samarbetat eller konspirerat med Ryssland för att vinna 2016 års presidentval:
Citat:
Friday's staggering developments did not prove that Trump or other senior aides colluded with Russia to throw the 2016 election -- the centerpiece of Mueller's assignment.

http://edition.cnn.com/2017/12/01/politics/russia-trump-white-house/index.html

Samtidigt så läste jag häromdagen i en artikel på CNBC, att Mueller utredningen kan komma att pågå fram till mellanårsvalen (midterm election). I artikeln säger Rob Ray, som tydligen ska ha varit advokat under Whitewater utredningen, att han trodde att Muellers utredning kunde fortgå "långt in i 2018, men förhoppningsvis så har man avslutat med de stora besluten gällande eventuella åtal innan mellanårsvalen sätter igång". https://www.cnbc.com/2017/12/27/the-state-of-the-robert-mueller-russia-investigation-heading-into-2018.html

Det framgick inte riktigt vilket datum som Rob Ray menar att Muellers undersökning skulle vara klar.
Jag försökte kolla upp när själva kampanjandet börjar för de mellanårsvalen, men jag hittade ingen information om det. Jag tänkte att om man började kampanja till sommaren så kanske Ray menade att Muellers undersökning skulle vara klar till dess.

Men jag såg däremot i en annan artikel, från Bloomberg idag, där författaren gissar på att Muellers undersökning om eventuell konspiration, collusion, kommer att bli klar till hösten.
Citat:
1. Sometime in the autumn, special counsel Robert Mueller will conclude his investigation into possible collusion between Donald Trump’s presidential campaign and the Russian government.
https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-12-29/13-things-to-look-forward-to-or-fear-in-2018

I CNBS´s artikel så skriver de att Sol Wisenberg, som också var advokat i Whitewater utredningen, dock menar att Michael Flynns samarbete med Muller´s utredning kan tyda på att att Mueller kan snart vara färdig med den del av utredningen som handlar om Trumps kampanj eventuellt skulle ha konspirerat med Ryssland. "Det är svårt att föreställa sig att det skulle varit någon form av kriminellt samförstånd utan Flynns vetskap", sade Wisenberg. "Flynn erkände inte till detta och det verkar inte ingå i den överenskommelse han gjorde i och med hans erkännande", ska han också ha sagt.

Man skriver också att Mullers utredning kan komma att hitta nya åtalspunkter allt eftersom man hittar nya spår under utredningens gång.
Citat:
The special counsel is authorized to investigate any matters that "may arise directly from the investigation," according to Deputy Attorney General Rod Rosenstein's order appointing the special counsel.
Utöver det så nämner man de eventuella åtalspunkterna för hindrandet av rättvisan, obstructive of justice. Där nämner man Donald Trumps avskedande av Jamey Comey i maj förra året.
Citat:
Besides collusion, the special counsel is, according to The Washington Post, also pursuing an obstruction of justice investigation related to the president's firing of former FBI Director James Comey, among other possible matters.

Sen har CNN tidigare skrivit att Mueller även undersöker ett möte som Donald Trump Jr:s hade i Trump Tower 2016, där folk från Ryssland deltog. Vad gäller presidentens Trumps roll, så undersöker Mueller om det var hindrande av rättvisa, obstructive of justice, när presidenten, i juli i år, först förnekade att han hjälpte sonen Trump Jr. med att göra ett skriftligt uttalande till media, angående i mötet i Trump Tower året innan.
Citat:
Some of those questions focused on the Comey firing and efforts over the summer by White House officials, including the President, to issue a public statement in the name of Donald Trump Jr. about a June 2016 Trump Tower meeting with Russians who promised information to undermine Democratic nominee Hillary Clinton's campaign. Both lines of inquiry could indicate more work being done on whether anyone has tried to obstruct the criminal investigation, lawyers involved say.
http://edition.cnn.com/2017/12/15/politics/trump-lawyers-special-counsel-meeting/index.html
Senast redigerad av frank-costello 2017-12-30 kl. 00:51.
2017-12-30, 10:07
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Mueller har ju som sagt inte ens hittat tillstymmelse till kollusion så halmstråna ger bra humor.
Är det bara du som sagt det eller har du direktkontakter in i utredningen?
2017-12-30, 10:59
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Är det bara du som sagt det eller har du direktkontakter in i utredningen?
Ganska enkel logik. Om Mueller skulle ha hittat bevis på att Trump samarbetat med Ryssland i syfte att stjäla presidentvalet, hade givetvis Mueller gått ut med det, istället för att låta en landsförrädare sitta som president i vita huset. Tror du inte också det? Eller är du så förvirrad av all hatpropaganda att dina logiska kretsar kortslutits? Du tror på fullaste allvar att alla utredare bara suttit tysta och låtit Trump och Putin sitta med fingrarna på avfyrarknappen? Det kan du väl ändå inte mena...
2017-12-30, 11:08
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ganska enkel logik. Om Mueller skulle ha hittat bevis på att Trump samarbetat med Ryssland i syfte att stjäla presidentvalet, hade givetvis Mueller gått ut med det, istället för att låta en landsförrädare sitta som president i vita huset. Tror du inte också det? Eller är du så förvirrad av all hatpropaganda att dina logiska kretsar kortslutits? Du tror på fullaste allvar att alla utredare bara suttit tysta och låtit Trump och Putin sitta med fingrarna på avfyrarknappen? Det kan du väl ändå inte mena...

Och om det påverkar utredningen om man går ut med det för tidigt?
2017-12-30, 11:09
Medlem
storraps avatar
Citat:
Jag tror inte han går ut med något förrän han tror sig ha alla bevis han behöver för åtalet. Går han ut dessförinnan förstör/riskerar han ju möjligheterna hitta/säkra de ev återstående bevis som behövs.
2017-12-30, 11:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Och om det påverkar utredningen om man går ut med det för tidigt?

Citat:
Jag tror inte han går ut med något förrän han tror sig ha alla bevis han behöver för åtalet. Går han ut dessförinnan förstör/riskerar han ju möjligheterna hitta/säkra de ev återstående bevis som behövs.
Impeachment är en kvasijuridisk term. Det räcker att Mueller övertygar kongressen och inte en domstol om detta. Så visst, skulle Mueller ha upptäckt något substantiellt åt det hållet hade vi nog hört om det nu.
2017-12-30, 11:19
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Impeachment är en kvasijuridisk term. Det räcker att Mueller övertygar kongressen och inte en domstol om detta. Så visst, skulle Mueller ha upptäckt något substantiellt åt det hållet hade vi nog hört om det nu.

Kan vara så att han vill plocka så de som är även är skyldiga till andra brott men han kanske även vill kunna överbevisa senaten.

Vi vet inte vad FBI vet så vi får helt enkelt vänta och se
2017-12-30, 11:42
Medlem
Japhys avatar
Vi kan konstatera att enkel logik inte fungerar på trattskallar. Trist men mänskligt. Blotta tanken att Mueller skulle sitta på bevis att USAs president samarbetar med främmande makt (Israel undantaget såklart) är helt absurd och borde få er alla att verkligen fundera över er mentala hälsa och huruvida ni medvetet låter er luras och manipuleras bara för att ni tycker illa om Trumps frisyr. Skärpning nu! Det hela blev pinsamt för ett halvår sedan. Nu är det mest sorgligt.

Utredningen kan tydligen pågå hela livet ut utan att ni skulle ge er. Jag kan tänka mig att flertalet kommer hänga här om tio år och dilla om den stora "konspirationen" som friade Trump från alla anklagelser. Så fort utredningen läggs ner kommer anklagelser komma - Mueller i maskopi med Putin!
2017-12-30, 11:59
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Med republikansk majoritet i kongressen klarar sig nog Trump även om Mueller lämnar över ett impeachment case till kongressen.
http://www.nationalreview.com/article/454311/mueller-strategy-obstruction-justice-investigation-leading-impeachment
2017-12-30, 16:04
Medlem
Citat:
Med republikansk majoritet i kongressen klarar sig nog Trump även om Mueller lämnar över ett impeachment case till kongressen.
http://www.nationalreview.com/article/454311/mueller-strategy-obstruction-justice-investigation-leading-impeachment

Exakt. Den mer intressanta konversation blir om demokraterna tar tillbaka kongressen i nästa val, kommer de liksom republikanerna i slutet av 90-talet trycka på impeachment även om de vet att senaten kommer rösta ner det? Anser själv att de skadade republikanerna rätt så hårt i det avseendet, och Clintons approvals är fortsatt höga nästan 20 år senare så jag skulle säga att deras impeachment-försök i det avseendet blev ett total-fiasko. Är fullt möjligt att ett demokratiskt försök att avsätta Trump enbart skulle leda till ytterligare "fake-news" anklagelser och underminera det faktiskta argumentet. Sen så är det också klart att en demokratisk strategi skulle kunna vara att tvinga republikaner vara väldigt öppna angående sitt stöd för Trump, men att rösta igenom impeachment i kongressen känns väldigt dramatiskt.

Sedan så skrämmer Pence mig mer än Trump, men det är bara jag.
2017-12-30, 16:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Ok, jag kom på att CNN skrev den 1:a december att målet med Mullers utredning var att se om Trump samarbetat eller konspirerat med Ryssland för att vinna 2016 års presidentval:
http://edition.cnn.com/2017/12/01/politics/russia-trump-white-house/index.html

Samtidigt så läste jag häromdagen i en artikel på CNBC, att Mueller utredningen kan komma att pågå fram till mellanårsvalen (midterm election). I artikeln säger Rob Ray, som tydligen ska ha varit advokat under Whitewater utredningen, att han trodde att Muellers utredning kunde fortgå "långt in i 2018, men förhoppningsvis så har man avslutat med de stora besluten gällande eventuella åtal innan mellanårsvalen sätter igång". https://www.cnbc.com/2017/12/27/the-state-of-the-robert-mueller-russia-investigation-heading-into-2018.html

Det framgick inte riktigt vilket datum som Rob Ray menar att Muellers undersökning skulle vara klar.
Jag försökte kolla upp när själva kampanjandet börjar för de mellanårsvalen, men jag hittade ingen information om det. Jag tänkte att om man började kampanja till sommaren så kanske Ray menade att Muellers undersökning skulle vara klar till dess.

Men jag såg däremot i en annan artikel, från Bloomberg idag, där författaren gissar på att Muellers undersökning om eventuell konspiration, collusion, kommer att bli klar till hösten. https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-12-29/13-things-to-look-forward-to-or-fear-in-2018

I CNBS´s artikel så skriver de att Sol Wisenberg, som också var advokat i Whitewater utredningen, dock menar att Michael Flynns samarbete med Muller´s utredning kan tyda på att att Mueller kan snart vara färdig med den del av utredningen som handlar om Trumps kampanj eventuellt skulle ha konspirerat med Ryssland. "Det är svårt att föreställa sig att det skulle varit någon form av kriminellt samförstånd utan Flynns vetskap", sade Wisenberg. "Flynn erkände inte till detta och det verkar inte ingå i den överenskommelse han gjorde i och med hans erkännande", ska han också ha sagt.

Man skriver också att Mullers utredning kan komma att hitta nya åtalspunkter allt eftersom man hittar nya spår under utredningens gång.
Utöver det så nämner man de eventuella åtalspunkterna för hindrandet av rättvisan, obstructive of justice. Där nämner man Donald Trumps avskedande av Jamey Comey i maj förra året.

Sen har CNN tidigare skrivit att Mueller även undersöker ett möte som Donald Trump Jr:s hade i Trump Tower 2016, där folk från Ryssland deltog. Vad gäller presidentens Trumps roll, så undersöker Mueller om det var hindrande av rättvisa, obstructive of justice, när presidenten, i juli i år, först förnekade att han hjälpte sonen Trump Jr. med att göra ett skriftligt uttalande till media, angående i mötet i Trump Tower året innan.
http://edition.cnn.com/2017/12/15/politics/trump-lawyers-special-counsel-meeting/index.html
Jag tror också att utredningen kommer hålla på rätt länge till.
Kan bara tänka mig att Deutsche bank papperna tar par dagar och gå igenom.
7000 extra email som man fick leta upp själva, tar nog en stund att gå igenom plus de fick.

Vi ska ju veta att att Bill Clintons tog 9 månader att utreda, där hade man på band ett vittnesmål att han ljög.
Så det kommer ta tid är min gissning, mycket tid till.
Och hade man låtit Comey vara kvar, så hade det kanske redan varit över och begravet vid denna tidpunkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in