Citat:
Ursprungligen postat av
Moltke
Som ett tillägg bara. Du anar inte hur småaktigt, tramsigt och rent infantilt det kan vara i anslutning till vem som ska göra vad och hur då det blåser snålt i budgetar. Då kan de flesta knep tas till för att kuppa bort varandra.
Säkert, men då gäller det att hålla på sin rätt och inte vika ner sig.
Citat:
Som en möjlig tröst kan jag säga att inget av detta spelar någon roll eftersom det inte finns någon klar definition av jägartjänst eller jägarförband som inte redan finns i andra förbandsuppgifter i viss utsträckning.
Precis min uppfattning.
Citat:
Det man kan göra är exempelvis att titta på hur utbildningen bedrivs på de respektive platserna. Görs det kritiskt samt skillnader beroende på att utbildningsplatserna och fredsförbanden finns på geografiskt skilda platser med skilda förutsättningar, är skillanderna små eller inga. Återstår då att konstatera att det finns/fanns generaler/överstar/överstelöjtnanter i högkvarterat som snott åt sig ett tygmärke. Det betyder inget, är trams men är resultatet av en desperat vilja att få respektive förband att överleva "finbulvintern" Försvarsbeslut 2000 och Försvarsbeslut 2004.
Fast både K 4/AJB och K 3 har ju överlevt som förband? Inget har lagts ned?
Citat:
Ursprungligen postat av
Luxus
Jaså du. Med den inställningen kan ju jag oxo titulera mig jägare. Eftersom jag kan strunta i vad de som bestämmer tycker. Bra. Härmed utnämner jag samtliga, idag tjänstgörande, soldater vid trängregementet till JÄGARE! Bra jobbat och välkomna i klubben!
Varsågod! Jag ska inte hindra dig.

Dock ställer jag frågan: har dessa soldater tilldelats jägarbågen av sin förbandschef? Knappast.
Citat:
Inse att du inte är en jägare, oavsett vad gubben på pliktverket eller din löjtnant sa vid muck.
Löjtnant? Var det alltså din egen förbandschefs grad?

Och om inte pliktverkets ord är värt något: varför är då någon annans ord värt något heller, för den delen?
Den dagen även AJB "inser" samma sak, då lovar jag att detsamma. D.v.s. aldrig, antar jag. Varför ska jag "inse" (alltså
underkasta mig folk vars uppfattningar jag inte respekterar) och bortse från utfästelser från organisationen som knappast någon människa från exempelvis AJB skulle göra ("inse")? Vänligen inse själv att jag inte "inser" någonting av det du säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
strv122b
Då vill jag gratulera alla som har tjänstgjort på I5 samt de hemvärnsmän som tjänstgör i en HV jägarbataljon som bär traditioner för ett gammalt jägarförband.
Gör du det.

Den diskussionen hör för övrigt inte hemma i tråden. Åtminstone är jag inte själv intresserad av att föra den, detta överlåter jag åt andra. Typiskt sätt att blanda bort korten, förresten.
Men vill soldater från t.ex. I 5 bära jägarbågen (mig egalt om det gäller K 3:s eller AJB:s) så ska de i mina ögon vara hjärtligt välkomna. Jag kan hålla käften om det, men mina uppfattningar håller jag för mig själv.
Citat:
Förstå att K3 inte kan ha några jägar om man inte utbildar jägarförband, K3 förband är lika om inte viktigare (32undbat) än vad 193 jägarbataljon är men det gör den inte till jägare.
"Förstå" då återigen min fråga:
varför utdelas trots detta jägarbågen på förbandet? 
Svaret har hittills uteblivit. Tystnaden tolkar jag på mitt sätt. K 3 utbildade som sagt jägarförband, åtminstone fram tills under den tid jag själv låg inne,
efter 2001.