2017-12-29, 11:35
  #613
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
NMR:s demonstration blev ett fiasko inte på grund av judarna, utan därför att nazisterna försökte ta en annan väg än den som polisen anvisat. En väg som skulle ha lett till konfrontation med motdemonstranterna och kravaller.

Nazisterna har som all andra rätt att demonstrera, men om de bryter mot polisens anvisningar blir det problem. Förhoppningsvis har de lärt sig det nu.
Du tycker att det blev ett fiasko enligt ditt sätt att se på den saken.
Vad du sedan lägger in i det fiaskot har jag ingen aning om.

Jag anser att man skall förbjuda aggressiva motdemonstranter som slår både polis och övriga deltagare.
Iklädda masker och medverkar ENBART för att bete sig olagligt.
De gör det inte av kärlek.
Slåss av kärlek.


Det skall finnas frihet för alla partier i Sverige att demonstrera och på samma villkor.
Gäller självklart även för Nordiska motståndsrörelsen.
Vad du eller jag sedan tycker om dem har inget med demonstrationsrätten att göra.

Jag avskyr S och V:s politik men skulle inte lyfta ett finger för att förbjuda dem.

Nu har inte jag sagt att fiaskot inte beror på Judarna.
Det är din kommentar.
Eller vill du antyda att det var så att de låg bakom allt.
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2017-12-29 kl. 11:37.
Citera
2017-12-29, 12:10
  #614
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Du tycker att det blev ett fiasko enligt ditt sätt att se på den saken. Vad du sedan lägger in i det fiaskot har jag ingen aning om.

Med fiasko menar jag att tåget stoppades och att nazisterna inte fick möjlighet att samlas efteråt och hålla de tal som planerats. Om de inblandade sedan inte tycker att det var något fiasko får de väl tycka det.

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag anser att man skall förbjuda aggressiva motdemonstranter som slår både polis och övriga deltagare. Iklädda masker och medverkar ENBART för att bete sig olagligt. De gör det inte av kärlek. Slåss av kärlek.

Då är du väl i så fall nöjd med polisens arbete? De stenkastande motdemonstranterna blev ju gripna, dömda till fängelse, och dessutom uthängda med namn och bild i media.

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det skall finnas frihet för alla partier i Sverige att demonstrera och på samma villkor. Gäller självklart även för Nordiska motståndsrörelsen. Vad du eller jag sedan tycker om dem har inget med demonstrationsrätten att göra.

Jag avskyr S och V:s politik men skulle inte lyfta ett finger för att förbjuda dem.

Nu fick ju nazisterna möjlighet att hålla sin demonstration, till stora kostnader för samhället. En möjlighet som de sedan själva spolierade genom sitt korkade försök att avvika från den planerade marschvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu har inte jag sagt att fiaskot inte beror på Judarna. Det är din kommentar. Eller vill du antyda att det var så att de låg bakom allt.

Du inledde ditt inlägg med att klaga på judarna, så jag trodde att du av någon anledning höll dem ansvariga för att demonstrationen spårade ur. Bra om du inser att det inte var deras fel.
Citera
2017-12-29, 12:17
  #615
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Polisens jobb var att hålla isär nazister och motdemonstranter och förhindra att dessa drabbade samman. Den uppgiften skötte de galant.
Polisens jobb.. Det var till att upprätthålla grundlagen, vilket de misslyckades med. Då påstår att "nazisterna" har samma rätt att demonstrera som alla andra, vad som utspelade sig i och inför Motståndsrörelsens demonstration i Göteborg visar att så ej är fallet. Sedan kan du säga vad du vill om den saken.
Citera
2017-12-29, 12:25
  #616
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Med fiasko menar jag att tåget stoppades och att nazisterna inte fick möjlighet att samlas efteråt och hålla de tal som planerats. Om de inblandade sedan inte tycker att det var något fiasko får de väl tycka det.



Då är du väl i så fall nöjd med polisens arbete? De stenkastande motdemonstranterna blev ju gripna, dömda till fängelse, och dessutom uthängda med namn och bild i media.



Nu fick ju nazisterna möjlighet att hålla sin demonstration, till stora kostnader för samhället. En möjlighet som de sedan själva spolierade genom sitt korkade försök att avvika från den planerade marschvägen.



Du inledde ditt inlägg med att klaga på judarna, så jag trodde att du av någon anledning höll dem ansvariga för att demonstrationen spårade ur. Bra om du inser att det inte var deras fel.
Nej jag inledde mitt inlägg med att besvara din trådstart.
Det är inte synd om Judar.
Judar är inte ett utsatt folk.
Behöver inget skydd mot Nordiska motståndsrörelsen.

Vi får nog förmodligen var och en börja skydda oss själva.
Världen styrs av korrumperade, uppblåsta paddor.
Ingen av dem verkar för folket eller känner sitt folk.
Slaktar människor och rättfärdigar beteendet och Judarna gråter krokodiltårar och försöker framstå som oskyldiga offer i alla lägen.
Hycklare hela högen.
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2017-12-29 kl. 12:34.
Citera
2017-12-29, 12:49
  #617
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Polisens jobb.. Det var till att upprätthålla grundlagen, vilket de misslyckades med. Då påstår att "nazisterna" har samma rätt att demonstrera som alla andra, vad som utspelade sig i och inför Motståndsrörelsens demonstration i Göteborg visar att så ej är fallet. Sedan kan du säga vad du vill om den saken.

Nazisterna fick sin grundlagsskyddade möjlighet att demonstrera. Att de sedan kastade bort den möjligheten genom ett idiotiskt agerande kan du bara hålla dem själva ansvariga för.

Polisens jobb är att upprätthålla lag och ordning, inte vara någon slags dagispersonal som tröstar missnöjda nazister.
Citera
2017-12-29, 13:05
  #618
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nazisterna fick sin grundlagsskyddade möjlighet att demonstrera. Att de sedan kastade bort den möjligheten genom ett idiotiskt agerande kan du bara hålla dem själva ansvariga för.

Polisens jobb är att upprätthålla lag och ordning, inte vara någon slags dagispersonal som tröstar missnöjda nazister.
Nej polisen var ju tvingade att agera dagisvakter åt missnöjda stenkastande vänsterextremistiska huliganer ala Stalin.
Hålla ordning på fårskocken som INTE var där för Judarnas skull.
De var enbart där för att agera ut sina aggressioner.
Huliganer på jakt efter blod.

Någon tjänar på att andra slåss.
Vem denna någon är får man försöka ta reda på eller också se endast svart och vitt och inget mer.
Vänserpopulister mot så kallade nazister.
Oftast brukar det vara en tredje part som ligger bakom fighten mellan två parter.
Citera
2017-12-29, 16:03
  #619
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nazisterna fick sin grundlagsskyddade möjlighet att demonstrera.
Den "möjligheten" är en rättighet som inskränktes med största möjliga godtycke och det faktum att du sitter och applåderar detta på Flashback förtar intet.
Citera
2017-12-29, 20:23
  #620
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Den "möjligheten" är en rättighet som inskränktes med största möjliga godtycke och det faktum att du sitter och applåderar detta på Flashback förtar intet.

Jag tror inte att du inser vilket problem polisen och domstolarna ställdes inför. Motdemonstranterna - som var många fler - hade också rätt att demonstrera, och polisen hade en övergripande skyldighet att se till att ingen kom till skada.

Den enda möjliga lösningen var att låta nazisterna och motdemonstranterna demonstrera på olika platser och se till att hålla dem ifrån varandra. Vilket polisen också lyckades med, trots att det fanns folk både bland nazisterna och motdemonstranterna som hellre ville slåss med den andra sidan än demonstrera.
Citera
2017-12-29, 21:17
  #621
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Frågor att diskutera:

1. Är det rimligt att låta nazisternas stöveltramp eka utanför en synagoga på judarnas heligaste dag? Bör myndigheterna flytta demonstrationen till annan tid eller plats?

2. Var går demonstrationsfrihetens gränser? Bör organisationer som förhärligar våld och hetsar mot minoriteter fritt få demonstrera på våra gator och torg?
Judarna är en mäktig och inflytelserik grupp, med starka ekonomiska och politiska resurser. De kan mycket väl själva klara att hantera sina egenintressen. Jämför du grupperna judar och nazister i inflytande och resurser, så vinner judarna matchen med tio-noll.
Citera
2017-12-29, 21:32
  #622
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Judarna är en mäktig och inflytelserik grupp, med starka ekonomiska och politiska resurser. De kan mycket väl själva klara att hantera sina egenintressen. Jämför du grupperna judar och nazister i inflytande och resurser, så vinner judarna matchen med tio-noll.

Menar du att en persons eller grupps resurser ska avgöra viket skydd de får från staten? En miljonär som rånas får klara sig själv?
Citera
2017-12-29, 21:43
  #623
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Menar du att en persons eller grupps resurser ska avgöra viket skydd de får från staten? En miljonär som rånas får klara sig själv?
Man brukar ta hänsyn till hur utsatt en grupp är. Detta ligger till grund för begreppet "hatbrott", eller brott mot kvinnor och barn, folk med handikapp eller psykiska störningar. Folk som är svaga eller mer eller mindre försvarslösa, brott mot dessa betraktas som mer klandervärda.
Judar är som grupp inflytelserika både ekonomiskt och medialt, och inte minst militärt. Se på hur Israel behandlar sin arabiska grannar i Mellanöstern...
Citera
2017-12-29, 22:02
  #624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nazisterna fick sin grundlagsskyddade möjlighet att demonstrera. Att de sedan kastade bort den möjligheten genom ett idiotiskt agerande kan du bara hålla dem själva ansvariga för.

Polisens jobb är att upprätthålla lag och ordning, inte vara någon slags dagispersonal som tröstar missnöjda nazister.

Men det kom ju påtryckningar från judiskt håll att NMR måste ändra sin planerade väg för att tåget skulle gå för nära en synagoga, och det dessutom var en judisk högtid.

Jag anser att dessa önskemål (eller påtryckningar eller krav) var obefogade. Tågets planerade väg var utom synhåll för synagogan, som låg ett eller två kvarter bort och med byggnader emellan.

Man tar aldrig annars hänsyn till olika religiösa gruppers högtider, vad jag vet, när man beviljar demonstrationstillstånd. Och det skulle ju ge orimliga konsekvenser. Judarna har flera stora högtider om året och andra religiösa riktningar har också många. Om man skulle ta hänsyn till detta - och man ska förstås ta hänsyn till alla religioner, alla religioner är ju lika mycket värda - skulle det bli praktiskt omöjligt att hålla demonstrationer.

Men polisen beviljade de judiska önskemålen. Detta kan ju ha retat NMR och fått dem att vilja följa sin ursprungliga plan.

Ett samhälle bör behandla alla grupper lika för att minska konflikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in