Citat:
Ursprungligen postat av
MickelMan
För drygt 3 år sen så renoverade jag badrummet här hemma till en kostnad av drygt 50 000kr för renovering och tillbehör, för några månader sen så blev det tal om att det skall bli stamrörsbyte nästa år vilket innebär renovering av badrum, och nu idag så kom lappen om att det skall hållas stormöte där medlemmarna får rösta om det skall bli renovering eller inte.
Jag är givetvis emot detta förslag men jag lär bli en av de få som är emot renoveringen och stamrörsbyte/badrumsrenovering lär utan tvekan bli av.
Kan jag som bostadsrättinnehavare neka de att renovera badrummet? Förstår att rören måste bytas ut men det känns jävligt då badrummet är renoverat för 3 år sen, jag kunde istället kunde ha lagt dessa pengar på att fixa i ordning det gamla köket som har ca 50 år på nacken.
Citat:
Ursprungligen postat av
marcus90_kung
TS, röstar du emot bytet, så förtjänar du inte ett eget boende. Självklart, så återställer de ditt badrum utifrån hur det ser ut idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herkulesbig
Nej du kan inte påverka stambytet, det enda som går är få det till dit nuvarande skick.
Har du inte läst årsredovisningen? Där bruka stå om framtida större renoveringar, det flera år framåt.
Jag hade det också för några år sedan, vet om de som fick det genomfört, sedan fått sitt badrum fixat hur det såg ut innan.
Men jag förstår dig, angående om det hade bättre du hade lagt dina pengar på köket i stället.
Citat:
Ursprungligen postat av
scontri
Ett stambyte görs ju av en anledning och inte för att det är roligt. Behovet finns i ditt hus och istället för att rören rostar sönder helt med stora vattenskador som följd gör man någonting åt det i tid. Bra styrelse låter det som.
Men poängtera att du har renoverat ditt badrum och inte är intresserad av att få standardbadrummet som föreningen kommer köpa in utan vill ha ditt badrum återställt. Då monterar man ner all inredning och sparar det, sen åternonterar man det. Det enda som kan vara knixigt är om man inte kan få tag på samma kakel och klinkers men har du lagt 50.000 på renoveringen (exklusive arbete antar jag?) så är det ju inte Carrera-plattor på golv och vägg direkt. Så det ska nog inte vara några problem.
Det får bli ett kombisvar....
Tyvärr är det allt för vanligt att folk sparkar igång med att renovera kök och bad, utan att överhuvud taget ens försöka kolla hur det ligger an med ev. stambyten i fastigheten. I de flesta fall kan man få en hyfsat koll på detta bara genom att kolla hur gammal fastigheten är och om det gjorts nåt stambyte innan. Har det inte det och fastigheten är från 50-70talet så är det sannolikt att det är dags för det, i synnerhet för de äldre fastigheterna. Och i det läget får man ta sig en funderar på hur man ska göra, kanske försöka kolla med förening/fastighetsägare hur planerna ligger, och utifrån det avgöra om man ska vänta med att renovera själv för att undvika att man spenderar stors belopp på ett bad eller kök som sen kanske rivs vid stambyten och man får en standardlösning och den egna investeringen är borta med vinden...
Det finns inga som helst skyldigheter av föreningen/fastighetsägaren att på minsta sätt kompensera för nyrenoverade utrymmen vid stambyten, eller ens återställa till så som det var innan stambyten. Utan detta är något som förhandlas fram och bestäms av förening/fastighetsägare i varje enskilt fall.
Vi har haft stambyte i vår förenings fastigheter nyligen, det handlade om 5 hyreshus med totalt närmare 250 lägenheter. Även här var det ett antal lägenhetsägare (bostadsrätt) som hade kostat på rejält med att renovera kök bad och blev skitsura på föreningsmötena inför stambytet, för de hade ju inte en aaaaaaning om att det skulle kunna bli stambyte, detta fast jag vet att det dryftats i föreningen i säkert snart 10 år, att det börjar bli tvunget då fastigheterna är byggda 1960 och inget tidigare stambyte är gjort, och det har börjat bli problem med småläckor och försäkringsbolaget höjt premien rejält då de ser en ökad risk för större läckage och skador.
I vårat fall beslutades att vi skulle få ett badrum i standardutförande, helkaklat med en hel del valmöjligheter av form o färg på kakel/klinker utan kostnad, och man kunde få behålla t ex egna badrumsmöbler som spegelskåp kommodskåp etc om man ville det. Det fanns även en rad extra tillval för en kostnad. Entreprenören som fick kontraktet på hela jobbet skulle utföra ett helhetsjobb, alltså att man som lägenhetsägare bara skulle behöva märka ut vad man ville skulle sparas, vad som skulle återmonteras (av sådant som kunde och fick återmonteras) skulle sen allt jobb med att demontera badrummen att göras av entreprenören, och saker som skulle sparas eller återmonteras ställas undan, och det som slängas åkte i skrotconteinern.
Personligen hade jag tänkt renovera både kök och badrum i flera år, men då jag kollade upp läget så beslöt jag mig för att hålla ut med det gamla befintliga till stambytet kom, och då passa på att riva ut hela köket så de fick lättare att dra nytt avlopp till köket, och jag valde även att riva badrummet själv då jag hade exklusivare möblemang där som jag ville behålla. Och gjorde sen en deal med entreprenören att jag fick flera förmåner med extraval och utrustning då jag besparat dem en hel del jobb.
Slutet gott allting gått, då jag nu har ett fläng nytt och stiligt IKEA-kök (som jag betalat själv) med en del lösningar som inte hade varit möjliga innan stambytet. Samt ett jäkligt stiligt badrum med en hel del extra snits och lösningar som jag fått genom dealen med entreprenören för mitt eget arbete som avlasta dem. Bara badet skulle nog ha landat på närmare 150 000kr om jag gjort allt själv, förutom själva stambytet. Men nu kostade det mig inte en krona förutom att jag köpte en del mosaik som de satte upp som dekor.