Citat:
Ursprungligen postat av
Nebeltag
Nej, jag menar det. Etiska frågor är ju komplexa. Själv tycker jag till exempel inte att det är moraliskt försvarbart att massimportera män från jordens mest misogyna länder. Jag anser inte att det är min plikt att hjälpa mina fiender. Men det är ju den här typen av frågor som Mats Leijon och de andra i #jagärhär vägrar diskutera.
Godhet är ofta kopplat till kulturer, det finns kulturer som anser att utrota judar är godhet. Godhet är en subjektiv grej, det går inte att sätta en objektiv stämpel på vad godhet är för något. Eftersom alla har olika åsikter om vad godhet är. Sen även de föräldrar lär sina barn vad godhet är och även där skiljer det mellan barn som gått klart samma grundskola och klass.
Att använda godhet som debattvapen är som att besöka månen utan skyddsdräkt. Vi har lagar som säger "man får inte döda, oavsett offrets etnicitet" vilket vi kallar för sunt förnuft. Att det är något den överväldigande majoriteten uppskattar.
Samma sak gällande folks åsikter kring politiker, om ena sidan tycker politiker A är "god" och politiker B är "ondska" och den andra sidan tvärtemot. Återigen där skiljer sig vad folk uppfattar som gott och ont.