2017-12-28, 18:23
  #1
Medlem
M Nordströms avatar
Vad tycker ni om att Svenska kyrkan gjort Jesus könsneutral genom att kalla Jesus för hen? Är det bra eller dåligt att göra Jesus könsneutral?

Citat:
Dagen före julafton satte Svenska kyrkan i Västerås in en annons i Västerås Tidning där man under sektionen ”nyfödda” bjöd in invånarna att fira Jesu födelse.
”Välkommen Jesus! På juldagen, 25 december, föddes Jesus, ett efterlängtat barn. Hen föddes när de lyckliga föräldrarna Maria och Josef var på resande fot”, skrev man bland annat.
Att skriva ”hen” om Jesus upprörde många. Enligt domprost Susann Senter har många hört av sig till kyrkan via Facebook. Många ska även ha varit positiva.

https://samnytt.se/jesus-blev-hen-i-annons-fran-svenska-kyrkan/
Citera
2017-12-28, 18:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Vad tycker ni om att Svenska kyrkan gjort Jesus könsneutral genom att kalla Jesus för hen? Är det bra eller dåligt att göra Jesus könsneutral?



https://samnytt.se/jesus-blev-hen-i-annons-fran-svenska-kyrkan/

Jesus var ju en man, så hur kan han då sakna könstillhörighet?
Sjukt är vad det är.
Citera
2017-12-28, 18:41
  #3
Medlem
gabrielle2s avatar
Har Jesus blivit könslös?
Maria och Josef då.
Skulle man inte använda hen när man inte visste vad det var man pratade om.
Det är klart de vet nog inte vem de pratar om längre.
Protestantiska kyrkan är sjuk.
Håller katolska kyrkan på så här också?
Kyrkan ska vara Guds röst och inte galna människors.
Min åsikt om detta.
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2017-12-28 kl. 18:53.
Citera
2017-12-28, 18:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Vad tycker ni om att Svenska kyrkan gjort Jesus könsneutral genom att kalla Jesus för hen? Är det bra eller dåligt att göra Jesus könsneutral?

https://samnytt.se/jesus-blev-hen-i-annons-fran-svenska-kyrkan/

Undra om Påven stödjer denna syn?
Citera
2017-12-28, 18:50
  #5
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Vad tycker ni om att Svenska kyrkan gjort Jesus könsneutral genom att kalla Jesus för hen?

Att SvK försöker hänga med i den fåniga PK-retoriken.
Citera
2017-12-28, 18:50
  #6
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Har Jesus blivit könslös?
Maria och Josef då.
Skulle man inte använda hen när man inte visste vad det var man pratade om.
Det är klart de vet nog inte vem de pratar om längre.
Protestantiska kyrkan är sjuk.
Håller katolska kyrkan på så här också?

Nej, om någon inom katolska kyrkan skulle komma med dylika uttalanden skulle det leda till automatisk exkommunikation. D.v.s. att personen bannlyst sig själv från kyrkan.
Citera
2017-12-28, 18:53
  #7
Medlem
wowvadintressants avatar
Den sista idioten är ännu inte född. Resonemanget som Senter och postmodernisterna driver är paradoxalt så det skriker om det.

"Om jag ska vara lite provocerande: De flesta 1800- och 1900-talsbilder av Jesus är ganska feminina. Han är mild, har lockigt hår och är inte särskilt kraftfull i fysiken."

Vad bra att spä på könsstereotyperna om att en man inte ska vara mild, ha lockight hår och vara spinkig.

"Det är en belastning att vi alltid pratar om Gud som 'han'. Vi kan inte ändra texterna i Bibeln, men vi kan ändra vårt sätt att lyfta fram det här."

Det kanske ses som en belastning för en postmodernist som Senter, men för att vara domprost har hon uppenbarligen väldigt liten förståelse varför Gud är man i biblisk symbolik och sed.
Citera
2017-12-28, 18:55
  #8
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Jesus var ju en man, så hur kan han då sakna könstillhörighet?
Sjukt är vad det är.

I sagorna brukar han förstås vara en man, men han har ju klänning på sig också så vem vet...

(Självfallet är det helt galet - det är väl antagligen nån som läst de nya kyrkoföreskrifterna eller vad det heter med för suddiga glasögon, där står det väl att man ska undvika att könsidentifiera gud..)
Citera
2017-12-28, 18:58
  #9
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Nej, om någon inom katolska kyrkan skulle komma med dylika uttalanden skulle det leda till automatisk exkommunikation. D.v.s. att personen bannlyst sig själv från kyrkan.

Då finns det trotts allt kyrkor som håller sig till Gud mer än till människors så kallade kärleksbudskap.
Hur kan en kyrka helt plötsligt kalla Guds son för hen. Jesushen.
Då måste de väl skriva om Bibeln också.
Ta bort alla hon och han.
Jag vill inte tillhöra protestantiska kyrkan längre.
Aldrig tyckt om den heller.
Det här var droppen som fick bägaren att rinna över.
Citera
2017-12-28, 19:20
  #10
Medlem
wowvadintressants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag vill inte tillhöra protestantiska kyrkan längre.
Svenska kyrkan är evangelisk-luthersk och har aldrig kallat sig protestantisk, trots att det är en gren av protestantism. Det finns andra protestantiska grenar. Den svenska varianten har givetvis befläckats och förändrats av politiska makter.

Jag förstår faktiskt inte varför det är okej att staten involverar sig i kyrkans företeelser om det omvända är förbjudet. Jag trodde vi levde i en sekulär stat, den mest sekulära i världen, men har det inte slagit över när sossarna och därigenom feministerna har fått så stort inflytande. Svenska kyrkan är och kommer alltid att vara politisk, vilket är skäl nog att lämna den.
Citera
2017-12-28, 19:30
  #11
Medlem
Studsbolls avatar
Med tanke på att Jesus är en historisk person är det direkt felaktigt. Vill de kalla Gud för hen går det utmärkt, men i fallet med Jesus blir det helt fel. Dessutom verkar Svenska Kyrkan göra allt för att reta upp de få medlemar man har kvar; en obegriplig strategi.
Citera
2017-12-28, 19:37
  #12
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wowvadintressant
Svenska kyrkan är evangelisk-luthersk och har aldrig kallat sig protestantisk, trots att det är en gren av protestantism. Det finns andra protestantiska grenar. Den svenska varianten har givetvis befläckats och förändrats av politiska makter.

Jag förstår faktiskt inte varför det är okej att staten involverar sig i kyrkans företeelser om det omvända är förbjudet. Jag trodde vi levde i en sekulär stat, den mest sekulära i världen, men har det inte slagit över när sossarna och därigenom feministerna har fått så stort inflytande. Svenska kyrkan är och kommer alltid att vara politisk, vilket är skäl nog att lämna den.
Jag börjar känna att jag måste ha en grund att utgå ifrån vad gäller det kyrkliga runt mig.
En grund som är beständig och oföränderlig.
En grund som känns sant, stabilt och tryggt vad gäller religionsfrågor och kyrka som helhet.

Börjar jesushennor invadera våra kyrkor så är det inte längre Guds ord man predikar utan människans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in