2017-12-28, 12:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Det är jag med på men om det visar sig att något man äter dagligen är giftigt så slutar man ät a det. Om det visar sig att jorden är platt... vad händer då? På vilket sätt ändras din vardag utav det?

Oj - det innebär att i princip all vetenskap är felaktig. Vi skulle t.ex inte längre kunna räkna på en bros hållfasthet eller hitta på jorden. Det skulle finnas en övervägande risk att broar skulle rasa och att flygplan åker vilse.

För mig personligen skulle det innebära att jag skulle bli arbetslös. Jag har ett jobb där det krävs kunskap. Och skulle min kunskap vara felaktig så har jag fel kompetensprofil, jag skulle helt enkelt kunna ersättas av vem som helst.
Senast redigerad av madtop 2017-12-28 kl. 12:27.
Citera
2017-12-28, 12:26
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Det är jag med på men om det visar sig att något man äter dagligen är giftigt så slutar man ät a det. Om det visar sig att jorden är platt... vad händer då? På vilket sätt ändras din vardag utav det?

Du förstår hur mycket lögner den platta jorden avslöjar? Vi kan ta USA som exempel, vad man under åren har givit till NAZI/NASA är mer än ens totala statsskuld så vi kan ju börja där rent ekonomiskt, +$50 miljoner skattedollar om dagen som istället för att gå till heliocentriska sagor enkelt kunde utrota fattigdom. Dessutom går du från värdelöst månstoft som springer runt på en snurrande boll bland miljarder andra bollar helt utan mening till att bli universums centrum där du förstår att ingenting är en slump utan att allting är skapat. Ateismen skulle tex stendö på fläcken.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du har ingen som helst aning om hur våra ögon fungerar.

Nja, jag bara säger att vi har massor av observationer som motsäger dina observationer.
Och ska jag vara ärlig litar jag mer på mina egna observationer.

Uppenbarligen vet jag sanslöst mycket mer än dig i vilket fall.

Du har inga bevis, du har inga experiment och du länkar aldrig till något. Så förneka verkligheten kommer inte att hjälpa dig. Att du lider av brutal kognitiv dissonans är inget du kan hålla upp som en sköld.
Citera
2017-12-28, 12:27
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Stjärnbilderna ändras inte för det. Dom är ritade utefter observationer. Observationerna kommer vara samma i morgon även om jorden accepteras som platt. Visst kommer skolböcker få skrivas om men detta görs hela tiden i takt med nya uppfinningar.

Vi har ju bara en södra korset enligt observationer... så jo, vi måste göra om stjärnkartorna för något är då gravt fel med dom observationer vi har gjort av södra stjärnornhimmelen under 1000-tals år av miljarder människor.
Citera
2017-12-28, 12:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Uppenbarligen vet jag sanslöst mycket mer än dig i vilket fall.

Nja, du tror ju t.ex att jorden är platt vilket är en jävligt pissig förutsättning att basera sin kunskap på.

Men vi kan väl mäta vår kunskap:
Hur lång tid tar det för en 4kg sten att falla 17 meter?
Hur stor dragkraft blir det i en hissvajer om hissen väger 1000kg?
Var ligger Australien?

Citat:
Du har inga bevis, du har inga experiment och du länkar aldrig till något.

Jag har hundratals med bevis. Det räcker med att studera stjärnhimlen, skuggor på marken eller det faktum att saker försvinner bakom horisonten.
Citera
2017-12-28, 12:41
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Oj - det innebär att i princip all vetenskap är felaktig. Vi skulle t.ex inte längre kunna räkna på en bros hållfasthet eller hitta på jorden. Det skulle finnas en övervägande risk att broar skulle rasa och att flygplan åker vilse.

För mig personligen skulle det innebära att jag skulle bli arbetslös. Jag har ett jobb där det krävs kunskap. Och skulle min kunskap vara felaktig så har jag fel kompetensprofil, jag skulle helt enkelt kunna ersättas av vem som helst.
Om det i mårrn visar sig att jorden är platt så var den förmodligen det igår också och för 1000 år sedan. Dina formler kommer fungera oavsätt.
Citera
2017-12-28, 12:43
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Jag har en sommarstuga på östkusten mellan Stockholm och Sundsvall. Nästan varje dag går jag ner till stranden och ser havshorisonten sträcka ut sig framför mig. Jag vet att Finland ligger cirka 20 mil bort över havet. Men varför ser jag inte Finland?? Om jorden är platt borde jag väl kunna se Finland?? Men jag ser bara en horisont.

Ni plattjordare, varför ser jag inte Finland??

Citat:
Jag fick inga svar på min fråga.... Varför ser jag inte Finland??

Citat:
Jag vill fortfarande ha ett svar från någon som tror att jorden är platt!

Varför duckar ni (JordenIsPlatt och boldogg) för denna fråga? Varför kan jag inte se Finland (20 mil bort) när jag kan se så långt som till månen, solen, polstjärnan och självaste Vintergatan?

Om jorden är platt, då borde väl rimligtvis horisonten vara självaste kanten jag ser? Men tar jag en båt för att åka till kanten kommer jag plötsligt till Finland istället. Förklaring tack!
Citera
2017-12-28, 12:44
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=vWWokHgzxHA
Är väl inte vad?

Det finns en anledning till att det där går att se endast under väldigt specifika omständigheter.

Vad som tas upp i mitt exempel kan göras om och om igen under alla tänkbara förutsättningar. Har du fler exempel?
https://i.ytimg.com/vi/VJQ4SMR2_aw/maxresdefault.jpg

Citat:
Du har noll bevis, inte ett enda experiment kan du länka till och det visar ju dina poster då du aldrig länkar till något så du behöver inte fortsätta ljuga om det. Att jorden inte har någon kurva är liksom alltid och jämt mycket viktigare än dina fantasier över dom små ljusprickarna ovanför dig på natten.
Förstår ju att du har ett standardsvar på detta, men hur kan en och samma ljusprick vara rakt ovanför dig på en plats på jorden, och strax ovanför horisonten på en annan plats på jorden, samtidigt?
Senast redigerad av DeMysteriis 2017-12-28 kl. 12:54.
Citera
2017-12-28, 12:49
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Och detta har med hur våra ögon fungerar att göra hur? Du har ju totalt tappat det idiot.

Kan du med egna ord förklara hur våra ögon fungerar.
Kan du med egna ord förklara hur våra ögon är orsaken till "botten först".
Citera
2017-12-28, 12:49
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Varför duckar ni (JordenIsPlatt och boldogg) för denna fråga? Varför kan jag inte se Finland (20 mil bort) när jag kan se så långt som till månen, solen, polstjärnan och självaste Vintergatan?

Om jorden är platt, då borde väl rimligtvis horisonten vara självaste kanten jag ser? Men tar jag en båt för att åka till kanten kommer jag plötsligt till Finland istället. Förklaring tack!

För att dina mänskliga ögon är värdelösa bara efter 1 mil så folk som tror på obegränsad syn och att dom är superman känns inte särskilt seriösa i debatten. Du kan inte jämföra icke ljus på marken med ljus ovanför dig.

Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Det finns en anledning till att det där går att se endast under väldigt specifika omständigheter.

Vad som tas upp i mitt exempel kan göras om och om igen under alla tänkbara förutsättningar. Har du fler exempel?
https://i.ytimg.com/vi/VJQ4SMR2_aw/maxresdefault.jpg

Visst är det dimma ser du inte 100 meter framför dig men jorden är inte selektiv i dess form, är det platt någonsin 60+ miles bort så innebär det att jorden är platt, den kan nämligen inte vara bådeock.
Bara njut: https://www.youtube.com/results?search_query=flat+earth+nu+curve+
Citera
2017-12-28, 12:53
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
För att dina mänskliga ögon är värdelösa bara efter 1 mil så folk som tror på obegränsad syn och att dom är superman känns inte särskilt seriösa i debatten. Du kan inte jämföra icke ljus på marken med ljus ovanför dig.

Förklara med egna ord hur ÖGAT bli sämre av ljus från 1 mil istället för ljus från 1 meter.
Alltså hur vet ögat att ljuset är från en mil istället för en meter.
Senast redigerad av Jazzil 2017-12-28 kl. 12:57.
Citera
2017-12-28, 12:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
För att dina mänskliga ögon är värdelösa bara efter 1 mil så folk som tror på obegränsad syn och att dom är superman känns inte särskilt seriösa i debatten. Du kan inte jämföra icke ljus på marken med ljus ovanför dig

Så vi kan egentligen inte se t.ex flygplan och contrails på 1 mils höjd trots att det onekligen verkar så?
Citera
2017-12-28, 13:01
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Eftersom praktisk matematik inte biter på flat earthers, varför släpper man inte bara upp en vanlig Go-Pro kamera i en rejälare ballong och bevisar sitt påstående? Det är såklart inte gratis, men knappast orimligt dyrt heller, särskilt inte om delar av flat earth-communityn går samman och gör det ihop. De kan ju dessutom live streama det hela, och har de trovärdighet i sin egen community så borde de ju klargöra saken en gång för alla. Utgår alltså att de inte har förtroende för någon av de tusentals andra fotografier eller filmer som finns på jorden utifrån.

Eller för den delen, organiserar en egen jorden-runt-resa? Förstår att man ha svar förberedda på dessa frågor, men har inte lyckats googla mig fram till vad man tror skulle hända om man påbörjade en resa och varje morgon tog kurs mot soluppgången.

Vore enklare att be dom installera en vanlig parabolantenn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in