Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
När ljuset träffar din kameralins, eller ditt öga är refraktionen/brytningen redan ett faktum. Du kommer inte att kunna fånga den på bild. Du vet således inte var polstjärnan är eller dess avstånd i förhållande till jorden.
Jag undanber mig ännu ett inlägg likt det du skrev ovan, du försöker endast avleda från frågan och ditt sätt att tala till mig som ditt barnbarn känns som en styggelse.
Nej, du far fel. Uppenbart begriper du INTE på experimentet i text 2.
Då får vi ta det på ett annat vis då du anser en tydlig beskrivning är något negativt och något som enbart gynnar barn.
Fråga 1: Varför blir det runda cirklar av stjärnspår? Förklara med egna ord och inte någon länk till någon annans sida.
Fråga 2: Hur mycket "flyttar" sig stjärnorna av denna brytning i luften? Förklara med egna ord och inte någon länk till någon annans sida.
Fråga 3: Vad är det som orsakar denna brytning. Förklara med egna ord och inte till någon annans sida.
Info: Om du svarar jag vet inte på frågorna så förestår du inte detta med att ljuset bryts i luften.
Du påstår alltså att Polstjärnan flyttar sig flera mil på stjärnhimlen som om det var en sanning men begriper dig inte på om det är sant eller ett påhitt av någon idiot på ett Youtube-klipp.