2017-12-27, 23:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Järfälla Barkarby Viggengatan 3 2 rum 55 m2 9445 kr kö tid 2007-11-25 Hyresrätt

10 års kötid för en nybyggd svindyr 2a med marknadshyra i princip långt ute i förorten. Vart ser nyliberalerna att kötiderna kortas med dessa svindyra presumtionshyror?
10 fucking år med 9445 kr i kallhyra för bo i förorten i en standard 2a!

När ska ni inse att det är kösystemets konstruktion som är problemet och att väldigt höga hyror inte kortar köarna.
Jag kommer aldrig betala en sån där hyra, tvingar nyliberalerna mig det så fuskar jag och rundar borgarpolitiken på alla möjliga sätt bara.

Du har aldrig funderat på varför det är kö samt vad folk köar till egentligen?
Citera
2017-12-28, 00:01
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har aldrig funderat på varför det är kö samt vad folk köar till egentligen?

Utan kösystem= inga köer.
Lägg ut lägenheterna på websidor som dom gör i andra länder eller som på blocket.
Hyresvärdar borde även gå igenom sina fastigheter bättre så folk inte har övernattningslägenheter eller låter dom stå tomma, vilket faktiskt en del gör nuförtiden enligt min underrättelseverksamhet. Det måste till en angiveri verksamhet grannar emellan också med belöning ifall man märker sin granne hyr ut svart och rapportering till hyresvärden.

Vart var köerna på andrahandslägenheter på blocket år 2012 innan borgarna avreglerade hyressättningen?
Jag såg inga köer eller kötid på blocket för andrahandlyor då trots hyrorna var reglerade och mycket billigare än idag.
Senast redigerad av slemhog 2017-12-28 kl. 00:04.
Citera
2017-12-28, 06:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Utan kösystem= inga köer.
jaha men varför är det bara till just hyresrätter det är köer? Inga andra varor och tjänster har köer i den enorma omfattningen som just hyresrätter har.

Citat:
Lägg ut lägenheterna på websidor som dom gör i andra länder eller som på blocket.

I de flesta andra länder sköter privata hyresvärdar uthyrningen och de har av nägon outgrundlig anledning alltid lediga hyresrätter att tillgå. Visst är det märkligt?

Citat:
Hyresvärdar borde även gå igenom sina fastigheter bättre så folk inte har övernattningslägenheter eller låter dom stå tomma, vilket faktiskt en del gör nuförtiden enligt min underrättelseverksamhet.
och varför sitter folk med tomma hyresrätter? Sitter folk med extra hyrbilar just in case?

Har själv tre bekanta som sitter på kontakt där de inte ens bor längre som en hedge inför framtiden. Varför gör de så tror du?

Citat:
Det måste till en angiveri verksamhet grannar emellan också med belöning ifall man märker sin granne hyr ut svart och rapportering till hyresvärden.
varför behövs ingen angiveriverksamhet till hotell, där folk sitter och trycker på extra rum de inte ens bor i?

Citat:
Vart var köerna på andrahandslägenheter på blocket år 2012 innan borgarna avreglerade hyressättningen?
Har det någonsin funnits köer till andrahandslägenheter?

Citat:
Jag såg inga köer eller kötid på blocket för andrahandlyor då trots hyrorna var reglerade och mycket billigare än idag.
inte jag heller... hur sjutton ser du köer till andrahandslägenheter slemmet?

Möjligen kan det ju vara kö till att få bo bruksvärdesreglerat, men det kommer ju av att tjänsten inte prissätts korrekt.
Senast redigerad av kurt-sune 2017-12-28 kl. 06:50.
Citera
2017-12-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är en jävla skillnad på Bromma och Tyresö. Ta ditt akademierförakt och enorma mindervärdeskomplex i andra trådar tack.

Gå in och kolla ; https://bostad.stockholm.se/statistik

Där finns statistik från 2008. Tex en bättre del av Solna var ofta 15 års väntetid för förmdelade lgh. Samma sak på Lidingö i en av de hyfsade delarna.

Att du får vänta i flera år på en lägenhet i Sollentuna, förmodligen i ghettot på Malmvägen med Christer Pettersson som granne, det är en fullt fungerande bostadsmarknad :-D
Såg nyligen att det är 12.2 år kötid till Rinkeby. Christer P har väl gått till de sälla jaktmarkerna. Men det finns nog andra spännande grannar.

Det brukar talas om att nyproduktion som har höga hyror inte har någon kötid. Det verkar dock inte stämma.
https://www.svd.se/bostadsbrist-forv...bt-i-stockholm
Mycket snabbare går det att via Bostadsförmedlingen få en hyresrätt i nyproduktionen i ytterstaden. Nya ettor krävde i fjol en genomsnittlig kötid på 7,1 år

Regleringskramarna menar alltså att näringslivet skall vänta i 7 år på att någon som får ett jobb skall tillträda.

Jag tvivlar faktiskt på att Regleringskramarna säger ja och halleluja till att dom skall vänta i 7 år på en operation därför att den kirurg som skall göra den inte tillträder pga denne väntar på en bostad. Blir dom själva drabbade blir det nog ett väldans liv och gråt och jämmer.
Citera
2017-12-28, 12:11
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Såg nyligen att det är 12.2 år kötid till Rinkeby. Christer P har väl gått till de sälla jaktmarkerna. Men det finns nog andra spännande grannar.

Det brukar talas om att nyproduktion som har höga hyror inte har någon kötid. Det verkar dock inte stämma.
https://www.svd.se/bostadsbrist-forv...bt-i-stockholm
Mycket snabbare går det att via Bostadsförmedlingen få en hyresrätt i nyproduktionen i ytterstaden. Nya ettor krävde i fjol en genomsnittlig kötid på 7,1 år

Regleringskramarna menar alltså att näringslivet skall vänta i 7 år på att någon som får ett jobb skall tillträda.

Jag tvivlar faktiskt på att Regleringskramarna säger ja och halleluja till att dom skall vänta i 7 år på en operation därför att den kirurg som skall göra den inte tillträder pga denne väntar på en bostad. Blir dom själva drabbade blir det nog ett väldans liv och gråt och jämmer.

Du bekräftat att jag har rätt att kötiden är svinlång även för nyproduktion med en hyresnivå som motsvarar Norges marknadshyra.
Uppenbarligen sänker inte hyran kötiderna, precis, för att folk MÅSTE bo och tvingas bli fattiga och att det är kösystemet som är problemet.
Citera
2017-12-28, 14:27
Medlem
Citat:
Du bekräftat att jag har rätt att kötiden är svinlång även för nyproduktion med en hyresnivå som motsvarar Norges marknadshyra.
Uppenbarligen sänker inte hyran kötiderna, precis, för att folk MÅSTE bo och tvingas bli fattiga och att det är kösystemet som är problemet.
Så här stod det i artikeln: "Mycket snabbare går det att via Bostadsförmedlingen få en hyresrätt i nyproduktionen".

Här kan man fråga sig vad slemhögens brister ligger i. Är det för mycket flerstaviga ord i den citerade meningen? Eller är det konceptet "snabbare" som signaturen slemhog är okunnig om? Något är det iaf.

Visst är hyrorna i nyproduktion relativt högre. Men det är en matematisk konsekvens av produktionskostnaden. Inte konstigt att de är högre i Sverige än i Norge. Lönekostnaderna för byggjobbarna är högre i Sverige. Lär finnas andra kostnader som också spelar in.

Vill vi ha bostäder så får vi betala byggjobbarna mfl vad det kostar att få fram dom. Jag förstår inte varför det inte kan förstås.
Citera
2017-12-28, 15:15
Medlem
slemhogs avatar
https://www.di.se/nyheter/bostadsutv...r-10000-krkvm/

När Bostadsutvecklaren Well Fastigheter ska sälja sina 117 lägenheter vid Väsjön i Sollentuna ska de satsa på en ovanlig finansieringsmodell. Föreningen lånar upp till 88 procent medan köparen motsvarade andel ligger på 12 procent av fastighetens värde. För lägenhetsköpare i Väsjöfallet innebär det en fast insats på omkring 10.000 kronor per kvadratmeter. Det rapporterar Fastighetsvärlden.

Tanken med finansieringen är att göra det lättare för låg- och medelinkomsttagare att komma in på bostadsmarknaden. För föreningen innebär lånet en räntebindning på 20 till 30 år och en årlig amortering på en procent.

Tillbaka till 80-talet med låga bopriser och högre månadsavgift, hurra! Hurra!

Får vi höra dom klasshatande nyliberalerna i tråden i applåderna nudå när priserna blir låga för slutkunden och okvalificerade arbetare kan bo i en BR 3a??? Kurt-sune, alpha och svennebanan?

Vi har bara hört massa gnäll hittils på billiga kvalitativa Sabo kombohus, att designen är dålig (fast dom byggde med samma arkitektur i stora mossen, Bromma nu med vanlig byggteknik haha)

Jag tror vi inte får höra några applåder då dessa svin vill folk ska ha det dåligt, folk som inte presterat lika bra som dom eller är akademiker med spetskompetens.

500 000 kr bara i insats för en 2a, slemhog kanske slår till och får BR fördelar med fri renovering och enklare hyra ut den.
Senast redigerad av slemhog 2017-12-28 kl. 15:24.
Citera
2017-12-28, 19:23
Medlem
Citat:
https://www.di.se/nyheter/bostadsutv...r-10000-krkvm/

När Bostadsutvecklaren Well Fastigheter ska sälja sina 117 lägenheter vid Väsjön i Sollentuna ska de satsa på en ovanlig finansieringsmodell. Föreningen lånar upp till 88 procent medan köparen motsvarade andel ligger på 12 procent av fastighetens värde. För lägenhetsköpare i Väsjöfallet innebär det en fast insats på omkring 10.000 kronor per kvadratmeter. Det rapporterar Fastighetsvärlden.

Tanken med finansieringen är att göra det lättare för låg- och medelinkomsttagare att komma in på bostadsmarknaden. För föreningen innebär lånet en räntebindning på 20 till 30 år och en årlig amortering på en procent.

Tillbaka till 80-talet med låga bopriser och högre månadsavgift, hurra! Hurra!

Får vi höra dom klasshatande nyliberalerna i tråden i applåderna nudå när priserna blir låga för slutkunden och okvalificerade arbetare kan bo i en BR 3a??? Kurt-sune, alpha och svennebanan?

Vi har bara hört massa gnäll hittils på billiga kvalitativa Sabo kombohus, att designen är dålig (fast dom byggde med samma arkitektur i stora mossen, Bromma nu med vanlig byggteknik haha)

Jag tror vi inte får höra några applåder då dessa svin vill folk ska ha det dåligt, folk som inte presterat lika bra som dom eller är akademiker med spetskompetens.

500 000 kr bara i insats för en 2a, slemhog kanske slår till och får BR fördelar med fri renovering och enklare hyra ut den.
Jag uppmärksammade detta i bubbeltråden igår. Men bubbelpratarna ville inte prata om detta. Dom är mer intresserade av att prata införande av dubbelbeskattning och höjt skattetryck.

Jag ser inte att Well kommit med någon försäljning än i området. Dock har Småa det. Tittar man på deras minsta lägenhet på 66 kvm säljs den för ca 2900 kSEK och har avgift på 4100/mån.

Flyttar man över en del av lånen till BRF skulle den då kunna säljas för 800 kSEK med 6100/mån i avgift.

Dvs priserna på nyproduktion kan nu falla:
Dvs pris 800 kSEK (och 6100 i månadsavgift)
Isf pris 2900 kSEK (och 4100 i månadsavgift)

Dels kan man då fråga sig om bubblan har kraschat. (Det skall dock inte diskuteras här utan i bubbeltråden).

Dels så kan det här börja ses som en light variant för folk som egentligen vill bo i HR. Man binder mindre kapital.

Dels så kan det här vara lämpliga start-bostäder för folk som vill äga sitt boende. Här kommer man in i ägande med en relativt låg kontantinsats. När man sedan sparat ihop 800 kSEK kan man köpa något för 5 MSEK om man har inkomster för det.

Ja det här är en återgång till 70-80 talet när HSB mfl byggde den här typen av insatslägenheter som det då hette. Låg insats och hög månadsavgift var det då.

Men jag tror att det här kan bli populärt. Och ett sätt för bostadsutvecklarna att kunna fortsätta bygga bostäder. Det är trots allt begränsat med folk som kan hala upp så stora kontantinsatser och har så stora inkomster att de kan köpa nya BR med lägre skuld i föreningen.

Jag kan också tänka mig att det här blir en kraftfull workaround på den svåra Hyresregleringskatastrofen.
Här har vi nästan HR men de kan säljas fritt.
Har man nu lån med 30 årig bindningstid så slipper man överraskningar på räntesidan. Då är det bara taxor som påverkar boendeutgifterna.

Fastighetsbolagen kan nog bli lite irriterade. Varför ska man hyra till högre hyra av dom när man kan köpa en bostad för en liten peng och få sig en lägre boendeutgift. (Eftersom det inte är någon bostadsbubbla så är BR billigare än HR).

Vi får väl se när Well släpper dessa. Jag kan tänka mig att de blir fulltecknade på en gång. (Om det inte finns något giftpiller med där).
Senast redigerad av Alpha101 2017-12-28 kl. 19:35.
Citera
2017-12-28, 23:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...andra-personer

Det ballar ur..... som dom säger i grotesco.
Citera
2017-12-28, 23:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...andra-personer

Det ballar ur..... som dom säger i grotesco.

Det stod lika många utanför visning till släpp av nyproduktion i det området för 2 år sen.
Citera
2017-12-29, 10:10
Medlem
Några informativa artiklar om våra storstäders historia vad gäller just bostäder och reglering mm.

1. När staden dog: https://www.di.se/debatt/jan-jornmar...den-dog-del-1/
2. Stadens återkomst: https://www.di.se/debatt/jan-jornmar...erkomst-del-2/
3. Flykten från centrum: https://www.di.se/debatt/jan-jornmar...centrum-del-3/

Bör läsas av alla som har ambition att basera sig på fakta.
Citera
2017-12-29, 19:48
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyrde...i-bostadsratt/

En klassiker som lätt uppstår när man hyresreglerar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in