2017-12-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du missade en checklistepunkt: Då tog han ubåten och åkte ut och sänkte den i havet. Den som korsar psykopatens väg har en oproportionerlig hämnd att vänta.

För den som läser detta men inte vet vad vi snackar om, så är det den checklista man använder för att ställa diagnos på psykopater, PCL-r.

Tipsar alla tråddeltagare att läsa på om psykopati - här har ni beskrivningen av Peter Madsen:
http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat

Den här beskrivningen som Saruman tipsade om för ett tag sen är läsvärd i sammanhanget. Den innehåller även Freuds förklaringar om samvete (överjaget) och vad som händer om det är svagt eller saknas.
Citat:
Citat:
Egen vinning är det som gäller i alla lägen. Han har alltid uttalade narcissistiska drag enligt vad som beskrevs om detta tillstånd i en tidigare artikel, men det är mer än ”bara” narcissism. Dessutom är det mycket vanligt att psykopaten även har rejäla drag av borderline personlighetsstörning. Kärnan i psykopati har beskrivits som grandiositet (falskt förhöjd självbild, en illusion om att man är mycket bättre och kan mycket mer än vad som i verkligheten är fallet), manipulativitet, kylig brist på medkänsla och hal, opålitlig charm. Psykopati har genomgripande effekter på känslor (ytlig, ingen ånger, ingen ängslan), mellanmänskliga interaktioner (charmig, grandios, manipulativ), livsstil (oansvarig, orealistisk planering, impulsiv, dålig kontroll över beteendet) och på socialt beteende (antisocialt beteende redan i barndomen, ungdomsbrottslighet, mångsidig kriminalitet). Och som läsaren nog minns är det just den djupa och genomgripande påverkan på personligheten som utmärker en allvarlig personlighetsstörning
Citat:
Bara regler ändrar som bekant ingens beteende, det krävs också en sanktionsmöjlighet, en möjlighet till straff. Överjagets straff heter ånger, skuld och skam. Bryter vi mot våra egna regler (alltså de regler som vårt överjag, vårt eget samvete, ”köper”) så mår vi psykiskt dåligt. Vi ska må dåligt då, det är grunden för vår beteendereglering och för att vi ska klara att leva med andra människor utan att raskt börja slå ihjäl varandra. Inte så sällan dyker det upp profeter som låter oss veta att våra skuld- och skamkänslor är ”fel” och att vi ska försöka göra oss av med dem. Då har man inte förstått mycket av hur människan fungerar. Det är just förmågan till skuld och skam som gör oss till människor
Lång artikel, informativ.
Senast redigerad av Lampkrona 2017-12-27 kl. 22:20.
Citera
2017-12-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men blandar man ihop eget bränsle och skjuter upp raketer på en skolgård kan man skada andra. Han skadade visserligen bara sig själv, vad jag vet.

Intressant att Djursing till och med tvivlar på att allt som står i boken RaketMadsen stämmer. Jag tror att risken att Djursing blivit manipulerad av Madsen icke är försumbar. Som en skicklig lögnare så blandar han försåtligt kontrollerbara fakta med ren fiktion.

Djursing har kollat "vissa" händelser och funnit att dom stämmer, säger han. Det han tagit som intäkt för att hela den spännande berättelsen PM uppgett varit sann.

Djursing har nu publicerat första delen av e-boken Ubåtsmysteriet som är tänkt skall bli en hel serie.

Undrar om Peter Madsen tidigare planterat det uppslaget hos Djursing?
Alltså om en uppföljare till första boken, inte exakta titeln på den.

Nästa bok kanske får namnet På Djupt Vatten, därefter Sanningen om Ubåtsfärden osv

Skall Djursing nu bli en spökskrivare som ger en (ev) mördare sin röst och legitimitet?

1/ Nu är det snart Nyår. Som hundägare vet du vad som väntar. En massa småpojkar som skjuter raketer i tid och otid. Hur många olyckor,med folk som får raketer på sig och folk som får fingrarna bortskjutna tom dödsfall har det inte varit genom åren. Men vi anser inte dessa pojkar vara psykopater utan helt normala,nyfikna samt spänningssökande pojkar. Eller hur?

2/ Alltid när någon berättar en god historia, så är det lite hittepå. Ofta för att den som berättar inte riktigt kommer ihåg alla detaljer och fyller i luckorna som det kan ha varit. Lika ofta beror det på att folk broderar ut sin historia lite,för att göra en bra historia bättre. Det är rätt mänskligt.
Däremot att ljuga rakt av är inte ok. Det finns ju mytomaner som diktar ihop livfulla historier rakt upp och ner där inte ett ord är sanning.Men så illa är det väl inte med PM?

3/ Jag skulle tro att det kommer en hel flora av böcker om detta fallet med alla möjliga författare.
Djursing har ju ett guldläge eftersom han redan är insyltad. Så det är väl ganska naturligt om han skriver i ämnet.
Vi får hoppas att han har moral och etik och skriver objektivt. Han har ju iallafall funderat på om han möjligen blivit manipulerad av PM och kontrollerat uppgifter bakåt, som du skrev
PS.Det var inplanerat med uppföljare enligt vad Djursing sa för någon månad sedan. Det kanske inte varit så om inte detta hänt?
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-27 kl. 22:14.
Citera
2017-12-27, 22:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Jag tror inte åklagarsidan har hållbara bevis för vare sig dödsorsak eller om döden inträffade före eller efter knivsticken...
.

Åklagarsidan hävdade redan efter att torson hittats att knivsticket i bröstet var innan döden.
Citera
2017-12-27, 22:34
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han är så lätt att tycka om, att det är svårt att få ihop det! För övrigt kan vi vänta med att döma honom tills domstolen har gjort det. Åtminstone i första instans.

Nej, det är väl antagligen så. Att han är en mästermanipulatör... att han vet exakt vad han ska säga och skriva för att man ska tycka om honom, och precis som du säger tycka att han är fin och ödmjuk. Men i så fall lider han tamejfan inte av Aspergers. För är det något aspiesar inte kan så är det att ljuga och förställa sig. Det är inte ens många neurotypiska som kan projicera en person på den offentliga duken, som är så vitt skild från den verkliga bakom masken, som M kan. Om det nu är sant, allt det hemska.

Vad är det som är så lätt att tycka om med honom?
Jag hade kunnat begripa att du tycke om honom som den han framstod som INNAN detta hände, men nu liksom!?!
Det är för mig helt obegripligt att det som hänt, det han gjort, inte överskuggar det han tidigare varit känd som.
Tycker du lika lätt om "Kapten Klänning"? Han är ju också (eller var) en framstående person som också for runt och talade inför andra innan hans dolda sida trädde fram i ljuset. De är ju rätt så lika på det viset.
Citera
2017-12-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, men det är inte alls sånt bus jag menar. Tycker du ska kolla/googla på Trotssyndrom - Uppförandestörning - diagnos psykopati - i den ordningen, så kommer du se skillnaden mellan vanligt bus och sånt som kan leda fram till riktiga ruggigheter. Det gör inte vanligt bus.

De som riskerar att bli psykopater om ingen stoppar dem innan de växer upp, har antingen haft en hemsk barndom med mycket våld. Eller en barndom med mycket inkonsekvens.
Det som är ok ena dagen är inte ok nästa osv osv. Plus att vissa av dessa barn är predestinerade för det genom arv. Blir en mycket farlig cocktail. Blir de inte psykopater får de andra typer av psykiska problem i livet. Ingen går skadefri ur en grym uppväxt. Plus massor till jag inte kan skriva här av utrymmesskäl.

Man kan idag , enligt många psykiatriker rädda barn upp till ca 7 års ålder om man ser tecknen i förväg och sätter in åtgärder. Efter 10-12 års ålder är beteendena redan så implementerade att det är för sent.

Kolla och ge mig gärna svar :-)
Jag har följt en kamrat från 7 år och fortfarande på väldigt,väldigt behörigt avstånd.
Det var just vid 12 års ålder den verkligt antisociala personen steg fram, antagligen pga av pubertet och testosteron.
Det jag skrev i mitt förra svar till dig var hen som jag tänkte på. Jag känner familjebakgrunden och allting stämmer med vad du skrev ovan.Tragiskt då hen var överbegåvad i skolan och hade alla yttre förutsättningar för att lyckas på alla plan i livet. Så jag vet. Och just därför tycker jag inte att det riktigt stämmer på nörden PM med antisocial störning.
Därför tror jag mer på NPD möjligen eller något inom autismspektrum.Eller båda.Samsjuklighet av något slag.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-27 kl. 22:44.
Citera
2017-12-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
1/ Nu är det snart Nyår. Som hundägare vet du vad som väntar. En massa småpojkar som skjuter raketer i tid och otid. Hur många olyckor,med folk som får raketer på sig och folk som får fingrarna bortskjutna tom dödsfall har det inte varit genom åren. Men vi anser inte dessa pojkar vara psykopater utan helt normala,nyfikna samt spänningssökande pojkar. Eller hur?

2/ Alltid när någon berättar en god historia, så är det lite hittepå. Ofta för att den som berättar inte riktigt kommer ihåg alla detaljer och fyller i luckorna som det kan ha varit. Lika ofta beror det på att folk broderar ut sin historia lite,för att göra en bra historia bättre. Det är rätt mänskligt.
Däremot att ljuga rakt av är inte ok. Det finns ju mytomaner som diktar ihop livfulla historier rakt upp och ner där inte ett ord är sanning.Men så illa är det väl inte med PM?

3/ Jag skulle tro att det kommer en hel flora av böcker om detta fallet med alla möjliga författare.
Djursing har ju ett guldläge eftersom han redan är insyltad. Så det är väl ganska naturligt om han skriver i ämnet.
Vi får hoppas att han har moral och etik och skriver objektivt. Han har ju iallafall funderat på om han möjligen blivit manipulerad av PM och kontrollerat uppgifter bakåt, som du skrev
PS.Det var inplanerat med uppföljare enligt vad Djursing sa för någon månad sedan. Det kanske inte varit så om inte detta hänt?

Åklagaren har redan motbevisat alla Madsens fantastiska historier om hur Kim dog.

Efter rättegången vet alla hur det mest rimliga scenariot ser ut. De som vill veta vissa exakta detaljer kan knappast försörja en mängd författare.

Ser det snarast som en Grandios föreställning som möjligen Madsen skulle kunna äga om sig själv.
Citera
2017-12-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Åklagarsidan hävdade redan efter att torson hittats att knivsticket i bröstet var innan döden.

Förvisso, men var det dödande???
.
Citera
2017-12-27, 23:11
Medlem
Citat:
Åklagaren har redan motbevisat alla Madsens fantastiska historier om hur Kim dog.

Efter rättegången vet alla hur det mest rimliga scenariot ser ut. De som vill veta vissa exakta detaljer kan knappast försörja en mängd författare.

Ser det snarast som en Grandios föreställning som möjligen Madsen skulle kunna äga om sig själv.
Ja,det är sant att PM ljugit om sitt brott för polisen.
Men är det onormalt? För en person som är misstänkt för ett brott som ger livstids fängelse?
Skulle tro att de flesta försöker att ljuga i en sådan situation. Personer som kanske aldrig ljuger i vanliga fall.
I bästa fall kommer sanningen fram efter hand i förhör.
För PMs del handlar det även om skammen. "Det är svårt att erkänna skambrott" som GW sa.
Sedan finns det självklart människor som direkt erkänner mord sanningsenligt precis som det gick till.
Men jag tror tyvärr att de är ovanliga.
Citera
2017-12-27, 23:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Förvisso, men var det dödande???
.

Nej.

Sammantaget, med tanke på att någon annan gärningsman inte finns, t r o r jag att det finns skäl att döma Madsen för mord. Han har bevisligen stuckit kvinnan med kniv åtskilliga gånger före och runt hennes död. Har de bara något slags uppsåt borde det räcka. Speciellt med tanke på vadd som senare hände kvinnan.

Sen vet vi inte vad mer åklagaren har på honom.
Senast redigerad av Clay Allison 2017-12-27 kl. 23:18.
Citera
2017-12-27, 23:32
Medlem
Citat:

Så har du någon info om den med koldioxid, vad har åklagaren sagt om den? Ingenting, om du frågar mig!

Men det är nog riktigt, att den kan komma att smulas. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad, om PM kom med en ytterligare historia under rättegången, anpassad till bevisläget för hur KW dog.

T.ex att han var tvungen att hugga henne med kniv, för att hon tappat fattningen vid dyket ( det är inte helt orealistiskt, de flesta vet inte hur de reagerar när de är under vatten). En hugg i sidan/bröstkorgen, under vattnet, PM återgår till att manövrera båten och inser/tror att han inte hinner ta upp båten och försöka rädda KW, blir galen och hugger senare en döende/död KW i underlivet i ren frustration över situationen.........eller något liknade. Vi får se vad åklagaren presenterar för dödsorsak, och om PM kommer att säga något....
Senast redigerad av Whyback 2017-12-27 kl. 23:36.
Citera
2017-12-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej.

Sammantaget, med tanke på att någon annan gärningsman inte finns, t r o r jag att det finns skäl att döma Madsen för mord. Han har bevisligen stuckit kvinnan med kniv åtskilliga gånger före och runt hennes död. Har de bara något slags uppsåt borde det räcka. Speciellt med tanke på vadd som senare hände kvinnan.

Sen vet vi inte vad mer åklagaren har på honom.

Hur vet du det?

Om det skulle anses vara det dödande hugget så är de resterande 13 huggen griftefridsbrott, om dom nu har nåt sån't i dansk lagstiftning.

Jag kan hålla med dig att allt verkar solklart, förhoppningsvis går det bättre för åklagaren än i det här fallet...
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/erkande-att-han-styckade-frun-nu-slapps-chaufforen/
.
Citera
2017-12-27, 23:47
Medlem
Citat:
Hur vet du det?

Om det skulle anses vara det dödande hugget så är de resterande 13 huggen griftefridsbrott, om dom nu har nåt sån't i dansk lagstiftning.

Jag kan hålla med dig att allt verkar solklart, förhoppningsvis går det bättre för åklagaren än i det här fallet...
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/erkande-att-han-styckade-frun-nu-slapps-chaufforen/
.

Nästan alla som har kommenterat i denna rekordtråd (?) är stensäkra på att PM döms för mord/sexualmord, jag väljer att vara försiktig, bl.a. pga den länk du gav. Det ger sig i vårens rättegång, först ska det bli ett åtal, som inte riktigt hände innan årsskiftet, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in