Citat:
Ursprungligen postat av
Fina Gubben
Araber, dvs även palestinier, är semiter, så jag förstår inte vad du menar med att Hamas skulle vara emot sig själva. Du tänker inte på anti-sionism?
Jag röstade på det tredje alternativet, dvs att det blir en stat. Förslagsvis kan det heta "Abrahamstan". Kan styras med någon form av demokrati där alla etniska grupper lever på likadana villkor och man ger hårda och stränga fängelsestraff till de personer myndigheter/privata aktörer som gynnar vissa grupper.
Jerusalem blir till en religiös stadsstat likt Vatikanen. Den styrs inte av Abrahamstan eller dess politik utan är helt fristående. Ledarna består av ett råd av religiösa ledare från staden, inte utifrån. Runt 30-40 st är en bra siffra. Alla religiösa falanger inom kristendom, islam och judendom har minst en ledare. Krävs 80+% av rösterna i rådet för att ett beslut ska gå igenom. Platsen i rådet är på livstid och kan inte avsägas.
Kan man komma överens om något sådant för Jerusalem så tror jag att Abrahamstan kommer att lösa de problem man har relativt snabbt.
Hamas har både antisionism och antisemitism (judehat) som ideologi. Du har rätt i att de själva är semiter och nu syftar jag inte på hat mot den etniska gruppen semiter, utan snarare judehat (anitimesitimsens egentliga definition).
Allt det där låter fint, Abrahamstan, hela området bildar en stat.

Tyvärr är det önsketänkande som inte kan fungera i realiteten.
Israel är ett sekulärt, välutvecklat och demokratiskt samhälle. Deras arabiska minoritetsbefolkning har det bättre än samtliga grannar i Mellanöstern, och har sagt i samtliga opinionsundersökningar att de skulle föredra att leva i en israelisk framför en palestinsk stat.
Notera nyckelordet
minoritet; om palestinierna på Gaza och Västbanken ingår i samma stat som israelerna så är det naivt att tro att helvetet inte skulle bryta löst. De stackars barnen i Gaza lär sig via TV-program att deras liv går ut på att mörda judar.
För ens en liten chans för en enstatslösning att verkligen fungera skulle det krävas en total sekularisering av det palestinska samhället, något som tar deccenier. Tyvärr tror jag inte det skulle gå så bra ändå med tanke på hur resten av MÖ ser ut.
En tvåstatslösning är nog trots allt den bästa lösningen för alla parter involverade. (Israelisk annektering av Västbanken och utgivande av medborgarskap till dess palestinska befolkning skulle
möjligen också fungera.)
Men om Israel ska gå med på att låta palestinierna etniskt rensa Västbanken på judar i deras nya stat så är det väl ändå rättvist att Israel ska få annektera de största bosättningarna (endast 5% av Västbankens totala yta).