Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Låt oss säga så här: Vi bor i en låneekonomi. När det är enkelt att låna så kommer lånegivarna söka upp lånetagare och aggressivt marknadsföra för att de ska låna. När människor lånar pengar så bryr de sig inte lika mycket om priset på produkterna och tjänsterna som de köper ökas priserna efter lånen och inte människors samlade inkomst över ett antal år vilket tvingar människor som annars inte skulle ha lånat att låna för att kunna bygga ett fungerande liv i samhället.
* Vad menar du med låneekonomi? Vad finns det för andra ekonomier? Byteshandel kanske.
* Långivarna är måttligt roade av kreditförluster så de lånar inte ut till vem som helst. Finns ingen pant så blir det inte så mycket.
* Varför skulle man inte bry sig om priset bara för att man lånat?? Det är väl snarare tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
En låneekonomi tror jag nästan alla håller med om inte är en bra sak så det vore pragmatiskt att göra det svårare för bankerna att låna ut eller minska lönsamheten - därav inflation. Samtidigt är också många människor faktiskt låntagare så det finns ingen anledning att tro att en sådan ekonomisk policy inte skulle ha populärt stöd.
* Tänker du dig att en byteshandel-ekonomi är det eftersträvansvärda då?
Har du verkligen tänkt igenom detta.
* Bankerna är opåverkade av inflation. Det ser ut som du tror något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Vi skulle inte "baila" ut någon, vi skulle straffa lånegivarna för att de förstör den svenska ekonomin och artificiellt stärker individers privata finanser. Lån är inte dåliga men de bör ju främst riktas mot ändamål vilket man kan se en större avkastning av som näringslivsverksamhet och utbildning, inte bostäder och lyxvaror.
* Om man inte kan låna till bostäder då lär det bli något liknande skjul vi bor i. Varför skulle det vara bättre?
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Är det inte bra då om man skulle gynna de som slösar före de som sparar? Spenderande stimulerar ekonomin enligt Kenyes nationalekonomiska perspektiv. Sparande hjälper ju absolut ingen om man inte använder sparade pengar till investeringar.
Vad för sparande är det du ser framför dig när det inte finns några finansiella tillgångar att spara i?
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Jag tror att om man skulle sänka momsen till ca. 10% på alla varor som nuvarande har 25% skulle man kunna öka tillväxten enormt samtidigt som man inte skär för mycket i statsintäkterna. Den skattesänkning som sker där får sedan kompenseras på andra sätt.
Varför skulle tillväxten öka för att momsen minskas?
Jag ser inte kopplingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Skulle vi skära för mycket i statens intäkter så riskerar det gå ut på offentliga verksamheter som militär, poliskår, sjukvårdspersonal och lärare. Det vore ju katastrof med tanke på att Sverige redan underfinansierar dessa verksamheter.
Är det inte tvärtom så att de skulle skötas mycket effektivare och rationellare om de sköttes av privat sektor.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Ifall alla husägare inte kan betala så frigör man ju mark till näringslivsverksamhet och infrastruktur.
Du vill alltså driva folket från hus och hem. Är det 1200-talet som du har som mål-samhälle?
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Vi måste överge våra ideologiska principer och göra det som är pragmatiskt ifall vi vill se en bättre ekonomi. Ekonomin kan liknas vid en naturkraft som inte bryr sig om att förhålla sig till det vi skulle föredra.
Utan ideologi blir det bara godtycke.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Inflationen skulle väl främst påverka bankernas "köpkraft"? Jag känner inte en enda kotte som skulle fälla en tår för bankernas förlorade intäkter. Däremot var det därför jag skulle hellre se inflationen sänkas med en skattesänkning på momsen. På så vis skulle köpkraftens påverkan bli kraftigt förminskad av inflation om ens en fråga överhuvudtaget.
På vad sätt skulle bankerna bli det minsta påverkade av inflation? (Nej det blir dom inte).
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Frågan är varför måste staten höja skatterna för att finansiera välfärden för utlänningar? Egentligen borde ju välfärd endast vara till för svenska medborgare, inte utlänningar då dessa kan godtyckligt dra nytta av den utan lika stora skyldigheter på sig själva men det är mer ett politiskt problem och jag går nu lite off-topic på det jag pratade om.
Varför ska staten plundra folket öht?
Var och en kan köpa sin egen välfärd av privata leverantörer.