Citat:
Ursprungligen postat av
wadensjo
Har läst hela förundersökningen. Intressant.
Åtalad: President Hells Angels Hessleholm. Bär Filthy Few.
Målsägande: Vanlig kille som jobbar med IT. Dvs icke kriminell civil privatperson.
Saken
Den åtalade och målsägande lärde känna varandra genom att de jobbade extra på samma gym. De började även umgås privat. Målsägande hade sedan sex ett par gånger med den åtalades dåvarande sambo. Alltså en liten otrohetsaffär bak ryggen på den nu åtalade. Detta hände för 15 år sedan. 2009 började sen den åtalade sin resa genom den kriminella 1% mc-miljön. 2010 får den åtalade reda på otrohetsaffären. Han kontaktar målsägande och vill ha 1000 kr /mån i 48 månader som ersättning för kränkningen. Detta verkar sen rinna ut i sanden.
Första genomförda utpressningen sommaren 2010. Den åtalade är vid denna tiden medlem i Red Devils MC. Iklädd Red Devils kläder hotar han målsägande med att han ska skicka sina ”hästar” och ställa till ett helvete för målsägande om han inte betalar 50 000kr. Han nämner även att ”klubben tycker att du ska grävas ner eller skjutas i knäna”. Målsägande får löften om att ärendet är avslutat om han betalar. Målsägande betalar 50 000 kr i kontanter till den åtalade 2 veckor senare.
Efter detta har de haft enstaka kontakter via Facebook och den åtalade besökte målsägande i hans hem så sent som Augusti 2013. Sen går det mer än fyra år.
2017-11-19 tar den åtalade kontakt med målsägande. Dagen efter hotar han målsägande med att han eller någon annan ska bränna ner målsägarens hus och bryta ryggen på honom så han hamnar i rullstol resten av livet om han inte får 100 000 kr i kontanter inom en vecka. Det har kommit fram nya uppgifter och den åtalade talar om att han är president i Hells Angels och det är en hederssak för honom att agera.
Målsägande vet mycket väl om att den åtalade är President för Hells Angels i Hässleholm. Han vet även om att den åtalade bär märket Filthy Few på sin väst och vad detta innebär.
Målsägande beslutar sig för efter mycket vånda och efter stöd av kollegor hos sin arbetsgivare att göra en polisanmälan.
Åklagaren beslutar om göra en bevisprovokation. Hemliga tvångsmedel som telefonavlyssning, spaning och slutligen buggningsutrustning används när ett kuvert överlämnas från målsägande till den åtalade inne på Gallerian i Hässleholm 2017-11-27.
Den åtalade grips kort därefter.
Reflektion
Jag har förståelse för att man blir både arg och besviken på både sin partner och sin vän när de varit otrogna bak ens rygg. Jag kan även sträcka mig till att tom ha viss förståelse om sinnet rinner över och det blir ett klassiskt kok med stryk. Om det är nära händelsen dvs.
Men att som HA President bete sig på det viset och pressa en vanlig svenssonkille för en 15 år gammal grej flera gånger om är så jävla fegt och lågt! Som en arabisk förortsapa som bötar gång på gång för samma sak. Presidenten var inte heller en del av mc-miljön då det inträffade. Han har dessutom själv varit otrogen med ett flertal olika kvinnor.
Presidenten snackar om sin heder.
Vad har man för heder om man som President och ledare använder HA:s namn för privata vendettor som skitsaker och ger sig på en civilperson som inte finns i miljön eller dess omkrets?
Vad har man för heder om man bötar en person och varje gång lovar att det är sista gången? Håller inte sitt ord.
Om tidningsuppgifterna stämmer om att utpressningen har skett bak ryggen på klubben? Vad har man för heder då? Har Presidenten kört andra grejer bak ryggen på de andra? Enda anledningen till att detta kom fram var kanske att målsägande polisanmälde? Annars kanske klubben varit helt ovetande? Utpressningen pågick från 2017-11-19 till 2017-11-27. Har alltså Presidenten inte informerat övriga om att det pågick en grov utpressning? Där är väl kontakter dagligen med övriga och veckomöten mm? Att mörka för övriga är en säkerhetsrisk då spaning och razzior kan ske. Det är väl inte heller tillåtet att bete sig så om jag fattat saken rätt. Nu spekulerar jag bara. Klubben vet klart hur det ligger till.
Sen tycker jag att utpressningen är jävligt korkad. Vad fan har målsägande för val? Han måste polisanmäla eller så får han agera bankomat resten av livet.
Har HA någon heder överhuvudtaget så lämnar de målsägande ifred!