Jag stod på 25mg cipralex för 4 år sedan sedan dess har jag trappat ner och nu står jag på 0.9mg cipralex!
Jag är extremt kluven till det här med nedtrappning. Officiella storyn är att man kan sluta när man vill, på höjden behöver man kanske dela dosen några gånger men det tar max någon månad sedan är man fri att gå.
Själv har jag upplevt påtagliga besvär i perioder i mina nedtrappningar och därför har jag kört den konservativa metoden att trappa ner 10% varje gång, planen fick jag från sidor på nätet, men främst survivingantidepressant, det har helt klart minimerat mina besvär att göra det så här långsamt. Att sluta rakt av skulle jag aldrig ens kunnat föreställa mig. Å andra sidan har jag slutat med 50mg sertralin i mitt liv så..
Nu är problemet att om jag ska fortsätta trappa ner 10% en gång i månaden/2v så kommer jag aldrig komma ner till 0. Och detta har även personer på dessa forum förstått så då menar de att man ska trappa och trappa och trappa tills man i stort sett blir vansinnig. Människor som sitter och doserar upp 0.01mg och anser att det hjälper dem. Själv blir jag fly förbannad på sådant snack, då jag anar en tendens av extrem tvångsmässighet. Kan det inte vara så att dessa människor helt enkelt har ångest och så tillskriver de det till pillernedtrappningen? För det roliga är att de som tillverkar pillerna är inte ens så exakta att man verkligen kan känna av 0.01mg skillnad.
Det kan vara så att jag är så fruktansvärt frustrerad med var jag hamnade och att jag därför inte tänker rationellt, jag menar att jag ens började med 25mg cipralex och nu fick ta smällen gällande att det tar tiiiiid att komma av skiten och att 10% ner till 0.01mg är vad jag behöver
Eller så kan det vara att jag hela tiden har bidragit till "utsättningssymptomen" genom att gå och fundera över vad jag känner och om jag har utsättningssymptom.
En sak är jag säker på och det är att den officiella berättelsen att det mest bara är att sluta rakt av har väldiga brister, och att nedtrappning är givande för dem som får utsättningssymptom, vad jag INTE kan komma tillfreds med är hur extrem man ska vara. Ska man bli en som sitter där och justerar dosen med hundradels milligram?
Jag är extremt kluven till det här med nedtrappning. Officiella storyn är att man kan sluta när man vill, på höjden behöver man kanske dela dosen några gånger men det tar max någon månad sedan är man fri att gå.
Själv har jag upplevt påtagliga besvär i perioder i mina nedtrappningar och därför har jag kört den konservativa metoden att trappa ner 10% varje gång, planen fick jag från sidor på nätet, men främst survivingantidepressant, det har helt klart minimerat mina besvär att göra det så här långsamt. Att sluta rakt av skulle jag aldrig ens kunnat föreställa mig. Å andra sidan har jag slutat med 50mg sertralin i mitt liv så..
Nu är problemet att om jag ska fortsätta trappa ner 10% en gång i månaden/2v så kommer jag aldrig komma ner till 0. Och detta har även personer på dessa forum förstått så då menar de att man ska trappa och trappa och trappa tills man i stort sett blir vansinnig. Människor som sitter och doserar upp 0.01mg och anser att det hjälper dem. Själv blir jag fly förbannad på sådant snack, då jag anar en tendens av extrem tvångsmässighet. Kan det inte vara så att dessa människor helt enkelt har ångest och så tillskriver de det till pillernedtrappningen? För det roliga är att de som tillverkar pillerna är inte ens så exakta att man verkligen kan känna av 0.01mg skillnad.
Det kan vara så att jag är så fruktansvärt frustrerad med var jag hamnade och att jag därför inte tänker rationellt, jag menar att jag ens började med 25mg cipralex och nu fick ta smällen gällande att det tar tiiiiid att komma av skiten och att 10% ner till 0.01mg är vad jag behöver
Eller så kan det vara att jag hela tiden har bidragit till "utsättningssymptomen" genom att gå och fundera över vad jag känner och om jag har utsättningssymptom.
En sak är jag säker på och det är att den officiella berättelsen att det mest bara är att sluta rakt av har väldiga brister, och att nedtrappning är givande för dem som får utsättningssymptom, vad jag INTE kan komma tillfreds med är hur extrem man ska vara. Ska man bli en som sitter där och justerar dosen med hundradels milligram?
